Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Läs och ta del av vad soc.myndigheter, polis, personer inom rehabilitering av knarkare, f.d. beroende m.fl. framför. Enigheten är stor när det gäller knarkbekämpningen och dagens svenska politik på det området. Detta gäller även folkflertalet. Det är jag glad för. Det känner jag mig
trygg med.

Lägg av. Du har inte stöd för den skit du skriver. Läs lite böcker skrivna av forskare i kriminologi och du får på tasken, det fungerar inte så som våra politiker fantiserar om att det fungerar, därför går det åt helvete med Sveriges krig mot knarket. Läs lite framställningar av jurister så förstår du att kritiken även inom det skrået är massivt, lagen slår oproportionerligt hårt mot de svagaste i samhället och straffen är groteska jämfört med övrig strafflagstiftning, samtidigt som den strider mot grundläggande principer för kriminalisering.
Jag är f.d. knarkare och numera juriststudent och kriminologistuderande med särskilt intresse för narkotikapolitiska frågor, jag har blivit chockad över stödet jag finner bland litteraturen och på universitetet, både bland professorer och kursare. Det är en överväldigande majoritet bland de som satt sig in i frågan som inser hur illa det är ställt med narkotikapolitiken. Narkotikastrafflagen benämns som en "udda fågel" i vårt rättssamhälle. De integritetskränkande åtgärderna som genomförs står inte i proportion till syftet med lagen, som heller inte tillgodoses på något sätt.
Det finns dessutom flertalet organisationer med f.d. knarkare som är för att vi flyttar positionerna mot harm reduction istället för kriget mot droger, samt anhörigorganisationer.
Det enda du har rätt i är att folkflertalet är för dagens narkotikapolitik, det och politikerna. Många politiker är också medvetna om problematiken, men det är en för stigmatiserad fråga för att de ska våga riskera att tappa väljare för. Istället låter man folk dö i onödan.
Folkflertalet är hjärntvättade av idiotkampanjer som "knark är bajs" och scientologernas förening "I Say No Drugs" och "droginformation.nu" som föreläser i skolorna.
Bland beroendeforskare finns heller inget massivt stöd för dagens politik, du har äcklet Fred Nyberg som påstår att forskarkåren är enig, men den muppen säger vad som helst och blir motbevisad gång efter gång, precis som du själv sticker han iväg med svansen mellan benen så fort han får en replik.