2016-04-02, 18:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Återstår att hitta något som kan kallas indicier och helst då från gamla stan , tunnelbanan, grand eller sveavägen . Det var där mordet skedde, Hittills har jag inte sett något mer än telefonsamtalet till ambassaden som nämner brabanterna.
Jag menade att ditt resonemang var slarvigt i största allmänhet, just det där med "varför mörka..." För mig är allt som kan ha anknytning till Stay Behind intressant även om jag inte vill gissa hit eller dit på personer. Faktum är dock att Lisbet Palme har pekat ut CP som en närvarande person och det är för mig uppenbart att hon inte ljuger om den saken.
Citera
2016-04-02, 19:12
Medlem
Citat:
Återstår att hitta något som kan kallas indicier och helst då från gamla stan , tunnelbanan, grand eller sveavägen . Det var där mordet skedde, Hittills har jag inte sett något mer än telefonsamtalet till ambassaden som nämner brabanterna.

Identitet på WT-personerna och de som rörde sig kring Mordplatsen och i Gamla Stan både öppnar dörrar och samband och stänger nog många dörrar slutligt!
Citera
2016-04-02, 19:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag svarar ur minnet, med vad det innebär, kan kanske återkomma med mer referenser och mer kött på benen.

Det finns många som tror på en koppling Nijvel/Haemers vs MOP. Det finns en livaktig diskussion i Holland/Belgien om detta oftast med koppling Staybehind/Gladio. Det var väl finsk/svenske greven Almfelt (?) som gjorde att Staybehind i Sverige Nederländerna och Beligien hade nära kontakter, det menar belgare och holländre jag pratat med. Almfelt tog order av Singlaub och sade att Palme var sovjetspion redan 1973. Att OP kan fallit offer for Nijvel och eller Haemers omnämns i flera böcker (och någon policyrapport av mer seriös art), nästan alltid med koppling till Gladio, fast det nämns mest i förbigående. (Bevis saknas ju dock för Haemers inblandning i Nijvel även om många inklusive jag tror att han är den långe, blonde, kallblodige, psykopaten i Nijvel.)

29 Mars 1986 rånades NK i Malmö med ett MO som har många signum från Haemers-ligans rån bla skjuts en väktare ned kallblodigt helt i "onödan". En bil som norsk polis sätter i samband med brottet beslagtas senare när den försöker passera svensk-norska-gränsen. Bilen visar sig tillhöra Haemers, men körs av en son till en högt uppsatt amerikansk militär. Haemers säger att han lånat ut bilen när han hade den i USA (!) och har inget med den att göra. Malmömordet är fortfarande ouppklarat. Lite konstigt är den stora blonda peruk som hittas i bilen.
Det finns kopplingar från en (gul eller röd) Golf till Haemers som förekommit i tips om MOP. Minns inte detaljerna men kan återkomma.

Darville med vapenhandlande pappa Robert Darville (eller Dravil ) tror jag numera kanske är ett villospår. Det är ett resonemang mest byggt på indicier och det kan kanske skriva om det lite senare.

Kuriosa är att Haemers har koppling till staden Enschede som med lite skohornsresonemang skulle kunna passa på "vykortet".

Han gick ofta om kring med en 44 på sig och utförde en del av sina grova brott med en sån.
Han är väldigt lik konstnärens bild.

http://i68.tinypic.com/scxenl.jpg
http://www.google.se/search?q=Haemers+palme&safe=off&espv=2&biw=1254&bi h=609&site=webhp&source=lnms&tbm=isch

Mycket narkotikaberoende och därmed lättstyrd.

Naturligtvis är ett indicium att en lång blond man sågs följa Palme från Grand samt övriga observationer av en man som stämmer med PH och observationerna av språk liknande holländska osv.

Kidnappade väl en minister om jag inte minns fel.

Haemers har koppling till Sydafrika om man nu är lagd åt det hållet (vilket jag är).

Wild card alltså - men det fanns fler poänger här och jag får läsa på lite och fräscha upp minnet.

