Citat:
Ursprungligen postat av
heheho
Jag svarar ur minnet, med vad det innebär, kan kanske återkomma med mer referenser och mer kött på benen.
Det finns många som tror på en koppling Nijvel/Haemers vs MOP. Det finns en livaktig diskussion i Holland/Belgien om detta oftast med koppling Staybehind/Gladio. Det var väl finsk/svenske greven Almfelt (?) som gjorde att Staybehind i Sverige Nederländerna och Beligien hade nära kontakter, det menar belgare och holländre jag pratat med. Almfelt tog order av Singlaub och sade att Palme var sovjetspion redan 1973. Att OP kan fallit offer for Nijvel och eller Haemers omnämns i flera böcker (och någon policyrapport av mer seriös art), nästan alltid med koppling till Gladio, fast det nämns mest i förbigående. (Bevis saknas ju dock för Haemers inblandning i Nijvel även om många inklusive jag tror att han är den långe, blonde, kallblodige, psykopaten i Nijvel.)
29 Mars 1986 rånades NK i Malmö med ett MO som har många signum från Haemers-ligans rån bla skjuts en väktare ned kallblodigt helt i "onödan". En bil som norsk polis sätter i samband med brottet beslagtas senare när den försöker passera svensk-norska-gränsen. Bilen visar sig tillhöra Haemers, men körs av en son till en högt uppsatt amerikansk militär. Haemers säger att han lånat ut bilen när han hade den i USA (!) och har inget med den att göra. Malmömordet är fortfarande ouppklarat. Lite konstigt är den stora blonda peruk som hittas i bilen.
Det finns kopplingar från en (gul eller röd) Golf till Haemers som förekommit i tips om MOP. Minns inte detaljerna men kan återkomma.
Darville med vapenhandlande pappa Robert Darville (eller Dravil ) tror jag numera kanske är ett villospår. Det är ett resonemang mest byggt på indicier och det kan kanske skriva om det lite senare.
Kuriosa är att Haemers har koppling till staden Enschede som med lite skohornsresonemang skulle kunna passa på "vykortet".
Han gick ofta om kring med en 44 på sig och utförde en del av sina grova brott med en sån.
Han är väldigt lik konstnärens bild.
http://i68.tinypic.com/scxenl.jpg
http://www.google.se/search?q=Haemers+palme&safe=off&espv=2&biw=1254&bi h=609&site=webhp&source=lnms&tbm=isch
Mycket narkotikaberoende och därmed lättstyrd.
Naturligtvis är ett indicium att en lång blond man sågs följa Palme från Grand samt övriga observationer av en man som stämmer med PH och observationerna av språk liknande holländska osv.
Kidnappade väl en minister om jag inte minns fel.
Haemers har koppling till Sydafrika om man nu är lagd åt det hållet (vilket jag är).
Wild card alltså - men det fanns fler poänger här och jag får läsa på lite och fräscha upp minnet.
Både Haemers och JC-D har kopplingar Dutroux vilket för mig gör att man måste släppa ev. höger-vänster-tänk och kallakriget tjafs och villkorslöst jaga sådan män till världens ende.
Ja plocka gärna fram om du har några källhänvisningar om detta. Kopplingen mot Malmö-rånet och bilresan till Norge var nya för mig. La Grande blonde likhet med Törnemans/Wennerlings teckningar funderade jag en del över för 4-5 år sedan. Men har sen dess blivit allt mer skeptisk till dom iaktagelserna.
Carl-Magnus Armfelt(CMA) internerades efter Pearl Harbor pga av misstänka nazistsympatier. CMA hade låtit värva sig till US Army Air Corps 1938 och var enligt uppgift stationerad vid Wheeler Field på Hawaii. Carl Magnus Armfelt föddes 1918 och dog 2005. Brodern och huvudmannen för den svenska friherreliga ätten Armfelt, G
ustaf-Mauritz Armfeldt föddes 1917 och dog 1997.
Tycker speciellt CMAs koppling mot Interdoc är intressant.
Där var
Bertil Häggman,
Sten Pålsson,
Birger Hagård,
Jan Rydström och framför allt
Åke Sparring såna som hade större möjlighet att påverka internationellt, inflytelserika och uppskattade.
Bertil Wedin var däremot speciellt uppskattad . BWs försök att ge DA en framträdande roll är ett bra exempel,
van den Heuvel sa blankt nej. sågs mera som något av en äventyrare. Hans vän och idol, CMA, jobbade stenhårt på att stämpla
Olof Palme som kommunist under de första åren på 70-talet.
Under tidigt 50-tal var CMA
William Colbys ciceron under uppbyggnaden av
Colby/Palms nätverk. C;A ansågs av jänkarna under tiden för andra världskriget vara nazist, blev tillfälligt avpolleterad, så man kan säkert tänka sig vilka han förde fram till Colby som "bra" kandidater.
Den som visat sig syssla med hemliga organisationer, ha bra kontakter i alla riktiningar och dessutom kan bli anställd i själva polishuset är
Åke J Ek.
Jag kommer alltid tillbaka till honom. Chefen för Leon, kontakter i TBV/TCP, betrodd av KCIA, representant i WACL, olika vänskapsförbund, koreaambulansen m m, och som aldrig någonsin tog avstånd från de nazistiska ideal han utvecklade redan under 40-talet och mitt under MOPs första år blev upphöjd till en kommissarietjänst på RPS.
För den som vill fördjupa sig: Western Anti-Communism and the Interdoc Network: Cold War Internationale skriven av
Giles Scott-Smith.