2016-04-25, 20:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
sid 231
förhör med CB
Känner du till om några sök gjorts efter flickan kring Martorp?
Jag minns att på torsdagen så stod tre Mercedes bilar som jag tror är från militären och några
civila bilar i backen ner, strax innan entrén till Martorp. Jag tror att de sökte området vid
Martorp. Om dom var inne på Martorp har jag ingen uppfattning om.

Stod dom stilla och "framryckte"?

Om dom inte gjorde personsök - vad gjorde dom på torsdag kväll och hela natten vid Martorp? (Kom ihåg bilen som larmade hela natten som en som deltog råkade försäga sig om.)
Du undviker att svara på det. Andra här verkar bli lite "nervösa" av dessa frågor så varför inte svara? Så slipper vi denna "nervositet".

Skallgång är ett sätt att göra personsök på. Det finns andra sätt. Det tror jag du vet.
(Men det verkar finnas personsök och "personsök" i denna Kinnekullesoppa.)

Du svarade inte heller på fråga 4.
Hur ska då vanliga människor veta skillnaden på "framryckning"/icke personsök och personsök? Tex CB och NB?

Nervositeten stod ju mördaren Nerijus för under hela veckan .
Har du någon bra förklaring till att inte ens Aivaras kände igen honom ?
Om han är oskyldig verkar det vara ett väldigt konstigt beteende eller hur ?
Just att militären hjälpte till gjorde nog att han fick ännu mera rännskita .
Vilket också visade sig vara befogat eftersom det var en militär som blev hans fall .
I kombination med hans sopiga försök till att leka skådis förstås .
Att du hakar upp dig på massa tramserier kan inte militären hjälpa .
Få höra nu vem som är den mystiske mördaren ?
Var dog offret om hon aldrig var i ladan ?
2016-04-25, 20:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Otack är världens lön som det brukar heta.
http://media.birgittashastsida.com/2014/05/OTACK.jpg

Det är inte bara lågt att attackera dessa krafter som bidrog till att mysteriet skingrades
och man kunde påträffa den försvunna flickan, dessvärre icke vid liv.
Det är rent skamligt. Ingenting i hanteringen kan motivera denna paranoida hetsjakt
som har varit igång så jäkla länge.

Det är paranoia och det är äcklig illvilja. Mycket olustigt.
Borde nån gång kunna upphöra tycker man.
Instämmer helt i det du skriver.
Vad är syftet med att attackera de som bidrog till att mysteriet löstes?
Vad är syftet med att attackera de som hjälpte familjen att söka efter deras älskade dotter/syster?
Varför sparkar man på den goda sidan? Och sympatiserar med den onda sidan?
Varför sparkar man mot alla de som som sett till att fallet löstes och att mördaren avslöjades och dömdes?
Är det kanske så att man har lättare att själv identifiera sig med och sympatisera för en underdog som Nerijus - gästarbetaren som arbetar som "livegen" åt godsherren, gästarbetaren som står utanför vårt samhälle och som inte har alla de rättigheter som vi har eftersom han kommer från Litauen och bara är "gäst" här, gästarbetaren som inte ens kan vårt språk.
Blir det kanske en känsla av -"stackars, stackars Nerijus, han FÅR inte vara skyldig?".
Att man så gärna vill att han ska vara oskyldig för att det passar ens värderingar, att man vill det så mycket att det nästan blir som en tro där inte konkreta fakta biter.
Spelar ingen roll vilka fakta som redovisas - man har ju sin tro och fortsätter att blint argumentera för den.

Med de fakta vi har i fallet och där han är dömd av både tingsrätt och hovrätt - helt eniga - så finns det faktiskt inga tvivel om Nerijus skuld, det är han som är den sexualsadistiske mördaren. Det finns inga hemliga konspirationer, ingen planterad snitslad bana, inga DNA-planteringar, inga okända, osynliga gärningsmän som inte lämnat några spår.
Det är bara Nerijus som är ensam kvar.
Det är över.

Istället för att vurma för mördaren samt sparka på oskyldiga är det enda rätta att visa Lisa och hennes familj lite respekt - att skänka dem en tanke.
Familjen lever i sin sorg och vetskap om hur dottern/systern skändades och dödades.
Inte så långt kvar till årsdagen av mordet.

Hur tror ni att det känns?
2016-04-25, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Impulsstyrt såtillvida att han inte kan låta bli att begå brottet trots eventuella och troliga konsekvenser för honom själv; den enda person han har empati för.

Han har förvisso lärt sig att bete sig någorlunda normalt ute i världen, hans sätt är att vara underdånig och beskedlig mot de som har makt över honom, dominant mot de han kontrollerar.

