2016-05-09, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, förvisso inte. Men jag ser hela den delen som ren show för att vinna stilpoäng i TR - om det så är tårar för dottern eller katten likaväl som att han framställde sig som den empatiske och förstående fadern inför Lisas familj.
... och klämde passande ut några tårar i samma veva.

Hycklare.

Om det är som du tror då är han förmodligen en psykopat - och då måste hans familj vid det här laget känna till vad han är för en typ

Jag tror mer på att han är typen som har sina egna lagar och regler - och det har han rätt till ungefär som en gammal feodalherre som gjorde som han ville
2016-05-09, 07:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kan vara svårt att bedöma riktning på ljud om
det inte upprepas, allra helst om det blåser kraftigt.

Beror på. Blåser det ordentligt så det viner i öronen kan det vara svårt att avgöra grov riktning, men jag betraktar omgivningen lite utifrån nämnda plats. Det finns en liten reservation kring utkant av Västerplana, men i sydväst är det rikligt med blockerande vegetation mot bostadsområdet Klippan. Inte mycket kvar att välja på som förstahands-källa alltså. Därav intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, svarta suvar är inte direkt ovanliga på Kinnekulle.
Mellan 18.15 - 18:25 för att vara exakt. Hela dagen flög helikoptern över kullen, men på kvällen var det en väldans aktivitet på fältet bakom ladan.

Tjaha, ok, hade du filmat himlen lite mer hade man kanske prickat tiden bättre
Noterar också i video att spritfabrikens norra öppning ser spärrad ut.
Svår fråga såhär ett år senare, men inte så att du såg en grön liten lastmaskin ute på vift under Måndagen?
2016-05-09, 08:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Om det är som du tror då är han förmodligen en psykopat - och då måste hans familj vid det här laget känna till vad han är för en typ
Jag tror mer på att han är typen som har sina egna lagar och regler - och det har han rätt till ungefär som en gammal feodalherre som gjorde som han ville
Det finns lika många förvånade anhöriga som det finns mördare troligen..
Seriemördaren Raders anhöriga hade ingen aning om varken psykopati eller sexualsadism. Det enda var väl att frun överraskade honom i sin udda position en enda gång och tvingade honom till terapi med hot om att skiljas annars. Sen tror jag sonen såg en av hans teckningar en gång när han grävde i hans väska.
Keith Jespersons dotter såg honom döda kattungar som mycket liten men hade inte en susning att hennes seriemördande far var sociopat.

Han kan få vara en sexualsadistisk feodalherre - huvudsaken är att han är inlåst.
2016-05-09, 10:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns lika många förvånade anhöriga som det finns mördare troligen..
Seriemördaren Raders anhöriga hade ingen aning om varken psykopati eller sexualsadism. Det enda var väl att frun överraskade honom i sin udda position en enda gång och tvingade honom till terapi med hot om att skiljas annars. Sen tror jag sonen såg en av hans teckningar en gång när han grävde i hans väska.
Keith Jespersons dotter såg honom döda kattungar som mycket liten men hade inte en susning att hennes seriemördande far var sociopat.

Han kan få vara en sexualsadistisk feodalherre - huvudsaken är att han är inlåst.
Han lär vara tidigt störd i sin känslomässiga utveckling och också sen barnsben van hur han bäst ska klara sig från bestraffningar - genom lögn och manipulation - ett väl inövat beteende som det ska mycket till innan någon ska genomskåda. Hal som en ål, vet hur han ska bete sig för att få det han vill vare sig det gäller respekt från arbetsgivaren eller annat. Självklart spelar han med i det "normala" spelet då också, ingen annan än han ska ju veta vad han bär på för hemlighet, vad han innerst inne bär på för lustar och fantasier. Det är ju HANS hemlighet.

Och beteendet är tydligt;

Slicka uppåt, sparka neråt.
NERÅT - t.ex Irina, Aivaras och X-frun.
UPPÅT - t.ex Nerijus mor och Arne Jönsson och andra svenskar där han vill ligga bra till som t.ex grannar.
Alla blir som brickor i hans spel och han måste ha tyckt att alla förutom han själv var idioter. I alla fall de som han lyckats manipulera.
Blir till slut frusterande och tröttsamt. Det behövs något mer.

