2016-04-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Herregud vad det verkar kul att låtsas missförstå.
Jag har inte blandar mig inte in i någon avancerad diskussion om försvarets eventuella pejlingssystem. Det var enbart en förklaring till hur jag uppfattat att Felix52 menat i sina inlägg, d.v.s hur jag tolkat det. Skrev ju "om jag uppfattat infon vi fått av Felix52 rätt." Men, starta nu något nytt alternativspår i syfte att misstänkliggöra pappan, militären o.s.v. Man ser ju med enkelhet här hur du förvrider fakta, börjar prata om "pejling på pappans begär". Fy fan, nu kan du och nopomil joina i ett militär-pejlings-spår, eller hur?

Jag ställde bara frågan till dig, inte fördrev fakta (som bara du verkar ha tillgång till).
2016-04-30, 14:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Håller med. Ju mer det skrivs om pejling desto mer förstår man hur mycket militären är inblandad.
Då kan det också användas som desinformation.
Du ska nog vara försiktig med att anklaga andra för desinformation med tanke på vad du själv lägger upp här i tråden. Maken till det rabiata rättshaveristiska resonemang som du för torde vara mycket svårt att finna. Nu börjar du, återigen, anklaga militären för något och detta enbart utifrån en pejlings-diskussion som förs här på forumet och där inget av detta ännu är bekräftat. Om det bekräftas är sannolikheten NOLL att militären skulle ligga bakom något i pejlingen.
Hur är det med den egna desinformationen?
Kan räkna upp ett och annat som du desinformerar om;
att offrets far skulle vara inblandad i mordet, att militären skulle vara inblandad i mordet, att polisen, åklagaren, militären, MP och NFC är med i en komplott mot NB, att Irina talar sanning för att hon är "gudfruktig", att polisen använt sig av förhörsmetoder som är att jämföra med tortyr enligt FN:s konventioner o.s.v, o.s.v.
Så, ta och besinna dig en aning.
2016-04-30, 14:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Lägg härtill att polisen/åklagaren har sagt att man tror LH:s fickringning härröra från tidpunkten för själva stängningen - plus det rel. osannolika i att NB haft med sig sin mobil under sina eskapader, så löser sig frågan nästan kemiskt.

Ja, att åk härleder fickringningen till tidpunkt när kollegorna ff var kvar är ju då märkligt. Rent tidsmässigt borde de inte vara kvar.

Jag tror NB hade sin telefon med sig, av okunskap.
2016-04-30, 14:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Vad är hele?

Hele är ett västgötskt slangord och inget illa ment
Eftersom du är så genuin, försökte jag bara avväpna dig lite.

Citat:
Lägg härtill att polisen/åklagaren har sagt att man tror LH:s fickringning härröra från tidpunkten för själva stängningen - plus det rel. osannolika i att NB haft med sig sin mobil under sina eskapader, så löser sig frågan nästan kemiskt.

Ja, det bottnade redan innan överskottsmaterialets innehåll tagits reda på.
Så att..
2016-04-30, 14:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja, att åk härleder fickringningen till tidpunkt när kollegorna ff var kvar är ju då märkligt. Rent tidsmässigt borde de inte vara kvar.

Jag tror NB hade sin telefon med sig, av okunskap.

Men vilken tidpunkt är det meddelandet registreras? När det sänds eller tas emot? Det kan skilja åtskilliga timmar däremellan.
2016-04-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jag har förstått det som att datalagringsdirektivet inte kräver lagring av innehåll i sms. Sms får man väl aldrig fram via masttömning. Bara när och till vem det skickats. (Därför framgår när LH skrev sms till pappan men inte vad LH skrev i sms till pappan).
SHs sms till LH finns uppenbarligen registrerade i LHs samtalslista. Därmed bör det finnas data på vilken mast de kom via, eller?
Menar du att försvaret har helt egna master skilda från övriga operatörer i sitt telenät?

