2012-12-12, 20:50
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Anledning till att jag tar upp Hitchens som exempel är för att han är bra på att argumentera, det är vad ni behöver hjälp med. Ni målar in er i hörn gång på gång och det är endast er egen övertygelse om er förträfflighet som gör att ni inte förstår detta. Ni förlorar gång på gång för att ni inte klarar av att formulera era argumnet på ett sätt som motståndarna kan ta till sig, istället är det inlägg i klass med vad MeanMe och Bogomil producerar och de är inte så bra som ni tror. Sepiritz har förvirrade svar som sällan lyckas träffa rätt på frågan utan är frågor eller något svammel som inte säger något av värde. Den enda av er som inte är helt skräpiga är Hammaren men det beror nog på att inläggen är så korta och inte lämnar öppet för att argumentera emot.

Du har hör den där om musikkritiker, inte sant?
Citera
2012-12-13, 02:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Anledning till att jag tar upp Hitchens som exempel är för att han är bra på att argumentera, det är vad ni behöver hjälp med. Ni målar in er i hörn gång på gång och det är endast er egen övertygelse om er förträfflighet som gör att ni inte förstår detta. Ni förlorar gång på gång för att ni inte klarar av att formulera era argumnet på ett sätt som motståndarna kan ta till sig, istället är det inlägg i klass med vad MeanMe och Bogomil producerar och de är inte så bra som ni tror. Sepiritz har förvirrade svar som sällan lyckas träffa rätt på frågan utan är frågor eller något svammel som inte säger något av värde. Den enda av er som inte är helt skräpiga är Hammaren men det beror nog på att inläggen är så korta och inte lämnar öppet för att argumentera emot.

För att vara en av de personer som kommer med de mest befängda påståendena och korkade kommentarerna i detta fora är dina ständiga poster ett sant mysterium.

Att din egen brist på fattningsförmåga och avsaknaden att förstå de mest elementära argumenten sätter en brist på din möjlighet att ta till dig fakta blir då uppenbar för den stora majoriteten av troende och icketroende i detta fora.

Du klarar inte av att besvara de mest elementära frågorna som ställs till dig utan du försvinner fort iväg från tråden utan att besvara dem. Dina påståenden vittrar sönder lika snabbt som ett sandslott gör en blåsig dag. De lämnar ett lika stort avtryck efter sig som ett fotavtryck i vatten.

Att du inte kan ta till dig enkla argument, fatta den mest elementära logik och kan inte i din narcissistiska värld förstå varför resten av världen inte kan ta ditt godtyckliga tyckande som en absolut sanning som de rättar sig efter och accepterar utan opposition kan du (inte för att du med ditt kraftigt begränsade intellekt kan ta till dig detta) bara inte greppa.

Det blir en värld av dimmor där ord som falsifierbar, retorik, ad hominem, empirisk, a priori, krav på källor osv förvandlar din färdiga värld till ett inferno av ohållbara parametrar och instabilitet som raserar din världsbild och de obefintliga argument du presenterar lika effektivt och skoninglöst som en tidvattenvågen raserar figurer som ett barn ritat i strandkanten.

När tidvattnet drar sig tillbaka finns inte ett spår kvar av det du hävdat.

Det som återstår är endast ett surt barn som retarderat till ett evigt gnällande över att naturen och de andra vuxna inte bryr sig om var den säger.
Senast redigerad av MeanME 2012-12-13 kl. 02:09.
Citera
2012-12-13, 07:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Och ändå har du själv varken svarat på någonting inom ämnet eller producerat något konkret sedan du dök upp.. Konstigt det där. Allt du har är skitkastning? Kanske det är dags att beväpna sig med lite kunskap istället för bara avföring...
Citera
2012-12-13, 07:53
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och ändå har du själv varken svarat på någonting inom ämnet eller producerat något konkret sedan du dök upp.. Konstigt det där. Allt du har är skitkastning? Kanske det är dags att beväpna sig med lite kunskap istället för bara avföring...

Som jag försökte indikera förut:

"Those who can, do; those who can't become critics."
Citera
2013-05-31, 23:48
Medlem
Vad jag finner anmärkningsvärt är att vissa tror att för att kunna förklara något komplext krävs det en varelse som är ännu mer komplicerat, men de kommer inte att förklara var detta komplex är ifrån eftersom de inte kan, så därför gör de "honom" evigt. Sedan säger de att detta komplexa väsen, vilket är mer komplicerad än universum, som de inte kan förstå, skapade ett universum, väntade 4,5 miljarder år, innan det fanns någon inspelningsapparatur / kameror osv och för att sedan uppenbara sig för enstaka mänskliga mål eller genom att "göra" komplexa saker som vetenskapen inte kan förklara helt....

