2016-04-20, 12:03
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Handlar väl snarare om hur trovärdiga deras vittnesmål är (och vad de består i). Att NB var en "hyvens människa" och att vissa människor för allt i världen inte kan förstå hur han skulle ha kunnat begå ett sådant här brott är inte särskilt relevant för utredningen. Och att IB ljuger till hans fördel i HR är heller inte särskilt intressant. Så vilka vittnen menar du konkret talar till NBs fördel (som har vittnat om något som är av relevans för utredningen, och som styrker NBs egna uttalanden), och på vilket sätt har dessa blivit avvisade som helt irrelevanta?

Du konstaterar torrt att IB ljuger i HR. Jag behöver inte säga mer. Du säger allt.

Citat:
Det faktum att IR valde att kalla in ytterligare 14 expertvittnen i TR, som inte heller de i praktiken kunde tillföra någonting av betydelse som var till NBs fördel säger väl allt om hur intetsägande försvarets vittnen var. Att konstatera detta är bara sunt förnuft.

Ytterligare? Vilken instans pågick förhandlingarna innan TR? Jag måste ha missat det.

Citat:
Okej? Källa på det fetade tack! Att Wennerholm tog semester och Anette Olsson tog över under tiden ser du alltså som ett argument till att man inte borde ha ålagt försvaret yppandeförbud? Hjälp mig att se kopplingen. Hur menar du att obduktionsrapporten och analyssvaren från NFC osv. skulle blivit färdiga snabbare om Wennerholm inte hade tagit semester??

Källan är FUP. Läs och notera vilka datum som utredningen sker på. Har du någon källa på att arbete av vikt utfördes under semestern?

Citat:
Vet inte vad som är lustigt och vad du syftar på faktiskt.

Inte så förvånande kanske.

Citat:
Du kommer med ett falskt påstående som du backar upp med... Ingenting.

Det krävs mer än att du påstår att det är falskt för att det ska bli falskt.

Citat:
Detta är ju precis samma virriga gnäll som IR kom med.

Virriga gnäll? Inte vän av rättsstaten kan jag läsa mellan raderna. Pro polisstat?

Citat:
Wennerholm har använt de instrument han har i sin verktygslåda, och det ser vissa som ett problem?

I din värld gäller visst inte objektivitetsprincipen. Eller pratar du om vad Wennerholm gjorde på semestern? Snickrade han på stugan?

Citat:
Då bör ni ju fokusera på den rådande lagstiftningen, inte på dem som utför sina jobb i enlighet med den.

Fast det är ju det många påpekar att han inte tycks gjort. Läst och försök förstå invändningarna istället för att hänge dig åt gnäll. Det är ju det enda jag sett dig göra här i tråden.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-20 kl. 12:26.
2016-04-20, 12:10
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Du har missat att BH har erfarna kriminaltekniker till hjälp. Det din bedömning av kriminaltekniken som är fånig (om du själv inte är kriminaltekniker).
Ja, b.la har han den gamla pensionerade polisen till sin hjälp, "DNA-experten" som inte ens var aktiv när DNA-bevisning började användas på riktigt. Jag tror att NFC:s kriminaltekniker har bättre och mer uppdaterad kompetens än Hurtigs inköpta/inhyrda "experter", allt annat vore mycket uppseendeväckande.
Citerar Prudent här som verkar ha bra kunskaper inom medicin. Det inlägget visar också på BH:s tveksamma rättsmedicinska slutsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
BH drar även egna tveksamma rättsmedicinska slutsatser.
I punkt 49 använder han sina rättsmedicinska kunskaper till att konstatera att frånvaron av blödning vid tungbensbrottet indikerar att LH var död när kroppen hängdes upp.
I TR-förhör säger dock rättsläkare AB att någon sådan slutsats överhuvudtaget inte går att dra eftersom smärre blödningar kan upplösas genom autolys under föruttnelseprocessen efter döden.
2016-04-20, 12:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Visa att jag har fel och belägg att NFC faktiskt har obegränsade resurser att utreda ned till minsta dammkorn.

