2016-04-18, 12:14
Bannlyst
Kanske dags att redan nu skapa en tråd om vilken annan troende muslim som övertar Kaplans position i MP?
Citera
2016-04-18, 12:14
Medlem
Otems avatar
Kl 12:30 ska de börja, detta kommer bli spännande, kommer bli intressant hur
Löfvén kommer uttala sig, tycker den där Kaplan definitivt satt sin sista potatis.
Frågan är om Löfvén kanske redan hittat en ersättare? Eller kommer det bli
en klapp på axeln och ''nu gör du inte om detta igen va?'' och han får sitta
kvar som minister.

Ja vi får se vart det lider
Citera
Siegfrids avatar

Moderatormeddelande

Postat av Siegfrid 2016-04-18, 12:14
Moderator
Skriv gärna men undvik chatt, OT och trams. Sådant raderas pronto + att vi delar ut varningar.
/Mod.
2016-04-18, 12:15
Medlem
MrRelaxs avatar
Fridolin: - "Jag litar mycket mer på feministen och demokraten kaplan än på vargarna"
Ang att de turkiska vargarna påstår att Kaplan mycket väl vet om vilka de är och vad de sysslar med.

Citera
2016-04-18, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Om det som borde hända händer kommer det att vara en viktig delseger mot den oönskade spridningen av islam.

Jo, förvisso. Men det kommer nog även bidra till ökad splittring mellan "svenska" muslimer och sekulära vita ateister. Muslimerna kommer nog fortsätta sluta sig och bli mer fundamentalistiska. Det blir alltmer impopulärt att vara muslim. Problemet är att dom vägrar reformera sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
KD, SD (och möjligen C) vill driva en misstroendeförklaring mot Kaplan, han är alltså körd även om Löfven går ut med att det hela är ett islamofobiskt hatdrev. Men det troliga är att Löfven sparkar Kaplan om cirka 30 minuter.

Ulf Kristofferson från TV4 försöker ringa Kaplans pressekreterare:

Ringer Kaplans pressekr: "Numret du har ringt har ingen abonnent eller är tillfälligt avstängt."

Ha! (Nu försöker man stänga ner hela den islamistiska verksamheten inom MP.)
Dessa tre partier kan knappast fälla. - Men det kanske kommer mera skit _ det brukar göra det - och då blir det väl en andra misstroendeförklaring ... och en tredje och en fjärde - och så vidare.

Det är säkert Löfvén medveten om. Men han har även att ta hänsyn till att om han sparkar Kaplan så går förmodligen mp och därmed blir regeringsunderlaget mindre för regeringen än för alliansen. Så sparkar han Kaplan så kanske han får avgå. Dessutom kommer ett sådant agerande att få många, många muslimer att gå från s till mp och v.

Så det är synnerligen intressant att se hur han ska handskas med situationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Skulle vara skönt om Löfven inte bara kicka ut Kaplan och Fridolin utan sa upp all kontakt med MP helt och hållet. Sedan sträcker han ut sin svetsarhand till Jimmie och tillsammans öppnar de en bira.

"Jag har kommit till sans Jimmie, förlåt. Nu sitter vi som kamrater i båten under stormigt hav, låt oss dränka Kaplan och Fridolin och segla mot styrka och välfärd. Inget käbbel mer."
"Sverigedemokraterna väntas väcka misstroende mot Kaplan. Läs artikeln här. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-vantas-vacka-misstroende-mot-kaplan
"
Citera
2016-04-18, 12:17
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men nu känner jag mig säker på att Kaplan åker ut och att det blir ett räfst och rättarting av rang. Vimurs idoga arbete har lett till en regeringsombildning!
Har Svetsar'n varit en kompetent general, så har han redan en förberedd regeringsombildning i bakfickan att tidigarelägga, för att flytta fokus något från Kaplans person genom att tvinga media att även beskriva de nya ministrarna och skriva om andra som avgått.
Har han varit så smart kan han också säga (läs: ljuga) att ombildningen varit planerad sedan länge och Kaplan länge "visat intresse för ett annat uppdrag".

Först petas alltså islamisten Omar Mustafa från sossarnas partiledning och nu (kanske) islamisten Kaplan från MP:s statsrådsuppställning. Det skulle vara ett j-a hårt slag mot muslimer ö h t i politiken om nu två på detta nesliga sätt tvingas bort p g a olämpliga kopplingar till politiska extremister.

