2016-05-02, 20:01
Medlem
Skönt att fallet är avslutat nu. .
Synd att hans hora till fru inte blev åtalade för skyddande av gris
2016-05-02, 20:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Självmordsspåret"....

Tog man verkligen fasta på vad en galning i trådarna här skrev för sjuk skit och lät det
hamna i media därborta?

Det är ju sanslöst.

Det är tänkvärt så här i efterhand att se att mycket av Rönnbäcks framförda teorier i TR skrevs tidigare i tråden.
Försvaret läste flashback för att gripa varje chans fast det måste ju ha varit uppenbart även för henne hur det egentligen låg till.
2016-05-02, 20:16
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Undrar vilken journalist som kommer granska det här fallet. Det är ingalunda över bara för att HD inte tog upp resningsansökan. Tänk Joy Rahman som Peter Althin och Dick Sundevall fick frikänd efter åtta år.

Nej visst, avslag innebär bara att frågetecknen kvarstår. Så länge NB nekar.

Möjligen kan man tänka sig att en litauisk journalist börjar gräva i både fallet i sig och i NB:s förflutna.

Om jag var NB och oskyldig, då skulle jag nog hålla en presskonferens inom kort. Det kunde aldrig skada nu. Vi får väl se (eller ej).
2016-05-02, 20:17
Medlem
Ett läsår lider mot sitt slut. Det är underbart att se hur ungdomarna som haft sitt fokus i nuet börjar blicka framåt. Skall man till att ta studenten så är det i stort sett hela ens framtida liv man skall ta ställning till. Om man som Lisa går i ettan på gymnasiet är det inte heller längre bara här och nu som gäller. Lisa hade sitt sommarjobb som var en glädjekälla i sig. Men hon hade också en plan för vad hon skulle göra med sina intjänade pengar. Efter ett läsårs kämpande kunde hon börja se framtiden an.
Sen kom en äcklig skithög i hennes väg. En som inte kan ursäkta sin existens. Nu skall hans möjligheter att sätta avtryck i människors liv omintetgöras. Gott så.
Senast redigerad av X-pert 2016-05-02 kl. 20:31.
2016-05-02, 20:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Möjligen kan man tänka sig att en litauisk journalist börjar gräva i både fallet i sig och i NB:s förflutna.

Om jag var NB och oskyldig, då skulle jag nog hålla en presskonferens inom kort. Det kunde aldrig skada nu. Vi får väl se (eller ej).
Den litauiske journalisten kan ju börja med att intervjua Aivaras.

Vad tror du att Nerijus skulle ha sagt på den där presskonferensen (som aldrig kommer att hållas)? Att brorsan är mördaren - eller frugan?
2016-05-02, 20:45
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Alla fångar som ska avtjäna minst 4 år kommer först till riksmottagningen på Kumla för utvärdering. Därefter placeras man ut på någon lämplig anstalt.
Placera fanskapet i ett smalt klädskåp dubbelvikt och låt honom stanna där för evigt!
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är tänkvärt så här i efterhand att se att mycket av Rönnbäcks framförda teorier i TR skrevs tidigare i tråden.
Försvaret läste flashback för att gripa varje chans fast det måste ju ha varit uppenbart även för henne hur det egentligen låg till.
Hon hade ju inget att ta till så då fick hon ta hjälp av dårarna här inne för att försöka få ihop någon form av försvar... men jag såg inget försvar! Jag såg bara en desperat galen advokat som försökte förringa all bevisning som fanns.
Har man IQ högre än en fiskmås så förstår man efter att ha läst fup att rätt man är dömd!

