2016-04-24, 17:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Varför tror du att denna modell skulle fungera när den misslyckats och misslyckas varje dag i varje land den implementeras - och avkriminalisering överallt där det implementeras räddar mer liv, och sparar mer pengar?

Ge upp?
Nej, vi ska inte ge upp kriget mot knarket. Vi ska istället intensifiera det. Det är vi skyldiga knarkets stackars offer.

Citat:
Dagens metod är dubbelt kostsam, och ineffektiv.
Dina uppenbart felkalibrerade moraliska intuitioner räddar ingen, hjälper ingen.
Vetenskapen säger att avkriminalisering räddar liv. Oavsett dina fantasier om motsatsen.

Nej, många runt om i världen håller med mig. Se på t.ex. Thailand, Ryssland, Iran, Kina, Mexiko m.fl.
Citera
2016-04-24, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ge upp?
Nej, vi ska inte ge upp kriget mot knarket. Vi ska istället intensifiera det. Det är vi skyldiga knarkets stackars offer.
Missbrukarproblematiken blir värre om vi intensifierar "kriget mot knarket".
Jag förstår att det är intuitivt motsägelsefullt, men som tur är har vi vetenskap att luta oss mot - din felkalibrerade moraliska kompass behöver inte diktera världspolitiken.

Men att du nämner diktaturer och maffiastater som exemplariska länder säger förstås en hel del om din ideologiska position överlag.
Citera
2016-04-24, 17:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartold
Du dricker starköl läste jag i ett av dina gamla inlägg. I ett flertal länder i världen är detta förbjudet sk narkotikum. Innebär detta att du är en knarkare?

Eftersom alkohol är rankad som nummer 5 av dom farligaste drogerna och cannabis på 11e plats är du alltså en värre knarkare än mig alltså?

Har inte att göra med trådens ämne och jag vill gärna undvika tillsägelser.

Jag anser att även alkohol ska vara kontrollerat. Dock så är det sedan länge en del av vår kultur. Annars skulle det troligen totalförbjudas även det. Så farligt är det.

Jag dricker f.ö. ytterst små mängder och enbart för smakens skull. Blir aldrig påverkad.
Det får vi ta i någon annan tråd där det inte är ot.
Citera
2016-04-24, 19:22
Medlem
Sveriges drogpolitik är bra som den är.

Räcker med de pundare som finns som inte tillför ett skit till samhället.
Citera
2016-04-24, 19:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ge upp?

Nej, många runt om i världen håller med mig. Se på t.ex. Thailand, Ryssland, Iran, Kina, Mexiko m.fl.
Mexiko är ett perfekt exempel på att det är 100% fallerat.
Då knarkkriget skördar 30-50000 döda per år.
Venezuela snittar 25-35000 döda per år.
Hur man ser det som nått bra, är bortom min förmåga att förstå.
Och sen ser vi de som legaliserat cannabis, får en minskning av brott.

Sen länderna du tar upp, kanske på politisk nivå håller med dig.
Men samtliga har stora problem med konsumtion, då man inte har vård i åtanken ens.
Thailand har metaamfetamin.
Ryssland stora problem med opiater/opioider och RC av dessa.
Iran extrema problem med opiater/opioider.
Kina har omfattande droghandel, och RC och tillverkning av dessa är som ett moderland för resten av världen.
Mexiko har våld i drogernas spår, där det är ofantliga summor det handlar om.
Samtliga kan strypas genom en legalisering.
Men du är mer intresserad av förbud än om folks hälsa.
Så ditt hycklande är sorgligt att skåda.
Citera
2016-04-24, 19:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Har inte att göra med trådens ämne och jag vill gärna undvika tillsägelser.

Jag anser att även alkohol ska vara kontrollerat. Dock så är det sedan länge en del av vår kultur. Annars skulle det troligen totalförbjudas även det. Så farligt är det.

Jag dricker f.ö. ytterst små mängder och enbart för smakens skull. Blir aldrig påverkad.
Det får vi ta i någon annan tråd där det inte är ot.
Ultimat skitsnack, man blir alltid påverkad av alkohol, även vid små mängder.
hade du sagt att du aldrig blir full, pga du dricker såpass lite.
Det hade jag trott på, men nu är det bara en lögn till av dig.