Han är nog fullt medveten om vad som är rätt och fel här i livet, det har han lärt sig genom andra.
Skillnaden mellan honom och andra är att han själv ger sig rätten att bryta mot reglerna, för det "är han värd, han är ju så jävla mycket bättre än dem". Vara elak mot brodern och Irina, ja henne ska man allt sätta på plats - lite våld, javisst - precis som med X-frun.

Men det räcker inte, det är någonting mer som måste tillfredsställas, inte bara hans "normala" elakhet.
Det behövs något mer.

Frustration, ångest, tvångstankar och djävulska drifter som pockar på driver honom till slut att göra det han gjorde mot Lisa. Han tog sig den rätten för sina sexualsadistiska lustars skull.

Precis som han alltid gjort så blånekar han totalt. Han har aldrig tagit ansvar för någon felaktig gärning förut så varför skulle han göra det nu?
Nej, totalt förnekande - det är det som gäller.
Till slut så ljuger man så mycket så man nästan tror sig själv.
Den inställningen har tidigare varit lyckosam, att gråtande hävda sin oskuld.

Det var förut det, men nu räckte inte det spelet.

Inlåst måste han vara, för alltid.
2016-05-09, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Både ja och nej; mycket svårtolkat: Ja, eftersom han de facto åkt i väg till Martorp och t.o.m. kan ha velat att LH skulle hittas inne i boden; kanske rentav tyckt det tagit för lång tid och velat påskynda processen med att låtsas leta mask; med berått mod provocerat/utmanat genom att peka bort mot boden/rishögen (där han medvetet placerat jacka/hjälm/hörlurar så att de säkert skulle upptäckas); inget högre önskat än att MPS skulle ha hittat en aldrig så liten tillhörighet innan det började regna… – Nej, eftersom Martorp kan ha varit hans enda chans till ett nödtorftigt gömmande under stark tidspress, när inte en ursprunglig plan kunnat realiseras. Det senare skulle kunna gälla även om det under alla kläderna inne i skåpet fanns ett chikanerat offer; det mesta bör ha härrört från hängningen inne i mjölkrummet; det primära för hans raid. – För inte ville han väl att man skulle hitta alla snören inne i mjölkrummet..? Eller handsken, örhängena..? – Eller var det något han med spänning inväntade – för att sedan från åskådarplats i fulla drag kunna njuta av sitt brott – i övertygelsen om att inte ha avsatt ett enda litet DNA på kritisk plats..? - Hur man än försöker att ringa in NB:s innersta tankar och bevekelsegrunder, framstår bara en sak som säker: Han har en utpräglad självbevarelsedrift och sturskhet. - Eller som IB sade i en klartänkt stund: "Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte vad kan motivera honom att berätta."

Hur hade NB (från början) tänkt avlägsna sitt DNA från offret?
-Han är ren, hans bil är ren. Nerijus vill ha roligt, vara stark och beundrad. I stunden skiter han fullständigt i DNA. DNA låter väl inte roligt? Om han råkar bli smutsig kan han göra ett undantag och tvätta sig. Han kunde väl inte veta att andra hakar upp sig som fan på DNA och sån skit?
Citat:
Primär bevekelsegrund för denne, vilken visar fittan på andra är måhända inte DNA
När det gäller repen i mjölkrummet så har det nog uppkommit när han står och stammar i handlingen och hämtar kraft för nästa steg rent meditativ, han har nog ingen plan med det annat än det vanliga, han styr över märkena som är kvar. Han håller handlingen i sin hand och utför nog här något helt undermedvetet som bara känns bra. Detta kan nog vara genomgående.

I spåren efter en barkbåt - bark
Att han står och stammar med repen finns ingen tanke bakom. Ingen alls annat än att han står och stammar. Det är frånvända rester för att den koncentriska punkten ligger någon annan stans. Precis som bitarna kvar efter att någon täljt en barkbåt är frånvända delar från en mening ur vilka det är svårt att få ett grepp. Då greppet ligger ganska exakt i vad som inte finns där, barkbåten.* Några övriga planer finns inte. En dissociation är just det frånvaron av närvaro, eller en starkt närvarande frånvaro. Kortsiktigt roligt och skoj, men måste ha mera av den varan snabbt för beteendet stänger in sig själv i hörnet. Och han är en vandrande katastrof efter det som bara väntar å att få explodera.

