2016-05-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kontrollbeteende är inte bara något som barn drabbas av. Det händer också vuxna - det är samma mekanism.

Att Lisa var ovanligt kontrollerad är inget som längre behöver avhandlas. Allt står i fupen. Varför är det så känsligt så man vill mörka det? Varför inte vara öppen med det?

"Inget som längre behöver avhandlas." Det verkar vara din inställning till en hel del där du gör din egen långsökta och alltför ofta paranoida tolkning. När du fått säga ditt skall det vara locket på och sen resonerar du vidare utifrån det. Sedan beskyller du andra för att mörka och desinformera.
2016-05-01, 01:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Ibland tänker jag att det bra att man kan läsa fup, men inte bra att vem som helst kan göra det.
Även mördare kan läsa den och det är inte konstigt att vittnena blev hotade.
Någon känner sig osäkert och är orolig om vad kan hända.
Vittnena har ingen vittneskydd.
..."är inte konstigt att vittnena blev hotade"

Vilka har blivit hotade? Vem har hotat? Och varför?

Var framgår det någonstans? Har du källhänvisning på detta eller är det kanske bara
som du sitter och fantiserar ihop i natten?

Ja, den dömde mördaren Nerijus har haft möjlighet att läsa förundersökningen och
det kan tänkas att han vid telefonsamtal med sin fru uttalat hot mot henne om hon inte
vittnade som han ville vid rättegångarna. Han skrämmer nog henne nu när hon förstått
vad han var kapabel till. Det kan tänkas att hon inte vågat annat än att göra som han
kommenderar henne. För risken fanns om än den var försvinnande liten att han kunde gå
fri och hade Irina då inte gjort som han ville när hon vittnade så var han inte nog nådig
att tas med sen.
Så är det något hot som förekommit i denna beckmörka historia så bör det i så fall
komma från det här nämnda hållet.

Nu kan Irina slippa känna sig osäker längre och frukta den flickmördande maken ty
nu bär det strax iväg till det rara stället Kumla för denne.
Irina kan nu käka sina goda blinier i lugn och ro och sen ägna sig åt sitt älskade änglaspel
utan att behöva bli störd av någon annan än sin son.
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-01 kl. 02:00.
2016-05-01, 01:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har inte talat om FRA, utan FMTM, vilket ändrades till FMTIS i årsskiftet.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/forsvarsmaktens-telekommunikations-och-informationssystemforband-fmtis/

I FUP står inte pappans namn i telefonlistan, utan det står FMTM= försvarsmaktens telekommunikation nätets abonemang.

På söndagen då hade Lisa fått sms från FMTM klockan 9:32:47.
Helena Holm hade skickat ett sms till Lisa klockan 13:59:52.
FMTM hade skickat ett sms till Lisa klockan 17:48:32.
Lisa hade skickat ett sms till FMTM klockan 18:22:22
FMTM hade skikad ett sms till Lisa klockan 18:22:38 ja så till sist den sk fickringningen från Lisas telefon till FMTM klockan 18:26:41.

I den här listan är FMTM = försvarsmaktens telekommunikation näts abonemang.

Jag tror inte att någon någonsin, utom försvaret själv, kan få uppgifter om vad gäller samtal eller sms från eller till försvarets telekommunikatinons nätets abonemang.

Vad innehöll dessa sms vet inga utomstående, inte ens poliser.

Understrukna tider är de tider som var relevanta för utredningen. De övriga saknar förstås värde.
2016-05-01, 01:36
Medlem
Jag vill påstå att Lisa inte var "överkontrollerad" på något sätt.
Det var säkert så att beroende på hennes fars arbete fanns vissa större risker för familjen.
Därför hade man sannolikt gemensamt överenskomna rutiner att följa inom familjen.

Det handlar inte om kontroll, utan om säkerhet.
2016-05-01, 01:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
Det var säkert så att beroende på hennes fars arbete fanns vissa större risker för familjen.
Därför hade man sannolikt gemensamt överenskomna rutiner att följa inom familjen.

Fast hans familj kanske är mindre säker just för att han ringer på den linjen?
2016-05-01, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast hans familj kanske är mindre säker just för att han ringer på den linjen?

Jag förstår inte riktigt vad du menar ?
2016-05-01, 01:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men de för väl internt protokoll ? Och de föredragande har väl skrivna rapporter som bifogas ? Blir detta material då sekretessbelagt för en viss tid ?

Dom flesta gånger lämnas ingen motivering alls, vare sig det gäller avslag eller beviljan. Det brukliga är hänvisningar till lagtext. Ett fåtal undantag förekommer. Fåtal med stort F.
Om ett partiellt PT dock skulle meddelas, kan motivering i berörd delar (med hänsyn till vilande delar) tillhöra.

Akterna som utgör arbetsmaterial/överskott i en rättsinstans är på riktigt (till skillnad från hos polisen...ibland..) ingen allmän handling, ens efter sekretessprövning etc. Möjligtvis när/om akterna till slut hamnar i Riksarkivet.

Vid beviljad eller partiellt pt, kommer dock en mer omfattande yttring från riksåklagaren, och den är ofta innehållsrik.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag är för okunnig för att svara på det. Grandioso? Eller annan kunnig?

På måndag 2/5 skulle det föredras Muntligt inför justitieråden.

Jag är varken "Grandiosa" eller speciellt kunnig här uppe heller, men tog mig friheten att pränta i all korthet
Tingsnotarien, Bergakungen eller annan som på riktigt kan omfånget, skulle gärna kunna få undervisa.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-01 kl. 01:59.
2016-05-01, 01:54
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Så kan det självklart förhålla sig men är det vanligt att det föreligger förhöjd risk för "vanliga" mekaniker som "pillar" med bilar i försvaret?
2016-05-01, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Så kan det självklart förhålla sig men är det vanligt att det föreligger förhöjd risk för "vanliga" mekaniker som "pillar" med bilar i försvaret?

Men det är väl inte direkt hans arbete ?
2016-05-01, 02:02
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Men det är väl inte direkt hans arbete ?

Vad är hans arbete menar du?
2016-05-01, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad är hans arbete menar du?

Ja, jag frågar ju dig.
Afganistan m.m.
Jag vet ju inte.
Men jag vet vad SGS är.
2016-05-01, 02:10
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ja, jag frågar ju dig.
Afganistan m.m.
Jag vet ju inte.
Men jag vet vad SGS är.

Han hävdar själv att han är en vanlig mekaniker inom försvaret.

Det har florerat rykten om SOG och Afganistan men jag har inte sett några officiella uttalande om det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in