Jag hoppas du är medveten om att allt handlar om prioriteringar och beslut. Tycker någon med beslutsrätt att det ska utredas så görs det. Tycker denne istället att det inte ska utredas så görs det inte. Orsaken kan vara precis vad som helst (bla budget, tid, resursbrist, ovilja, dumhet, etc, etc).
2016-04-20, 12:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I en sådan här överklagandeprocess kan man nog inte lägga in sina egna värderingar eller komma med det du kallar för advokatens "skitsnack". Tvärtom så utför advokaten det han har fått i uppdrag att göra, vilket han i sin begäran om överprövning gjort på ett adekvat och professionellt sätt.
Var och en har fullständiga rättigheter att komma med egna värderingar.
Det går till och med hur bra som helst.

Hurtig är väl ingen helig ko heller? Överhögheten vars textmassa inte får kallas skitsnack..
Han är offentlig, mediakåt och han säger detta själv dock med finare ordalag.
Han är heller inte perfekt i sin framställan vilket diskuteras - hans inlaga går mycket väl att kontrollera på identiskt samma sätt som annat i denna tråd gällande rättsprocessen i Lisa-fallet.
Däremot spelar han i en annan division än IR och han är kreativ och det ska han ha creed för. Enligt min värdering.

Att du sen tycker att han utfört det på ett "adekvat och professionellt sätt" är upp till dig och får stå för dig.
2016-04-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag hoppas du är medveten om att allt handlar om prioriteringar och beslut. Tycker någon med beslutsrätt att det ska utredas så görs det. Tycker denne istället att det inte ska utredas så görs det inte. Orsaken kan vara precis vad som helst (bla budget, tid, resursbrist, ovilja, dumhet, etc, etc).

Självklart och personerna med beslutsrätt vägleds vid behov av sakkunniga. Då var vi alltså överens trots allt.

(Förhoppningsvis finns det folk som reagerar om ovilja och dumhet visar sig påverka beslutsprocessen)
2016-04-20, 12:28
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vi kan inte vara helt säkra på att Nerijus inte skulle ha berättat för IB och AB vad han hade varit med om, hans medverkan i detta. De kanske vet men låtsas att inte veta, vad vet jag.
Ok, låter inte så logiskt.
Han anklagar sin bror och fru i sin överklagan och menar att han själv endast hjälpt till att städa.
Om dessa två skulle ha glömt bort hans hjälpinsats så menar du alltså att han kan ha påmint dem om det och berättat det för dem.
Nej, den versionen tror jag inte på
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-20 kl. 12:57.
2016-04-20, 12:29
Medlem
De är lite intressant vad BH inte gör eller försöker göra.
Adrianas vittnesmål får stå oantastat.
Vittnen som placerar NB mellan Blomberg och Martorp vid kritisk tidpunkt nämns inte.
Inte heller Björn Sahls vittnesmål om "serverad lögn".
Han försöker inte återupprätta Irinas alibi.
Fill in the rest.
Istället försöker han få in Flashspåret i Skypesatorn.
För fram tesen att NFC skapat blandbilder själva.
Samt att NB avsatt DNA då han hjälpt till att bära från ladans norrände.
Det var väl unefär det hela.
2016-04-20, 12:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant

"Nerijus gör gällande...Nerijus hjälpt till att ta ned och sedan transportera bort kroppen
Nerijus menar att alternativa gärningsmän eller hypoteser inte går att utesluta."

Jag tror att Nerijus är medskyldig. Den uppfattningen har även BH. Den uppfatnninegn har även Nerijus själv enligt ansökan.

Fanatikskt tro på Nerijus skuld verkar däremot vara stark, i alla fall i den här diskussionen.

Om Nerijus har en story att komma med, varför öppnar han inte käften nu, i elfte timmen???
2016-04-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Du har missat att BH har erfarna kriminaltekniker till hjälp. Det din bedömning av kriminaltekniken som är fånig (om du själv inte är kriminaltekniker).

Vi lever i hemsidornas tid, och i en tid där det gäller att synas. Man gör det som ser bra ut, och som folk tror är bra, för folk vet inget.

Man skickar ut signaler för att visa att man är framgångsrik genom en klocka eller bil. Man visar vem och vad man är genom vem man känner och samarbetar med, och när folk inget vet om dessa personer, och har en möjlighet ens att ta in kunskaper, så är det bingo.

