2016-04-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man har även plockat med sig spår ifrån bilar och andra platser, de är inte analyserade så vad talar för att man undersökte fynd i byssjan på ett noggrant sätt, ingenting talar för att det är gjort.

Observera att jag talar om utredningen utan att ha synpunkter på NB skuld, bara så att vi slipper en massa kommentarer om vilket äckel som ska bo på Kumla, jag tror att den allmänna uppfattningen är väl känd.

Har man gjort ingenting vid flera tillfällen?
Citat:
Arbetsboden har undersökts vid flera tillfällen under tidsperioden 12 juni 2015 och den 25 juni 2015.

Citat:
Platsen har undersökts visuellt och dokumenterats med foto. Spår som vid undersökningen bedömdes kunna ha betydelse för utredningen har säkrats. Spår samt gods har säkrats från Lisa. Kriminalsökhundar har genomsökt arbetsboden och i området utanför med syfte att detektera sperma och/eller likmolekyler. Delar av arbetsboden har fingeravtrycksundersökts.
BH, som har tillgång till slask och arbetsblad, verkar inte ha funnit några tecken på att man underlåtit att undersöka byssan.
Kan du precisera vad du anser man inte gjort, men borde ha gjort?
Senast redigerad av Prudent 2016-04-26 kl. 00:01.
2016-04-25, 23:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Man har även plockat med sig spår ifrån bilar och andra platser, de är inte analyserade så vad talar för att man undersökte fynd i byssjan på ett noggrant sätt, ingenting talar för att det är gjort.

Observera att jag talar om utredningen utan att ha synpunkter på NB skuld, bara så att vi slipper en massa kommentarer om vilket äckel som ska bo på Kumla, jag tror att den allmänna uppfattningen är väl känd.

Vad talar för att det inte är gjort ?
Finns det något speciellt som gör att du tvivlar på detta ?
Du verkar ha blivit inspirerad av Hurtigs fantasier om slarv tycker jag .
Har du problem med att man tycker att kvinnomördare är äckliga och hör hemma på Kumla ?
Du kanske hellre vill att de är fria och fortsätter att döda fler kvinnor ?
2016-04-26, 00:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Vad talar för att det inte är gjort ?
Finns det något speciellt som gör att du tvivlar på detta ?
Du verkar ha blivit inspirerad av Hurtigs fantasier om slarv tycker jag .
Har du problem med att man tycker att kvinnomördare är äckliga och hör hemma på Kumla ?
Du kanske hellre vill att de är fria och fortsätter att döda fler kvinnor ?
Jag är intresserad av att diskutera utredningen och ointresserad av att läsa upprepade nedsättande epitet om NB, är bara det.

Jag tycker inte att utredningen är slarvigt gjord, min kritik och förvåning handlar om att jag tycker att utredningen kunde ha varit tydligare med tanke på objektivitetskravet, om inte annat så för att visa allmänheten att man har uteslutit en alternativ gärningsperson genom att utreda alla spår som man har hittat, en förtroendefråga, rättskipningen angår alla anser jag.
2016-04-26, 01:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
o

Hur hittade han sina offer?
Vet inte riktigt hur han gick tillväga där.
Alla offren var i alla fall hemmahörande i samma stad, Wichita i delstaten Kansas, som
han själv bodde i. Har för mig att något offer bodde inte så långt ifrån hans eget hem.

Här är lite mera att läsa om honom och hans offer och hur det gick till när den fruktade
The BTK-killer kunde fångas in:

Seriemorden höll Wichita i skräck i 30 år - innan Dennis Rader avslöjade sig själv

Citat:
Vännerna i Christ Lutheran är desto mer chockade. Till skillnad från grannarna i Park City beskriver de Dennis Rader som en vänlig, omtänksam person man alltid kunde lita på.
-Världen förändrades i samma ögonblick som polisen förklarade att han var den misstänkte, har kyrkans pastor Michael G Clark berättat för CNN.
-Det gick helt enkelt inte att förstå att det skulle vara han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10557456.ab

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rader

Här bekänner han sina rysliga synder: https://www.youtube.com/watch?v=BvWOje46Xp8
Helt oberörd redogör han för detaljer vid de många morden.
Han kunde lika gärna ha svarat på frågor som rörde hans arbeten som larminstallatör eller
hundfångare.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-26 kl. 01:47.
2016-04-26, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man plockade med sig hela byssjan. Den finns fortfarande hos polisen och är garanterat genomgången.
Hänger inte med i tråden längre utan man tittar in ibland, och hickar till.

