Citat:
Ursprungligen postat av
poppilo
Ja jag har byggt flera dator utan hjälp av matematik eller fysik, absolut ingen svårt, alla som kan något inom data kan bygga det. Matematiska lösningar är för okunniga. Jag är duktig inom området därför kan jag bygga det.
Men lilla du. Vad skrev jag till dig?
Du vet ju inte vad en dator är om du tror att du kan BYGGA en datorn för att du annder standaridizeraze komponenter.
Nu ska vi lära dig ett å annat här.
När du går till affären och köpet datorkomponenter så är inte alla konpatibla. Om du inte har kollat upp vilka delar som passar vilka kommer de inte fungera. Varför är det såmå tro? Jo för man standardiserar vissa kanaler där komponenterna "pratar"med varandra. Dessa standardiseringar innebär ett förbehåll att om du ska tex "prata" med grafikkortet måste du ha det språket som grafikkortet talar. Redan här börjar din "manipulerande kunskap" vara av helt väsentlig karaktär.
Så. Komponenterna behöver alltså ha ett gemensany fysiskt och program baserat språk. Rätt kablar med rätt mängd ström. Annars får du kortslutning eller skadar transistorerna. Rätt programmeringsspråk så komponenterna också faktiskt ger och får rätt information mellan sig.
Hur har man standardiserat detta då? Jo, du förstår företag har under en teknologisk utveckling funnit att denna typ passar bra. Och så börjar andra företag bygga andra komponenter som använder samma standard. Så de kan använda den andra produkten. Men hur gör de en standard, så det andra företaget vet vad det är för standard? Jo de måste ju få den informationen genom fysikaliska ramar och matematiska ekvationer. Allt sånt där du tycker är humbug. Så de liksom vet vilket språk den andra datorn behöver använda.
Jag frågade ju dig om du har byggt en dator från grunden, alltså utvunnit mineralernasjälv och dessa rafinerat dem till egna komponenter som du sedan konstruerat till fungerande data processorer. Utan. Använda flummig matte och fysik.
Men vad du egentligen gjort är bygg lego med färdig standardiserade klossar. Och detta unbillar du dig är bevis för att klossarna inte är gjorda av någon fysik som kröver högre kunskap än vad du anser vara reellt.
Stackars lilla barn. Apologetiks är inte din styrka. Å din fantasi kunskap är ännu roligare.
*ursäkta felstavningarna. Mobil och nytt experimentiellt tangentbord.