2016-04-25, 22:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men snälla rara, att NB skulle vara en sexualsadist är blott en trådsanning. Ingen av ovan nämnda domstolar knystar heller något om det.
Jag har då aldrig trott på något sådant. Det förefaller helt orimligt, på alla plan, om man tänker efter.
Mordet är definitivt utfört på ett sexualsadistiskt vis och då all teknisk bevisning
naglar fast Nerijus som skyldig till vad som hänt så är han lika tveklöst att fastslå som
en mördande sexualsadist.

Bara att acceptera. För så ligger det till.

Motivet var, enligt åklagaren, sexualsadistiskt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22074710.ab

Och domstolarna delar nog denna uppfattning även om man nöjer sig med att skriva
ett sexuellt motiv som låg bakom det som hände.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-25 kl. 23:06.
2016-04-25, 22:28
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns inga spår av någon annan gärningsman än NB. Sen är det väldigt ovanligt att lustmördare arbetar i par också. Finns ingenting som tyder på att NB inte var ensam vid gärningen. Du liksom de andra foliehattarna har inget annat än magkänsla att gå på. Och då säger jag som Hamilkar att magkänsla kan vara värt något om man har en historia där ens magkänsla visar sig stämma.

Mitt fetade: snarare att det hittades inga spår av någon annan gärningsman (förutom ett dna-spår av IB). Det utesluter inte till 100% att det de facto kan finnas fler spår, men att dessa inte har analyserats.
2016-04-25, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brothersinarms
Detta kan jag svara på. Hjälmen går inte in i skåpet. Det är inte ens ett "close call". Därmed logiskt att den hamnade där den gjorde. Förstår dock ej vad jackan gjorde där.
Många saker av det som fanns med skulle gå in i skåpet. Men de har lågt värde för någon förhållandevis = Lågt Affektionsvärde att trasha. Kroppen högst värde och telefonen visade nog Lisa att hon inte ville förlora, den fick ordentligt med stryk. Därför hamnar alla andra sakerna i bakgrunden. Oviktigt skräp bland skräp, någon ordning får nerijus också ha & han är bara ute för att trasha det som betyder något för andra. Han kan inte ta sig tid för allt.

Annars kunde han ju ha sönder lyktstolpar eller en papperskorg. De har ingen höjd & inget emo trashvärde. Han har emballerat nogsamt för att inte få bilen kontaminerad, då blir det några större grejor kvar, vilka Nerijus moderligt och ömt så sakta promenerar bort med till den blivande brasan. Och lägger in lite snyggt. Helmet uppochned blir Lite upplysning från en eld som värmer hans hjärta, sådär på kvällskvisten, förstrött.

-Oopps klockan är mycket måste ringa mamma! Han är lite kroppsligt trött i sin själsliga upprymdhet så Frugan får för en gångs skull följa med till handlarn. Somnar utan att ha ätit upp pizzan. Annat fyller hans själ en bella notte natt som denna. Inte tänker han speciellt på klädernas placering eller hjälm, eller vilken plats bananskalen har i soppåsen jämfört med böcklingarslet med de röktrinda böcklingögona. Nej han är trött och pömsig. Energin räcker dock att sätta på frugan med. Tar sin måntliga dush och beordar tvätt av kläderna, skiten ska bort från hans rena kropp.
2016-04-25, 22:42
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
sid 231
förhör med CB
Känner du till om några sök gjorts efter flickan kring Martorp?
Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några
civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid
Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om.

Stod dom stilla och "framryckte"?

Om dom inte gjorde personsök - vad gjorde dom på torsdag kväll och hela natten vid Martorp? (Kom ihåg bilen som larmade hela natten som en som deltog råkade försäga sig om.)
Du undviker att svara på det. Andra här verkar bli lite "nervösa" av dessa frågor så varför inte svara? Så slipper vi denna "nervositet".

Skallgång är ett sätt att göra personsök på. Det finns andra sätt. Det tror jag du vet.
(Men det verkar finnas personsök och "personsök" i denna Kinnekullesoppa.)

Du svarade inte heller på fråga 4.
Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?

Och varför utfrågades GJ inte, i detalj, om dessa "Missing People" människor som han säger att han såg på Martorp, nära byssan, på Fredag förmiddag den 12 Juni, samma dag som Lisa hittades i byssan ???

Det är mycket märkligt tycker jag, GJ berättar att när han klipper gräset vid byssan på fredag förmiddag, den 12 Juni, då är Missing People där och letar.

Om det är sant, VEM var då dessa människor som var vid byssan fredag förmiddag?
Hur många var dom?
Såg du några fordon som tillhörde dessa personer?
Var det män eller kvinnor, eller både och?
Vilken ålder var dom?
Hur såg dom ut?
Hur var dom klädda?
Pratade du med dom och i så fall om vad då?
Hur länge stannade dom?
Var letade dom?
var dom inne i byssan?

FUP 465
Förhör med Johansson, Gunnar; 2015-06-23

GJ: Jag klippte gräset samma dag där de hittade henne, vem tänker på något sånt, jag klippte
precis i närheten av byssan där de hittade henne.

-Vet du vad klockan var när du klippte gräset?

GJ: Nej det vet jag inte men det var någon gång på förmiddagen.

-Såg du någon om var i närheten när du klippte gräset?

GJ: Ja missing people var där och letade
Senast redigerad av Theforeigner 2016-04-25 kl. 22:49.
2016-04-25, 22:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
du tror att militären bedrev personsök vid Martorp torsdag kväll och natt?
Det är just det som verkar logiskt med tanke på att det försvunnit en person så jag vet inte varför det ska mörkas.

