2016-04-20, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"Den" (Nerijus låtsaskompis?) använder sig av ett s.k transportgrepp och "dens" DNA hamnar PRECIS där DNA brukar hamna vid mord med sexuellt motiv. Märkligt och oturligt sammanträffande för mördar-Nerijus.
Förlåt - menar såklart den som kanske var med och städade upp och kanske var Nerijus vilket han kanske hållit med om om tunghäftan släppt. Kanske alltså.
Mållgan?
Det är NBs DNA som ska förklaras i stycket men han blir plötsligt anonym..
Jag får inte riktigt en röd tråd i denna överklagan för det blir cirkelresonemang här och där. Se föregående inlägg.
2016-04-20, 23:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
När man tittar på denna stora överklagan så landar det på tre saker om nu HD skulle be RÅ göra ett yttrande:
# Ett ljust hårstrå med rot.
# Tre små djurhår.
# Klistersidan på tejpbiten vid grävmaskinen om det nu ens är relevant:

Tejpbiten är lyst (vilket är UV ljuskälla), den är säkrad ang fibrer/hår, undersökt i OP-mikroskop, det ses inga blodbesudlingar och den är dubbeltopsad i ändarna som har ett invik och det har gett utslag på ABs DNA och ingenting annat.
De 25 första punkterna i BH:s överklagan antas helt falla bort eftersom samtliga rör påståendet att AB:s dator skulle ha förväxlats med IB/NB:s. – Intet nytt under solen; inga nya omständigheter/bevis.

Klistersidan på tejpbiten: Vad betr. ev. LH- alt. ytterligare AB-DNA, är det inte uteslutet att tejpbiten använts och ratats av NB själv. Precis på samma sätt som han fört med sig IB:s DNA kan han också ha överfört AB:s DNA till tejpbiten genom att t.ex. temporärt ha fäst den vid ett föremål där AB:s DNA funnits, för att därefter ha försökt applicera biten på LH men funnit att den trasslat till sig eller varit för kort och därför ratat den; det finns många möjligheter. – Till detta kommer att AB har ett fullgott alibi, medan NB helt saknar ett sådant och t.o.m. tubbat AB/IB att fixa ett åt honom.
Citat:
# Att hon överfallits och mördats i norra delen finns det inte minsta belägg för.
Alla fynd utvisar att LH snabbt förts genom stalldelen in till mjölkrummet. Handskens placering kan möjligen tala för att hon lurats så långt som möjligt bort från öppningen. Att hon skulle ha förts till mjölkrummet via utsidan förefaller inte troligt.

Betr. p. 53 kan konstateras att BH inte uttrycker sig särskilt stringent, eller på ett för sammanhanget adekvat sätt. Han säger att det fattas ”en tejpbit som s a s binder ihop de inre tejpbitarna med den yttre tejplängan.”. – Det är mer lämpligt att tala om tejpsträcka eller tejplängd eftersom tejpen som saknas kan vara både en mindre bit och/eller ett större antal bitar i olika längder. Härtill kommer kanske ytterligare tejp för att försluta ett emballage. Ingenting säger heller att inte också t.ex. LH:s ben tejpades ihop inne i mjölkrummet. Dock är det den lilla AB-biten BH är ute efter – vilket även nästföljande punkt vittnar om.

I p. 54 ifrågasätts om inte BH misstolkat vad den undersökande analytikern sagt eller menat. Det gäller tejpbiten S219 (med AB:s DNA) som återfanns nära spiklådan. BH vill här göra gällande att analytikern inte utesluter att tejpbiten kan ha suttit mellan de inre tejpbitarna och tejplängan, och BH menar att en sammanpassning försvårats av att ändarna varit invikta. – Eftersom det saknas en sträcka tejp mellan de bitar man funnit och man inte kan veta hur många bitar den sträckan bestått av, är det naturligtvis svårt att utesluta att AB-biten kan ha befunnit sig någonstans utefter den saknade sträckan. Dock borde det för en tejpanalytiker ha varit tämligen lätt att se om överensstämmelse fanns mellan AB-biten och ansiktstejpen; att (efter en försiktig utvikning) söka sammanpassa ändarna. Att döma av s. 865 i FUP är det också det man har gjort, men ej funnit någon överensstämmelse: De passade inte ihop – vilket alltså BH håller öppet för genom att tolka analytikerns utsaga som fan tolkar bibeln.

