2016-04-11, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fast busksnåret utanför dörren stod ju meterhögt (grenar som fastnat i dörren drog till sig teknikernas uppmärksamhet).
Det tyder väl snarast på att byssan inte användes och gräset framför klipptes inte.

Ja allt det där vet jag också! Vem hade varit inne där?
Tror inte man klipper så nära dörren, då hade det inte varit meter högt gräs utanför dörren, nej Byssan användes inte, men alla kände till den!
Och att GJ skötte klippningen där!
2016-04-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hade han startat med en brasa hade det varit fruktansvärt besvärligt. Samma sak om han lyckats att flytta henne efter dumpning och de överhuvudtaget inte hittat henne. Tack o lov att han hindrades för familjens skull.

.. Eller om det fanns en desperat plan i bakhuvudet inför helgen som jag funderat kring.

Det står en bensindunk (märkt petrol) direkt till höger innanför ytterdörren (bild s. 848),
Det finns både diesel- och bensintank på gården om det fanns behov att fylla på.
Om det var nåt kvar i 20 L dunken med tvåtaktsbränsle framför skåpet vet jag inte.

Det är inte värst avancerat eller tidskrävande att hälla rejält med bensin över henne och tända på inne i skåpet. DNA på kläderna lär ha försvunnit i samma snabba takt som de brunnit upp. Dess innan kan ha ha lagt jacka och hjälm uppe på henne.
Igen med ytterdörren (möjligen låst den) och sen dra iväg fort.
Visst hade det slutligen dragit uppmärksamhet till sig och hittat henne hade de gjort... men inte hans DNA.

Jag tror denna äckliga människa var redo för vad som helst - med tanke på hur vidrigt utfört mordet är och hur illa han hanterat henne efteråt - för att klara sig undan.

ja nu är det ju inte alla, som tycker så om NB, som du gör, inte vissa i Blomberg heller, dom är ju också osäkra!
2016-04-11, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
ja nu är det ju inte alla, som tycker så om NB, som du gör, inte vissa i Blomberg heller, dom är ju också osäkra!
... Jag anser att han är mördaren via teknisk bevisning, vittnesiakttagelser och inget alibi. Förutom att han avsatt DNA på samma sorts snören som satt runt Lisas hals.
Dessutom en förklaringsbörda relaterat till tung bevisning ihop med att TR och HovR dömt honom till mord på livstid med utvisning.

Sen kan du och vissa Blombergsbor tycka vad ni vill. Jag lutar mig åt bevisningen istället.
2016-04-11, 18:01
Medlem
Citat:
Ja allt det där vet jag också! Vem hade varit inne där?
Tror inte man klipper så nära dörren, då hade det inte varit meter högt gräs utanför dörren, nej Byssan användes inte, men alla kände till den!
Och att GJ skötte klippningen där!

Ja, alla kände till den, men den användes inte och det visste NB.

Vem som hade varit inne där? NB såklart, på söndag kväll. Sedan den person (minns ej dag och namn) som senare under veckan såg grenar klämda i dörren och drog slutsatsen att någon annan redan sökt där och bara tittade in som hastigast och slutligen kriminalteknikern som hittade Lisa på fredagskvällen.
2016-04-11, 18:03
Medlem
Citat:
... Jag anser att han är mördaren via teknisk bevisning, vittnesiakttagelser och inget alibi. Förutom att han avsatt DNA på samma sorts snören som satt runt Lisas hals.
Dessutom en förklaringsbörda relaterat till tung bevisning ihop med att TR och HovR dömt honom till mord på livstid med utvisning.

Sen kan du och vissa Blombergsbor tycka vad ni vill. Jag lutar mig åt bevisningen istället.

Ja jag vet allt detta också! Så det ska bli intressant, o se vad BH kommer fram till!
Vi får vänta o se!
2016-04-11, 18:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Jag undrar? Vem hade varit inne i byssan tidigare? GJ skötte ju klippningen runt byssan, ett par dagar före LH hittades!
Antar att GJ hade bensindunkar där för gräsklipparen, NB måste ju vetat om att GJ klippte där, varför lägga in LH där då?
Antar att man klipper rent där rätt ofta!
Låter lite märkligt i mina öron!

GJ säger i förhör att han klippte gräset omkring byssan på fredagen den 12 Juni, samma dag som Lisa hittades + att på förmiddagen, samma dag, var Missing People där och letade !!!

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

GJ säger också att när han klipper gräset vid byssan på fredag förmiddag, den 12 Juni, då är Missing People där och letar

Om det är sant, VEM var det då som var vid byssan fredag förmiddag???

FUP 465
Förhör med Johansson, Gunnar; 2015-06-23

GJ: Jag klippte gräset samma dag där de hittade henne, vem tänker på något sånt, jag klippte
precis i närheten av byssan där de hittade henne.

-Vet du vad klockan var när du klippte gräset?

GJ: Nej det vet jag inte men det var någon gång på förmiddagen.

-Såg du någon om var i närheten när du klippte gräset?

GJ: Ja missing people var där och letade
Senast redigerad av Theforeigner 2016-04-11 kl. 18:14.
2016-04-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Ja, alla kände till den, men den användes inte och det visste NB.

Vem som hade varit inne där? NB såklart, på söndag kväll. Sedan den person (minns ej dag och namn) som senare under veckan såg grenar klämda i dörren och drog slutsatsen att någon annan redan sökt där och bara tittade in som hastigast och slutligen kriminalteknikern som hittade Lisa på fredagskvällen.

