Citat:
Ursprungligen postat av
teasardig
Jag som vanlig svenne har ingen som helst koll på turkisk politik. Tecknen på att MK inte var att lita på har nog funnits, men utan specialkunskap om islam och Turkiet och liknande är det nog svårt att lägga ihop två och två. De flesta journalister är nog lika ignoranta som mig. T.ex. kommer jag ihåg att i ett inslag på Rapport från 2012 så jämförde en reporter Muslimska brödraskapet med Kristdemokraterna. Alltså att deras extremistnivå skulle ligga på samma nivå som svenska KD.
Jo det förstår jag, och jag är inte heller insatt i just Turkiet. Men det är ju dels medierna som har brustit, för detta är inget nytt för oss som har följt islamister i Sverige lite. Jag läser inga "högerextrema" medier eller hatsajter och känner ändå till det mesta som man nu har uppmärksammats nu. Dels genom den långa tråden på Flashback om islamister, som många gånger har trovärdiga källor.
Men jag förstår att folk i allmänhet har missat allt detta, mycket pga de större medierna har sett det som ointressant.
Här är ett exempel som var helt ointressant för medierna, men som plötsligt har blivit uppmärksammat 1,5 år senare:
"Det var under Almedalsveckan 2014 som jag var på ett seminarium om islamofobi och fick höra Mehmet Kaplan likna jihadister vid Finlandsfrivilliga.
Jag skrev en bloggpost om saken. Den fick ingen större uppmärksamhet förrän Hufvudstadsbladet intervjuade Kaplan och mig. Därefter skrev också Ivar Arpi på SvD:s ledarsida om detta.
Ännu är det ingen svensk journalist som har velat undersöka vad som verkligen sades på seminariet. Historien som sådan finns omnämnd överallt på nätet med min bloggpost som urkällan, men ingen reporter har bemödat sig med att kolla om påståendet är sant. Däremot har MP och Kaplan själv påstått att jag misstolkat honom, och avfärdat händelsen med att jag bara är en "bloggare".
Jag har också fått kritik för att jag inte fångade uttalandet på band, och därför inte kan prestera ett riktigt citat. Att jag antecknade vad han sa, och att han själv i efterhand medgett att han sa så, har inte räckt för somliga.
Alltjämt tycker jag att frånvaron av journalistisk granskning i detta fall är märklig. Jag var ju inte ensam på seminariet. På scenen satt även dåvarande migrationsministern Erik Ullenhag. Ingen har intervjuat honom heller."
https://www.facebook.com/Spesam/posts/10153574411452965