Finns det någon "moderat" muslim kvar inom den högre politiken som inte har sådana olämpliga kopplingar?
Senast redigerad av Grisbrottaren 2016-04-18 kl. 12:20.
Citera
2016-04-18, 12:18
Medlem
dajevlars avatar
Hoppas bara nu inte ordet Timeout nämns....
Citera
Medlem
dark horses avatar
Nu ska även Israel ha uttalat sig om Kaplangate, ska ha visats på TV3.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Jag som vanlig svenne har ingen som helst koll på turkisk politik. Tecknen på att MK inte var att lita på har nog funnits, men utan specialkunskap om islam och Turkiet och liknande är det nog svårt att lägga ihop två och två. De flesta journalister är nog lika ignoranta som mig. T.ex. kommer jag ihåg att i ett inslag på Rapport från 2012 så jämförde en reporter Muslimska brödraskapet med Kristdemokraterna. Alltså att deras extremistnivå skulle ligga på samma nivå som svenska KD.

Jo det förstår jag, och jag är inte heller insatt i just Turkiet. Men det är ju dels medierna som har brustit, för detta är inget nytt för oss som har följt islamister i Sverige lite. Jag läser inga "högerextrema" medier eller hatsajter och känner ändå till det mesta som man nu har uppmärksammats nu. Dels genom den långa tråden på Flashback om islamister, som många gånger har trovärdiga källor.

Men jag förstår att folk i allmänhet har missat allt detta, mycket pga de större medierna har sett det som ointressant.

Här är ett exempel som var helt ointressant för medierna, men som plötsligt har blivit uppmärksammat 1,5 år senare:

"Det var under Almedalsveckan 2014 som jag var på ett seminarium om islamofobi och fick höra Mehmet Kaplan likna jihadister vid Finlandsfrivilliga.

Jag skrev en bloggpost om saken. Den fick ingen större uppmärksamhet förrän Hufvudstadsbladet intervjuade Kaplan och mig. Därefter skrev också Ivar Arpi på SvD:s ledarsida om detta.

Ännu är det ingen svensk journalist som har velat undersöka vad som verkligen sades på seminariet. Historien som sådan finns omnämnd överallt på nätet med min bloggpost som urkällan, men ingen reporter har bemödat sig med att kolla om påståendet är sant. Däremot har MP och Kaplan själv påstått att jag misstolkat honom, och avfärdat händelsen med att jag bara är en "bloggare".

Jag har också fått kritik för att jag inte fångade uttalandet på band, och därför inte kan prestera ett riktigt citat. Att jag antecknade vad han sa, och att han själv i efterhand medgett att han sa så, har inte räckt för somliga.

Alltjämt tycker jag att frånvaron av journalistisk granskning i detta fall är märklig. Jag var ju inte ensam på seminariet. På scenen satt även dåvarande migrationsministern Erik Ullenhag. Ingen har intervjuat honom heller."

https://www.facebook.com/Spesam/posts/10153574411452965
Senast redigerad av sjelvefan 2016-04-18 kl. 12:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleit
Har inte allt detta som "avslöjats" på senare tid om Kaplan funnits ute ganska länge, här på flashback och i alternativ media har hans islamistiska kopplingar tydligt framhävts samt bevisats.
Vad är de verkliga motiven till drevet just nu från massmedia?!
Kanske är det den internationella uppmärksamheten kring Sverige som plantskola för islamistiska extremister som till slut blivit en väckarklocka för både massmedie och regeringen.

Jag tänker främst på uppmärksamheten kring Osama Krayem.

Sedan tror jag att missnöjet mot Kaplan har ökat inom (MP) efter den uppmärksammade terrorkopplingen Said Araf -> Anna Sundberg -> Charta 2008 -> Mehmet Kaplan

Att måttet börjar bli rågat för resten av regeringen bekräftas av att Wallström för en gång skull tog Israels "parti" i morse:
Citat:
Utrikesminister Margot Wallström riktar (S) skarp kritik mot Mehmet Kaplans uttalanden om förföljelsen av judar i Nazityskland och behandlingen av palestinier i Israel.

– Jag tycker att det var ett fruktansvärt uttalande och jag tar starkt avstånd från detta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6413405

Till sist: Kudos till #Vimur för välgjort gräv.
Senast redigerad av Skewie 2016-04-18 kl. 12:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in