2016-04-20, 00:54
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToddPacker
Kan du utveckla?
Varför i allsindar då??

Hade det varit en man hade det definitivt varit straff. Det är korruptionsland nr1. Sverige alltså.
Citera
2016-04-20, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Varför i allsindar då??

Hade det varit en man hade det definitivt varit straff. Det är korruptionsland nr1. Sverige alltså.

Fast det har ju bara skett ett åtal än så länge. Det är minst en månad kvar tills det börjar talas om straff.

Din argumentation är för närvarande endast baserad på antaganden.
Låt rättvisan ha sin gång och uttala din besvikelse över den först efteråt.
Citera
2016-04-20, 01:15
Medlem
Skall bli intressant att följa vad domen kommer att bli, helst i tanke på att en 30åring blev helt friad idag efter han hade knullat en 14åring..
Anledningen till den friande domen va att tösen såg äldre ut en 14år

Citat:
Frias från våldtäkt - offret ”såg äldre ut” än hon var

Mannen frias för våldtäkten av en 14-årig flicka.
Ett av skälen: Flickan ser äldre ut än hon är, enligt tingsrätten.
– Man har pratat om hennes ålder före händelsen, då är det rätt ointressant hur gammal hon ser ut att vara, säger Jenny Granqvist, kammaråklagare.

Citat:
Att mannen, som är 30 år, har haft samlag med den 14-åriga flickan i februari i år menar Mora tingsrätt är klarlagt.

Han själv har nekat till brott.

Han säger att han drack sig väldigt berusad under en hemmafest hos släktingar till flickan i en ort i Dalarna. Han menar att han vaknade i samma säng som flickan först när en släkting till henne kom in i sovrummet och skrek.

Tingsrätten tror dock på flickans berättelse om att de båda hade samlag under kvällen.
Under förhandlingen presenterades även en Facebook-konversation mellan flickan och den åtalade mannen där han uppmanade henne att "neka neka" om någon frågade om de hade haft sex. Han svarar även ”nejnej” när flickan frågar om han ”kom nåt i henne”.
Men för att dömas för våldtäkt mot barn måste den tilltalade ha vetat att flickan var under 15 år, något tingsrätten menar att den 30-årige mannen inte helt säkert kunde veta.
30-åringen själv säger att han trodde att hon var 16-18 år.

Mer finns att läsa här ---> http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22662307.ab
Citera
2016-04-20, 02:07
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag anser tvärtom att det är tämligen idiotiskt och att skillnaden mellan det här och någon som har sex med en person där det är lika stor åldersskillnad men där de inte befinner sig i "beroendeställning" inte är stor nog att normalt sett motivera att rättsväsendet skall ingripa. Möjligen om det kan bevisas att det verkligen funnits en djup beroendeställning. Det gör det knappast mellan lärare och elev normalt.

Som synes i det här fallet finns det med nuvarande ordning goda möjligheter för båda parter att jävlas med varandra på skattebetalarnas bekostnad, utan att något uppenbart reellt problem föreligger.
Lärare ska vara goda föredömen som ska förbereda eleverna för livet. Eftersom läraren sätter betyg kan det tänkas att en elev känner sig pressad att ha sex med läraren för att få bra betyg. Även om läraren sätter betyg objektivt kan andra elever i klassen misstänka att eleven får högre betyg p g a förhållandet.

En lärare har fått ett förtroende från samhället att ta hand om våra barn och ungdomar. Accepterar man det förtroendet tycker jag att man får ta sitt ansvar, vilket inte innefattar den typen av sexualundervisning som tråden handlar om. Därför kan samhället också ställa lite högre krav på hur lärare umgås med sina elever jämfört med vad som gäller vid förhållanden mellan vuxna och ungdomar i övrigt. Du kanske tycker det räcker med sparken, men jag ser gärna att samhället i stort markerar att det inte är acceptabelt. Därmed inte sagt att läraren förtjänar livstids fängelse eller något extremt straff som avrättning eller tortyr.

Normalt är jag inte så moralistisk när det gäller sex. Förhållande mellan lärare och elev tycker jag dock är ett specialfall.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2016-04-20 kl. 02:17.
Citera
2016-04-20, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Lärare ska vara goda föredömen som ska förbereda eleverna för livet. Eftersom läraren sätter betyg kan det tänkas att en elev känner sig pressad att ha sex med läraren för att få bra betyg. Även om läraren sätter betyg objektivt kan andra elever i klassen misstänka att eleven får högre betyg p g a förhållandet.

Storyns fortgång tyder dock på motsatsen.
Killen fick pissbetyg, försökte sig på utpressning, men fick nöten rakt av.

