2016-04-16, 14:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
.......Det är och förblir för mig en gåta hur OP kunde släppa en person som EC inpå sig. För hela hans karriär är en provkarta på en person som bara har egennyttan för ögonen och tjänar den herre som för tillfället ger bäst utdelning.......
Trots Holmers försäkringar är min absoluta tro att Ebbe hölls fullt informerad om PU från dag ett. Han finns med regeringens goda minne med redan 1987 och när de hemliga planerna på en separat spaning tar form under hösten 1987......
Denna typ av karaktärsmord är registermissbrukarnas specialitet. Eller har du någon egen källa?
Redan Krantz kunde såsom gammal murvel genomskåda att de båda utredningar som Säpo och polisen skulle göra separat och oberoende av varandra övervakades och manipulerades åt olika håll av självaste psykförsvaret.
Med tanke på vad som hänt också mig i sammanhanget är jag nu övertygad om att Krantz varit de verkliga anstiftarna till mordet och statskuppen på spåret precis som det senare också stod klart för Ebbe, Holmer och Lidbom fast IC då hellre avgick än att bråka mot majoritetsdiktaturen som redan var formad av SPF.
Citera
2016-04-16, 14:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
137:an är en komplicerad historia, det är helt klart att ingen frivilligt skulle navigera med en gammal oerhört klumpig ubåt i dessa på flera sätt alltför grunda farvatten, inte ens som support till mindre farkoster.

Det finns många teorier om vad som hände och jag har inte en enstaka favorit bland dessa.
Det var enligt mitt tycke en medveten grundstötning. Antingen för att ådra sig uppmärksamhet på grund av nödsituation/felnavigering, eller fanns det personer i besättningen som helt enkelt ville till Sverige av politiska skäl.

Att den stora ubåten skulle försöka dölja sig i dessa grunda vatten är osannolikt. Sannolikt är att de befann sig i Svenskt farvatten, och därmed var skyldiga till intrång, innan förrvirringen uppstod ombord.
Citera
2016-04-16, 14:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
137:an är en komplicerad historia, det är helt klart att ingen frivilligt skulle navigera med en gammal oerhört klumpig ubåt i dessa på flera sätt alltför grunda farvatten, inte ens som support till mindre farkoster.

Det finns många teorier om vad som hände och jag har inte en enstaka favorit bland dessa.

Om det varit en felnavigering och ryssarna agerat i god tro kunde de påkallat hjälp. Den uppsnappade radiotrafiken visade också att U-137 visste mycket väl var den var. Redan under andra världskriget överraskades svenska marinen de sovjetiska ubåtskaptenernas djärvhet. Bland annat genom att ta sig in i mycket grunda farvatten.

Nils-Ove Janssons teori är att det rörde sig om förberedelser för utplacering av taktiska kärnvapen i form av minor samt sabotage av svenska minlinjer och försvarsanläggningar. Nöjer mig med detaljer där vi hamnar en bit från MOP.

Kopplingen är att efter UTÖ 1980 och U-137 blev stämningen uppskruvad inom marinen. Olof Palme hade under 70-talet menat att unåtsbekämpningen skulle monteras ned och att vi skulle lita till diplomatin. Incidenterna 80-81 visade att detta var ett fundamentalt missgrepp. En i grunden fientlig stat som Sovjet kan aldrig bevekas med svaghet, utan med fasthet och styrka. Detta var grunden i misstron för marinofficerarnas misstro mot OP.
Citera
2016-04-16, 14:20
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Denna typ av karaktärsmord är registermissbrukarnas specialitet. Eller har du någon egen källa?
Redan Krantz kunde såsom gammal murvel genomskåda att de båda utredningar som Säpo och polisen skulle göra separat och oberoende av varandra övervakades och manipulerades åt olika håll av självaste psykförsvaret.
Med tanke på vad som hänt också mig i sammanhanget är jag nu övertygad om att Krantz varit de verkliga anstiftarna till mordet och statskuppen på spåret precis som det senare också stod klart för Ebbe, Holmer och Lidbom fast IC då hellre avgick än att bråka mot majoritetsdiktaturen som redan var formad av SPF.