"Björn Hurtig, som tog över försvaret för den dömde Nerijus Bilevicus efter utslaget i hovrätten, är inne på samma linje:
– Min klient hade nog behövt förklara hur det hade gått till, hur hans DNA kommit dit, för att få prövningstillstånd.
– Jag förklarade för min klient redan från början när jag fick fallet att chanserna var små.
Hur tog han beskedet?
– Han är bedrövad så klart. Han hade ju ändå en förhoppning, så klart.
Tore Brantler säger att han förstår att någon som hävdar sin oskuld "löper linan ut och överklagar så långt det går" – men tillägger:
– Det hjälper inte att byta advokat om man säger så.
http://www.expressen.se/gt/kritiken-det-hjalper-inte-att-byta-advokat/

Det finns inte en enda advokat på den här planeten som skulle kunna få Nerijus friad med den bevisningen som finns.
Hoppas kräket får det riktigt jävligt inne på kåken
2016-05-02, 20:49
Medlem
Citat:

Du, ja. Den här mannen är den sista jag skulle förvänta mig en presskonferens av. Han har ju haft sina chanser att uppnå vad en presskonferens skulle kunna ge och mer därtill. Han har t o m haft professionella talskrivare till sitt förfogande. Hans "presskonferens" var Hurtigs inlaga. Där står allt som han är beredd att säga. Nästa eventuella tillfälle till kommunikation lär vara i en avlägsen framtid, då han insett sin skuld, tagit sitt ansvar och djupt ångerfull söker försoning (tja, det är väl bättre om han blir en god människa, trots allt). Jag är inte religiös, men i det här fallet griper jag efter gudomliga under för att ett sådant mirakel ska inträffa.
2016-05-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Placera fanskapet i ett smalt klädskåp dubbelvikt och låt honom stanna där för evigt!

Hon hade ju inget att ta till så då fick hon ta hjälp av dårarna här inne för att försöka få ihop någon form av försvar... men jag såg inget försvar! Jag såg bara en desperat galen advokat som försökte förringa all bevisning som fanns.
Har man IQ högre än en fiskmås så förstår man efter att ha läst fup att rätt man är dömd!

"Björn Hurtig, som tog över försvaret för den dömde Nerijus Bilevicus efter utslaget i hovrätten, är inne på samma linje:
Min klient hade nog behövt förklara hur det hade gått till, hur hans DNA kommit dit, för att få prövningstillstånd.
– Jag förklarade för min klient redan från början när jag fick fallet att chanserna var små.
Hur tog han beskedet?
– Han är bedrövad så klart. Han hade ju ändå en förhoppning, så klart.
Tore Brantler säger att han förstår att någon som hävdar sin oskuld "löper linan ut och överklagar så långt det går" – men tillägger:
– Det hjälper inte att byta advokat om man säger så.
http://www.expressen.se/gt/kritiken-det-hjalper-inte-att-byta-advokat/

Det finns inte en enda advokat på den här planeten som skulle kunna få Nerijus friad med den bevisningen som finns.
Hoppas kräket får det riktigt jävligt inne på kåken
Minsann, en liten glimt in i skrivarstudion.
2016-05-02, 20:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Om SKULDEN finns det inget frågetecken och har inte funnits någon gång.
Att du och andra hänger upp er på att vederbörande fortsätter neka till gärningen
och utifrån det tvivlar på hans skuld, ja, om detta kan man säga så mycket som att
brottet vi avhandlat så länge är så laddat med skam att det snarast skulle förvåna om
en person som gjort sig skyldig till nåt sånt skulle känna sig manad att erkänna nån gång
och då spelar det ingen roll hur blytung bevisningen än kan vara.
NB kommer aldrig att avlämna någon bekännelse om sitt fruktansvärda mord på en
blott 17-årig flicka, det är jag säker på. Tyvärr.

Vad skulle det hjälpa om någon journalist från Litauen eller någon annanstans ifrån
skulle börja gräva i detta ärende utifrån en misstanke att det kanske inte står rätt till
och att det finns en risk för att en oskyldig dömts?
Den handfasta, grymt starka tekniska bevisningen i form av DNA-spår kan man
omöjligtvis gräva sig loss ifrån.

Däremot kan det mycket väl visa sig vara meningsfullt att företa lite mera undersökningar
av det riktigt noggrant grävande slaget i just den livstidsdömdes förflutna.
Där kan finnas några upplysande saker att hämta kanske.

