2016-05-10, 07:11
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håll du fast vid vad du har lust till - men skriv inte vad "allt vad vi vet".

Jag vet nämligen att att det inte är osannolikt att till synes normala män i 35-års ålder utför sådana här mord.

Jag vet att de flesta har ägnat sig åt sexuella avvikelser men lyckats hålla det undan andra.

Jag vet att flertal har en störning som gör att de lyckats lura och manipulera sin omgivning och därmed levt dubbelliv. De är men andra ord inte udda enstöringar som bor i en koja i skogen.

Jag vet att flera fruar och barn till seriemördare, sexualbrottslingar (inkl mord eller inte) inte haft minsta aning. Det fanns inget så starkt avvikande att det väckte misstanke - men det fanns uppenbart en sju helvetes förmåga hos GM att leva dubbelliv och dupera familjen.

Detta är psykopaten, sexualsadisten och seriemördaren Rader med sin dotter Kerri:
http://media.galaxant.com/000/215/578/desktop-1437064431.jpg
Detta är psykopaten, sexualsadisten och seriemördaren Jesperson med sin dotter Melissa:
http://36.media.tumblr.com/637febe57f3ba2cf58cb837944ea0d70/tumblr_inline_nw52b0l1s31t3ak4j_500.png

Jag vet därmed att det inte behöver finnas extremt avvikande tecken tidigare i gärningsmannens liv.

Jag vet vad som står i förhören och det är snarare ett tecken på att NB levt dubbelliv då han absolut inte framstår som godheten själv via förhören.

Det har aldrig slagit dig att du mer troligt tillhör flocken som är totalt grundlurad med tanke på att han är dömd via TR, HovR och att Högsta domstolen anser domarna korrekta?

Lyckas en seriemördare dupera hela sin familj så är det givet att mördare likt NB även kan lyckas dupera sin omgivning (grannar, arbetskamrater, vänner) - eller för all del allmänheten.
Tack för detta utmärkta inlägg!

Men vet ej hur många gånger du ska behöva presentera dessa fakta för folk som ändå inte vill förstå?
Varför man väljer att inte vilja förstå är för mig en gåta.
Det är bara att läsa lite innantill, ta del av forskningsresultat i ämnet, läsa ariklar om det hela etc.
Men, man kanske är så jävla grundlurad av Nerijus snyftande nekande och vaggande så man reagerar precis som han vill.
2016-05-10, 07:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Ja, skulle NB vara skyldig så borde han tilldelas en Guldbagge för hur väl han spelat rollen som oskyldigt anklagad. Han uppträder precis så som man föreställer sig att en oskyldig person som blir misstänkt och gripen för ett allvarligt brott skulle göra.

https://www.youtube.com/watch?v=OoniQrZXzvc
Du avslöjar dig själv rätt så bra anledningen till varför du ihärdigt hävdar Nerijus oskuld - när du länkar till denna video med en undergiven, snyftande och vaggande psykopat som "aldrig, aldrig någonsin gjort någon illa." Bara i den korta meningen borde du kunna avslöja lögnaren. Men, nej - du är totalt hängiven och totalt känslomässigt manipulerad av honom, han som har det som daglig rutin, det sitter i ryggmärgen. Inövat, inlärt beteende sen barndomen.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-10 kl. 07:28.
2016-05-10, 07:49
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Sannolikhetskalkyl i den bemärkelsen hör till spaningen, speciellt inledningsskedet. Vartefter spaningen framskrider och bevis hopas, så ökar förstås sannolikheten för att det var just den MGM som var GM. När sedan målet behandlats i tre domstolar utan oenighet, så är sannolikheten nära 100 % ("bortom rimligt tvivel säkertsällt"). I det skedet är den inledande sannolikheten ointressant för rättsväsendet. För gemene man kan den ju vara intressant, dock helst inte som grund för tvivel på domen (för den egna sinnesfridens skull), men väl i meningen "det är ruskigt vad lite man vet om en människa", "hur kan en hittills synbarligen hyggligt fungerande människa förvandlas till ett dödligt monster ?", "vad gör att en enda av landets tiotusentals psykopater begår ett sådant utstuderat omänskligt brott ?" eller liknande, allt efter den egna synen på livet och människorna. Man får ju komma ihåg att rättsväsendet inte söker eller fastställer sanningen - det kan Gud ägna sig åt. Rättsväsendet är en mänsklig uppfinning, en maskin, successivt utvecklad sedan åtminstone romartiden. Den förväntas komma till en slutsats i skuldfrågan som kan antas ligga tillräckligt nära sanningen med den säkerhet mot felaktigt dömande som rådande värderingar kan godta. Det är att notera att vår kultur prioriterat den enskilde brottsmisstänktes rättssäkerhet framför samhällets ("hellre fria än fälla"). Det rimliga tvivlet har alltså åsatts ett mycket lågt sannolikhetsvärde. Nu sitter inte domare och gör sannolikhetskalkyler, men jag är övertygad om att de förstår innebörden i betingad sannolikhet och i sina resonemang tillämpar motsvarande överväganden.