Lämna stenen = Sax & Påse kvar
Skulle jag gissa så är det där han använder saxen, stenen står redan som monument på tunnelsynens uttrycklighet. Kvar är påsen som emballage. så visst kan han stå där med sin slöa plåtsax och klippa lite förstrött och meditativt med repen. Han stammar i handlingen och hämtar kraft, kammar fingrarna inför ett nytt grepp. I mina ögon tyder det bara på att förutom det hemska språket i handlingen, så är detta en person som helt och hållet höftar utifrån en gedigen grund av fantasier och det är fanimej inte dåligt. Rep med slö plåtsax, hur fixar du annars de spåren? Svårtolkat eller inte, häng i repet och tolka. Hur fixar man annars ett sånt cut?
http://i.imgur.com/6FMqA7V.jpg

Att möta världen som han möter mamma
Med spruckna läppars slipsten, hans mening. Och handlingen ut, att småningom söka sig mot pappan, utan att våga riktigt fult ut. Men någon mening med att stamma har han nog inte. Allt detta är ju mest för att han fick lust med det. Något längre perspektiv har han inte. Vad betyder det att sparka på en soptunna? Liksom ingenting annat än att det är ett uttryck för en känsla denne hade då, jag tillhör inte gruppen som tror att det finns en meningsfullhet i just det. Däremot så tror jag att vita ekon i en skärm vittnar om en sten man inte ser.
http://i.imgur.com/vPJ0BrK.png kanske en liten tång för böjelsen under avskärmningen.
Varför dödar man unga flickor? Antagligen för att det är roligt, eller för att undvika att ha tråkigt.

*Och Nerijus handling flyter vidare. det och bara det är det centrala temat. för Nerijus vill ha roligt och må, han vänder sig mot sin slipsten som han vänt sig mot mamman. Vill säkert samarbeta nära med pappan och utifrån den rollen fortsätta med exakt samma sak, umgås nära med flera fina flickor för ytterligare spännande utflykter, dels i jobbet mot våld tillsammans med. Men spåren är som repen, något som håller honom flytande för stunden men också delar av det nätverk vilket till slut får honom bunden.
2016-05-09, 13:31
Medlem
Rotesau. Jag minns bara att det skrevs om ett vittne som påstod sig ha hört skrik under kvällen. Jag minns inget mer, så det är förmodligen som du skriver.
Senast redigerad av llllllllllllllll 2016-05-09 kl. 13:35.
2016-05-09, 14:04
Medlem
Hängning genom fall och hängning genom upphissning orsakar olika slags skador. Vid hängning som sker med upphissning är dödsorsaken kvävning. Vid hängning med fall är dödsorsaken också kvävning men det blir ofta en fraktur på nacken. Det beror på tyngden och fallhöjden.
2016-05-09, 14:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Rotesau. Jag minns bara att det skrevs om ett vittne som påstod sig ha hört skrik under kvällen. Jag minns inget mer, så det är förmodligen som du skriver.

Jag kan ha missat hur "snacket" gick, men info om skrik har lagts fram antingen med härledning till Billingen(anledning att JW hörts?), eller mynnat ut i svarslösheten, tex:
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Grannar ska ha hört skrik... (va?) men ingen har hittats, folk uppmanas att kolla upp sina hus och torp eftersom polisen inte har tillräckligt med folk för att göra detta, sa de just nu på Primetime. Skrik från olika delar i ödemarken?
(skribenter har försökt vidarespinna - ej uppföljt)

Martin Fredman till NLT ang Billingen:
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060383-polisen-utokar-sokomradet
Citat:
Han berättar att under natten har polisen följt upp en mängd olika tips, de har bland annat sökt igenom en gruvgång på Billingen efter ett tips om att närboende hört skrik från platsen, men utan resultat.