Betr. p. 55: Tejpbiten med AB:s DNA anses återigen intressant och antas härröra från tejprullen. Det sägs att tejpbiten ser ”ren och relativt oanvänd ut” (se bild). – Det verkar vara en kortare bit som ratats pga problem med ena kanten. Dock nämner BH ingenting om att denna lilla bit enligt hans egen bil. 8 hade ”mycket smuts i klisterskiktet” – vilket tyder på att den fått vara med ett tag i ladan.
Senast redigerad av letsdoit 2016-04-20 kl. 23:46.
2016-04-20, 23:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den här inlagan är en helt bisarr skapelse. Inte någonstans påstås det att NB gjort någonting alls eller berättas om hur någonting alls har gått till. Det är ett helt abstrakt resonemang om tänkbarheter och alternativa möjligheter som inte kan uteslutas eller inte har motbevisats. I det här fallet kan kroppen ha burits på ett visst sätt och ett visst transportgrepp ha tagits. Samtidigt är det NB:s DNA som diskuteras. Är det Fantomen som härjat i ladan iförd handskar med NB:s DNA på ? Samtidigt låter buktalaren dockan uttrycka att han menar att ditten o datten inte kan uteslutas. Man kommer att tänka på CP sittande i TV resonerande om huruvida han kanske skulle kunna vara mördaren. Eller är BH en präst som suttit i seans med Pythia i Delhpi ?

Detta aktstycke är ett givet material för studier i retorik.
Abstrakt resonemang vilket ger en helt bisarr och nästan obegriplig inlaga.
Aldrig har någon sagt så mycket av så litet en klient sagt.
Det är nästan som att Hurtig försvarar en död klient som inte kan tala för sig.
På det sättet formulerar han sina antaganden och påståenden.
2016-04-20, 23:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den ende som inte har alibi är NB. Som också är den som lämnat 10 DNA spår efter sig.

Vad är det som är svårt för dig att begripa?

Jag vet att domstolarna har köpt AB och IB alibin, personligen så ger jag inte ett ruttet lingon för dem oavsett vad åklagaren anser.

IB har under resans gång med all önskvärd tydlighet framstått som en person som vrider kappan efter vinden. Vad AB och IB har haft ihop kan man bara spekulera i, dock så är de i mina ögon lika opålitliga som NB, ingenting talar för motsatsen såvitt jag känner till.

AB har lämnat ett känt DNA spår i ladan på en tejpbit, och han är inte en erkänd DNA-släppare, inte heller IB, trots det så finns hennes DNA på offrets trosa. Japp, jag erkänner att jag tycker att storyn om att NB förde över hustruns DNA till offrets trosa via en otvättat kuk är en osannolik berättelse som syftar till att lägga så mycket negativt på NB:s axlar som det över huvud taget är möjligt.

EDIT;Och i ärlighetens namn, NB var en man som jobbade den där dagen, AB och IB skötte inte ett förbannat dugg, så är det någon som hade tid med sexuella sadistiska lekar så var det ju de två, inte NB. Var hittade man sadistiskt material, var det inte i AB mobil eller dator?
Senast redigerad av OY 2016-04-20 kl. 23:55.
2016-04-20, 23:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Abstrakt resonemang vilket ger en helt bisarr och nästan obegriplig inlaga.
Aldrig har någon sagt så mycket av så litet en klient sagt.
Det är nästan som att Hurtig försvarar en död klient som inte kan tala för sig.
På det sättet formulerar han sina antaganden och påståenden.
Han försöker göra en höna av en halv fjäder - men framstår till slut som en större höna än t.o.m. IR. - För mycket fysisk träning..?
2016-04-20, 23:55
Medlem
Citat:
Det är abstrakt. Samt svårläst till viss del då det är stort (man ser knappt skogen för alla träd) och sen finns dessa märkliga ordval gällande NB som svänger som ett aprilväder.
Han försöker skriva som om han dels är med på banan men ändå inte och det ger ett förvirrat intryck bitvis.
Som om han vill gå all-in med NB som storstädare men att denna samtidigt dementerar all kontakt (och BH benämner honom "den som burit" i samband med DNA-avsättningarna).