Lika lite som rättsprocessen söker sanningen söker den fullständig kunskap. Idén är att styrka en gärningsbeskrivning förankrad i avgörande hållpunkter, mellan vilka alternativa möjliga skeenden kan tillåtas. För gemene man är det naturligt att vilja veta "allt", men bristen på kunskap om skeenden mellan nämnda hållpunkter bör inte föranleda tvivel på att rätt har skipats. Hyser man sådana tvivel får man lov att angripa domstolens bedömningar.

För egen del är jag tillfreds med att ha kunnat följa polisutredning (i efterhand) och rättegångar med en enastående grad av insyn och kunnat efter mänsklig förmåga bedöma arbetet och besluten av alla aktörer i processen. Jag har därigenom blivit övertygad om att resultatet är korrekt, dvs att NB är en mycket sannolik GM för allt vad jag vet.
En alldeles utmärkt sammanfattning!
Reder ut begreppen, är pedagogiskt och analytiskt.
Detta inlägg borde de få som fortfarande tvivlar läsa.
Citat:
Enligt mitt sätt att se på saken, så borde du försöka hitta fel i domstolarnas resonemang, för de har med intill visshet gränsande sannolikhet arbetat så som de är förelagda att göra. Du antar alltså utmaningen att tänka vidare och skarpare än domstolarna. Ingen kan hindra dig från ditt tärande tvivel, men om du ska nå förståelse för detta, måste du mobilisera mycket skarpa argument för att alla dessa yrkesmän, en elit av det juridiska etablissemanget, har begått avgörande fel.
Precis, här gäller det att översträffa en elit av det juridiska etablissemanget, att komma med skarpare argument än dessa yrkesmän, än domstolarna.

Det räcker inte att "ha en känsla av" att något är fel när man inte kan presentera något verkligt av denna känsla.
"Men han var ju så snäll mot katten, då kan han inte vara mördare", "men han nekar ju, mördare brukar väl erkänna, är han inte oskyldig så länge han inte erkänt?". "Men, han gråter ju och säger han aldrig gjort någon illa", "men borde ingen märkt att han tänkte mörda, han var ju normal?".

Såna här argument går FETBORT.
2016-05-10, 08:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Varför man väljer att inte vilja förstå är för mig en gåta.
Det är bara att läsa lite innantill, ta del av forskningsresultat i ämnet, läsa ariklar om det hela etc.
Men, man kanske är så jävla grundlurad av Nerijus snyftande nekande och vaggande så man reagerar precis som han vill.
Det är väldigt mycket John Cleese och död papegoja över den här tråden.

C: Look, matey, I know a dead parrot when I see one, and I'm looking at one right now.
O: No no he's not dead, he's, he's restin'! Remarkable bird, the Norwegian Blue, idn'it, ay? Beautiful plumage!

Ja, jag tror grunden är att vara grundlurad. Fortsättningen är okunskap som i kombination (att med en dåres envetenhet) försvara NB övergår till faktaresistens. Förutom juridiskt resistent vill säga.
Senast redigerad av develi 2016-05-10 kl. 08:14.
2016-05-10, 08:43
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

C: Look, matey, I know a dead parrot when I see one, and I'm looking at one right now.
O: No no he's not dead, he's, he's restin'! Remarkable bird, the Norwegian Blue, idn'it, ay? Beautiful plumage!

Ja, jag tror grunden är att vara grundlurad. Fortsättningen är okunskap som i kombination (att med en dåres envetenhet) försvara NB övergår till faktaresistens. Förutom juridiskt resistent vill säga.
Japp, John Cleese och den döda papegojan passar väl in här

Förutom allt det du tar upp som är helt riktigt så är det också MYCKET svårt att erkänna att man haft fel hela tiden i allt man så sturskt påstått.

