2016-04-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Ursäkta jag uttryckte mig otydligt, jag är intresserad av de största flat Earth sidorna som arbetar med beräkningar för att bekräfta sina teser.

Tror egentligen inte att flat earthers ägnar sig så mycket åt matematiska beräkningar på det sättet som du är ute efter. De har andra infallsvinklar som inkluderar olika experiment kombinerat med logiskt tänkande, antik visdom och kunskap i ämnet, tillit till intuitionen och våra sinnen; att det som vi verkligen ser och uppfattar runt omkring oss faktiskt stämmer. Men man uppskattar avståndet till solen att vara några tusen kilometer till skillnad från flera miljoner mil så som vetenskapen hävdar. Vad jag menade var att med tiden kanske mer exakta siffror kan uppvisas, vi får väl vänta och se, men det borde inte vara så jätteviktigt. Det viktigaste är att man får fram att man har ljugit för oss om jordens form och modellen på universum - och att vi egentligen lever i ett geocentriskt universum på en platt stationär jord där solen och månen är nära och cirkulerar i sina givna banor ovanför oss.
Citera
2016-04-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Den platta jorden utifrån ett intuitivt perspektiv:
Intuitivt om man lyckats ta sig genom minst 18 år av livet utan att ansamla sig någon som helst kunskap..
Citat:
Den värld vi lever i är skapad av intelligens och av högre kunskap om alltings nödvändiga balans för att vårt universum ska kunna fungera.
Att något kräver "balans" (odefinierat men låter djupt) implicerar inte intelligent design.
Citat:
Vi lever på en stationär platt jord (med undantag av berg och dalar). Detta orubbliga plan är den trygga och stabila grund som har givits oss.
Nej, vi lever på en relativt rund jord. Titta vad lätt det är att påstå saker.
Vem har "givit oss" vår planet?
Citat:
Jorden är universums mittpunkt. Det finns ett verkligt upp och ett verkligt ner.
Om mänskligheten skulle flytta till Mars, onekligen rund (vi bortser från att Jorden också onekligen är rund), skulle det bli Universums nya mittpunkt och "verkligt upp och verkligt ner" förflyttas?
Citat:
Men genom att få oss att tro att jorden är en liten obetydlig snurrande sfärisk planet i en oändlig rymd så tar man bort och negerar dess betydelse och får vår värld att framstå som snurrande, otrygg och instabil.
Dina brister är dina, att Jorden är rund och inte centrum av ett oändligt Universum är inte negativt för exempelvis mig.
Citat:
Solen och månen är båda lika stora, precis som det ser ut, de befinner sig nära oss och inte flera miljoner mil bort.
Hur förenar du detta med exempelvis tidvatten?
Citat:
Solen är inte gigantisk. De maskulina energierna har gjorts dominerande pga denna illusoriska lära som även har förstärkts av uppmuntran till soldyrkan.
Har du själv räknat på exempelvis energin Jorden får från Solen för att avgöra hur stor Solen är, utöver tidigare nämnda tidvatten?
Citat:
Vatten (haven) kan inte stanna kvar på en boll som snurrar i 1700 km i timmen. Människor som bor i Australien lever inte sina liv upp- och ner jämfört med folk som bor i norr. Det säger sig självt utifrån vanlig intuitiv inneboende kunskap.
Varför kan det inte? Förklara fysiken.
Din intuitiva (o)kunskap får du förstås förklara, påståenden räcker inte.
Citat:
Jorden är inte en "planet". Jorden är som sagt mittpunkten. De andra "planeterna" är inga solida himlakroppar som det går att landa på, de är ljus på himlen, de är vandrande stjärnor till skillnad från de vanliga stjärnorna. Att undra varför jorden inte är en sfär pga att de andra planeterna, solen och månen är sfäriska är inget hållbart argument eftersom att jorden är unik; den är vårt hem och de andra himlakropparna är nånting helt annorlunda; de är ljuskällor på himlen.
Med en mindre summa pengar tillägnat ett teleskop kan du enkelt titta på dessa planeter.
Jag ser att du också slänger in en mängd implicita konspirationer om de (minst) dussintals företag som sysslar med rymdfärd; dessa har du inte etablerat.
Att påstå att Jorden är unik är inget hållbart argument, utöver det uppenbara statistiska som du inte prenumererar på.
Citat:
Flat earth är ingen psyop, det är ett uppvaknande till ett högre medvetande, en återresa till sanningen om vår värld/universum, ett återskapande av den naturliga balansen som kodades in i vår existens av dess skapare men som har blivit korrupt och snedvriden av illäror och en psykopatisk maktelit. Den snurrande bollen är själva psyopen.
Varsågod - belägg denna skapare, vad som skapade denna skapare (upprepa ad infinitum tills du ser det absurda), och hur en skapare som la ansenlig energi på att skapa exempelvis larver som lever på småbarns ögon inte är mer psykopatisk än några hypotetiska lögnare i maktposition.
Citera
2016-04-10, 15:40
Bannlyst
Citat:
Du vill inte veta, tror du att SnakeP avser att man skickade radiovågor på 1700 talet.

