Citat:
Ursprungligen postat av
forvisso
Det finns ingen förklaring där till att solen inte har större effekt än månen på tidvattnet.
Nää, det finns, men jag försöker att förklara på lite annat sätt.
Sätter vi vara koordinatsystemet på jorden (för enkelhets skull så att det roterar inte med Jordens rotation), då behöver vi kraft som motverkar solens gravitation (för att jorden accelererar inte mot solen). Ju, centrifugalkraften skapat av jordens rörelse längst omloppsbanan. Detsamma gäller för månen (jorden står inte stilla, utan båda kroppar cirklar rund gemensamma tyngdpunkt, så centrifugalkraften skapas här likaså).
Nu, centrifugal- och gravitationskraft är precis lika i jordens centern. Men gravitation ändras som 1/r^2 medan centrifugalkraft som 1/r. Dvs. de är inte lika på jordens yta. Gravitation minskar snabbare, så centrifugalkraften "vinner" på avlägsna sidan och vice versa.
OK, tillbaka till tidvatten. Kraften, som "liftar" vatten är just denna skillnad mellan centrifugalkraften och gravitation. Man kan skriva ekvation typ [A/(r+R) - B/(r+R)^2]. Där 'R' står för jordens radien och 'r' är distans mellan jorden och solen (eller jorden och gemensamma tyngdpunkten månen+jorden). 'A' och 'B' är konstanter som beskriver "storleken" av gravitations- och centrifugalkraften. För att få jämvikt i centern måste gälla A=B/r => kraften = B*[1/r(r+R)-1/(r+R)^2] = B*(R/r)/(r+R)^2. Det visar att "tidvattenkraft" verkligen ökar med "större" gravitation, men den också minskar med ökande 'r'. Och solen är mycket mer avlägsna än jord-månens tyngdpunkt, så tidsvatteneffekt är mindre trots större gravitation.
Jag hoppas att det går att förstå vad jag menar.