Rahman-fallet som togs upp är en ytterst tråkig historia då en solklart skyldig person
lyckades gå fri till slut och fick en massa miljoner på kuppen. Är helt övertygad om
dennes skuld till det oerhört brutala mordet på en stackars gammal kvinna. Strypt och
skulle få sin kropp uppeldad också var det tänkt. Väl tillbaka i sitt hemland med alla
pengahögarna blev han misstänkt för ett nytt mord sedermera. Numera lever han inte
längre själv.

"Presskonferens med Nerijus"...jo, jag tackar jag.
Nån sån får vi nog se oss i månen efter.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-02 kl. 21:25.
2016-05-02, 21:10
Medlem
Citat:

Har du nånsin varit med om att en dömd mördare enligt svea rikes lag får hålla presskonferens i närhet till sin dom/sitt dåd? Hänvisa gärna.
2016-05-02, 21:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Och skickligt hålls andra i mörkret, beroende av ljuset,
Ja i en ond och trång värld är det lättare att honom som ljuset i tunneln, han ger dem tunnelsyn och kör över dem gång på gång.

100 % av Nerijus umgänge utanför sin fru försvann, visst är det klart att sådant påverkar. En så manipulerbar figur som sin egen broder om vilken han kan nästan allt, lär han inte kunna ordna igen, en oerhört kännbar förlust för den dödligt egenkäre. Nu har han än mindre att vara "frihetens ventil till" som de måste vända sig till för att förstå världen och Svensken. Lustigt namn på en person i ett land, verkar som om de befann sig någon helt annanstans. Tunnelsyn.

och på fyllan så kommer munnen i gång på Nerijus och nattlånga manglingar. Nerijus måste verkligen vara en jättebaby som får en kvinna att lämna sitt eget barn för att ta sig an honom och sitta med i hans dagliga samtal med hans mamma.

Bra sammanfattning igen! Vad tror du händer nu med Nerijus, kommer hans handlingar att tystna?
Jättebaby var en ganska passande beskrivning på Nerijus, ibland.
Irina har han snärjt genom att vara ömsom ynklig och hjälpbehövande och ömsom hårt kontrollerande. Ungefär som när en katt fångar en mus och låter den springa lite ibland, lekfullt, för att sen genast få övertaget och kontrollen. Han kan nog spela hjälplös när han behöver det, Nerijus, för att sen få som han vill.

Mycket frustrerad över tillvaron var han, med en fru han bara hade som just hemmafru, att sköta de praktiska bestyren och att vara underordnad sin man. Tristess, frustration och ett helt kärlekslöst förhållande. Inte kan han tända alls på sin fru, är bara jobbigt när hon försöker något. Klart som fan att han måste supa sig full, för att härda ut, för att bedöva lite av den starka ångest och alla tvångstankar som pyr. Han är likgiltig inför sin fru men när han är full känns det lite bättre, då kan han få utlopp för en del av sin frustration. Det går ut över Irina, vars självkänsla hamnar i botten.
Precis som han vill.

Aivaras stänger helst in sig på sitt rum så han slipper Nerijus elaka spel och nycker.
Han är ju van det beteendet sen barnsben. "Bättre fly än illa fäkta."

Är en konstig konstellation av tre personer, där två av dem - Irina och Aivaras - är rädda för den tredje - Nerijus. Rädsla ger makt, det vet han så väl. Makt och kontroll.
Master and Servant.

Dysfunktionellt är bara förnamnet.

Jag tror att Nerijus inte fattat att livstidsstraffet är definitivt förrän nu. Han tycks ha trott att en advokat skulle kunna ljuga honom ur detta. Så fel han haft hela tiden, gudskelov.

Han är skyldig till den värsta skamliga gärningen av alla - att ha dödat och skändat en försvarslös flicka, ett barn. Nu är han också skyldig till den skamliga gärningen att ha offrat sin bror och sin fru - bara för SIN EGEN skull. Trots sin skuld. Kan man komma längre ner på den moraliska mänskliga stegen? Jo, det tycker han, ett erkännande är det som gör att man hamnar allra, allra längst ner.
I hans värld, där endast hans behov och vilja existerar, de andras olycka spelar ingen roll, det har det aldrig gjort, de är ju bara pjäser i hans spel.