Nej, mastdata visar inte vem som höll i telefonen. Finns det några skäl att misstro SHs uppgifter?
Jag förstår inte hur du ens kan misstänka att SH har något med sin dotters försvinnande att göra.

Pappan använde sin tjänstetelefon i kontaketer med Lisa och Lisa skickade sina sms till pappans tjänstetelefon. Försvaret använder den vanliga nätet, men har även en egen telenät.

http://www.aef.se/Marktele/Navigering/Navigering_FTN.htm

https://www.fmv.se/sv/Verksamhet/Lednings--och-informationssystem/xx/
2016-04-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har inte talat om FRA, utan FMTM, vilket ändrades till FMTIS i årsskiftet.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/forsvarsmaktens-telekommunikations-och-informationssystemforband-fmtis/

I FUP står inte pappans namn i telefonlistan, utan det står FMTM= försvarsmaktens telekommunikation nätets abonemang.

På söndagen då hade Lisa fått sms från FMTM klockan 9:32:47.
Helena Holm hade skickat ett sms till Lisa klockan 13:59:52.
FMTM hade skickat ett sms till Lisa klockan 17:48:32.
Lisa hade skickat ett sms till FMTM klockan 18:22:22
FMTM hade skikad ett sms till Lisa klockan 18:22:38 ja så till sist den sk fickringningen från Lisas telefon till FMTM klockan 18:26:41.

I den här listan är FMTM = försvarsmaktens telekommunikation näts abonemang.

Jag tror inte att någon någonsin, utom försvaret själv, kan få uppgifter om vad gäller samtal eller sms från eller till försvarets telekommunikatinons nätets abonemang.

Vad innehöll dessa sms vet inga utomstående, inte ens poliser.

Enligt kommunikationen med Telia, FUP sid. 30, är pappans abonnemang ett telia-abonnemang och telefonnumret är ett vanligt 070-nummer. Abonnemanget står dock på FM och inte på SH privat.

Var ser du att mobilen skulle tillhöra ett hemligt mobilnät inom FM och som inte sänder via almänna mobilmaster?

Återigen. Innehåll i sms går väl aldrig återskapa via mastdata utan bara direkt via mobilerna som sänt/mottagit.

FMTM = Försvarsmaktens telenät- och markteleförband

Edit 1.
Såg din kommentar i inlägget ovan nu.
Utifrån Telias kommentar på sid. 30 förefaller pappans tjänstemobil vara ett helt vanligt telia-abonnemang i det civila mobilnätet.

Intressant att läsa länkarna om FTN. Hur vanligt är det att försvarsanställda har tjänstemobiler för dagligt och privat bruk i fredstid som sänder via FTN?
Var läser du ut att SHs tjänstemobil tillhörde och sände i FTN och inte i Telias nät?. Telefonnumret finns ju angivet i klartext i FUP.

Citat:
FTN har tillkommit av flera skäl. Det viktigaste är att de militära kraven i vissa avseenden är så höga att de publika telenäten inte uppfyller dem.

Citat:
FTN används för totalförsvarsändamål och ska garantera telekommunikation av hög kvalité i fred, kris och krig. Nätets abonnenter är främst förband och försvarsanläggningar.

Edit 2.
Enligt PTS söktjänst tillhör abonnemanget operatören TeliaSonera.
http://e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnummer
Tycker allt tyder på att SHs tjänstemobil är ett vanligt civilt telia-abonnenmang, men som står på FM och är registrerat som hemligt nummer. Vilket dock inte hindrar operatören från åtkomst av mastdata.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-30 kl. 15:27.
2016-04-30, 15:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Pappan använde sin tjänstetelefon i kontaketer med Lisa och Lisa skickade sina sms till pappans tjänstetelefon. Försvaret använder den vanliga nätet, men har även en egen telenät.