Samma ambivalens blir det i samband med att Irina och trosorna diskuteras. BH vill ha bort NB i sammanhanget och får det till att Irina själv (direkt överföring) har avsatt DNA på Lisas trosor.
I samma veva pratas om ljusa hår och återigen spekulerar han kring henne.
Hon borde vara utesluten nästintill direkt med sitt korpsvarta hår...
Men samtidigt åberopar då NB rätten att tiga.
Pekar NB själv på sin fru som mördare eller vad?

I punkt 66 så kommer det att NB kan hjälpt någon att forsla bort kroppen. Nu är det mer skrivet från BH själv.
I punkt 67 spekulerar BH kring att IB kan ha gjort det samma. Men på slutet av stycket verkar det indikera på henne som alternativ gärningskvinna till och med?

"Oavsett vad fyndet av Irinas DNA indikerar, går det inte bortse från det faktum att det helt saknas bevisning för att Nerijus överfört detta till Lisa Holms trosor. Det ska då tolkas till fördel för Nerijus på så sätt att utrymmet för alternativa gärningsmän ökar."

I punkt 24 så åberopar BH att Irina sagt att NB var hemma kl 18:45 men att HovR valt att bortse från hennes vittnesbörd. Men har hon mördat eller är hon hemma?
Jag tar för givet att mottagaren noterar den här spöklika framtoningen av NB: vad är hans historia rent ut sagt ? Vet han vad han själv gjort ? Har han ö h t bidragit till inlagan ?

Nu har jag landat i en uppfattning - jag tycker inte att HD ska bevilja PT.
2016-04-21, 01:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag väljer att uttrycka mig på ett annat sätt än du, Nerijus har sannolikt befattat sig med offret, det är min bedömning.

Du frågar var spåren efter en alternativ mördare finns, åter en märklig fråga till mig därför att det enda svar jag kan ge dig för andra gången är, jag vet inte därför att fynden i trosan som teoretiskt kan vara spår efter en alternativ gärningsperson inte är undersökta. Teoretiskt så kan fynden i trosan vara spår efter en annan person än NB, det fanns även hårtussar förutom djurhår. Glöm inte heller att AB:s DNA fanns på en tejpbit nära den plats där tejprullen hittades, det är ett spår efter en alternativ gärningsperson om man väljer att det ska vara det, men om bortser ifrån tejpbiten så finns det i nuläget inget känt spår efter en alternativ mördare. Jag tycker att AB inte har utretts tillräckligt mycket, glöm inte att även han har suttit häktad som misstänkt för mord, inte utan orsak förmodar jag.

Jag vill passa på att understryka att jag inte har någon synpunkt på huruvida NB kommer att få stanna kvar bakom lås och bom eller inte, jag diskuterar inte sannolikheten för att han är körd för gott, jag försvarar honom inte, mitt intresse för fallet just nu, och det jag har en mening om är i vilken mån BH:s överklagande är relevant eller inte, om BH:s påståenden har substans eller inte.

Jag försöker så gott det går att inte smutskasta och raljera över de olika aktörerna i fallet, jag tycker att det är meningslöst att hela tiden understryka Brandtlers förträfflighet och BH:s virriga strategi som avslutning i varje inlägg, mer intressant att diskutera sakfrågor.

Så du vet inget och har inga synpunkter på något med andra ord ?
Hur sannolikt skulle du säga att det här som Hurtig har fantiserat ihop kommer från
mördaren Nerijus egen trut ?
På mig verkar det som om Hurtig har lånat foliehatten från Rönnbäck och förfinat den
lite med nya brätten och en blomkvast mitt på skulten .
Bättre än så är det inte , eller med andra ord helt kass .
Vad spelar det för roll att Aivaras DNA finns på en tejpbit ?
Gör det honom till en alternativ mördare automatiskt ?
Nämn gärna något i Aivaras beteende eller något annat som gör honom till misstänkt .
Förutom tejpbiten och de "förväxlade" datorerna .
2016-04-21, 01:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De 25 första punkterna i BH:s överklagan antas helt falla bort eftersom samtliga rör påståendet att AB:s dator skulle ha förväxlats med IB/NB:s. – Intet nytt under solen; inga nya omständigheter/bevis.
Japp, jag tror jag skrivit det innan. Jag är oavsett helt med på den. Metadata talks.

