– Nu ska han genomgå Kriminalvårdens utredning, man bedömer väl bland annat vilken hotbild det kan finnas mot honom när han ska avtjäna sitt straff. Om det finns en hotbild eller inte är svårt för mig att säga, säger kriminalkommissarie Lars Johansson som varit spaningsledare i fallet sedan Lisa Holm försvann den 7 juni förra året.
Johansson tror att Nerijus Bilevicius kommer att få sitta av sin livstidsdom på någon av Sveriges högriskanstalter i Kumla, Hall, Saltvik eller Tidaholm.
En sak som troligtvis står väldigt säkert, är att alla vet vem Nerijus är. Alla.
Av den anledningen och ev följande anledningar, kan han kanske rätt snabbt be om förflyttning till hemlandet.
Gör herr Bilevicius anspråk på friheten så går det fan inte att åberopa sig på någon rätt
till tigande längre...
Mannen som lätt säljer ut sin egen bror och tydligen fru också, men den fege uslingen vågar
inte stå för det rakt ut.
"Resningsskäl föreligger"..."Under alla förhållanden"....
Jo, så klart det måste låta så i ett överklagande till HD, men herregud, det är ju så
skämmigt svagt med det anförda - alla dessa jäkla viktlösa punkter - att man nästan
kan tycka synd om de som ska behöva underställas denna dynga istället för att använda
sin arbetstid till något vettigare.
Det lär i alla fall inte behöva dra ut på tiden direkt med beslutsfattandet. Avslaget skickas säkert iväg inom sådär två, tre veckor. Allra högst en månad tar det.
Då fick man rätt, det blev ett beslut snabbt som tusan.
Rättsexperten Sven-Erik Alhem sammanfattar hur det ser ut för Nerijus Bilevicius.
– Nu är det kört.
Tack och lov att det äntligen kommit till ett rättsligt avslut.
Men det är ju förstås som målsägandebiträdet Tore Brandtler uttalar efter dagens besked: - Med det här är den juridiska delen ur världen, men det innebär förstås inte på något sätt att sorgen och saknaden är över, säger han till TT. http://www.svd.se/beslut-lisa-holm-mordaren-far-ingen-provning-i-hd
Detta fall har ju varit uppklarat sedan mitten av sommaren förra året. En gärningsman
så starkt bunden vid sitt dåd att ingen alls tvekan förelåg i skuldfrågan.
Det har varit synnerligen omotiverat med alla dessa skändliga påhopp på en utredning
som förekommit i denna långlivade tråd som alla experter är eniga om är föredömligt
hanterad. Man har inte ens dragit sig för att förtala en pappa till en mördad dotter.
Det är alldeles vedervärdigt med mycket av det man sett genom resans gång.
Nu får man hoppas att somliga äntligen tar och besinnar sig och inser att loppet är kört;
Nerijus undkommer inte straffet för sin fruktansvärda illgärning, det är dags nu för honom
att börja avtjäna det.
Tack till alla duktiga och ståndaktiga medskribenter som förtjänstfullt argumenterat mot alla
dumheter och stått på det godas sida i denna tragiska historia;
Develi, Remark, MrFold, letsdoit, rotesau, Prudent, Loe2, magiciadehex, Cat the Hunter, henkess
med flera.
Åklagare Lars-Göran Wennerholm säger om HD-beskedet:
— Nu blir det lugn och ro, säger Lena Svedung som tröttnat på alla spekulationer runt mordet trots att Nerijus Bilevicius är dömd i två instanser.
Hon berättar att människor fortfarande vill lufta olika teorier om vem som är mördaren - uppgifter som hon inte anser baserar sig på fakta.
— Jag tycker alla ska läsa hovrättens dom som är väldigt tydlig och skarp. Det vore sedan jätteskönt att slippa frågan som vi får här på kafét: tror ni rätt person är dömd.
— Nu vill vi se framåt. http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4936637-lena-svedung-domen-ar-valdigt-skarp-och-tydlig-
.. Nu när HD sagt sitt så kanske nån törs lyfta bladet från mun. Bortom de få åren i Blomberg kan han lika väl ha gjort sig känd att det inte är nån man gärna går i kliché med.
Det har varit så tyst överhuvudtaget så att detta i sig känns suspekt.
Jag misstänker att brodern kommer att tala ut. Har han egentligen något val ? N och hans försvar har ju helt skoningslöst försökt peka åt hans håll. Läser man Littauisk media kan man se att det snabbt rapporterat om dagens avslag. Rubriken verkar vara något med att hans överklagan hånas / eller förlöjligar N. Översätter man en del inlägg ser man att en del verkar ha fått uppfattningen att N erkänt att han "bara" flyttat kroppen. Vilket såklart sätter N bror i en knepig sits. N försvar har velat så tvivel utan någon tanke på vilka konsekvenser det kan orsaka.
Och Nerijus åker raka vägen till Kumlabunkern för utvärdering. Hoppas att han hamnar bland några välutrustade medfångar som säger: Can you blow my whistle, baby....https://www.youtube.com/watch?v=cSnkWzZ7ZAA
I kommentarsfältet skriver en Jonas A: "Lisa....jag vet att du är på ett bra ställe nu......tro mig jag vet, jag var kliniskt död i 30 minuter efter en MC olycka under en endurotävling...jag vet var du är, det är ett ställe med underbar energi och bara kärlek.......varit där själv Efter att jag varit på akuten i Nyköping i full fart med ambulans..var kliniskt död i en halvtimme och då var jag där där du är . Dom lyckades dom få liv i mig igen efter krashen. Min tävlings mc mc heter ju Nova Cassiopeia efter min dotter som dog i ett missfall för 14 år sen på Danderyds sjukhus.....min mc får nu mellannamnet Lisa dessutom, efter dig vackra lilla ängel. All respekt åt dig underbara fina unika vackra själ! Nova Lisa Cassiopeia heter min massiva mc fr.o.m nu. Vi ses ! Kram Lisa Holm. Vi glömmer aldrig bort dig fina lilla."