Garanterat! du kan alltså garanterat att polisen gått igenom den noggrant? Då ska jag också garantera att dom inte gjort det för om NB är gärningsman så ska det finnas spår där inne från honom.

NB hade kladdat ner Lisas kläder med DNA och blod men inget på bodens dörrhantag, skåpdörren eller dunken. Hur är det möjligt? Är det hanskar av och på som förklaring igen trots att han mycket sällan bar handskar? Det finns inte ens blod från honom på eller i hans egen bil trots att åglagaren hävdade att det var transporten, noll spår av Lisa där med, lika märkligt det.

Blod och DNA från NB fanns på Lisas byxor, inget i boden trots att kroppen måste ha legat på golvet i något skede om han var ensam där.

Varför arbetsboden inte är riktikt genomgången är mycket underligt. Att finna stödevis där mot NB hade spikat igen alla möjligheter till osäkerhet vad det gäller åtal och dom. Skulle den vara helt genomgången utan minsta spår från NB är ju det lika underligt och att det då inte togs upp under rättegångarna borde vara skäl för resning i så fall.
2016-04-26, 01:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vet inte riktigt hur han gick tillväga där.
Alla offren var i alla fall hemmahörande i samma stad, Wichita i delstaten Kansas, som
han själv bodde i. Har för mig att något offer bodde inte så långt ifrån hans eget hem.

Här är lite mera att läsa om honom och hans offer och hur det gick till när den fruktade
The BTK-killer kunde fångas in:

Seriemorden höll Wichita i skräck i 30 år - innan Dennis Rader avslöjade sig själv

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10557456.ab

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dennis_Rader

Här bekänner han sina rysliga synder: https://www.youtube.com/watch?v=BvWOje46Xp8
Ja, det är det brukliga bland dessa mördare att dom bor i en stor stad med många möjliga offer.
Wichita har nästan 400 000 invånare. En km ifrån hans bostad i den stora staden går då att jämföra med blomberg där alla känner alla? Finns inget gemensamt med detta mord förutom ett rep och ett kvinnligt offer.
2016-04-26, 01:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det här lärde sig polisen av Lisa Holm-fallet

"Poliser från hela landet drar nu lärdomar av Lisa Holm-fallet. – Man slutar aldrig att förvånas över människans grymhet, säger kriminalkommissarie Lars Johansson, ansvarig för utredningen av mordet.

Dessutom kollade polisen aktivt upp tips på Flashback och uppsökte metodiskt personer i området som tidigare visat ett udda intresse för flickor och kvinnor – allt utan resultat. Sedan började Lisa Holms saker dyka upp i området och efter att också kroppen hittades började polisen få en allt mer klar bild av händelseförloppet.

Lars Johansson framhåller också allmänhetens stora engagemang i fallet – något han tror förvånade även gärningsmannen.

– Han hade nog inte väntat sig att så många skulle komma och leta efter flickan. Ett tag var det gula västar överallt i området, berättar han."

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/det-h%C3%A4r-l%C3%A4rde-sig-polisen-av-lisa-holm-fallet-1.199871
Det förvånade nog Lars Johansson än mer som nu blev tvungen att hitta en gärningsman snabbt och inte ligga på sofflocket (då en del andra tog semester).
2016-04-26, 01:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag är intresserad av att diskutera utredningen och ointresserad av att läsa upprepade nedsättande epitet om NB, är bara det.

Jag tycker inte att utredningen är slarvigt gjord, min kritik och förvåning handlar om att jag tycker att utredningen kunde ha varit tydligare med tanke på objektivitetskravet, om inte annat så för att visa allmänheten att man har uteslutit en alternativ gärningsperson genom att utreda alla spår som man har hittat, en förtroendefråga, rättskipningen angår alla anser jag.