Tydligen fanns det något i Lisas pappas blick som han reagerade starkt på. Vad?
Och vad såg Lisas pappa i Nerijus ögon?
Nerijus visste vem han var och såg en avvikelse bara för att han visste vem det var. Hela hans känsloliv reagerade nog helt instinktivt på just det. Något han inte kunde dölja, för Lisas far, som därför också såg en distinkt avvikelse, en anomali. Detta reagerade han också för, något han beskrivit som "jag glömmer aldrig den blicken." En avvikelse som gav resonans. Vad och varför kan man alltid fantisera om efteråt.

Hade Nerijus inte vetat vem Lisas Pappa var så hade Nerijus nog inte reagerat och därmed hade Lisas far inte heller detekterat anomalin, vilken nu ekade resonans dem mellan. Rent teoretisk så skulle det också kunnat uppstått en liknande resonans om Nerijus varit med om exakt samma sak och därmed hade insikt i händelsen på annat plan.

Kan mycket väl tänka mig att Nerijus gärna ville samarbeta med fadern och hjälpa till i letandet för att kontrollera fynden bättre än han nu kunde osv. vilket också må ha skett till mindre del tex med handsken ... Kukfan tycker nog att det ger skönt utbyte och håller honom i centrum där han styr utredningen med sina fyndiga fynd. Han behövs och kan dessutom se lidandet han orsakat med bra översikt. Så långt enligt tidigare mönster. Tror personligen inte att hund + förare eller en erfaren polis med bra belysning missar ett örhänge. Vid Martorp gård dyker principen upp igen.

Anledningen är också ganska enkelt att den som hjälper till i utredningen rent teoretiskt står över misstankarna. Men här har vi pyromanen vid branden som jag ser det. Och den mixen är verkligen udda just där och då. Fadern har alla ögon öppna ser och registrerar vilket också är vad Nero gör, därför talar de kognitiva underlagen om avvikelse resonans vilken snabbt kan bli dissonans.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-25 kl. 21:53. Anledning: Lägger till mönster i mönsterupprepningen
2016-04-25, 21:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu börjar det bli komplicerat. Nu "framrycker" militären samtidigt som de stod i grupp och rörde sig runt Martorp hela natten.
Hur ska vanliga människor kunna tolka detta?

Du beskriver faktiskt ganska bra inledningen på Kammarspelet på Martorp.

Var läser du att militärerna i dom tre G-klasserna varit stationerade vid Martorp gård, natten mellan tors-fre?

Är det denna uppgift du framhåller som att dessa (BS & Co) militärer varit på Martorp gård på natten?:
Citat:
sid.235

... Hondan stod då på parkerad vid köksingången till Blombergs gods.

Under dagen pratade Claes med St*fan Holm, Lisas pappa. Denne berättade då att militärer som varit i området under natten 11-12 juni berättat att Hondan hade larmat hela natten. Av detta drog Claes slutsatsen att batteriet var slut.

Nåja, Martorp gård och Blomberg gods ligger i samma län iaf.

Noterade din fråga "4"
Självklart kan både CB och NB missuppfattat vad exakt militärerna i G-klasserna pysslade med, så det var väl bra att det med FUP framgått att det handlade om just en framryckning i militära fordon

Undrar om Nerijus var fram till poliserna/teknikerna när ladan spärrades av i andra omgången?
Med hans koll som samordnare om var man sökt och inte sökt, borde han nästintill ställt till en högljudd scen om att man minsann sökt denna lada redan.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-25 kl. 21:57.
2016-04-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tycker du frånvaro av spår i bilen - som lätt kan förhindras med plast - väger tyngre än de 10 DNA träffar han avsatt på kläderna?
Eller var det nedskärningen, tidsaspekten,hur Lisa hamnar i ladan, tvättade arbetskläder på söndag eller nåt annat som dominerade mer i ditt tycke?

Det är många olika faktorer som gör att man ändå undrar , förflyttning av L till ladan och sedan därifrån och in i en byssja , inte ett spår på kroppen, repet runt halsen men blod på röret från N och blod på L jacka från N men inget DNA i Byssjan trots att han lyft i kroppen och släpat den fram till skåpet, tryckt och meckat in den i det lilla skåpet utan att lämna ett enda hår, saliv eller annat spår och allt detta på väldigt kort tid. Jag säger inte att jag tror att det inte är han men jag tror inte han var ensam i alla delarna
2016-04-25, 21:40
Medlem
Jag kommer inte ihåg, har Nerijus sagt i fuppen att han var hemma ca 18:00?