Platsen "Sculley" nämner:
https://www.google.se/maps/place/Blomberg,+531+95+K%C3%A4llby/@58.555945,13.3315212,3a,60y,181.21h,84.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1smy-FH_P1haTwIhQ_J02FSQ!2e0!7i13312!8i6656!4m5!3m4!1s0 x465b245942f8580d:0xb134921 df3ba264e!8m2!3d58.5484699!4d13.3345521

Utan att veta, skulle jag gissa att ett tips av digniteten skrik, följts upp ordentligt. Jag vill gärna tro det iaf.
Alternativen är att tipset härletts till fel tid och/eller plats (kanske barnskrik) och därmed placerats i materialet som inte hör till åtalet, eller så har tipset fallit helt och hållet mellan stolarna.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-09 kl. 14:34.
2016-05-09, 14:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Givetvis skulle hans familj och nära vänner och då framför allt från barndommen veta. Psykopati är i princip omöjligt att dölja innan man lärt sig göra det hjälpligt för att fungera i sociala sammanhang. Det förstår nog develi.

Ingen har klämt ur sig något ännu. Inte ens hans bror som var så villig att ta till sig att storebror är en mördare och sätta honom i dålig dager i andra sammanhang bara för att själv ta sig ur häktet.

NB är troligen inte psykopat utan är han skyldig så är han unik. Vet inte vad man skulle klassa honom som eller ge för lekmanadiagnos, någon form av märklig schizofreni som sällan kommer fram förutom i mycket sällsynta situationer möjligen. Han spelar sin roll som oskyldig alldeles för väl för att göra det medvetet. Ingen domstol verkar intresserad för eventuella sjukdommar hos NB så man får väl anta att han är helt frisk då.

En del här verkar inte ha träffat en psykopat mer än på youtube.
Ska vi ta förhören med NB och se om han är en psykopat?

Försöker han tidigt i förhören ta kommandot, breda ut sig, se sig själv överlägsen förhörsledarna. Nej, inte vad jag kan läsa mig till.

Ljuger han konsekvent genom förhören? Ljuger han ens lite? Att han kan vara osäker på tider här och där men en eller flera uppenbara lögner? Han säger att han aldrig träffat på Lisa trots DNA från honom på hennes kläder och är han skyldig så är det det enda lögnen jag kan komma på. I övrigt är han hjälpsam och försöker besvara alla frågor så gott det går.

Då bevisen börjar samla sig kommer det några märkliga historier eller skyller han på någon annan?

Hotar han någon, öppet eller förtäckt? Förhörsledaren, sin fru, bror, Arne? Han verkar from, rädd som ett barn inne hos den stränga rektorn (nåja, förr i världen).

Har någon förhörsledare känt obehag, tyckt att NB är provocerande, stirrar med svarta ögon i återhållsam vrede (eller varför inte åtrå)?

Det enda tecknet för psykopati jag kan se är bara hans fjäsk för chefen Arne vilket bara en människa beskriver, hans bror. Dömd i två domstolar och ingen historia från honom som kan lidra straffet eller ge honom friheten tillbaka.

Jag tycker NB:s bror i så fall har fler tecken på psykopati fast dom är inte många där heller. Brodern är mycket intressant i denna historia och det var han som verkade extra nervös och tillbakadragen dagarna efter mordet enligt utomstående. Brodern själv säger att det var NB som var nervös. Den lätt utvecklingstörda flickan Angelica med autism som tidigare jobbat på caféet är den enda som haft obehag av någon av bröderna och då den yngre. Flickan var enligt sin mamma lik Lisa och brukade cycklat eller gå mellan stationen i Blomberg och caféet och med andra ord ett "lätt" offer. Var det någon som trodde att hon detta år körde moped?

Nej, måste det vara någon av bröderna så är den yngre brodern mer trolig för brottet. Polisen valde fel baserat på tvivelaktiga vittnen och utan fler spår så blev dom tvungen att ordna med DNA-spår på kläder efter några veckor. Ge mig fel här och bevisa att kläderna direkt skickades till NFC utan någon väntetid. Det kanske inte spelar någon roll för en del vem av bröderna som gjorde vad och som är dömd för brottet men för mig gör det det.
2016-05-09, 15:27
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tack för informationen, men synd att tonen måste vara så otrevlig.