Och den kära Modern då, var i spelet är hon?
Hon spelar en viktig roll - som drottningen i schack.
Hon är med och styr och ställer i det mesta och Nerijus har alltid längtat efter att få bekräftelse av henne, han vill så gärna höra att hon är nöjd över honom, han vill vara till lags, men berömmet uteblir som oftast. Och nu skulle hon ju komma på besök, vad skulle hon tycka om det liv de byggt upp där i Kinnekulle? Tänk om hon skulle tycka att det inte dög?
Skynda, skynda hem varje kväll för att passa tiden när mamma vill skypa. T.o.m kvällen han dödade Lisa skyndade han sig hem, kunde ju inte missa mammas samtal.

Jag tror att både Nerijus och mamman låtsas inför varandra.
Hon låtsas tro att han är oskyldig och han låtsas tro på henne.
Hon har sagt från början att vad han än gör så får han inte erkänna något som "han inte gjort".
Typ:"Tänk vad alla ska säga då och tänk på din far som är sjuk, han kommer att dö om han tror att du är mördare." Jag tror att hon hellre ser att han tar livet av sig än att han erkänner sig skyldig. I en intervju förra sommaren när hon babblade på om konspirationer och annat så sa hon b.la att "hon var orolig för att han skulle ta sitt liv." I sammanhanget kändes det lite konstigt, nästan mera som en uppmaning för hon hade inte ens pratat med honom då än, fast man fick ringa.
Att hon inte sen dök upp på rättegångarna och stöttade sin son säger en hel del.

Det värsta för Nerijus är nog straffet från mamman, om hon förskjuter honom (igen, som när han var tonåring). Han vill vara till lags. Han gör som han blir tillsagd. Av mamman.

Ett erkännande kommer aldrig att komma, det är jag nästan helt säker på.
Det finns inte i Nerijus värld.
Han ser inte sig själv som skyldig, han gjorde bara det han var tvungen - för sin egen skull.
Brottet är skamfyllt, men han känner ju ingen skam - därför är han ju inte skyldig.
Aldrig, aldrig kommer han att säga orden: "jag gjorde det, jag är skyldig", för då visar han sig ju svag.

Så länge han inte erkänner så är han oskyldig i sin falska mammas ögon.

Så jävla dysfunktionellt beteende.

PS: Nu skulle det vara mycket intressant med ett litet hemma-hos-reportage hos familjen i Litauen.
Tänker framförallt på mamman och Irina. Den stackars utpekade Aivaras har nog flytt fältet.
Hoppas, hoppas att han så småningom bemöter lögnerna.
Även Irina borde ta bladet från munnen men det är nog att hoppas på för mycket.
Senast redigerad av magiciadehex 2016-05-02 kl. 21:24.
2016-05-02, 21:42
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jättebaby var en ganska passande beskrivning på Nerijus, ibland.
Irina har han snärjt genom att vara ömsom ynklig och hjälpbehövande och ömsom hårt kontrollerande. Ungefär som när en katt fångar en mus och låter den springa lite ibland, lekfullt, för att sen genast få övertaget och kontrollen. Han kan nog spela hjälplös när han behöver det, Nerijus, för att sen få som han vill.

Mycket frustrerad över tillvaron var han, med en fru han bara hade som just hemmafru, att sköta de praktiska bestyren och att vara underordnad sin man. Tristess, frustration och ett helt kärlekslöst förhållande. Inte kan han tända alls på sin fru, är bara jobbigt när hon försöker något. Klart som fan att han måste supa sig full, för att härda ut, för att bedöva lite av den starka ångest och alla tvångstankar som pyr. Han är likgiltig inför sin fru men när han är full känns det lite bättre, då kan han få utlopp för en del av sin frustration. Det går ut över Irina, vars självkänsla hamnar i botten.
Precis som han vill.

Aivaras stänger helst in sig på sitt rum så han slipper Nerijus elaka spel och nycker.
Han är ju van det beteendet sen barnsben. "Bättre fly än illa fäkta."

Är en konstig konstellation av tre personer, där två av dem - Irina och Aivaras - är rädda för den tredje - Nerijus. Rädsla ger makt, det vet han så väl. Makt och kontroll.
Master and Servant.

