Citat:
Det där är ju ett högst personligt val. Jag har inga problem att lägga 15k eller mer på boende om det innebär att jag kan välja att bo var och hur jag vill (inom rimliga gränser givetvis).
Vissa kan utan att blinka lägga 6k i månaden på ett billån eller leasing medans jag inte skulle kunna tänka mig att lägga mer än 2k.
Andra kan tänka sig att bränna 10-15k på kläder och krogen varje månad medans jag inte kan tänka på att lägga mer än kanske 2k (om man snittar ut det).
Det finns en del som tycker att 6k är på tok för mycket som matkostnad för deras familj och månad, medans vi lätt lägger över 10k på för detta.
Det beror ju helt och hållet på vad du tycker är viktigt för dig som individ och för din familj.
Vissa kan utan att blinka lägga 6k i månaden på ett billån eller leasing medans jag inte skulle kunna tänka mig att lägga mer än 2k.
Andra kan tänka sig att bränna 10-15k på kläder och krogen varje månad medans jag inte kan tänka på att lägga mer än kanske 2k (om man snittar ut det).
Det finns en del som tycker att 6k är på tok för mycket som matkostnad för deras familj och månad, medans vi lätt lägger över 10k på för detta.
Det beror ju helt och hållet på vad du tycker är viktigt för dig som individ och för din familj.
Absolut är det så, menar bara att många som köper kanske inte riktigt reflekterar över vad kalkylräntan 8% faktiskt skulle innebära för deras egen situation, utan tänker bara att "jaja banken räknar med 8% ränta så jag e safe"
och när jag tog 15k som exempel menade jag inte 15k som boendekostnad utan som ökad boendekostnad man inte mentalt ställt in sig på.
Dvs pengar som idag förmodligen går till sparande, resor, nöjen och övrig konsumtion.
Folk skulle ha svårare att ställa om än vi tror, alla är inte gnetiga och sparsamma utan skulle nog tycka att livet i charmiga frigolitlådan på en åker i Sollentuna kanske inte är så glamoröst längre om kostnaden blir för hög.
Att bankerna räknar med 8% betyder ju som sagt inte att dom som lånar är beredda att betala det.
Nu diskuterar vi iofs inte om ett sådant ränteläge ens är troligt, utan jag förtydligade bara vad jag menade.