Blir så jävla arg och besviken när jag läser hur socialt acceptabelt det är att medelsvensson anser det är ok att förstöra sin hjärna med antidepressiva. Ta det från en med praktisk och teoretisk erfarenhet att låta bli det. Jag har tagit det sedan jag var 16, har upplevt biverkningar som apati, meningslöshet, koncentrationssvårigheter, depression, insomnia, dimsyn. Hjärnan ställs om helt efter långtidsbruk av antidepressiva, den drar om sladdarna i huvudet. Efter långtidsbruk kan flertal ha lika svårt att sluta med antidepressiva som med tunga droger. Du får kraftigt fysiska och psykiska symptomer.
Detta skapades först TCA (Antidepressiv, t ex anafranil) för centralstimulerande (minns inte vilken) missbrukare på 50-talet. Sedan upptäckte de att de hade klinisk effekt mot diverse psykiska åkommor pga det helt enkelt trubbade av deras känslor. En klinisk effekt är ett påstående som används och ganska farligt.
Citat:
Forskare är ofta nöjda med att påvisa statistiskt säkerställda skillnader mellan olika åtgärder. Finns det bara tillräcklig evidens för att den ena behandlingen har bättre effekt än den andra, så är saken klar, menar de.
Ett dåligt exempel men vill visa min poäng. Säger de att antidepressiva har en klinisk effekt betyder det inte att den är säker, det betyder att den fungerar på ett område. Vi säger depression, detta kan innebära att den trubbar av alla dina känslor. Då har den teoretiskt sätt ett kliniskt effekt. Det har heroin också mot smärta, den tar bort din smärta, då enligt mig teoretiskt har den en klinisk effekt.
Citat:
Based on studies from 1987 to 2004 the medical literature suggests that 94% of antidepressant trials have positive beneficial results. The actual number of positive studies is closer to 51%. Approximately 1/3 of the negative trials submitted to the FDA were never published. About half of antidepressant trials failed to show a benefit that exceeded that of a placebo.(3)
Jag försöker avråda alla som inte har GROVA psykiska problem att låta bli antidepressiva. Jag är beroende av mina och kan inte sluta hur gärna jag än försöker, jag önskar att jag kunde tala till mig själv som 16 åring och förklara det jag vet idag, alla studier och fakta jag kommit över.
Det fortsätt skrivas ut för att de är populära, socialt accepterat vilket gör att det inte sker särsilt mycket motstånd eller granskning om de och att läkemedelsverket världen över tjänar ofantligt mycket.
Jag hade hellre rekommenderat dig att använda dig av tillfällig form av ångestdämpande läkemedel, som atarax eller oxazepam. Eller alternativt Johannes Ört där studier visar att de har en antidepressiv effekt. (St John's wort, SJW på engelska eller Hypericum perforatum)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92750/
Citat:
Barnes, Anderson, and Phillipson (2001) reported on seven additional clinical studies examining monopreparations of SJW. In general, patients receiving SJW extracts reported a greater decrease in depression scores than those taking placebo and similar outcomes to those taking synthetic antidepressants.
Citat:
Studies reporting clinical trials published since the July 8, 2008 cutoff for the Linde, Berner and Kriston (2009) review also showed an advantage over placebo or similar benefits as observed for synthetic antidepressants (Kasper et al. 2008a,b; Brattström 2009; Rahimi, Nikfar, and Abdollahi 2009).
Citat:
Thus, despite the negative findings of the Hypericum Depression Trial Study Group (2002), there is consensus among the research studies published to date that indicates the administration of H. perforatum is clearly helpful for treating mild to moderate depression. The findings of the most recent Cochrane Review (Linde, Berner, and Kriston 2009) also point to SJW's efficacy when the herb is given to patients experiencing major depression. Readers are cautioned, however, that the benefits are only applicable to standardized extracts of SJW such as LI 160, WS 5570/2, and ZE 117. All the recent clinical trials mentioned in the literature suggest that Hypericum is more tolerable than synthetic antidepressants as it causes fewer side effects and also shows similar adverse reactions as seen in placebo-controlled groups. This makes SJW an attractive option for treating depression.
Så varför rekommenderar inte detta mot depression? Troligen för att läkemedelsverket gör en stor förlust på medicin du kan odla hemma. Använd era hjärnor, läs på om allt skit ni stoppar i er från vuxenpsykiatrin, doktorer kan inte allt, speciellt inte om psykofarmaka som är skapligt okänt område.
De säger att anledningen till depression är bristen på serotonin, men så är inte fallet.. det har nyligen kommit en studie som visar att när de kollar på hjärnor hos deprimerade och icke deprimerade att ingendera har brist på detta ämnet.