Du är övertygad om att Lars Krantz är korrekt. Jaha du! Det säger allt!
Senast redigerad av mvagrippa 2016-04-16 kl. 14:23.
Citera
2016-04-16, 14:40
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Du är övertygad om att Lars Krantz är korrekt. Jaha du! Det säger allt!
Ännu har ingen velat ge svar på någon av det hundratal frågor han ställde i boken från -87. Att han sedan drevs till vansinne känner jag så väl igen från flera fall där någon blivit vittne mot nya rättsstaten efter kuppen.
Citera
2016-04-16, 15:03
Medlem
Citat:
Anders Isaksson beskriver initierat hur Ebbe Carlsson började odla kontakterna med Olof Palme redan 1971. När hans SACO-boss fallit från taburetterna. Till en början ska EC vidarebefordrat info och anekdoter om sin förre välgörare, Bertil Östergren. AI kallar här EC en till en början oavlönad medarbetare i kanslihuset. EC gick för långt i Ville-affären och tappade en del aktier hos OP.

Det var dock inte värre än att när Geijer-affären briserar i November 1977 kallas Ebbe in "plummer" för att författa en dementi som idag framstår som ett lågvattenmärke i OPs politiska aktivitet.

Väntar fortfarande på indikationerna på att EC väckte olust hos Ingvar Carlsson. Det var i alla fall inte värre än att han kunde delta i ett spex med EC på dennes 40-årsdag. Även i maktens korridorer hör det inte till vanligheterna att någon får statsministerns gunst visad genom att denne deltar i bandinspelningar för att ge födelsedagshyllningar.

Det framgår av intervjuerna med IC vid flera tillfällen. Ganska enkelt att förstå. Det fanns och finns fler sådana men det är kanske svårt att förstå om man själv aldrig rört sig i sådana här sammanhang. Ens värsta fiender håller man till och med god min mot. Det handlar om politiska spel inte om privatumgänge. En person med uppdrag i mörkläggningsärenden där mandaten sker bakom kulisserna kan man inte gå ut och hata öppet. Ebbe sätt att få till det i kretsarna var ju också att han var en skojfrisk person som gärna höll sig framme vid fest och 87 (40årsdagen) ja då hade ju Ebbe precis lotsats in i värmen igen av gamla kontakter med uppdrag som få kände till.

Det är väl snarast så att den som påstod att Ebbe fanns vid grytorna 77-86 med Palmes stöd som har lite att bevisa. Eller den som kastar ur sig att Ebbe var IC:s favoritmörkläggare som bör styrka det. Och det har jag inte sett några bevis för.

Ebbe hade en kort sådan karriär åkte ut på sjuttiotalet och blev inte inbjuden efter valvinsten 82.
Citera
2016-04-16, 15:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
......
Kopplingen är att efter UTÖ 1980 och U-137 blev stämningen uppskruvad inom marinen. Olof Palme hade under 70-talet menat att unåtsbekämpningen skulle monteras ned och att vi skulle lita till diplomatin. Incidenterna 80-81 visade att detta var ett fundamentalt missgrepp. En i grunden fientlig stat som Sovjet kan aldrig bevekas med svaghet, utan med fasthet och styrka. Detta var grunden i misstron för marinofficerarnas misstro mot OP.
Stormakter som gemensamt vunnit världskrig med sin mest ohederliga psykologiska krigföring istället för diplomati vet givetvis att överlista en liten självgod stat som Sveriges. Storfinansens villkor har alltid eftersträvats bland folk i både öst och väst oavsett vilka regimer som för tillfället låtsas ha makten här eller där. Nu hade militära alliansen köpt sig en gammal utrangerad U137 som Indonesien fått från Sovjet att ha som övningsobjekt med av GRU inhyrd rysk originalbesättning. Då den kom att sättas på grund var det helt enligt svenska officerskårens önskemål och under NATOs befäl. Thomasson som då började ana oråd bemöttes på samma sätt som senare Krantz och tystades ner helt.
Citera
2016-04-16, 15:18
Medlem
Bisarros avatar
Kan man veta om OP dog av första eller andra skottet? Av någon anledning anses det självklart att OP dog av första och att LP träffades av andra. Vad säger att det inte kan ha varit tvärtom? Är hela saken en teori? Eller? Jag är osäker.
Citera
2016-04-16, 15:26
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Om det varit en felnavigering och ryssarna agerat i god tro kunde de påkallat hjälp. Den uppsnappade radiotrafiken visade också att U-137 visste mycket väl var den var. Redan under andra världskriget överraskades svenska marinen de sovjetiska ubåtskaptenernas djärvhet. Bland annat genom att ta sig in i mycket grunda farvatten.