Citat:
Klistersidan på tejpbiten: Vad betr. ev. LH- alt. ytterligare AB-DNA, är det inte uteslutet att tejpbiten använts och ratats av NB själv. Precis på samma sätt som han fört med sig IB:s DNA kan han också ha överfört AB:s DNA till tejpbiten genom att t.ex. temporärt ha fäst den vid ett föremål där AB:s DNA funnits, för att därefter ha försökt applicera biten på LH men funnit att den trasslat till sig eller varit för kort och därför ratat den; det finns många möjligheter.
Jag är med på reflektionerna och håller med men tar för mer troligt att det är AB själv i en arbetssituation - för jag anser att BHs resonemang kring tejpen är märklig. Återkommer till det.
Citat:
– Till detta kommer att AB har ett fullgott alibi, medan NB helt saknar ett sådant och t.o.m. tubbat AB/IB att fixa ett åt honom.Alla fynd utvisar att LH snabbt förts genom stalldelen in till mjölkrummet. Handskens placering kan möjligen tala för att hon lurats så långt som möjligt bort från öppningen. Att hon skulle ha förts till mjölkrummet via utsidan förefaller inte troligt.
Ja, ingenstans varken förr eller senare kommer det nåt ifrågasättande om den pannkaksätande AB.
Handsken kan ha tappats i flykt (försökt fly rätt igenom öppningen) eller om hon redan är tejpad över munnen och sliter av sig handsken själv för att försöka få bort tejpen. Det finns variabler, det är tecken på en viss kamp (örhängena 4 m på väg in i stalldelen) - men mot mjölkrummet ska de.
Citat:
Betr. p. 53 kan konstateras att BH inte uttrycker sig särskilt stringent, eller på ett för sammanhanget adekvat sätt. Han säger att det fattas ”en tejpbit som s a s binder ihop de inre tejpbitarna med den yttre tejplängan.”.
Denna tejpbit och BHs resonemang är ett kapitel för sig.
Jag lägger in några fler aspekter inledningsvis:
De två bitar som satt över munnen (E, F) kunde sammanfogas till en enhet - men inte sammanfogas med den som satt runt huvudet (A, B, C, D).

Nu använder BH ordval att det rör sig om "stor samstämmighet" med rullen och ABs tejpbit.
Ordvalet är snarare att det inte fanns detaljöverensstämmelser gällande tejprullen men inte direkt särskiljande olikheter heller.
Det är enbart +1 dvs talar i "viss mån" att den kommer från rullen och den kan inte sammanfogas med de andra.
Torde vara krimteknikernas motsvarighet av varken bu eller bä men får en etta...
Hur som haver. Över till nästa del.
Citat:
I p. 54 ifrågasätts om inte BH misstolkat vad den undersökande analytikern sagt eller menat. Det gäller tejpbiten S219 (med AB:s DNA) som återfanns nära spiklådan. BH vill här göra gällande att analytikern inte utesluter att tejpbiten kan ha suttit mellan de inre tejpbitarna och tejplängan, och BH menar att en sammanpassning försvårats av att ändarna varit invikta. – Eftersom det saknas en sträcka tejp mellan de bitar man funnit och man inte kan veta hur många bitar den sträckan bestått av, är det naturligtvis svårt att utesluta att AB-biten kan ha befunnit sig någonstans utefter den saknade sträckan. Dock borde det för en tejpanalytiker ha varit tämligen lätt att se om överensstämmelse fanns mellan AB-biten och ansiktstejpen; att (efter en försiktig utvikning) söka sammanpassa ändarna. Att döma av s. 865 i FUP är det också det man har gjort, men ej funnit någon överensstämmelse: De passade inte ihop – vilket alltså BH håller öppet för genom att tolka analytikerns utsaga som fan tolkar bibeln.
Jag vill börja med att fråga - vem fan är det han pratar med?
BH hänvisar till att en person han samtalat med ("den undersökande analytiker") sa att han inte kunde utesluta att att ABs tejp suttit med bland det andra. Längre ner i överklagan kallas denna för "den utredande analytikern".
Menas det den person som verkligen undersökte tejpen? Nej - det verkar inte så givetvis eftersom det kommer nya (gissningar?) påståenden från denna person:
BH skriver att HovR uppger att tejpbiten (AB) inte anses passa in i ändarna - vilket är helt korrekt enligt NFCs analys.
BH säger dock att detta inte är en helt korrekt uppgift, för att det beror på att analytikern inte klarade av att sammanpassa dem (!).
.. och så kommer den icke namngivne teknikern in i bilden med sina påstående då. Har denna sett tejpbitarna öht i närhet (arbetsundersökning på NFC) eller har han bara åsikter?
Finns han på riktigt? Hahahahahaha.
Hur som helst är det en ytterst märklig dialog. Sen begriper jag inte hur man kan tycka att denna ska sitta mellan bitarna då den har invikta ändar. Tog han sig tid med att vika ändarna och varför?
Citat:
Betr. p. 55: Tejpbiten med AB:s DNA anses återigen intressant och antas härröra från tejprullen. Det sägs att tejpbiten ser ”ren och relativt oanvänd ut” (se bild). – Det verkar vara en kortare bit som ratats pga problem med ena kanten. Dock nämner BH ingenting om att denna lilla bit enligt hans egen bil. 8 hade ”mycket smuts i klisterskiktet” – vilket tyder på att den fått vara med ett tag i ladan.
Ja, jag är helt med. Har noterat detta motsägelsefulla påstående. Två ggr säger BH detta.
BH säger att när tejpbiten "anträffades såg den relativt ren och relativt oanvänd ut".