Kriminaltekniker och polisutredare låter ju fint, med det hör till sakens natur att utan sin tidigare arbetsplats är dessa sakkunniga faktiskt ingen ting att komma med i dessa sammanhang. Det är myndigheten och myndighetens resurser som är det som räknas, och det är åklagaren som förfogar över dem när han förbereder åtalet. De ses på som opartiska, och höjda över misstankar om konspirationer och sånt som plantering av bevis. Sen kan försvaret inkomma med anmärkningar och be om kompletteringar.

Det är omöjligt att konkurrera med statliga myndigheter, beträffande trovärdighet och resurser. Det fanns möjlighet att be om mer prov på material, medan tid var i anknytning till huvudförhandling.

När det gått nästan ett år kan Hurtigs kriminaltekniker inte göra något, för brottsplatsen är inte avspärrad längre och begravningen har varit. Det enda de har att tillgå är det som är sparat, och det kan advokaten själv beställa analys om.

Vi såg ju hur det gick när en före detta barnmorska och antagonist skulle rubba trovärdigheten i överläkaren på rättsmedicins slutsatser. Han var ju den experten som obducerat Lisa. Domstolen tog ingen notis i sak, om det hon som inkallad sakkunnig framförde som kritik.

Sen så kommer alltid frågan när en sakkunnig ska vittna, om de var på plats, och deltagit i arbetet om det de ska vittna om. Och då faller bevisvärdet av den sakkunnige som en sten, om de inte varit det.

I de fall man behöver sakkunnig måste man anlita någon för just det man behöver ha styrkt. Det går ju inte ha hela expertisen inom alla områden som samarbetspartners på hemsidan!
Senast redigerad av Vresrosen 2016-04-20 kl. 13:12. Anledning: stavfel
2016-04-20, 12:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns genomgående klart selektiva tvivelaktigheter i Hurtig´s resonemang.
Man tycker att det är orimligt att en GM har burit tejprullen tillbaka till spiklådan.
Men man tycker det är rimligt att en GM burit ett av Lisa´s huvudhårstrån exakt samma distans, och fäst upp på väggen vid röret.
Detta i ett lallande resonemang där allt ändå till slut sker under samma ladugårds-tak...

Jag skulle kunna sträcka mig till att konstatera att Hurtig nog gärna vill verka slipad.
Nerijus är, och förtjänar att vara försvarslös.
Denna form av retorik finner jag också patetisk. Det återkommer på andra ställen också och blir motsägelsefullt. Oavsett om BH har pensionerade poliser med sig i sitt stall så innebär detta inte perfektion eller ultimat sanning:
De jagar poäng mot en Rätt. Oavsett om en klient dödat halva Utöya till exempel..
I första han för att fria, i andra hand för att mildra straffsats.

Punkt 37-48 handlar om åklagarens gärningsbeskrivning vs att flytta mordplatsen till norra delen. Veckans stalltips är att detta blir ren bukfyllnad (låter maffigt i media med 72 punkter) men som samtidigt är ämnat att hamna nära brorsans tejpbit för det är vad det kokar ner i.

Rullens placering gör att BH anser detta är ett tecken att hon tejpades där.
Jag kan hålla med till viss del eftersom jag anser att hon högst troligt tystades ner med två bitar över munnen kanske direkt innanför porten.
... Men att rullen sen ligger i spiklådan säger ingenting om att resten av tejpen hamnade runt huvudet. Inte heller BHs diskussioner om att hon måste blivit strypt och dödad direkt. Ej heller den intensiva diskussionen om släpspårens frånvaro i stalldelen..

Nerijus kan mycket väl ha tagit med rullen då han förde henne till mjölkrummet. Bar han henne inte så kan han ha föst henne dit med en kniv (med i ÅK gärningsbeskrivning) mot strupen.

Det ger lika minimalt med spår av kamp eller att bli släpad som BH diskuterar om stalldelen.
Kampen är dess innan direkt innanför porten (handske, sen örhängen). Han kan ha låst armarna via att ha burit henne. Det är inte minsta intressant det BH skriver om stalldelen.