Alkohol är kontrollerat, men eftersom staten valt att höja priset så kraftigt med skatt.
Så har vi hobbysmugglare, som förser våra ungdomar med alkohol.
Cannabis är också kultur, och funnits länge i vårt samhälle.
Detta är inget argument till att ha det förbjudet.
Vi har trots allt en livstidsprevalens på ~25%, det säger en hel del att du ljuger som vanligt.
Citera
2016-04-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mexiko är ett perfekt exempel på att det är 100% fallerat.
Då knarkkriget skördar 30-50000 döda per år.
Venezuela snittar 25-35000 döda per år.

Majoriteten av de döda är dessutom civila som inte har något med drogmarknaden att göra annat än att de råkar bo i närheten av någon som för närvarande råkar vara måltavla i kriget.
Mexicos krig mot droger är ungefär lika effektivt som Natos drönarkrig mot terrorister där 10 gånger fler civila stryker med än det är faktiska kriminella som dör.
Citera
2016-04-24, 20:16
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Konstigt att ingen har lagt upp denna nyhet på forumet. En jättenyhet som Flashback borde ha varit först med, tycker man.

FN har i alla fall enats om att straff och förbud inte har fungerat och att man numera ska rikta in sig på vård och mänskliga rättigheter.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/en-forflyttning-fran-brott-och-straff-till-halsa

Roligt att SVT inte vill skriva om att Sverige alltid har varit på samma sida som Kina och Ryssland i denna fråga.

Jag har egentligen inte några frågor och därför få ni debattera fritt om ämnet och vad det innebär framöver.

Men det som skulle kunna vara utav intresse är: När ändras lagen i Sverige? Kommer vi bara att avkriminalisera eller kommer vi även att legalisera?

(För er som vill fördjupa sig så finner ni schemat här nedan för dom olika ämnena som ska plöjas igenom dessa veckor under det stora mötet.)

http://www.unodc.org/ungass2016/en/side_events1.html

Även några ord ifrån Koufi Annan:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kofi-annan-darfor-maste-kriget-mot-drogerna-fa-ett-slut

Edit

Så länge avkriminaliseringen enbart gäller cannabis så ser jag inga problem. Däremot anser jag att man ska skärpa straffen för i princip alla övriga droger. Detta gäller även steroider.

Sedan ett litet tillägg. Skrota alla benzo-tabletter och liknande som finns i "vården". Dessa preparat är katastrofala i ett modernt samhälle. Livstid för försäljning av benzo rakt av.

Mvh
Citera
2016-04-24, 20:18
Medlem
Cannabisministerns avatar
En en fullskalig legalisering av cannabis vore den enskilt enklaste lösningen på ett problem som fullständigt har gått över styr. Cannabis är en av världens mest använda droger, trots att den formellt sett är förbjuden över nästan hela jorden. Det säger väl det mesta om hur ineffektivt förbudet har varit. Får vi bort kriminaliteten kring cannabis har vi gjort ett mycket viktigt steg framåt. Cannabis borde regleras precis på samma sätt som alkohol och tobak.
Citera
2016-04-24, 20:53
Medlem
Iselds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tror tvärtom att samhällets syn på drogberoende kommer att hårdna precis som övrigt i samhället, egna egot prioriteras och vem fan kommer i framtiden vilja lägga skattepengar på rehabliterinng av sönderknarkade individer?
Nej tror mer på att det blir hårdare och längre internering För sedan tvingas in i efterkontroller, åker man dit igen skärper man straffet ytterligare.
Till slut den ultimata lösningen. Livstidsinternering utan möjlighet till frigivning samt straffarbete!

Måste göra ont när du tänker.

Jag vill inte betala för den massiva invandringen.

Jag vill inte betala för poliskostnaden vid fotbollsderbyn.

Jag vill inte betala för en massa saker.

Du har även svårt att se skillnad på bruk och missbruk.

.
Citera
2016-04-24, 20:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleft
"Knark" är namnet på olagliga droger, när de legaliseras så upphör de att vara "knark". Knark fanns inte före det blev förbjudet, och man ljög för folket för att förbjuda.

Vilket ord man väljer att använda kan kvitta i den här tråden.
Inga "man" ljuger för folket. Våra myndigheter m.fl. upplyser om knarkets farlighet, skadeverkningar, beroendeframkallande, hur s.k. "lätta" droger är en inkörsport till tyngre m.m. Det är bra.
Citera
2016-04-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Man kan få hjälp med sitt missbruk nu med? Vi har behandlingshem för det.

Jag är inte helt säker på att man konsekvensfritt kan presentera sitt missbruk, men jag hoppas att det är sant.
Varför tycker du att bruk, definitionsmässigt valfritt, bör vara olagligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in