Jag tror att Nerijus inte fattat att livstidsstraffet är definitivt förrän nu. Han tycks ha trott att en advokat skulle kunna ljuga honom ur detta. Så fel han haft hela tiden, gudskelov.

Han är skyldig till den värsta skamliga gärningen av alla - att ha dödat och skändat en försvarslös flicka, ett barn. Nu är han också skyldig till den skamliga gärningen att ha offrat sin bror och sin fru - bara för SIN EGEN skull. Trots sin skuld. Kan man komma längre ner på den moraliska mänskliga stegen? Jo, det tycker han, ett erkännande är det som gör att man hamnar allra, allra längst ner.
I hans värld, där endast hans behov och vilja existerar, de andras olycka spelar ingen roll, det har det aldrig gjort, de är ju bara pjäser i hans spel.

Och den kära Modern då, var i spelet är hon?
Hon spelar en viktig roll - som drottningen i schack.
Hon är med och styr och ställer i det mesta och Nerijus har alltid längtat efter att få bekräftelse av henne, han vill så gärna höra att hon är nöjd över honom, han vill vara till lags, men berömmet uteblir som oftast. Och nu skulle hon ju komma på besök, vad skulle hon tycka om det liv de byggt upp där i Kinnekulle? Tänk om hon skulle tycka att det inte dög?
Skynda, skynda hem varje kväll för att passa tiden när mamma vill skypa. T.o.m kvällen han dödade Lisa skyndade han sig hem, kunde ju inte missa mammas samtal.

Jag tror att både Nerijus och mamman låtsas inför varandra.
Hon låtsas tro att han är oskyldig och han låtsas tro på henne.
Hon har sagt från början att vad han än gör så får han inte erkänna något som "han inte gjort".
Typ:"Tänk vad alla ska säga då och tänk på din far som är sjuk, han kommer att dö om han tror att du är mördare." Jag tror att hon hellre ser att han tar livet av sig än att han erkänner sig skyldig. I en intervju förra sommaren när hon babblade på om konspirationer och annat så sa hon b.la att "hon var orolig för att han skulle ta sitt liv." I sammanhanget kändes det lite konstigt, nästan mera som en uppmaning för hon hade inte ens pratat med honom då än, fast man fick ringa.
Att hon inte sen dök upp på rättegångarna och stöttade sin son säger en hel del.

Det värsta för Nerijus är nog straffet från mamman, om hon förskjuter honom (igen, som när han var tonåring). Han vill vara till lags. Han gör som han blir tillsagd. Av mamman.

Ett erkännande kommer aldrig att komma, det är jag nästan helt säker på.
Det finns inte i Nerijus värld.
Han ser inte sig själv som skyldig, han gjorde bara det han var tvungen - för sin egen skull.
Brottet är skamfyllt, men han känner ju ingen skam - därför är han ju inte skyldig.
Aldrig, aldrig kommer han att säga orden: "jag gjorde det, jag är skyldig", för då visar han sig ju svag.

Så länge han inte erkänner så är han oskyldig i sin falska mammas ögon.

Så jävla dysfunktionellt beteende.

PS: Nu skulle det vara mycket intressant med ett litet hemma-hos-reportage hos familjen i Litauen.
Tänker framförallt på mamman och Irina. Den stackars utpekade Aivaras har nog flytt fältet.
Hoppas, hoppas att han så småningom bemöter lögnerna.
Även Irina borde ta bladet från munnen men det är nog att hoppas på för mycket.
Du har så rätt i allt du skriver.

Nån dag ska han ansöka om tidsbestämt straff. Vid det laget kan det ju tänka sig att hans båda föräldrar har mött sin skapare och vilar i vigd jord. Undras vad han skriver då i sin ansökan? Chansen att få tidsbestämt måste väl öka om han erkänner mordet på Lisa? Tror du att han skulle klara av det? Ett erkännande? Med tanke på hur skamfyllt brottet är?

Framöver är nog Nerijus i behov av en alldeles egen Personal Jesus...https://www.youtube.com/watch?v=bPOzo5Flkjc

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in