Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Du missar helt poängen: anledningen till att plocka två män från listan var att de skulle få "glänsa" och kvinnan skulle bli nedsolkad. Precis så som det blev.
Har hänt förut lilla vän.
Skaraborgs tingsrätt ska anmälas för att de gav uppdraget till Helena Svärd. Hon var uppenbart jävig. Det ledde till att mgm inte fick träffa sin riktiga försvarare förrän vid förhör 8 av 13. Han hade alltså inget försvar innan dess. Ytterligare en skandal i detta rättsfall - ett rättsfall som inte liknar något annat.
Dina inlägg liknar inte något annat.
Bara fördomar, förtal och lögner.
Du friserar sanningen till något eget så det ska passa i din värld.
För det första borde det ses som jämlikhet om två kvinnor erbjöds målet likaväl som män, förstår du inte det?
Ville åklagaren och polisen klämma åt Rönnbäck? Har DU inside information som vi andra missat?
Helena blev anmäld för jäv av en privatperson, hon var inte aktiv i Missing people, åklagaren ansåg det därför inte som jäv men hon valde frivilligt att hoppa av.
Helena Svärd tog beslutet själv
Och vid 14-tiden på måndagseftermiddagen svarade vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm med en friande dom. Han anser inte att Helena Svärd är jävig.
"Av vad som framgår av aktuell skrivelse gör jag bedömning att detta inte utgör sådana omständigheter att advokat Helena Svärd skulle vara olämplig för att fullfölja det uppdrag som offentlig försvarare hon tilldelats", skriver han i ett yttrande till tingsrätten.
Men trots åklagarens beslut valde hon under måndagen att avsäga sig uppdraget.
"Med hänsyn till den mediastorm som varit /.../ så önskar jag att tingsrätten entledigar mig", skriver hon i ett mejl till tingsrätten.
Ny advokat för den misstänkte 35-åringen blir i stället advokat Inger Rönnbäck.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-anmals-for-jav-i-lisa-fallet/