Hur vet du att NB varit där inne? Finns inga bevis på det, inga DNA, ELLER FINGERAVRTYCK, mig vetligen, kan lika gärna ha varit någon annan!
2016-04-11, 18:25
Medlem
Citat:

Vad folk i Blomberg tycker, har inget annat intresse än sociologiskt. De i bygden som tvivlar på NB:s skuld har inte fördjupat sig i FUP:en eller rättegångarna utan går på intryck av personens ytliga karaktär. Denna kan ha en viss betydelse i ett inledande spaningsläge med få eller inga bevis, men i domstolen saknar den betydelse. Om vi hade haft det amerikanska jurysystemet, hade man fått se till att bemanna juryn med folk utan anknytning till trakten. För dem som bor där, är naturligtvis det sociologiska problemet också betydelsefullt, för tvivlet kan bli näring för oro och misshälligheter. Detta problem har jag ingen lösning på.
2016-04-11, 18:28
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Hur vet du att NB varit där inne? Finns inga bevis på det, inga DNA, ELLER FINGERAVRTYCK, mig vetligen, kan lika gärna ha varit någon annan!

Har du fått vatten på din alternativ-kvarn av vad som sades i programmet kaliber ?
Observera att det var en minoritet som ifrågasätter om att han är skyldig .
Hur vet du att han inte var där inne ?
Vem skulle det vara om det inte är mördaren Nerijus som varit där och tryckt
in offret i skåpet på detta vidriga sätt ?
Och så var det det där med handskarna igen .
Det har vi ju förklarat typ 500 ggr vid det här laget .
2016-04-11, 18:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Hade han startat med en brasa hade det varit fruktansvärt besvärligt. Samma sak om han lyckats att flytta henne efter dumpning och de överhuvudtaget inte hittat henne. Tack o lov att han hindrades för familjens skull.

.. Eller om det fanns en desperat plan i bakhuvudet inför helgen som jag funderat kring.

Det står en bensindunk (märkt petrol) direkt till höger innanför ytterdörren (bild s. 848),
Det finns både diesel- och bensintank på gården om det fanns behov att fylla på.
Om det var nåt kvar i 20 L dunken med tvåtaktsbränsle framför skåpet vet jag inte.

Det är inte värst avancerat eller tidskrävande att hälla rejält med bensin över henne och tända på inne i skåpet. DNA på kläderna lär ha försvunnit i samma snabba takt som de brunnit upp. Dess innan kan ha ha lagt jacka och hjälm uppe på henne.
Igen med ytterdörren (möjligen låst den) och sen dra iväg fort.
Visst hade det slutligen dragit uppmärksamhet till sig och hittat henne hade de gjort... men inte hans DNA.

Jag tror denna äckliga människa var redo för vad som helst - med tanke på hur vidrigt utfört mordet är och hur illa han hanterat henne efteråt - för att klara sig undan.

Han har säkerligen funderat på alla möjliga lösningar på problemet .
Inte undra på att han kedjerökte , inte kunde sova eller äta .
Man kan riktigt se framför sig hur hur paniken växer när söket närmar sig Martorp .
Det bästa han kom på var maskletandet , tack o lov för den blundern .
Han kan naturligtvis ha tänkt tända eld på byssjan eller åtminstone i skåpet .
Dock så insåg han antagligen att den lösningen var för iögonfallande .
En brasa med rök på Kinnekulle syns flera mil runt omkring .
Men som sagt , med tanke på hur mordet och resten gått till så kan man nog inte utesluta något .
Vem vet vad som rör sig i en sådan persons sjuka hjärna ?
2016-04-11, 18:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
GJ säger i förhör att han klippte gräset omkring byssan på fredagen den 12 Juni, samma dag som Lisa hittades + att på förmiddagen, samma dag, var Missing People där och letade !!!
Och? Vad är intressant om GJ rände runt och klippte gräs på fredag?
Vart framkommer att MPS startade sök vid Martorps gård på förmiddagen?
2016-04-11, 18:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
ja enligt dig då, så kan ju inget ha hänt, varken i England eller i gbg då,
o att detta skulle i så fall vara första gången!

England känner iaf jag mig riktigt tät på att spår av detta uppvisats. Inte bara för att jag personligen bollat med en lämplig vederbörande och fått ett tydligt tveklöst svar, utan också pga vilken tid NB spenderade där, han var där alena sånär som på kollegor, och allra mest pga vad denna tråd handlar om - han bär inte några spår av en förstagångsförbrytare inom genren (bortsett från att han är tidigare ostraffad).
Detaljerna är för tydliga här beträffande inledningen och planeringen på allt, medans mellanskede (sökveckan) och slutskede (alla polisförhör/inställning) gradvis uppvisar bilden av "novis".
Mao - Jag tror bergis han försökt liknande tidigare.
För att ytterligare stötta detta finns en bekräftad bild av att han någon gång i England tagit sig mer generella utomrättsliga rättigheter (bekväm).
Men i Gbg tror jag inte han spenderat tillräckligt med tid för att känna sig bekväm med gator&torg och...rutiner..

Rutiner.
Gestaltat tydligast genom hörnrummet och även då plats/tid för händelser både Lördagen 5/6, och Söndagen 6/6.
Senast redigerad av rotesau 2016-04-11 kl. 18:45.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in