Både Haemers och JC-D har kopplingar Dutroux vilket för mig gör att man måste släppa ev. höger-vänster-tänk och kallakriget tjafs och villkorslöst jaga sådan män till världens ende.

Holländare och belgare blandar gärna in Securitas i Palmemordet och kopplingen till Brabant. Återkommer med mer om detta.
Citera
2016-04-02, 20:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag svarar ur minnet, med vad det innebär, kan kanske återkomma med mer referenser och mer kött på benen.

Det finns många som tror på en koppling Nijvel/Haemers vs MOP. Det finns en livaktig diskussion i Holland/Belgien om detta oftast med koppling Staybehind/Gladio. Det var väl finsk/svenske greven Almfelt (?) som gjorde att Staybehind i Sverige Nederländerna och Beligien hade nära kontakter, det menar belgare och holländre jag pratat med. Almfelt tog order av Singlaub och sade att Palme var sovjetspion redan 1973. Att OP kan fallit offer for Nijvel och eller Haemers omnämns i flera böcker (och någon policyrapport av mer seriös art), nästan alltid med koppling till Gladio, fast det nämns mest i förbigående. (Bevis saknas ju dock för Haemers inblandning i Nijvel även om många inklusive jag tror att han är den långe, blonde, kallblodige, psykopaten i Nijvel.)

29 Mars 1986 rånades NK i Malmö med ett MO som har många signum från Haemers-ligans rån bla skjuts en väktare ned kallblodigt helt i "onödan". En bil som norsk polis sätter i samband med brottet beslagtas senare när den försöker passera svensk-norska-gränsen. Bilen visar sig tillhöra Haemers, men körs av en son till en högt uppsatt amerikansk militär. Haemers säger att han lånat ut bilen när han hade den i USA (!) och har inget med den att göra. Malmömordet är fortfarande ouppklarat. Lite konstigt är den stora blonda peruk som hittas i bilen.
Det finns kopplingar från en (gul eller röd) Golf till Haemers som förekommit i tips om MOP. Minns inte detaljerna men kan återkomma.

Darville med vapenhandlande pappa Robert Darville (eller Dravil ) tror jag numera kanske är ett villospår. Det är ett resonemang mest byggt på indicier och det kan kanske skriva om det lite senare.

Kuriosa är att Haemers har koppling till staden Enschede som med lite skohornsresonemang skulle kunna passa på "vykortet".

Han gick ofta om kring med en 44 på sig och utförde en del av sina grova brott med en sån.
Han är väldigt lik konstnärens bild.

http://i68.tinypic.com/scxenl.jpg
http://www.google.se/search?q=Haemers+palme&safe=off&espv=2&biw=1254&bi h=609&site=webhp&source=lnms&tbm=isch

Mycket narkotikaberoende och därmed lättstyrd.

Naturligtvis är ett indicium att en lång blond man sågs följa Palme från Grand samt övriga observationer av en man som stämmer med PH och observationerna av språk liknande holländska osv.

Kidnappade väl en minister om jag inte minns fel.

Haemers har koppling till Sydafrika om man nu är lagd åt det hållet (vilket jag är).

Wild card alltså - men det fanns fler poänger här och jag får läsa på lite och fräscha upp minnet.

Både Haemers och JC-D har kopplingar Dutroux vilket för mig gör att man måste släppa ev. höger-vänster-tänk och kallakriget tjafs och villkorslöst jaga sådan män till världens ende.

Ja plocka gärna fram om du har några källhänvisningar om detta. Kopplingen mot Malmö-rånet och bilresan till Norge var nya för mig. La Grande blonde likhet med Törnemans/Wennerlings teckningar funderade jag en del över för 4-5 år sedan. Men har sen dess blivit allt mer skeptisk till dom iaktagelserna.

Carl-Magnus Armfelt(CMA) internerades efter Pearl Harbor pga av misstänka nazistsympatier. CMA hade låtit värva sig till US Army Air Corps 1938 och var enligt uppgift stationerad vid Wheeler Field på Hawaii. Carl Magnus Armfelt föddes 1918 och dog 2005. Brodern och huvudmannen för den svenska friherreliga ätten Armfelt, Gustaf-Mauritz Armfeldt föddes 1917 och dog 1997.