Var Lisa ett försvarsobjekt? Eftersom fadern använde det nätet för barnpassningen? För det slutna nätet (eller vad man ska kalla det) är väl avsett för just särskilt säkerhetsklassade ändamål.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-30 kl. 15:13.
2016-04-30, 15:19
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Var stod det att denna "Anders" har förhörts? Fanns det flera flickor med rosa jackor på moped vid den tidpunkten? Då är ju det intressant i sig.

Jag förstår att slasken är en mumsbit för såna som dig och Theforeigner, som har tjatat om det här i hundra tals sidor nu. Han ändrade tidsuppfattning med 1 timme, det är oseriöst. Vittnesmålet kunde avfärdas och inga protester från denna "Anders", som antagligen insåg själv att det inte var Lisa han såg. Troligtvis så var han på fyllan, och blandade ihop olika dagar. Rosa jacka kunde lika gärna vara röd,grön eller blå i hans ögon. Kunde lika gärna vara en kille som han såg åkte moped. Varför skulle Polisen lägga ner onödiga resurser på ett värdelöst vittne. Helt rätt anser jag, bättre att lägga ner tid på seriösa vittnesmål istället.
2016-04-30, 15:26
Medlem
Citat:
Försök att som schimpanserna tänka i flera led: Varför är det märkligt att lämna en felaktig uppgift betr. en hjälm som setts av flera personer, bl.a. LH:s kollegor? - Vad skulle rimligen kunna vara orsaken till denna felaktiga uppgift?

Den här tråden är översvämmad av rena idiotinlägg som inte ens schimpanser skulle nedlåta sig till att sätta på pränt. - Har du någon förklaring till detta fenomen?

Ja , det kan man fråga sig!
Kanske beror det på att alla, även vi som inte är så intelligenta, har möjlighet att utrrycka oss här.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Är tacksam över all information som delats här.
Masterna/basstation avgör meterantalet (signalstyrkan). Ju fler* som loggar ju bättre. Pejling alltså.
Om jag inte fattat fel (skriver ur minnet) är det sen via operatörernas lista som trafiken ses (samtal, nr) och det är sen mobilens IMSI nr som visar vilket SIM-kort som använts. Sen töms mobildata (forensiker) och via SIM återskapas SMS. Raderade SMS kan återskapas. IMEI berättar vilken telefon det är.

Fritt att rätta om det är inkorrekt.

* Mitt föregående inlägg om Johanssons info i media:
Citat:
Ja, detta har citerats tidigare och med tanke på glesbygd (aka mindre antal basstation/mast än tätbefolkat område) så begriper jag inte hur det skulle kunna ge så exakt positionering gällande signalstyrka och triangulering
Senast redigerad av develi 2016-04-30 kl. 16:22.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Enligt kommunikationen med Telia, FUP sid. 30, är pappans abonnemang ett telia-abonnemang och telefonnumret är ett vanligt 070-nummer. Abonnemanget står dock på FM och inte på SH privat.

Var ser du att mobilen skulle tillhöra ett hemligt mobilnät inom FM och som inte sänder via almänna mobilmaster?

Återigen. Innehåll i sms går väl aldrig återskapa via mastdata utan bara direkt via mobilerna som sänt/mottagit.

FMTM = Försvarsmaktens telenät- och markteleförband

Edit.
Såg din kommentar i inlägget ovan nu.
Utifrån Telias kommentar på sid. 30 förefaller pappans tjänstemobil vara ett helt vanligt telia-abonnemang i det civila mobilnätet.

Intressant att läsa länkarna om FTN. Hur vanligt är det att försvarsanställda har tjänstemobiler för dagligt och privat bruk i fredstid som sänder via FTN?
Var läser du ut att SHs tjänstemobil tillhörde och sände i FTN och inte i Telias nät?. Telefonnumret finns ju angivet i klartext i FUP.

http://www.homokozo.se/lh/tinget/tillagg.pdf

Sida 30.
Senast redigerad av MegaTant 2016-04-30 kl. 15:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in