Självklart vill vi diskutera intressanta och nya kontroversiella idéer inom vetenskapen, men tyvärr är ID inte en sådann. Det har inte påverkat det väsentliga tänkandet och utförande inom biologin och tills det gör det, finns det ingen anledning att prata om ID.
Citera
2016-04-03, 05:45
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Nu hoppar jag in här på måfå, men följande har alltid varit ett problem för mig:

Vi har miljontals enskilda variabler som avgör om liv enligt lagarna ska kunna existera. Vissa av dessa har miljontals variationer där enbart nuvarande förutsättningar tillåter liv. I korta drag: vi har i bästa fall några miljarder variationer där ett väldigt fåtal tillåter liv.

Viktigast i detta är tiden. Om tiden är oändlig efter att rummet skapats. Så är existensen som enbart tillåts under en otroligt kort period att existera, väldigt bra tajmad.

Existensen är nog i slutändan något väldigt annorlunda än vad båda läger tänker sig. Vetenskapen bygger teorier på det vi känner till och drar slutsatser kring saker vi inte känner till. Religiösa förlitar sig på människoproducerade skrifter med inslag av allt från pedofili till regelrätta mord.

Jag är i slutändan mer lagd åt designhållet. Entropi säger att allt går från ett kaos till ett städat universum. En tidslinje som följer ett slutmål måste i mina ögon ha ett syfte. Ett syfte kräver en grundtanke.
Citera
2016-04-03, 10:44
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Nu hoppar jag in här på måfå, men följande har alltid varit ett problem för mig:

Vi har miljontals enskilda variabler som avgör om liv enligt lagarna ska kunna existera. Vissa av dessa har miljontals variationer där enbart nuvarande förutsättningar tillåter liv. I korta drag: vi har i bästa fall några miljarder variationer där ett väldigt fåtal tillåter liv.

Viktigast i detta är tiden. Om tiden är oändlig efter att rummet skapats. Så är existensen som enbart tillåts under en otroligt kort period att existera, väldigt bra tajmad.

Existensen är nog i slutändan något väldigt annorlunda än vad båda läger tänker sig. Vetenskapen bygger teorier på det vi känner till och drar slutsatser kring saker vi inte känner till. Religiösa förlitar sig på människoproducerade skrifter med inslag av allt från pedofili till regelrätta mord.

Jag är i slutändan mer lagd åt designhållet. Entropi säger att allt går från ett kaos till ett städat universum. En tidslinje som följer ett slutmål måste i mina ögon ha ett syfte. Ett syfte kräver en grundtanke.

Det finns ett jätte bra beskrivet argumentationsteknisk fel du gör här; nirvana fallacy.
Citera
2016-04-03, 10:59
Medlem
nerdnerds avatar
Evolution ÄR intelligent design. Tycker jag iaf. Är det inte otroligt fiffigt att livet kan utvecklas i alla möjliga varianter av sig självt?
Citera
2016-04-03, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Evolution ÄR intelligent design.

Men inte nödvändigvis ID i t.ex. abrahamisk eller liknande teologisk betydelse.
Citera
2016-04-03, 15:06
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Det finns ett jätte bra beskrivet argumentationsteknisk fel du gör här; nirvana fallacy.

Det är just det jag inte gör. Jag säger att alla troligtvis har fel, inklusive mig själv. Därefter presenterar jag en helt subjektiv tanke. Så jag gör precis tvärt emot vad du säger.

Om du förövrigt ska såga någons inlägg så kan du låta bli att särskriva om du vill tas seriöst.
Citera
2016-04-03, 16:04
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Det är just det jag inte gör. Jag säger att alla troligtvis har fel, inklusive mig själv. Därefter presenterar jag en helt subjektiv tanke. Så jag gör precis tvärt emot vad du säger.

Om du förövrigt ska såga någons inlägg så kan du låta bli att särskriva om du vill tas seriöst.

Om du ska använda något teoretiskt postulat kanske du ska ha koll på vad de säger?

Entropin går mot vadå sa du?
Citera
2016-04-03, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Entropi säger att allt går från ett kaos till ett städat universum.

Kan du förtydliga och belägga detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in