När det inte finns så mycket mer att komma med än att han ser ledsen och oskyldig ut när han nekar i förhören, då bör man fundera över vad man håller på med. Magkänsla liksom, stick och brinn.
2016-05-10, 08:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
När det inte finns så mycket mer att komma med än att han ser ledsen och oskyldig ut när han nekar i förhören, då bör man fundera över vad man håller på med. Magkänsla liksom, stick och brinn.
Ser oskyldig ut? Jaha, det kan man ju funderar kring med tanke på Raders familjealbum..
Far och dotter dekorerar granen:
http://www.kansas.com/news/special-reports/btk/p7rccb/picture10747796/ALTERNATES/FREE_320/oldxmas%20(2).jpg
Julgransdekoration? Det är Dennis som tagit kort på sig själv:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/5d/33/34/5d33343a2be2afee3054f58b68364f8f.jpg
2016-05-10, 09:46
Medlem
Jag tycker det borde ha varit av värde för alla om man gjort en grundlig rättspsykiatrisk undersökning av NB, borde det inte vara självklart för ett sådan brutalt mord?
"Han verkar normal" sager ni då, varför skall man då undersöka honom?
Ja, men uppenbarligen är han ju då inte normal om han har begått detta hemska brott på det sätt som åklagaren hävdade I rättegången.

Jag såg på Vetenskapens värld på SVT ett program om en forskare som hade studerat hur hjärnan skiljer sig på psykopater och "normala" människor. Han hade till slut hittat en scannad bild av en hjärna som var perfekt, detta måste vara den ultimata psykopaten hade han sagt. Och blev lite chockad när han insåg att det var hans egen hjärnscanningbild...

Men han sa det att vara psykopat betyder egentligen att man inte kan känna känslor på samma sätt som vi andra, man kan inte "älska", man kan inte känna kärlek som vi gör.

Man behöver inte bli brottsling på grund av detta. Han sa att han hade haft en mycket bra barndom och sedan kunnat ägna sig åt sin läkarutbildning och medicinska forskning och på grund av detta hade han klarat sig. Men när han berättat för sin fru att han är psykopat hade hon sagt "Jag vet det". De hade ändå ett lyckligt äktenskap. Hon älsade honom och han var en bra make på det sätt han kunde vara en make.

Så man bör nog tänka sig för innan man använder order "psykopat".
2016-05-10, 10:05
Medlem
Citat:
Sannolikhetskalkyl i den bemärkelsen hör till spaningen, speciellt inledningsskedet. Vartefter spaningen framskrider och bevis hopas, så ökar förstås sannolikheten för att det var just den MGM som var GM. När sedan målet behandlats i tre domstolar utan oenighet, så är sannolikheten nära 100 % ("bortom rimligt tvivel säkertsällt"). I det skedet är den inledande sannolikheten ointressant för rättsväsendet. För gemene man kan den ju vara intressant, dock helst inte som grund för tvivel på domen (för den egna sinnesfridens skull), men väl i meningen "det är ruskigt vad lite man vet om en människa", "hur kan en hittills synbarligen hyggligt fungerande människa förvandlas till ett dödligt monster ?", "vad gör att en enda av landets tiotusentals psykopater begår ett sådant utstuderat omänskligt brott ?" eller liknande, allt efter den egna synen på livet och människorna. Man får ju komma ihåg att rättsväsendet inte söker eller fastställer sanningen - det kan Gud ägna sig åt. Rättsväsendet är en mänsklig uppfinning, en maskin, successivt utvecklad sedan åtminstone romartiden. Den förväntas komma till en slutsats i skuldfrågan som kan antas ligga tillräckligt nära sanningen med den säkerhet mot felaktigt dömande som rådande värderingar kan godta. Det är att notera att vår kultur prioriterat den enskilde brottsmisstänktes rättssäkerhet framför samhällets ("hellre fria än fälla"). Det rimliga tvivlet har alltså åsatts ett mycket lågt sannolikhetsvärde. Nu sitter inte domare och gör sannolikhetskalkyler, men jag är övertygad om att de förstår innebörden i betingad sannolikhet och i sina resonemang tillämpar motsvarande överväganden.