Där står snarare:
" En bit silvertejp, mycket smuts i klisterskiktet"

Sen säger BH att man inte undersökt klisterskiktet.
Tejpbiten är lyst (vilket är UV ljuskälla gällande sekret, blod, sperma), den är säkrad ang fibrer/hår, undersökt i OP-mikroskop, det ses inga blodbesudlingar och den är dubbeltopsad i ändarna som har ett invik i bägge ändar och det har gett utslag på ABs DNA och ingenting annat.
Senast redigerad av develi 2016-04-21 kl. 02:26.
2016-04-21, 02:02
Medlem
develis avatar
Uppgifterna nådde Litauen för nån dag sen. I en lång artikel som pratar om förväxling datorn etc så framkommer detta via google translate (förfärlig övers. men det går väl att gissa sig fram)
Undrar vad de säger nu där borta?

Citat:
Citat:
" Nämnda och hustru

Hur man publicerar portal svd.se kan tvivla på DNA och tejpen, som finns på en brottsplats. Överklagandet förklarar att 36-åriga litauiska DNA spår på kläderna förblev L.Holm eftersom "det, hittade jag en flicka i trädgårdsskjul , drog ut på slingan." Dessutom spårar N.Bilevičiaus fru DNA på L.Holm trosa visar att det kan bidra till att bära kroppen."
.
Citat:
" N.Bilevičius valde tystnaden under dessa omständigheter, och han tror att tystnaden inte kan tolkas mot honom, "- säger B.Hurtigas. Enligt honom bör undersökningen uppdateras för att klargöra alla tvetydigheter."
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/svedijoje-kalincio-zudiko-nerijaus-bileviciaus-apeliacijoje-pamineta-ir-zmona-592-613849

Originaltext litauiska:
Citat:
2016-04-21, 02:04
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Man skulle med samma logik kunna hävda att AB gjort det samma, men här i tråden resoneras inte på så vis. AB trovärdig. IB inte trovärdig. Skvallerkärring på byn trovärdig. Närmaste kollegan inte trovärdig. Militär i MP trovärdig. Granne inte trovärdig. Flickvän till AJs son trovärdig. Fru till AJ inte trovärdig. AJ trovärdig när han säger något som kan uppfattas som negativt mot NB. AJ inte trovärdig då han säger något positivt om NB. Så kan man fortsätta ett tag till.

AB har inte vittnat, så nej det kan man inte alls.
Vad gäller övriga så handlar det inte om trovärdighet eller inte. Det handlar om relevans i deras vittnesmål. Bara för att NB kan ha uppfattats som en trevlig person (och säkerligen varit det också) gentemot visa i sin omgivning så är inte det något som på något sätt talar emot det faktum att han skulle ha kunnat mörda Lisa.

Citat:
Oj vad du tar i. Själv har du ju bidragit med mängder av insiktsfulla inlägg. Förlåt. Kunde inte låta bli att bli lite sarkastisk igen. Du inbjuder så till det.