Skönt att se att rättvisa ännu en gång har skipats .
Ännu en vidrig mördare som har fått sitt rättmätiga straff .
Skönt att det är över , inte minst för familjen naturligtvis .
Sorgen kommer alltid att finnas där men att få ett avslut måste ändå vara skönt .
För svinet Nerijus återstår bara att se fram emot flytten till fängelset .
Sen hoppas jag att utvisningen sker så snabbt som möjligt .
Råttorna och de nya polarna i Litauen väntar ju med spänning på att träffa honom .
Nerijus kan nog se fram emot både det ena och det andra .
Och allt elände som händer honom har han väl förtjänat .
I kommentarsfältet skriver en Jonas A: "Lisa....jag vet att du är på ett bra ställe nu......tro mig jag vet, jag var kliniskt död i 30 minuter efter en MC olycka under en endurotävling...jag vet var du är, det är ett ställe med underbar energi och bara kärlek.......varit där själv Efter att jag varit på akuten i Nyköping i full fart med ambulans..var kliniskt död i en halvtimme och då var jag där där du är . Dom lyckades dom få liv i mig igen efter krashen. Min tävlings mc mc heter ju Nova Cassiopeia efter min dotter som dog i ett missfall för 14 år sen på Danderyds sjukhus.....min mc får nu mellannamnet Lisa dessutom, efter dig vackra lilla ängel. All respekt åt dig underbara fina unika vackra själ! Nova Lisa Cassiopeia heter min massiva mc fr.o.m nu. Vi ses ! Kram Lisa Holm. Vi glömmer aldrig bort dig fina lilla."
Tack för länk till minnesvideon
Det Jonas A skrivit till Lisa är så himla gripande och vackert så jag började gråta.
Att ifrågasätta är inte nödvändigtvis fel. Däremot betyder det sakligt ingenting alls att det finns ett antal alternativteoretiker som ifrågasätter ett domslut, eftersom det alltid finns alternativteoretiker som infrågasätter domslutet om den tilltalade nekar.
Hur är det med konformister, medlöpare och ja-sägare som kämpar för status quo? De som blint tror på överheten. Lyser de med sin frånvaro någon gång? Eller kan man räkna med att även de finns i var tråd?
Det ska bli intressant att höra vad Hurtig säger framleds om avslag PT. För visst var det som TB säger:
Tyst än så länge, men jag bara hoppas han lyckades ingjuta några månaders hopp hos Nerijus med sina 72 punkter. Det borde nämligen sitta fint idag.
Vidare undrar jag om inte Hurtig tog detta, för han var lite nyfiken och ville ta en kik?
Utan att veta hur det ligger till, men genom framställans utseende verkar Hurtig iaf förmått honom att ta ett litet halvsnett kliv närmre en berättelse, en slags tydning på att det sitter där inne någonstans.
Inget att hoppas på, men man önskar ju att alla små hål kunde få tätas, men främst att den stora frågan om varför kunde få ett svar.
Det här var verkligen nyhet för mig. Har han erkänt att han flyttat kroppen? Om så är fallet behöver jag nog försöka reducera min känsla att det inte är rätt man som är dömd. Men fokus i min fråga kvarstår: har han sagt att han flyttat kroppen? Det har jag helt missat, det fanns inte i den FUP som användsr i tingsrätten.
I punkt 66 i överklagandet påstås att NB kan ha avsatt DNA när han har hjälpt till att flytta kroppen. Hela överklagandet är ju ett enda långt erkännande från NB och är precis lika bisarrt som IRs försvar om du frågar mig. Och som grädde på moset insinueras att NB sitter på mer bevis som han tjuvhåller ett tag till. Inte precis oväntat att HD fastställer domen direkt utan betänketid.
Jag tror man kommer med ett beslut inom 2 veckor då man redan innan har underinstansernas domslut och redan läst in sig.
Snabba ryck eftersom det inget fanns i den här sk överklagan. Det är väl kanske svårt att ta in då "vissa" ansåg att det fanns ett värde i den här överklagan som Brottscentralens käcka jurist MT och den pensionerade kriminalaren som trodde att HD skulle begära att RÅ uttalade sig.
Kumlabunkern väntar för utredning. Hoppas givetvis på en transport till Litauen.
Förutom Göran Lambertz så har justitieråden Ann-Christine Lindeblad och Dag Mattson beslutat i ärendet. Skälen för att HD inte tar upp fallet är att de anser att det inte är ett prejudicerande fall och de ser heller inga andra undantag i överklagandet som skulle kunna vara av synnerliga skäl för en prövning i Högsta domstolen. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6423640
– Det var en besvikelse. Vi är medvetna om hur det ser ut i HD, men hade ändå vissa förhoppningar om att det åtminstone skulle skickas till Riksåklagaren för ett utlåtande, säger hans advokat Björn Hurtig. http://www.svd.se/beslut-lisa-holm-mordaren-far-ingen-provning-i-hd