2016-05-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
SvFF var ju arrangör så de sticker huvudet i sanden.

Detta är en jävla smörja. Man kan inte straffa IFK för bangers som inte skadat någon fysiskt. Men se genom fingrarna på det MFF och Häcken gjorde,där det trots allt innebar att folk blev skadade fysiskt. Och kanske psykiskt.

Det enda jag kan ha förståelse för är att IFK blev straffade för bristande säkerhet av inkastade bangers och plan stormning. Iom med att man inte kan läsa om det tilltaget någonstans så verkar det mer som att det är bangers det handlar om. Och då kan man inte straffa IFK men inte Häcken och MFF.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2016-05-06, 16:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Detta är en jävla smörja. Man kan inte straffa IFK för bangers som inte skadat någon fysiskt. Men se genom fingrarna på det MFF och Häcken gjorde,där det trots allt innebar att folk blev skadade fysiskt. Och kanske psykiskt.

Det enda jag kan ha förståelse för är att IFK blev straffade för bristande säkerhet av inkastade bangers och plan stormning. Iom med att man inte kan läsa om det tilltaget någonstans så verkar det mer som att det är bangers det handlar om. Och då kan man inte straffa IFK men inte Häcken och MFF.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Har du svårt att fatta eller? Cupfinalen arrangerades av SvFF, inte MFF eller Häcken. Med andra ord så ansvarade främst SvFF för säkerheten, vare sig den hade brister eller ej.
Citera
2016-05-06, 17:21
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Har du svårt att fatta eller? Cupfinalen arrangerades av SvFF, inte MFF eller Häcken. Med andra ord så ansvarade främst SvFF för säkerheten, vare sig den hade brister eller ej.
Varför påstår du så säkert saker som inte stämmer?

En cupfinal arrangeras av förbundet men är som en vanlig seriespelsmatch vad gäller säkerhetsansvaret.

Men det spelar ingen roll i det här fallet. Ingenting hände som gjorde att matchen fick brytas.
Citera
2016-05-06, 17:32
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII

En cupfinal arrangeras av förbundet men är som en vanlig seriespelsmatch vad gäller säkerhetsansvaret.

Men det spelar ingen roll i det här fallet. Ingenting hände som gjorde att matchen fick brytas.

Huvudarrangören ansvarar alltså inte för säkerheten? Det är en nyhet för mig men jag har aldrig plöjt igenom hela regelverket. Men det hela har överdrivits enormt så klart. Det som hänt är att fyra personer fått hostattacker efter att plast börjat brinna vid MFF-klacken och att två knallskott kastats från Häcken-klacken utan att skada någon allvarligt.
Citera
2016-05-06, 17:40
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Huvudarrangören ansvarar alltså inte för säkerheten? Det är en nyhet för mig men jag har aldrig plöjt igenom hela regelverket. Men det hela har överdrivits enormt så klart. Det som hänt är att fyra personer fått hostattacker efter att plast börjat brinna vid MFF-klacken och att två knallskott kastats från Häcken-klacken utan att skada någon allvarligt.
Jag håller med dig.
Citera
2016-05-06, 18:07
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:

Vad innebär det då?
Citera
2016-05-06, 18:16
Medlem
nomadics avatar
Även om jag ursprungligen var emot fenomenet med fredagsmatcher måste jag säga att det känns rätt trist utan en idag. De har faktiskt visat sig vara ett rätt trevligt inslag.
Citera
2016-05-06, 18:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Vem ansvarar för säkerheten vid landskamper, t.ex den som spelas mot Slovenien i just Malmö?
Citera
2016-05-06, 19:22
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Vad innebär det då?
I praktiken, om vi snackar böter/straff osv innebär det att SvFF aldrig kan få betala böter i och med att "enbart enskilda personer och föreningar [kan] ådömas ansvar" detta enligt riksidrottsförbundets stadgar.

Så resonerade man exempelvis under cupfinalen 2013 IFK Göteborg- DIF, där enbart klubbarna bötfälldes.
Citera
2016-05-06, 19:32
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vem ansvarar för säkerheten vid landskamper, t.ex den som spelas mot Slovenien i just Malmö?
Det gör förbundet. Gentemot EUFA:s disciplinkommitté antar jag. Men jag vet inte exakt hur träningslandskamper är organiserade rent formellt.
Citera
2016-05-06, 21:07
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Även om jag ursprungligen var emot fenomenet med fredagsmatcher måste jag säga att det känns rätt trist utan en idag. De har faktiskt visat sig vara ett rätt trevligt inslag.
Varför var du emot det? Jag vill ha en fredagsmatch med start 20.00.
Citera
2016-05-06, 21:14
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Varför var du emot det? Jag vill ha en fredagsmatch med start 20.00.
En fredagsmatch är skön att se hemma på TV när andra lag spelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in