Tja, jag förhåller mig till den fakta som finns tillgänglig och använder mitt sunda förnuft. Att NB fortfarande kniper käft är den avgörande faktorn för att man ska kunna konstatera att han inte talat sanning. Att han inte börjar prata trots den bevisning som finns mot honom säger allt.

Citat:
Jag gillar att lägga krokben på pompösa besserwissrar som tar sig själva på för stort allvar. Ibland råkar man därför lägga krokben på sig själv. Det får man ta. Livet går vidare och kanske har man glatt någon i processen.

Min sarkasm härstammar från att det var under pågående förhandlingar hon inkallade dessa vittnen och inte inför förhandlingarna. Jag missupfattade ditt inlägg att det var just detta jag kommenterade. Kanske läste jag inte så noga när du spexade till det med spoiler och allt.

Okej, du kan kalla mig vad du vill om det får dig att må bättre. Men då bör du som sagt undvika finta bort dig själv på det där sättet.

Citat:
Jo jag menar allvar. Man kan ganska tydligt se det. Lägg sedan till den avsaknad av aktivitet fram till slutet av augusti som alla som följt fallet är pinsamt medvetna om. Min hypotes, som inte motbevisats, är att det strikta yppandeförbudet hade med det att göra, eller med faktumet att det tidigt ryktades om SOG.

Okej, du anser att förundersökningsarbetet mer eller mindre låg nere hela sommaren. Vad ska jag säga...

Citat:
Jo. Du kan ju sitta där bland molnen och tro att man jobbar i sitt anletes svett och sedan suger på karamellen till man får lust och ork att diarieföra sin aktivitet. Man kan ju även se när initiala förhör hållits och att sedan uppföljande förhör sker någon månad eller två senare.

Är det konstigt att man väntar med att diarieföra protokoll/rapporter/utlåtanden etc tills det att de är helt färdigställda, och inte gör det medan de fortfarande är ofullständiga? Får jag fråga dig hur du tror att en sådan FUP hade sett ut?

Citat:
Se ovan. Jag är dessutom svensk och har befunnit mig i det svenska arbetslivet under många år och vet hur sverige och svenskar fungerar under sommarmånaderna. Att låssas som något annat innebär att man antingen har skygglappar på eller bara inte riktigt vet ur Sverige och det svenska samhället fungerar, eller rättare sagt hur det inte fungerar under sommarmånaderna.

Har jag inte redan skrivit att det visst kan vara så att arbetet gick långsammare under semesterveckorna? Varför känner du ett behov av att påpeka detta när jag själv redan påpekat det själv?

Citat:
Slog jag huvudet på spiken? Man kan nästan läsa det mellan raderna.

Det polis och åk säger är alltid rätt. Att ifrågasätta är dumt och kostsamt. Rättssäkerhet är dumt och kostsamt. Man förstår att det är många i tråden som känner så.

Är det den åtalades fel, oavsett om han är skyldig eller inte, att denne har en dålig försvarsadvokat?

Bör man lägga ner alla annan utredning av andra spår om man känner sig övertygad om att man har rätt man?

Jag rekommenderar dig att du slutar läsa mellan raderna, och istället börja läsa vad som faktiskt står skrivet.
För att göra det enkelt för mig så citerar jag mig själv. Orkar inte bemöta den här typen av sandlådeargument mer än så. Det du påstår saknar verklighetsförankring till 100 % och det vet du mycket väl själv.

Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Dock bör tilläggas att OM det är så att polisen blandat ihop trafik från ABs och NBs datorer så skulle ju det vara jävligt klantigt. Dock har det ingen större betydelse i skuldfrågan kan vi ju nu iaf konstatera.

Så svar nej, jag förutsätter inte på något sätt att polis/åklagare alltid gör rätt.

Citat:
Hur kan du missat det? Att välja att inte utreda sånt som skulle kunna tala emot sin hypotes samtidigt som att övertolka allt som talar för den. Halva tråden handlar ju om argumentation kring just att det fortfarande finns så mycket oklarheter som inte utretts. Det skulle dock inte förvåna mig om den lille tjocke, LJ alltså, var den som styrde det mesta. Precis som med Helan & Halvan så var det nog inte ÅK självt som höll så mycket i taktpinnen.