Lika lite som rättsprocessen söker sanningen söker den fullständig kunskap. Idén är att styrka en gärningsbeskrivning förankrad i avgörande hållpunkter, mellan vilka alternativa möjliga skeenden kan tillåtas. För gemene man är det naturligt att vilja veta "allt", men bristen på kunskap om skeenden mellan nämnda hållpunkter bör inte föranleda tvivel på att rätt har skipats. Hyser man sådana tvivel får man lov att angripa domstolens bedömningar.

För egen del är jag tillfreds med att ha kunnat följa polisutredning (i efterhand) och rättegångar med en enastående grad av insyn och kunnat efter mänsklig förmåga bedöma arbetet och besluten av alla aktörer i processen. Jag har därigenom blivit övertygad om att resultatet är korrekt, dvs att NB är en mycket sannolik GM för allt vad jag vet.

STORT TACK för ett bra och tänkvärt inlägg!
2016-05-10, 10:12
Medlem
Citat:

Död papegoja

NB har uppenbarligen lyckats med det han är bäst på - nämligen att manipulera omgivningen. Det är en av hans paradområden. Det är exakt det som bl.a. kännetecknar en psykopat.

Robert D Hare har beskrivit det i många böcker. Baserat på vetenskapliga studier.

"De nya diagnoskriterierna för diagnosen ”antisocial personlighetsstörning” enligt DSM som kom 1994, DSM-IV, ligger helt i linje med Robert Hares syn på psykopati. Liknande diagnoskriterier finns också införda för diagnosen ”dyssocial personlighetsstörning” i WHO-klassifikationen av psykiatriska störningar, ICD-10.

Psykopati är numera en välavgränsad klinisk psykiatrisk diagnos. Orsaken till tillståndet är mångfacetterad, och varken rent biologisk eller rent social. Däremot vet vi att tillståndet etableras tidigt, och för närvarande inte förefaller vara tillgängligt för behandling som kommer igång först efter 12 års ålder.

Under de senaste fyrtio åren har vi visat att psykopater har en rad fysiologiska och biologiska avvikelser jämfört med friska välfungerande jämnåriga. Samtidigt är det uppenbart att en mycket stor andel av psykopaterna har haft turbulenta och traumatiserande uppväxtvillkor.
Oavsett orsakerna är det uppenbart att psykopaterna ställer till med mycket elände. Det skulle ställa till mycket mindre elände om människor i allmänhet var bättre orienterade om tillståndet och de uttryck detta tar sig.

Detta är inte en sensationsbok, även om den är fascinerande att läsa. Samtliga påståenden, beskrivningar och faktauppgifter har en gedigen vetenskaplig bas. Översättningen till svenska initierades inte bara därför att den håller god vetenskaplig nivå och bör läsas av de som arbetar inom området, utan därför att den fyller ett viktigt ändamål som ren folkupplysning."

Ur förordet till boken av Sten Levander, professor i psykiatri med särskild inriktning på rättspsykiatri, som sakgranskat boken

Psykopatens värld - Utan samvete

Kanske vore en "ögonöppnare" för vissa. Men fakta för faktaresistenta är väl definitionsmässigt lönlöst ....
Senast redigerad av Remark 2016-05-10 kl. 10:46.
2016-05-10, 10:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tycker det borde ha varit av värde för alla om man gjort en grundlig rättspsykiatrisk undersökning av NB, borde det inte vara självklart för ett sådan brutalt mord?
Ja, men uppenbarligen är han ju då inte normal om han har begått detta hemska brott på det sätt som åklagaren hävdade I rättegången.
Går det bra för dig?
Vi diskuterar psykopatiska drag och därmed finns inte bot och fanstyget hamnar i fängelse.
Psykopati är inte en psykisk sjukdom. De är inte desorienterade, har inte vanföreställningar eller hallucinationer. De har kontakt med verkligheten, är rationella, gör fria val och vet vad som är rätt eller fel. Kallt, berått och beräknande - med uppsåt. Men de bryr sig inte.
Därför döms inte psykopater till RPV då de inte tolkas som psykiskt sjuka varken juridisk eller psykiatriskt sett.
PCL-R genomförs vid riskbedömningen.
Citat:
Inte om man diskuterar en person som NB som dömts till livstid för mord med sexuellt motiv.
För övrigt är det redan markerat i tråden att det givetvis inte är likställt mellan mord och psykopati - inte ens kriminell.
Senast redigerad av develi 2016-05-10 kl. 10:41.
2016-05-10, 10:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, okej. En sak är säker. Det är att NB:s DNA på kläderna gör honom på sannolika skäl misstänkt.
Nej -det gör honom dömd till livstid för mord samt utvisning.
Citat:
Men nu tänker jag vitt och brett, ja överhuvudtaget på allt annat än de där DNA-träffarna. Och det finns liksom nada
... och det är fullständigt tillräckligt med "de där" DNA träffarna.
Det behövs absolut ingenting mer då juridiska domslut inte står och faller varken med personens bakgrundshistoria eller motiv.