Varför uttrycker dig med sådan tvärsäkerhet om något du bevisligen har helt uppåt väggarna fel om? Deg är så trådsanningar skapas.
Det är ju inte första gången du har visat hur dåligt påläst du är.

"Värt att notera är att - utifrån den analys av NB's dator som gjordes enligt fup - så verkar han inte ha sökt på någon information eller nyheter"
2016-05-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Givetvis skulle hans familj och nära vänner och då framför allt från barndommen veta. Psykopati är i princip omöjligt att dölja innan man lärt sig göra det hjälpligt för att fungera i sociala sammanhang. Det förstår nog develi.

Ingen har klämt ur sig något ännu. Inte ens hans bror som var så villig att ta till sig att storebror är en mördare och sätta honom i dålig dager i andra sammanhang bara för att själv ta sig ur häktet.

NB är troligen inte psykopat utan är han skyldig så är han unik. Vet inte vad man skulle klassa honom som eller ge för lekmanadiagnos, någon form av märklig schizofreni som sällan kommer fram förutom i mycket sällsynta situationer möjligen. Han spelar sin roll som oskyldig alldeles för väl för att göra det medvetet. Ingen domstol verkar intresserad för eventuella sjukdommar hos NB så man får väl anta att han är helt frisk då.

En del här verkar inte ha träffat en psykopat mer än på youtube.
Ska vi ta förhören med NB och se om han är en psykopat?

Försöker han tidigt i förhören ta kommandot, breda ut sig, se sig själv överlägsen förhörsledarna. Nej, inte vad jag kan läsa mig till.

Ljuger han konsekvent genom förhören? Ljuger han ens lite? Att han kan vara osäker på tider här och där men en eller flera uppenbara lögner? Han säger att han aldrig träffat på Lisa trots DNA från honom på hennes kläder och är han skyldig så är det det enda lögnen jag kan komma på. I övrigt är han hjälpsam och försöker besvara alla frågor så gott det går.

Då bevisen börjar samla sig kommer det några märkliga historier eller skyller han på någon annan?

Hotar han någon, öppet eller förtäckt? Förhörsledaren, sin fru, bror, Arne? Han verkar from, rädd som ett barn inne hos den stränga rektorn (nåja, förr i världen).

Har någon förhörsledare känt obehag, tyckt att NB är provocerande, stirrar med svarta ögon i återhållsam vrede (eller varför inte åtrå)?

Det enda tecknet för psykopati jag kan se är bara hans fjäsk för chefen Arne vilket bara en människa beskriver, hans bror. Dömd i två domstolar och ingen historia från honom som kan lidra straffet eller ge honom friheten tillbaka.

Jag tycker NB:s bror i så fall har fler tecken på psykopati fast dom är inte många där heller. Brodern är mycket intressant i denna historia och det var han som verkade extra nervös och tillbakadragen dagarna efter mordet enligt utomstående. Brodern själv säger att det var NB som var nervös. Den lätt utvecklingstörda flickan Angelica med autism som tidigare jobbat på caféet är den enda som haft obehag av någon av bröderna och då den yngre. Flickan var enligt sin mamma lik Lisa och brukade cycklat eller gå mellan stationen i Blomberg och caféet och med andra ord ett "lätt" offer. Var det någon som trodde att hon detta år körde moped?

Nej, måste det vara någon av bröderna så är den yngre brodern mer trolig för brottet. Polisen valde fel baserat på tvivelaktiga vittnen och utan fler spår så blev dom tvungen att ordna med DNA-spår på kläder efter några veckor. Ge mig fel här och bevisa att kläderna direkt skickades till NFC utan någon väntetid. Det kanske inte spelar någon roll för en del vem av bröderna som gjorde vad och som är dömd för brottet men för mig gör det det.

Ja du har rätt, det finns inga tecken som tyder på att NB är psykopat, förutom det mord som han är dömd för.
Han har en förklaringsbörda för DNA-träffarna anser alla inklusive hans senaste advokat.
Men tänk om han helt enkelt inte kan förklara dessa?
2016-05-09, 16:29
Medlem
Rotseau. Det verkar troligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in