Kurdo Baksi om Kaplans skönmålning av Milli Görüs:
Citat:
Men det som fick mig att hoppa ur tv-soffan igår var Kaplans intervju i Aktuellt där han hävdar att den islamistiska rörelse Milli Görüs som han träffar och då inte har våldsbejakande bakgrund!
För den som kan den politiska historien i Turkiet känns det pinsamt.
Rörelsen Milli Görüs bildades i början av 1970-talet av den nu avlidne och före detta turkiske premiärministern Necmettin Erbakan. Milli Görüs paradnummer är att rörelsen är emot allt samarbete och integration med västvärlden.
Denna rörelse har bildats ur MHP (Nationella aktionspartiet) som har sina rötter ända till första världskriget och den hänsynslöse Fevzi Pasha som beordrade folkmordet på armenierna 1915 som krävde 1,3 miljoner armenier liv.
Om inte det är våldsbejakande vet jag inte vad som är våldsbejakande.
Och Erdogans parti AKP är också en bebis till Milli Görüs.
Finns goda möjligheter att mer kommer fram, tusentals kurder som gräver i Kaplans verksamhet i Turkiet:
Citat:
Ytterligare tusentals kurder hävdar med bestämdhet att Kaplan är en velour-islamisk lobbyist för den turkiska presidenten eller sultanen Recep Tayyib Erdogan och hans parti AKP (Rättvise och utvecklingspartiet) som driver ett blodigt krig mot kurder.
Man sparar Kaplans alla intervjuer i turkiska tidningar, man kollar upp om han åkt Turkish Airlines under sina tjänstresor, man letar upp bilder med Kaplan och AKP-ministrar och odemokratiska individer och så vidare.
Tusentals kurder lägger ideellt tusentals timmar på att ”avslöja” den riktiga Kaplan som har ”en dold agenda.”
De ringer mig för att jag är en svensk-kurdisk journalist ”som känner till förhållandena” och borde vara lojal. I hundratals telefontimmar har jag bett dessa svenska-kurder att belägga allt de säger och vända sig till vanliga redaktioner.
http://www.svt.se/opinion/baksi-om-kaplan?cmpid=del%3Apd%3Any%3A20160415%3Abaksi-om-kaplan%3Anyh
Chang Frick har också något på gång, bad om turkisk översättningshjälp från Sakine Medon men fick ett snipigt svar. Meddelar dock att han "har en minister att fälla...", handlar säkert om "Medhat".
Citat:
Chang Frick @ChangFrick 3 tim
@Sakine @hanna_wigh Vi släpper detta, har inte tid med tjafs. Har en minister att fälla...