Exemplet med månen var för att man behöver en referens och idag så går det utmärkt att använda månen som referens. Vill du välja annan referenspunkt eller dina beräkningar kanske inte behöver referenspunkt, vad vet jag men det börjar bli dags att du tar fram en beräkning, det är ju vad tråden handlar om bevisa att jorden är platt.
Jag har sett Chicago 10 mil bort över Lake Michigan. Det ska vara omöjligt.
Citera
2016-04-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama

Vad får dig att avfärda Fata Morgana-förklaringen?
Är den felaktig vill jag gärna hålla mig uppdaterad.
Citera
2016-04-10, 15:56
Medlem
Citat:

Samma trick igen,
1. Du får en fråga
2. Istället för att svara kommer du med en ny fråga
3. Du får svar och ombeds att besvara frågan
4. Du byter ämne och ställer ny fråga.

Nu har SnakeP förklarat mängder, jag har skickat massor med länkar som ger svar på dina frågor.

Får vi se hur du beräknar avståndet mellan jorden och solen.
Citera
2016-04-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Jag ser att du glömde svara på samtliga frågor och istället började fantisera om ett gudomligt krig mellan mörka och onda krafter i sann Star Wars-anda.
Återvänd till ämnet.

Du frågade ju om skaparen, så då svarade jag på det sättet.

Nej, jag kan tyvärr inte ge någon exakt förklaring när det gäller tidvattnet, men är övertygad om att det finns någon intelligent orsak till varför det existerar.

Och nej, har inte personligen gjort några matematiska beräkningar vad gäller solen och dess avstånd till jorden. Använder mig av mina egna ögon och som sagt av den av vetenskapen fruktade intuitionen och känslan
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-10 kl. 16:01.
Citera
2016-04-10, 16:01
Bannlyst
Citat:
Samma trick igen,
1. Du får en fråga
2. Istället för att svara kommer du med en ny fråga
3. Du får svar och ombeds att besvara frågan
4. Du byter ämne och ställer ny fråga.

Nu har SnakeP förklarat mängder, jag har skickat massor med länkar som ger svar på dina frågor.

Får vi se hur du beräknar avståndet mellan jorden och solen.
Varför ska jag beräkna avståndet mellan jorden och solen?
Har jag påstått att jag vet det?
Citera
2016-04-10, 16:03
Bannlyst
Citat:
Vad får dig att avfärda Fata Morgana-förklaringen?
Är den felaktig vill jag gärna hålla mig uppdaterad.
Eftersom det är så vanligt att se Chicago över Lake Michigan så tror jag inte på hägringsförklaringen.
Citera
2016-04-10, 16:03
Medlem
Citat:
Du frågade ju om skaparen, så då svarade jag på det sättet.

Nej, jag kan tyvärr inte ge någon exakt förklaring när det gäller tidvattnet, men är övertygad om att det finns någon intelligent orsak till varför det existerar.

Och nej, har inte personligen gjort några matematiska beräkningar vad gäller solen och dess avstånd till jorden. Använder mig av mina egna ögon och som sagt av den av vetenskapen fruktade intuitionen och känslan

Resonemanget bakom dina fantasier är alltså "Det känns bra, verkligheten är inte viktig".
Vilket fantastiskt sätt att leva, utan att behöva konfrontera sin okunskap och sig själv.

Citat:
Eftersom det är så vanligt att se Chicago över Lake Michigan så tror jag inte på hägringsförklaringen.
Vad vet du om hur vanligt det är, och varför skulle frekvensen påverka förklaringen?
1+1=2 blir inte mindre sant bara för att det alltid är sant.
Citera
2016-04-10, 16:10
Bannlyst
Citat:
Resonemanget bakom dina fantasier är alltså "Det känns bra, verkligheten är inte viktig".
Vilket fantastiskt sätt att leva, utan att behöva konfrontera sin okunskap och sig själv.

Vad vet du om hur vanligt det är, och varför skulle frekvensen påverka förklaringen?
Jag vet att det är vanligt, och jag vet att hägringar är ovanliga.
Citera
2016-04-10, 16:15
Medlem
Citat:

På samma sätt som du upplever det som jag skriver som fantasier så upplever jag dina vetenskapliga teorier om Jorden som en snurrande sfär som fantasier och väldigt verklighetsfrånvända. Jo, verkligheten är ytterst viktig, det är därför som jag är intresserad av att förmedla en rättvis bild av den och inte en bakvänd, korrumperad och lögnaktig version.
Citera
2016-04-10, 16:17
Medlem
Citat:
På samma sätt som du upplever det som jag skriver som fantasier så upplever jag dina vetenskapliga teorier om Jorden som en snurrande sfär som fantasier och väldigt verklighetsfrånvända. Jo, verkligheten är ytterst viktig, det är därför som jag är intresserad av att förmedla en rättvis bild av den och inte en bakvänd, korrumperad och lögnaktig version.

Varför skulle någon tro på den "rättvisa bilden" du förmedlar om du inte kan presentera bättre förklaringar är nuvarande teorier? Det är så vetenskapen fungerar.

Just nu är din bild bakvänd, korrumperad och lögnaktig.

Citat:
Jag vet att det är vanligt, och jag vet att hägringar är ovanliga.
Jag vet att det är ovanligt. Det verkar som att vi fastnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in