Har det stått något om han brukade vara ute, och komma hem lite senare på kvällarna ibland i vanliga fall?
2016-04-25, 21:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det är många olika faktorer som gör att man ändå undrar , förflyttning av L till ladan och sedan därifrån och in i en byssja , inte ett spår på kroppen, repet runt halsen men blod på röret från N och blod på L jacka från N men inget DNA i Byssjan trots att han lyft i kroppen och släpat den fram till skåpet, tryckt och meckat in den i det lilla skåpet utan att lämna ett enda hår, saliv eller annat spår och allt detta på väldigt kort tid. Jag säger inte att jag tror att det inte är han men jag tror inte han var ensam i alla delarna
Det finns inga spår av någon annan gärningsman än NB. Sen är det väldigt ovanligt att lustmördare arbetar i par också. Finns ingenting som tyder på att NB inte var ensam vid gärningen. Du liksom de andra foliehattarna har inget annat än magkänsla att gå på. Och då säger jag som Hamilkar att magkänsla kan vara värt något om man har en historia där ens magkänsla visar sig stämma.
2016-04-25, 21:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carro22
Jag kommer inte ihåg, har Nerijus sagt i fuppen att han var hemma ca 18:00?

Har det stått något om han brukade vara ute, och komma hem lite senare på kvällarna ibland i vanliga fall?
I förhör så har NB uppgett att alla tre balterna var hemma 1730-2000. Men i överklagandet så lägger han fram de två andra balterna som tänkbara gärningsmän så det blir ju lite snurrigt kan man tycka.
2016-04-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan

Hur tänker du då? Hur kan frånvaro av spår från NB på vissa ställen tyda på att någon annan varit med? Det inte finns ju inga spår från någon annan personen heller?
2016-04-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle nog sätta en bra slant på att herr Bilevicius inte är helt obekant med mannen
som lustmördade minst 10 personer.

Att Nerijus hade en egen dotter i ungefär Lisas ålder hindrade honom inte från att göra
det han gjorde. Lika lite hindrade det Dennis Rader. Han har en egen dotter också och
ändå begick han ett utpräglat sexualsadistiskt mord på en blott elvaårig liten tjej.

"Mysbilder" på mr Rader och hans dotter Kerri:

"The photos below from the Rader family album are absolutely chilling because of the way they closely mirror our dog eared family snaps, all while making you realize evil can potentially fool all of us by wearing the most mundane of disguises."
http://moviepilot.com/posts/3396534

Så här beskrev han i ett brev till polisen sitt mord på Josephine:

“Josephine,when I hung her really turn me on; her pleading for mercy then the rope took whole, she helpless; staring at me with wide terror fill eyes the rope getting tighter-tighter.”

"Josie’s body was found bound in elaborate knotting. Her knees and ankles clamped together with a single length of rope that tied off around her midsection and her wrists were tied behind her back with her own bra. She had been partially stripped with traces of dried semen on her inner thighs.

Rader had killed the girl by hanging her in a noose from a large drain pipe until she was dead. Rader never attempted intercourse with Josie, instead masturbating over her corpse as was part of his fantasy."

I rätten om morden på de fyra medlemmarna i Familjen Otero:

http://murderpedia.org/male.R/r/rader-dennis-otero-family.htm
Varning för starka bilder!

“I remember problems with Josephine because her hair was in the way,” Rader told investigators.
http://www.nbcnews.com/id/8983224/ns/us_news-crime_and_courts/t/btk-killers-chilling-methods-heard-court/

Rader om de mörka krafterna inom sig:

“When this monster entered my brain, I will never know, but it is here to stay. How does one cure himself? I can’t stop it, the monster goes on, and hurts me as well as society. Maybe you can stop him. I can’t.”

Nerijus hade säkert haft utbyte av att få träffa mr Rader.
De har ju en del saker gemensamt som sagt...
o

Hur hittade han sina offer?
2016-04-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
I förhör så har NB uppgett att alla tre balterna var hemma 1730-2000. Men i överklagandet så lägger han fram de två andra balterna som tänkbara gärningsmän så det blir ju lite snurrigt kan man tycka.

Tack för svar
2016-04-25, 22:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Med de fakta vi har i fallet och där han är dömd av både tingsrätt och hovrätt - helt eniga - så finns det faktiskt inga tvivel om Nerijus skuld, det är han som är den sexualsadistiske mördaren.
(...)

Men snälla rara, att NB skulle vara en sexualsadist är blott en trådsanning. Ingen av ovan nämnda domstolar knystar heller något om det.
Jag har då aldrig trott på något sådant. Det förefaller helt orimligt, på alla plan, om man tänker efter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in