Hurtig gör sen affär av att faktumet att NB skulle gått 50 meter för att sen lägga rullen i spiklådan som du skriver.
Om man backar till ÅK gärningsbeskrivning (som är utgångspunkten) inklusive vittnesiakttagelser om bil på framsidan, så är det inte minsta märkligt med 50 meter eftersom NB återigen befinner sig i norra delen.

När han går för att hämta bilen har han alla möjligheter att lägga tillbaks rullen.
I ÅK gärningsbeskrivning uppges att NB själv säger han lagt dit den och påminner om hur NB hanterade spermafrågorna i mjölkrummet då han inte visste i det läget om de säkrat DNA från honom.
Han säger att han tejpat en borr sista veckan han jobbade där.
" Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den."
Senast redigerad av develi 2016-04-20 kl. 12:56.
2016-04-20, 12:55
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I en sådan här överklagandeprocess kan man nog inte lägga in sina egna värderingar eller komma med det du kallar för advokatens "skitsnack". Tvärtom så utför advokaten det han har fått i uppdrag att göra, vilket han i sin begäran om överprövning gjort på ett adekvat och professionellt sätt.

Hur gärna du än vill se NB som ensam skyldig, så handlar detta om att påvisa att (om?) utredningen har gått rätt till och att alla viktiga spår har följts upp.

Eftersom det mycket riktigt finns en hel del frågetecken i detta fall, så är det väl bättre att gå till botten med dem. För tänk om NB faktiskt antingen är helt oskyldig (alternativt endast skyldig till bortforsling av kroppen), så kan det innebära att en eller flera skyldiga GM fortfarande går fria. Och det borde väl ingen vilja. Eller hur?

Dessutom, om du nu är så säker på att NB är ensam gärningsman, då borde du väl hellre välkomna en överprövning så att alla eventuella frågetecken rätas ut en gång för alla? Eller...
Ok, du menar att jag inte ska lägga in mina egna värderingar, reflektioner och slutsatser?
Är det någon slags åsiktscensur du vill ha då där man inte får ifrågasätta helgonen Hurtig och Nerijus? Jag trodde att det här var ett diskussionsforum där man diskuterar utifrån egna värderingar och slutsatser, har jag missuppfattat allt då?
Jag tycker att det är bra att denna överklagan kom, den visar verkligen att Nerijus är skyldig och att FU är exemplariskt gjord och att livstidsdomen är korrekt. Hur mycket de än sökt så finns inget att ta på, inga frågetecken utan det är enbart Hurtigs fantasifulla hypoteser samt felaktiga slutsatser vad det gäller den kriminaltekniska biten. Det enda positiva med Hurtig är att han inte tagit upp Rönnbäcks konspirationsteorier eller teorin om att "Lisa lekt i ladan".
Överklagan visar också att inget alls är heligt för mördaren, han väljer nu att anklaga sin fru som hjälpt honom hela vägen, samt sin bror.
Vedervärdig människa.
Blir inget PT, det hela slutar med livstidsdom där Nerijus förlorar all kontakt med sin familj.
Undrar om han själv kommer att tycka att denna överklagan var värd det.
Han kommer att ha tid att grubbla över det.
2016-04-20, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
De är lite intressant vad BH inte gör eller försöker göra.
Adrianas vittnesmål får stå oantastat.
Vittnen som placerar NB mellan Blomberg och Martorp vid kritisk tidpunkt nämns inte.
Inte heller Björn Sahls vittnesmål om "serverad lögn".
Han försöker inte återupprätta Irinas alibi.
Fill in the rest.
Istället försöker han få in Flashspåret i Skypesatorn.
För fram tesen att NFC skapat blandbilder själva.
Samt att NB avsatt DNA då han hjälpt till att bära från ladans norrände.
Det var väl unefär det hela.
Sann reflektion. Han undlåter helt att beröra kringbevisningen. Pratar vi inte om den så finns den inte..
Vad som är vidare är av intresse är att han inte berör rent blod DNA alls i texten och sen nämner han i förbifarten att det "givetvis är besvärande Nerijus" gällande kläder och snörbitar och pratar om blandbilder återigen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in