Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
Detta hypotetiska scenario är trots irrelevansen, ganska intressant eftersom jag lite mer tror att NB suttit hårt redan med hälften av DNA-träffarna.
För det första får man nog tänka i banor som plan A(jj mäjd it) och plan B(ortfösande) - och plan P(anik).
Det som är intressant att titta på är hur han beskrivs över tid. Irina ser inga tecken på oro på söndag, ej heller poliser som knackar dörr på natten.
Han är helt jäkla iskall (fräck) när han väljer att ge sig på tjejerna vid trafikerad länsväg i dagsljus.
Han är äckligt lugn - helt sjukt iskall - direkt efter mordet när han ringer morsan och sen väljer pizza. Han har dess innan hejat normalt på grannarna med armen genom rutan:
Minuter innan har han stått och med våld tryckt in Lisa i skåpet.
Han är med andra ord lugn och helnöjd och tror att hans planer är perfekt genomförda och att han klarat sig.
IB samt bror kan nästintill klocka honom när han börjar nerva sig och det är när de är hemskickade vid lunch på måndag iom avspärrning.
Här börjar det gå överstyr om han tänkt ägna eftermiddagen åt att plocka snörbitar och kolla över mördarlokalerna. På förmiddagen arbetade de på Blomberg 10 och avslutade jobbet där för dagen. Sen skulle de till ladan. Den spärras dock kl 11.40.
Plan A har helt gått åt helvete (flytta kroppen) då Blomberg invanderas av eftersök och tiden går.
Citat:
Hade det funnits vittnesiakttagelser mot honom gällande Martorp-besök i samband med att brasa uppstår?
Tja, Rohna berättade tydligt att det var lågbelagt med individer på Martorp under sökveckan, vilket mera möjliggör att någon noterar ännu en hypotetisk bilfärd under aktuella tidpunkt med händelse brasa.
Det här vet vi inte ett dugg om förrän retroaktivt (likt mordet) och det lär inte vara vad NB har primärt i hjärnan om han har panik och desperat på fredag. Är man desperat tar man risker och han tjatar om DNA avsättning, hur det överförs när man tar i nån annans kläder. Vad vi vet är att han har full koll på tiderna på Martorp gällande bemannat eller inte.
Citat:
Men visst, bevis hade förstörts vid en skåp-brand. Skåp-brand hade dock inneburit brand av hela byssjan till slut, och då är uppmärksamheten ett faktum.
Eller vågar han stanna kvar och släcka innan branden blir för stor? Det tror nämligen inte jag (under rådande omständigheter). Fast jag tror det var tänkt att elda rishögen. Det är mer naturligt/diskret än en brand i byssjan.
Att hon kommer hittas är givet, att elden upptäcks likaså efter en tid. Det är i sig helt ointressant.
Däremot är DNA förstört och detta är huvudmålet isf - inte att släcka bränder eller dölja nån brand enligt plan Panik - och han sitter då på trappan och röker.
Citat:
Man kanske tydligare hade utrett mer exakt var han varit och pillat vid nedplockning av mjölkmaskiner, istället för att nöja sig med att Arne uppger att slangen kapades långt innan Nerijus ens kom till Sverige.
Ja, jag finner detta intressant - oavsett om just den slangen kapats innan
mot stalldelen. Ordern är däremot att dra ner
alla rör i taket inne i mjölkrummet i februari och oavsett har NB varit där och sett djur hänga och uppger att han tror sig ha onanerat i rummet.
Det där röret i sin ensamhet måste ha attraherat honom redan då där det sitter mol allena..
Citat:
Jag håller det mer troligt att ALLT gällande tillhörigheter lagts i byssjan på Söndagskvällen, men att han börjat placera saker i rishögen för uppeldning, och faktiskt haft ouppmärksammat, men extremt kortvarigt tillträde till byssjan/rishögen.
Vilket "allt"? Mobil med tillhörigheter har han vräkt ut efter grusvägen och snörbitarna ligger inspärrade i ladan. När skulle han ha varit till Martorp och lagt dit hjälm och jacka i rishögen? Detta vore väl ändå ett väldigt risktagande som du åberopar. Åka dit då och då för att sen göra en brasa?
Dra till sig uppmärksamhet med Lisa som ligger i skåp 40 meter därifrån?
Nu fattar jag inte vad du menar alls.
Citat:
Sammanlagt avsevärt mer juridiskt tvivel i skuldfråga pga bärande bevismaterial ja, men han hade fortfarande haft ordentligt mycket att förklara.
Blomberg är nämligen fortfarande inte större än vad det är.
Har ingenting med storlek på Blomberg att göra - det är hårda bevis som gäller och det är DNA som är det centrala på Lisas kläder.
" Vi tror du har eldat". "Vi vet du har DNA på snören i ladan du jobbar i". "Adriana såg dig". "Du har bajsat och onanerat i ladan"...
Det som fanns kvar var snörbitarna i ladan och det är det luriga att ta sig runt.
För övrigt skrev jag att det finns förklaringsbörda men Rönnbäck hade kunnat valsa runt med sin sekundära överföring och landat betydligt närmre målet än idag..
Friad vet jag inte men sitter han och hoppas idag med DNA på kläderna - så hade hoppet varit betydligt större iallafall.