Tycker speciellt CMAs koppling mot Interdoc är intressant.

Där var Bertil Häggman, Sten Pålsson, Birger Hagård, Jan Rydström och framför allt Åke Sparring såna som hade större möjlighet att påverka internationellt, inflytelserika och uppskattade.

Bertil Wedin var däremot speciellt uppskattad . BWs försök att ge DA en framträdande roll är ett bra exempel, van den Heuvel sa blankt nej. sågs mera som något av en äventyrare. Hans vän och idol, CMA, jobbade stenhårt på att stämpla Olof Palme som kommunist under de första åren på 70-talet.

Under tidigt 50-tal var CMA William Colbys ciceron under uppbyggnaden av Colby/Palms nätverk. C;A ansågs av jänkarna under tiden för andra världskriget vara nazist, blev tillfälligt avpolleterad, så man kan säkert tänka sig vilka han förde fram till Colby som "bra" kandidater.

Den som visat sig syssla med hemliga organisationer, ha bra kontakter i alla riktiningar och dessutom kan bli anställd i själva polishuset är Åke J Ek.

Jag kommer alltid tillbaka till honom. Chefen för Leon, kontakter i TBV/TCP, betrodd av KCIA, representant i WACL, olika vänskapsförbund, koreaambulansen m m, och som aldrig någonsin tog avstånd från de nazistiska ideal han utvecklade redan under 40-talet och mitt under MOPs första år blev upphöjd till en kommissarietjänst på RPS.

För den som vill fördjupa sig: Western Anti-Communism and the Interdoc Network: Cold War Internationale skriven av Giles Scott-Smith.
Senast redigerad av mvagrippa 2016-04-02 kl. 20:21.
Citera
2016-04-02, 20:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag menade att ditt resonemang var slarvigt i största allmänhet, just det där med "varför mörka..." För mig är allt som kan ha anknytning till Stay Behind intressant även om jag inte vill gissa hit eller dit på personer. Faktum är dock att Lisbet Palme har pekat ut CP som en närvarande person och det är för mig uppenbart att hon inte ljuger om den saken.

Jaså, du tycker det är slarvigt. I det här allt som är intressant inbegrips också den här italienske krögarn i Köpenhamn som du genom att skummat ett dokument placerade i GLADIO?

Du leds av din tro. Alla i Stay Behind är lönnmördare och nu är "uppenbart" att Lisbeth Palme talar sanning.

Ett par artiklar som förklarar sammanhangen:

http://www.svensktidskrift.se/arkiv100/1988/108%20Erik%20Rossander%3B%20Motst%C3%A5nd%20och%20 motst%C3%A5ndsr%C3%B6relser.pdf

http://www.svensktidskrift.se/arkiv100/1985/32%20P%C3%A4r%20Jansson%3B%20Sovjetisk%20underr%C3 %A4ttelseverksamhet.pdf
Senast redigerad av mvagrippa 2016-04-02 kl. 20:32.
Citera
2016-04-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja de personsökare som alla vakthavande officerare (2 st.) vid regementena bar på under sina dygn i tjänst, presenterade endast det telefonnummer som sökt sökaren vid tiden för MOP.
Det är verkligen intressant varför Sverige ifrån Israel beställde Ra 146 med förberedd kryptoinkoppling (X-mode) och sedan inte använde eller ens utbildade på den???

Ser att X-modefunktionen ändå skulle kontrolleras av teletekniker vid materielkontroll som gjordes med vissa mellanrum eller efter att materielen varit ute på trupp under ett år för att sedan förrådställas. Vilken enhet inom Försvarsmakten skulle använda krypto till Ra 146 som hade förhållandesvis kort räckvidd? Inte FJS. De hade Kortvågsradio. Möjligen jägarförbanden men jag tycker jag borde känt till det i så fall. Kanske funktionen var avsedd för Stay Behind-aktiviteter ändå?
Här syns amerikansk kryptoenhet passande till Ra 146: http://www.jproc.ca/crypto/ky57.html

Krypteringsteknologi omgärdas av strikta exportregler, var säkert än värre på 80 talet. Kanske vi i Sverige ens kunde utnyttja den featuren pga det?
Citera
2016-04-02, 21:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jaså, du tycker det är slarvigt. I det här allt som är intressant inbegrips också den här italienske krögarn i Köpenhamn som du genom att skummat ett dokument placerade i GLADIO?

