2016-04-18, 14:30
Medlem
mina sommardäck står i bilverkstaden. får jag köra med dubbdäck till verkstaden för att byta?
vad är straffet om polisen skulle stoppa mig?
Citera
2016-04-18, 14:41
Medlem
KorvKanons avatar
500:- om du inte kan visa att du ska uppåt i landet där dem har vinterväglag.
Citera
2016-04-18, 14:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det inte vinterväglag får du inte använda dubbdäck.
Citera
2016-04-18, 14:44
Medlem
miikoss avatar
Ordningsbot på 500 kr, om det inte är vinterväglag.

Man kan få bogsera bilen med dubbdäck till verkstaden för reparation, men det är inte så säkert att polisen tycker att byte av hjul är reparation.
Citera
2016-04-18, 14:50
Medlem
Hur allvarlig förseelse är det här? Det är väl inte som att köra mot rött?
Får jag köra fram till verkstaden om de tar mig
500:- känns ju mer värt än att hålla på fippla med skjuts/transport/låna en extra bil etc...
Citera
2016-04-18, 15:06
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miltonburrows
mina sommardäck står i bilverkstaden. får jag köra med dubbdäck till verkstaden för att byta?
vad är straffet om polisen skulle stoppa mig?
Jag vill se en polis bötfälla dig om du är på väg för att byta däck. Möjligtvis om det är en kvinnlig manshatarpolis som är mitt uppe i ett PMS-anfall.
Risken är minimal med andra ord.
Citera
2016-04-18, 16:24
Medlem
ps870s avatar
Skulle du bli stoppad berättar du bara att du ska åka upp till Riksgränsen och du inte vill köra på sommardäck.
Citera
2016-04-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Skulle du bli stoppad berättar du bara att du ska åka upp till Riksgränsen och du inte vill köra på sommardäck.
Eller varför inte enbart förklara vad syftet med färden är. Om det är planerat att byta hjul på någon (någorlunda) närbelägen verkstad utgör den resan knappast någon risk för böter.
Citera
2016-04-18, 17:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Eller varför inte enbart förklara vad syftet med färden är. Om det är planerat att byta hjul på någon (någorlunda) närbelägen verkstad utgör den resan knappast någon risk för böter.

Precis. Att" glömma" lägga på sommardäcken i några dagar anses inte vara något allvarligare brott. Självklart kan man få böter men då skall man nog ha otur eller bete sig olämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in