Det går dock att se flertal suspekta delar i hans personlighet och beteende:

 Förhöjd självuppfattning (bestämmer över brodern - dels via språk men ger även order. Anser sig vara familjens överhuvud, dominerar sin fru som är i beroendeställning)

 Ytlig charm, talför (världens bästa och snällaste hantverkare som ingen egentligen verkar veta nåt personligt om..)

 Skor sig på andras bekostnad (tog åt sig äran för det jobb som brodern utfört)

 Han är parasiterande (har fri hyra, fri diesel, fått lån av chefen då han kraschat bil i Litauen, utbjuden på utflykter och lunch)

 Lätt uttråkad, rastlös (flackar runt med bilen, avbryter studier, byter jobb)

 Inställsam (slickar svensken, lovar mer än han nästintill orkar hålla)

 Impulsiv, aggressiv, dålig självkontroll (lättirriterad angående jobb, slår sönder takläkt med kofot, helt oresonabel vid utbrott)

 Extremt bristande hygien (får tvingas av frun att duscha överhuvudtaget)

 Egoistiska sexuella vanor ( sprutar sperma på väggar och golv på sin arbetsplats - dock svårt med sexuellt samliv med sin fru)

 Antisocialt beteende (kör rattfull, suspekt id-byte, bråkig i ungdomen, bråkig som vuxen - provocerar fram gräl och slagsmål. Trakasserar och slår på frun, våldsam mot sitt ex)

 Inget samvete, ingen empati, ingen ånger, känslokyla (fräckhet vid överfall, mordets råa utförande samt helt känslokallt beteende direkt efteråt)

 Bedräglig beteende (mötet med Adriana)

 Noll koll på vart dottern bor (ansvarslös förälder och troligen vill varken dotter eller ex veta av honom)

 Indikationer på att överkonsumera alkohol (rattfylla, kör bil vid intag av öl, dricker mer än han vill ge sken av i personutredningen)

 Förmåga att bedra sin omgivning (uppenbart levt dubbelliv med tanke på mordets vidriga karaktär)

 Sexualsadistisk läggning (flera meter silvertejp runt huvudet, strypt och hängd med blottat kön)

 Han blånekar. Kommer aldrig erkänna enligt sin fru (en strategi ofta sedd vid personlighetsstörning eller psykopati).
2016-05-10, 10:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning

Jag såg på Vetenskapens värld på SVT ett program om en forskare som hade studerat hur hjärnan skiljer sig på psykopater och "normala" människor. Han hade till slut hittat en scannad bild av en hjärna som var perfekt, detta måste vara den ultimata psykopaten hade han sagt. Och blev lite chockad när han insåg att det var hans egen hjärnscanningbild...

Men han sa det att vara psykopat betyder egentligen att man inte kan känna känslor på samma sätt som vi andra, man kan inte "älska", man kan inte känna kärlek som vi gör.

Man behöver inte bli brottsling på grund av detta. Han sa att han hade haft en mycket bra barndom och sedan kunnat ägna sig åt sin läkarutbildning och medicinska forskning och på grund av detta hade han klarat sig. Men när han berättat för sin fru att han är psykopat hade hon sagt "Jag vet det". De hade ändå ett lyckligt äktenskap. Hon älsade honom och han var en bra make på det sätt han kunde vara en make.

Han kanske inte är normal, han kanske är psykopat eller något annat men knappast att han lider av någon såpass allvarlig strörning att det är relevant för påföljdsfrgan vad det verkar om han nekar och i stort sett tiger genom rättegången. Är han psykopat så spelar det ingen roll för påföljdsfrågan heller, det anses inte vara behandlingsbart. Möjligt är att han har något slags störning men inte värre än att det är fullt möjligt att behandla den innanför murarna..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in