Citat:
Normalt är jag inte så moralistisk när det gäller sex. Förhållande mellan lärare och elev tycker jag dock är ett specialfall.

Precis, varpå denna pojkes utpressningsärende blir en sk "Qapla'!"
Han får inte betyget men han får pengarna, och ett evigt "tycka synd om"-incitament från samhället så länge han lever.
Citera
2016-04-20, 06:00
Medlem
kuntakinte55s avatar
Varför fick inte jag henne som lärarinna?
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Så skolan köpte ut kärringen billigt men gjorde ingen anmälan? Skall vi gissa på att de hade anmält en manlig lärare?
Kvinnlig lärare: köps ut billigt av skolan.

Vit manlig lärare: skolan anmäler först till polisen och ringer sedan Expressen som publicerar namn och bild.

Svart manlig homosexuell pedofillärare och elevens föräldrar klagar till rektorn: skolan ringer Expo och drar igång rasistdrevet mot de stackars föräldrarna och deras barn. "Rasism, homofobi och hat mot omtyckt och duktig lärare"

OT:
Tänker på en gammal historia:
En grabb kommer hem till sin pappa och berättar att han haft sex för första gången. Pappan säger:
-Grattis, var det bra, och med vem hade du sex?.
-Med en av lärarna på skolan, och ja det var jättebra!
-Yess, när jag var liten hade jag också en sexig lärarinna som jag ville sätta på. Nu är du en riktig man, kom så sätter vi oss framför TV'n, ser på fotboll och tar en öl tillsammans.
-Jag tar gärna en öl och ser på TV, men jag kan nog inte sitta på ett par veckor.
Citera
2016-04-20, 08:25
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag tycker inte automatiskt att unga tjejer utnyttjas och att unga killar "har tur" i sådana här ärenden. Vet många tjejer på gymnasiet som snarare utnyttjade äldre män. Men i det här fallet tycker jag mycket tyder på att killen varit både frivillg och dessutom planerat för den senare utpressningen.

Det är klart olämpligt agerat av läraren. Man har i sin yrkesroll inte sex med varken elever, patienter eller kunder. Särskilt inte då det föreligger en påtaglig åldersskillnad. Men i det här fallet tycker jag inte, baserat på den lilla information som finns, att det borde medföra ett lagstraff.
Citera
2016-04-20, 08:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varför har läraren gjort flera anmälningar mot eleven? En första tanke var att eleven skulle ge igen på läraren. Men det ska finnas SMS-bevis.

Det vore intressant att veta vilka SMS som man fått ur hennes telefon och vilka som bara fanns i hans telefon. Att fejka SMS är ju inget svårt, men är det samma SMS som man hittar i bägge telefonerna så är det beviset väldigt starkt.
Citera
2016-04-20, 08:56
Medlem
det får dom ju inte ha ,då eleven kan få bättre betyg.
Eller att eleven börjar pressa läraren på pengar.
En av mina ex på -80 talet hade ihop det med gympläraren något äldre kille. Så det är nog vanligt.
Senast redigerad av mikael2 2016-04-20 kl. 08:58.
Citera
2016-04-20, 09:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

En lärare har fått ett förtroende från samhället att ta hand om våra barn och ungdomar. Accepterar man det förtroendet tycker jag att man får ta sitt ansvar, vilket inte innefattar den typen av sexualundervisning som tråden handlar om. Därför kan samhället också ställa lite högre krav på hur lärare umgås med sina elever jämfört med vad som gäller vid förhållanden mellan vuxna och ungdomar i övrigt. Du kanske tycker det räcker med sparken, men jag ser gärna att samhället i stort markerar att det inte är acceptabelt. Därmed inte sagt att läraren förtjänar livstids fängelse eller något extremt straff som avrättning eller tortyr.

Som förälder och vårdnadshavare så är jag enligt lag skyldig att sända mina barn till skolan. I och med den skyldigheten så måste jag veta att skolan på alla sätt skyddar mina barn.

Det skall helt enkelt vara omöjligt att en lärare bara skall komma på tanken att ha sex med mina omyndiga barn. Det skall fan i mig inte finnas på kartan.

Nej, jag är inte någon konservativ moralens väktare. Men i och med skolplikten så skall skolan på alla vis vara en fredad zon.
Citera
2016-04-20, 09:50
Medlem
Jag hade som 16-åring gärna tryckt en kvinnlig lärare. Ser inte problemet. Det var ju inte så att 16-åringen gjorde det mot sin vilja, det har jag jävligt svårt att tro.
Citera
2016-04-20, 10:23
Medlem
irishrages avatar
Som sagt hade det varit en manlig lärare hade han blivit hängd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in