Nils-Ove Janssons teori är att det rörde sig om förberedelser för utplacering av taktiska kärnvapen i form av minor samt sabotage av svenska minlinjer och försvarsanläggningar. Nöjer mig med detaljer där vi hamnar en bit från MOP.

http://www.blt.se/karlskrona/u-137-var-bestyckad-med-ny-typ-av-karnvapen/
Lennart Andersson, BLT, skriver så här:
"U 137 var bestyckad med ny typ av kärnvapen
U 137 bar på en helt ny typ av kärnvapentorpeder.
Och hon var inte ensam. En miniubåt opererade i samma område.
MUST:s förre överstelöjtnant Per Andersson återger vad ryska officerare bekräftat för honom.

Detta var anledningen till att stabschefen i Kaliningrad Josef Avrukevitj var med under hela operationen. Det hade dessutom med säkerheten att göra vid hanteringen av kärnvapen.
Under U137:s patrullering i södra Östersjön följdes de uppgjorda sambandsinstruktionerna. Det innebar att de relativt regelbundet gick upp till ytan och skickade upp radiomaster för att motta eventuella meddelanden.
På lördagskvällen 24 oktober 1981 klockan 21.35 bröts denna rutin. Under tre timmar hissade man masterna tre gånger för att lyssna. Vid det tredje tillfället söndagen 25 oktober klockan 00.58 mottog de en signal innehållande ett kodord.
–*Enligt min uppfattning är det vid denna tidpunkt som ordern som innebar att ubåten satte nordlig kurs mot Blekinge påbörjades.
En operation med en mindre undervattensfarkost ska ha påbörjats en kort tid innan U 137 mottog sitt signalmeddelande."

Att radiotrafik pågick, är ställt utom allt tvivel. Men vet vi vad det handlade om? MUST spekulerar tydligt.

Ur Kungliga Örlogsmannasällskapets skrift, 2013-06
"Överstelöjtnant (PA) Per Andersson som var officer inom kust-

artilleriet verkade de sista 20 åren av sin aktiva karriär inom

underrättelseområdet. Han bedriver nu forskning relaterad bl.a.
till ubåtskränkningarna mot Sverige under det kalla kriget.
Vad gjorde de här? Personliga reflexioner om
den främmande undervattensverksamheten."

"När U 137 stod på grund sändes flera
krypterade meddelanden till ubåten. Ett
par av dessa var riktade personligen till
kommendör Josef Avrukevitj och kom
från den ryska marinchefen där denne
försäkrade Avrukevitj att han inte skulle
bestraffas vid hemkomsten. Det visade
sig efteråt att marinledningen var orolig
för att Avrukevitj skulle hoppa av i Sve-
rige om han trodde att han skulle få hårda
straff för grundstötningen. Avrukevitj
var trots allt äldste officer ombord vilket
hade klargjorts i företagsorden."
Senast redigerad av Gothus 2016-04-16 kl. 15:52.
Citera
2016-04-16, 15:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
OK det väcker i vart fall inte Sydafrikaspåren från det döda.
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Ännu iskallt. Men det Polisiära utbytet emellan är något som är svårt att blunda för.
SA-spår hit och dit för olika ändamål i världspolitiken har pågått kontinuerligt ihop med MÖ-konflikterna som då enbart storfinansen kan ha något att vinna på. Ett tjugotal mordkommandon hade Palme på prislistan men bevakades och hölls ändå inom vissa gränser av CIA. Palme var garderad med bästa kontakter inom såväl NATO som CIA men om några fribytare skulle starta egen prisjakt med finansiering och uppdrag från annat håll kunde ingen garantera. En kamrat till mig fick förfrågan av självaste Craig Williamson då de gjorde bilaffärer i Sydamerika om att också söka intressenter för ett attentat mot Palme. Det var i slutet av 70-talet redan.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2016-04-16 kl. 15:40.
Citera
2016-04-16, 16:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det var enligt mitt tycke en medveten grundstötning. Antingen för att ådra sig uppmärksamhet på grund av nödsituation/felnavigering, eller fanns det personer i besättningen som helt enkelt ville till Sverige av politiska skäl.

Att den stora ubåten skulle försöka dölja sig i dessa grunda vatten är osannolikt. Sannolikt är att de befann sig i Svenskt farvatten, och därmed var skyldiga till intrång, innan förrvirringen uppstod ombord.

Djupet var 6 meter grundare än ubåten var hög. Att köra ytläge 8 knop/diesel gör man bara utomskärs med en sådan farkost. Intressant är att man testade ett splitter nytt navigeringssystem ("tröghetsnavigering") som fungerade dåligt och som ingen var van vid. Det finns mycket mer att säga om 137 med det är nog OT.
Citera
2016-04-16, 17:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Diskussionen är intressant, har kollat Nils-Ove Jansson, inte trovärdig i min bok. Men jag släpper diskussionen här eftersom den OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in