Citat:
Ursprungligen postat av
svenab
Jag tror att Opinionsinstituten förstår att det kan bli extraval när som helst. Det vore då pinsamt att stå ensam med ett fel på mer än 10 procentenheter. Därför vågar de inte dra ner SD lika mycket nu som tidigare.
Samtidigt har OI gett sig själva carte blanche genom att säga att SD är svårmätta/svårbedömda pga att SD väljare är fega och att man skäms att uppge att man röstar på SD.
Agendasättande sa Wolodarski,
fega och skäms sa de svenska OI.
Nåväl. Ett eventuellt extra val från det utropas lär väl ändå vara närmare 6 månader bort och då har OI tid att "justera" om man finner det påkallat. "
Nazistiska SD går nu som en raket i opinionen, de rider på den högerextrema våg som sköljer över Europa. Fascistiska SD har lyckats aktivera sina väljare. Rasistiska SD presenterar enkla lösningar på komplicerade samhällsproblem".
Dessutom vete katten om 7K är särskilt intresserade av extraval. M och alliansen är det definitivt inte. MP vill under inga omständigheter ha extraval nu.
Även om jag tror S vill slippa regera just nu så kommer de tappa oerhört mycket vid ett extra val idag, kanske i värsta fall en bit ner under 20%. Om S får 18% i extravalet hösten 2016 blir det en stor uppförsbacke till 2018. Då har man löst in sitt misslyckande och fått det fastställt, vilket man ännu inte fått. Idag kan S fortfarande (nåja) slå sig för bröstet och säga att man är största parti med 31%. Det klingar bättre i en valrörelse än tredje största på 18%.
Troligen inget extra val innan ordinarie 2018. Lämnar MP regeringen så sitter Löfven ensam. Hur otroligt svag är inte den regeringen då? Sitter MP kvar i regeringen så kommer både S och MP se väljarna fly precis som en näve sand försvinner mellan fingrarna. MPs rikdagsledamöter lär oavsett få tömma sina arbetsrum 2018. Frågan är om S kommer över 20% 2018. Då har jag ändå inte spekulerat i utvecklingen om det skulle ske ett eller ett par terrordåd/upplopp innan 2018.
Det är sannerligen en omvälvande tid vi lever i.