Och hur kommer det sig då att AB och IB går fria? Vill du vara vänlig och förklara det? Bägge vara misstänkta och häktades, och om det är korrekt (det som du påstår) så borde även de ha skickat in sina respektive ÖK till HD nu eftersom att Wennerholm et al i så fall skulle ha skitit i hur stark/svag bevisningen mot dem var och gått vidare med att väcka åtal mot dem (och två domstolar blint dessutom skulle ha gått på hans linje). Nu är så inte fallet, både AB och IB går fria, trots att Wennerholm arbetade utifrån tesen att även de var skyldiga till brott, och det i sig är ju ett direkt bevis på att det du påstår är helt inkorrekt.

Citat:
Som jag ser det så är hela PT-ansökan en inlaga i att han anser att utredningen är enögd och undermålig. Du kanske tolkar den på annat sätt?

Har gått igenom detta också en gång tidigare i Tråden (se spoilern nedan). BH har tidigare påtalat just det faktum att han har respekt för utredningen och domarna (samt det starka bevisunderlaget som finns mot NB). Nu är han dock NBs advokat, och då är det självklart hans jobb att ifrågasätta utredningen och försöka övertyga HD om att det inte går att ställa bortom rimligt tvivel att det kan finnas någon annan GM än hans klient. Det är inte så konstigt. Men BH är hur som helst uppenbarligen inte av samma uppfattning som du, han gör bara sitt jobb som advokat.

2016-04-21, 03:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
BH insinuerar faktiskt att AB eller IB kan vara mördare och NB städare, stämmer bra med att NB inte berättar något därför att han inte måste vittna mot sina familjemedlemmar under ed, stämmer överens med IB:s DNA på trosan enligt BH:s resonemang kring vem som troligast har avsatt IB:s DNA på trosan.
Att slippa vittna under ed har inte ett skit med sammanhanget att göra. Vem som helst har rätten att tiga. Kriminellas mantra brukar vara: Ingen kommentar. Ingen kommentar. Ingen...
Däremot är det oerhört märkligt att riskera livstid versus att gå fri på nån månad (avdrag 2/3 + häktningstid) på denna höga nivå. Han skulle till och med få en fin summa pengar. Varför i helvete skulle han ta på sig detta för deras skull och sitta i evigheter i ett vidrigt litauiskt fängelse?

Brodern har flashaktivitet på datorn kl 18:27 samt alibi från IB. Inte minsta DNA avsättning på Lisas kläder eller snören.
Att IB (som AB uppger var hemma och stekte pannkakor) skulle ha tagit sig en promenad till ladan och mördat Lisa låter oerhört långsökt.

Det mest intressanta i hela familjedramat är att den som har avsatt mest DNA - på Lisas kläder, på snörbitar - är den som ska anses minst skyldig. Hans bil har även iakttagits under tidsspegeln, han är igenkänd av Adriana i ytterst suspekt kontaktärende dagen innan. Han är den som flertal ggr har runkat och saggat ner väggar och golv - a room with a view. Lisa är mördad med sexuellt motiv nästintill vägg och vägg. Lisa har blottat kön och NBs blod sitter på insidan jeansen exakt där de knäpps upp.
Citat:
domstolen ska avgöra om det är uteslutet, att någon annan än NB mördade LH så borde det inte kunna fastslås att NB är mördare tycker jag, och det verkar ligga i linje med BH:s uppfattning och det är vad överklagandet i grund och botten baseras på.
BHs "uppfattning" är att han är advokat.
Det är hans jobb att försvara mördare, våldtäktsmän och annat löst pack. Han får en fet summa pengar för det han gör. Oavsett om de tror på nån klient eller inte är det en profession. Tolkar man advokater som en fingervisning på oskuld så är man riktigt ute i rågen.
Senast redigerad av develi 2016-04-21 kl. 03:51.
2016-04-21, 03:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Här i engelsk översättning:
Ja, det blev ju mindre stolligt, tack, mer läsbart.
Citat:
The appeal explains that 36-year-old Lithuanian DNA traces on the clothes remained L.Holm because "it, I found a girl in the garden shed, pulled it out of the loop." In addition, N.Bilevičiaus wife's DNA traces on L.Holm panty show that it could help to carry the body.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in