2016-05-01, 17:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Fanns det något som är relevant för tråden med ditt svammel som jag missat?
Det får du ta reda på själv. Jag säger som det är endast.
Hinduismen har ca en miljard anhängare.
Citera
2016-05-01, 18:00
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det får du ta reda på själv. Jag säger som det är endast.
Ja? Och du säger inte bara som det är. Du påstod att den inte är missionerande. Hare Krishna är väldigt missionerande. De är en del av vaishnavismen.
Citera
2016-05-01, 18:09
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja? Och du säger inte bara som det är. Du påstod att den inte är missionerande. Hare Krishna är väldigt missionerande. De är en del av vaishnavismen.
Ja det är väl en gren i det hela men hinduismen i sig missionerar inte.
Men hinduismen är dock en av våra fem stora världsreligioner.
Citera
2016-05-01, 18:30
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ja det är väl en gren i det hela men hinduismen i sig missionerar inte.
Men hinduismen är dock en av våra fem stora världsreligioner.
Känns som jag diskuterar med en 4-åring. Jag lägger mig här.
Citera
2016-05-01, 18:34
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajjaj
Men varför har det varit så jävla svårt att krossa den sista icke-semitiska religionen trots att de har varit kuvad över 1000 år?

Eftersom den är hårt knuten till den indiska identiteten och den är främst exkluderande (jmf. judendomen). Indierna lever och frodas än idag.
Citera
2016-05-01, 18:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag säger som det är endast.

Japp, men det var ett icke-svar.
Citera
2016-05-01, 18:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ok. Det är lugnt.
Citera
2016-05-01, 18:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Ja, men det är inte en enda religion i den form som de abrahamitiska relgionerna är.

Hinduismen består av diverse föreställnigar, sedvänjor och sekter dvs en mångfald av gudsbegrepp.

Går inte att kalla det för en enda religion på samma sätt som tex judendom.
Nej den går inte att jämställa med varken Islam, Judendomen,Kristendomen eller Buddhismen.
Men den ses ändock som en religion.
Och då en av våra fem största religioner vad gäller bland annat anhängare och levnadssätt kan jag väl eventuellt lägga till då.
Senast redigerad av goran744 2016-05-01 kl. 19:18.
Citera
2016-05-01, 19:08
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Nej det är felaktigt att säga att det är EN religion.
Njaa, åsikterna går väl lite isär där. Som jag förstått det så ser hinduerna själva sin religion som en religion och inte flera.
Citera
2016-05-01, 19:18
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Njaa, åsikterna går väl lite isär där. Som jag förstått det så ser hinduerna själva sin religion som en religion och inte flera.
Nej vi dharmis gör inte det. Men ordet användas av bekvämlighetsskäl. Det är så att dharma ibland används som motsvarigheten till religion generellt. Men det finns stora skillnader. Religion är mer specifikt, vetenskapligt ord än dharma.

Shaiviter och vaishnaver menar inte att de är en och samma religion. Det är en gammal konflikt.

Hinduism har heller ingen riktig definition. Det finns ingen grundare, ingen helig skrift de alla följer och den är inte organiserad i någon gemensam form. Trots det har den Indiska staten försökt med det. Hinduism är ett paraplybegrepp helt enkelt. Ungefär som abrahamism.
Senast redigerad av Golachab 2016-05-01 kl. 19:31.
Citera
2016-05-01, 19:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein

Bara skillnaderna mellan vilket fokus som läggas på dom olika gunaer gör samlings-begreppet "hinduism" mycket inhomogent.
Citera
2016-05-01, 19:47
Medlem
Citat:
Självklart, varför skulle en brahmin diskutera med en kastlös?

Hinduismen finns kvar eftersom människor i Indien är fattiga, outbildade samt vidskepliga. Då kan det vara en tröst att tro att "det blir bättre i nästa liv"; lågt personligt incitament att göra något åt det nuvarande eländet eftersom det ändå är "karma". Det vidriga kastsystemet kan leva kvar. Och sen är det ju praktiskt att få välja på en uppsjö av gudar - dvs om man vill dyrka en halvapa (hanuman), elefant (ganesha) eller Förstöraren (Shiva) osv. Pick and choose, there's a personal Hindu God for every taste.

Sai Baba ("Gud" inkarnerad) hade flera miljoner följare, och Indiens högsta politiker satt i princip i denna falske gurus knä. Så vidskepliga är de stackarna, och korruptionen känner knappt några gränser. Sai Baba trillade av pinn flera år tidigare än han hade förutsett, redan 2011. Dåligt förutspått av en "Gud" kan man tänka, men de fortsätter dyrka honom som "Gud".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in