Tydligare ?
Om det inte har hittats fler spår än efter ÄCKLET Nerijus då ?
Hur ska man då kunna visa för allmänheten att man har utrett andra spår ?
Har du några spår som du vet om att polisen inte har utrett till fullo som vi andra inte känner till ?
Förtroendet för Sveriges rättsväsende är nog bra överlag .
Placeringen som trea i världen talar väl sitt tydliga språk .
Utom för vissa här i tråden förstås .
2016-04-26, 02:04
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Naturligtvis kan utredningen göras en aning tydligare genom en upprepning men vad är det du inte förstår som resten utav världen så glasklart inser och tar åt sig? Är det att GM är skyldig eller att han inte är oskyldig?
2016-04-26, 02:14
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hänger inte med i tråden längre utan man tittar in ibland, och hickar till.

Garanterat! du kan alltså garanterat att polisen gått igenom den noggrant? Då ska jag också garantera att dom inte gjort det för om NB är gärningsman så ska det finnas spår där inne från honom.

NB hade kladdat ner Lisas kläder med DNA och blod men inget på bodens dörrhantag, skåpdörren eller dunken. Hur är det möjligt? Är det hanskar av och på som förklaring igen trots att han mycket sällan bar handskar? Det finns inte ens blod från honom på eller i hans egen bil trots att åglagaren hävdade att det var transporten, noll spår av Lisa där med, lika märkligt det.

Blod och DNA från NB fanns på Lisas byxor, inget i boden trots att kroppen måste ha legat på golvet i något skede om han var ensam där.

Varför arbetsboden inte är riktikt genomgången är mycket underligt. Att finna stödevis där mot NB hade spikat igen alla möjligheter till osäkerhet vad det gäller åtal och dom. Skulle den vara helt genomgången utan minsta spår från NB är ju det lika underligt och att det då inte togs upp under rättegångarna borde vara skäl för resning i så fall.

Du kan väl knappast garantera att boden inte har gåtts igenom ordentligt heller ?
Kanske han är så smart så att han har haft vett att ha handskar hela tiden i boden .
Tänkte inte på det va ?
Om han hade handskar i vanliga fall spelar väl ingen roll .
Alla har väl hört talas om fingeravtryck , även en simpel mördare som Nerijus .
Och plast eller annat som han lindat in kroppen i tar död på resten av dina sluga funderingar
som att det inte finns spår i bilen eller på golvet i boden .
Tänkte inte på det heller va ?
Alltså finns det inga skäl till resning angående boden alls .
Bara för er att inse fakta .
Hoppas att han får igen lite i fängelset av det han utsatte Lisa för det jävla svinet .
2016-04-26, 02:15
Avstängd
Jag har tydligen missat att överklagandet till HD är inlämnat av Hurtig, intressant nattläsning nyligen som bör smältas ett tag. Man kan ju kort säga att det är skillnad på advokat.
2016-04-26, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
sid 231
förhör med CB
Känner du till om några sök gjorts efter flickan kring Martorp?
Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några
civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid
Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om.

Stod dom stilla och "framryckte"?

Om dom inte gjorde personsök - vad gjorde dom på torsdag kväll och hela natten vid Martorp? (Kom ihåg bilen som larmade hela natten som en som deltog råkade försäga sig om.)
Du undviker att svara på det. Andra här verkar bli lite "nervösa" av dessa frågor så varför inte svara? Så slipper vi denna "nervositet".

Skallgång är ett sätt att göra personsök på. Det finns andra sätt. Det tror jag du vet.
(Men det verkar finnas personsök och "personsök" i denna Kinnekullesoppa.)

Du svarade inte heller på fråga 4.
Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?

Så denna diffusa bit information om militärer och Martorp bet sig fast i Nerijus minne. Eventuell information om andra avgränsade områden som var avsökta gick in genom ena örat och ut genom det andra. Men detta stannade tydligen kvar i minnet. Det kanske matchade
information om Martorp som bara Nerius kände till. Men ingenstans i det CB sade framgår att det skulle vara "waste of time" att söka inne på Martorp. Det var en "förbättring" av historien som
svårligen kan tolkas på annat sätt än att Nerijus önskade få iväg Missing People.
Senast redigerad av X-pert 2016-04-26 kl. 03:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in