Nä, jag påpekade skillnaden på framryckning och personsök eftersom du ställde frågan.

Dom stod i backen ner vid Martorp, söket hade inte nått fram till själva gården Martorp. Dit nådde dom under fredagen. Jag kan inte se det märkliga i detta.
2016-04-25, 22:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det är många olika faktorer som gör att man ändå undrar , förflyttning av L till ladan och sedan därifrån och in i en byssja , inte ett spår på kroppen, repet runt halsen men blod på röret från N och blod på L jacka från N men inget DNA i Byssjan trots att han lyft i kroppen och släpat den fram till skåpet, tryckt och meckat in den i det lilla skåpet utan att lämna ett enda hår, saliv eller annat spår och allt detta på väldigt kort tid. Jag säger inte att jag tror att det inte är han men jag tror inte han var ensam i alla delarna

Men ingen har ju lämnat DNA på Lisas kropp, någon har ju ändå baxat in den i skåpet. Varför är det mer troligt att någon annan än NERIJUS inte har lämnat DNA. Ingen har lämnat hår, saliv eller annat spår.
2016-04-25, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men ingen har ju lämnat DNA på Lisas kropp, någon har ju ändå baxat in den i skåpet. Varför är det mer troligt att någon annan än NERIJUS inte har lämnat DNA. Ingen har lämnat hår, saliv eller annat spår.
Vet du varför man inte har undersökt eller letat efter spår i byssjan? När jackan och offret hittades så letade man inte efter spår på ett noggrant sätt, istället så plockade man in trion, det är min uppfattning.

Så hur vet man vilka spår som eventuellt fanns i byssjan? De enda spår efter NB i byssjan fanns på offrets kläder. Vore det inte intressant att styrka att NB har varit i byssjan, han bör ha varit det om han är mördaren. Kanske AB DNA finns i byssjan, det vet vi inte.
2016-04-25, 23:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Och varför utfrågades GJ inte, i detalj, om dessa "Missing People" människor som han säger att han såg på Martorp, nära byssan, på Fredag förmiddag den 12 Juni, samma dag som Lisa hittades i byssan ???

Det är mycket märkligt tycker jag, GJ berättar att när han klipper gräset vid byssan på fredag förmiddag, den 12 Juni, då är Missing People där och letar.

Om det är sant, VEM var då dessa människor som var vid byssan fredag förmiddag?
Hur många var dom?
Såg du några fordon som tillhörde dessa personer?
Var det män eller kvinnor, eller både och?
Vilken ålder var dom?
Hur såg dom ut?
Hur var dom klädda?
Pratade du med dom och i så fall om vad då?
Hur länge stannade dom?
Var letade dom?
var dom inne i byssan?

FUP 465
Förhör med Johansson, Gunnar; 2015-06-23

GJ: Jag klippte gräset samma dag där de hittade henne, vem tänker på något sånt, jag klippte
precis i närheten av byssan där de hittade henne.

-Vet du vad klockan var när du klippte gräset?

GJ: Nej det vet jag inte men det var någon gång på förmiddagen.

-Såg du någon om var i närheten när du klippte gräset?

GJ: Ja missing people var där och letade

Det var då märkligt! Förhör med samma GJ 14/6:

Under fredagen har Gustav inte varit på Martorp. Han har varit i Blomberg och jobbat. Gunnar kommer på att han var på Martorp och tankade på förmiddagen på fredagen. Då såg han ingen person kring Martorp.

FUP sid 463
2016-04-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du varför man inte har undersökt eller letat efter spår i byssjan? När jackan och offret hittades så letade man inte efter spår på ett noggrant sätt, istället så plockade man in trion, det är min uppfattning.

Så hur vet man vilka spår som eventuellt fanns i byssjan? De enda spår efter NB i byssjan fanns på offrets kläder. Vore det inte intressant att styrka att NB har varit i byssjan, han bör ha varit det om han är mördaren. Kanske AB DNA finns i byssjan, det vet vi inte.

Man plockade med sig hela byssjan. Den finns fortfarande hos polisen och är garanterat genomgången.
2016-04-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

När jackan och hjälmen hittades kallades tekniker till platsen, som sedan själva hittade kroppen.
Under tiden hämtades Litauerna in till för förhör av polisen och efter förhören anhålls de.
Av vilken anledning skulle teknikerna slarva med sitt jobb för att någon ev. misstänkt hämtats till förhör?
Hur snart fick teknikerna veta att Litauerna hämtats in?
2016-04-25, 23:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man plockade med sig hela byssjan. Den finns fortfarande hos polisen och är garanterat genomgången.
Man har även plockat med sig spår ifrån bilar och andra platser, de är inte analyserade så vad talar för att man undersökte fynd i byssjan på ett noggrant sätt, ingenting talar för att det är gjort.

Observera att jag talar om utredningen utan att ha synpunkter på NB skuld, bara så att vi slipper en massa kommentarer om vilket äckel som ska bo på Kumla, jag tror att den allmänna uppfattningen är väl känd.
2016-04-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: snarare att det hittades inga spår av någon annan gärningsman (förutom ett dna-spår av IB). Det utesluter inte till 100% att det de facto kan finnas fler spår, men att dessa inte har analyserats.
Så är det. Det är bara utvalda ytor som testas. På samma vis kan det heller inte uteslutas att det kan finnas fler, och kanske än mer graverande, spår efter NB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in