Du leds av din tro. Alla i Stay Behind är lönnmördare och nu är "uppenbart" att Lisbeth Palme talar sanning.

Ett par artiklar som förklarar sammanhangen:

http://www.svensktidskrift.se/arkiv100/1988/108%20Erik%20Rossander%3B%20Motst%C3%A5nd%20och%20 motst%C3%A5ndsr%C3%B6relser.pdf

http://www.svensktidskrift.se/arkiv100/1985/32%20P%C3%A4r%20Jansson%3B%20Sovjetisk%20underr%C3 %A4ttelseverksamhet.pdf
Inget av det du skriver har med sakfrågan att göra: vem som än var inblandad så motsäger det inte att svenska staten döljer sanningen.

Tack för länkarna! Jag har aldrig påstått att alla inom Stay Behind är aktiva lönnmördare, men jag antar att några få av dem är/var det.
Senast redigerad av iesho 2016-04-02 kl. 22:27.
Citera
2016-04-02, 23:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Det är verkligen intressant varför Sverige ifrån Israel beställde Ra 146 med förberedd kryptoinkoppling (X-mode) och sedan inte använde eller ens utbildade på den???

Från Nätet:
Användningsområde: Ra 146 anskaffades för användning inom kustartilleriet och samverkan med armén.
En annan uppgift gör gällnade att dom köptes till hemvärnet.

Alltså, detta är ju en klumpeduns-apparat. Möjligen kan man ha haft en monterad i en bil, men troligen inte.

Jag har nu snokat lite mer i radiosänd text och det är något som man hållit på med sedan 1960-talet. Jag har dock inte hittat någon standard för handhållna apparater förrän sent 1990-tal, men vet att det fanns innan (troligen fungerade det bara mellan apparater av samma model, från resp tillverkare).

Minicall hade ju varit perfekt för att kommunicera diskret med lönnmördare, men det systemet kom först 1992.
Så nja, om GM fick instruktioner så var det antingen direkt, eller via vanlig radio. Men det troliga är att GM inte hade någon komradio alls.
Citera
2016-04-03, 01:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Från Nätet:
Användningsområde: Ra 146 anskaffades för användning inom kustartilleriet och samverkan med armén.

Alltså, detta är ju en klumpeduns-apparat. Möjligen kan man ha haft en monterad i en bil, men troligen inte.

Jag har nu snokat lite mer i radiosänd text och det är något som man hållit på med sedan 1960-talet. Jag har dock inte hittat någon standard för handhållna apparater förrän sent 1990-tal, men vet att det fanns innan (troligen fungerade det bara mellan apparater av samma model, från resp tillverkare).

Minicall hade ju varit perfekt för att kommunicera diskret med lönnmördare, men det systemet kom först 1992.
Så nja, om GM fick instruktioner så var det antingen direkt, eller via vanlig radio. Men det troliga är att GM inte hade någon komradio alls.
Nej, nej, nej. Ra146 är precis lika stor som Ra145, går knappt att se skillnad på dom. Den väger mindre än en ölback och är hur smidig som helst. Antingen bär du den på ryggen, fastspänd på ryggsäcksramen eller så tar du den helt sonika i handtagen upptill. Visst, det fanns fordonsmontering men det var inte pga att de skulle vara stora och klumpiga.

Det är fel att de köptes in för Hemvärnets skull. HV hade notoriskt dåligt med samband och höll sig länge med vanliga jaktradio, Zodiac och trådsamband mellan gamla fälttelefoner från 30-talet. Många hemvärnsmän använde privata radioapparater, samma som när de jagade. FRO som ansvarade för Hemvärnets samband såg till att man skaffade kortvåg. Det var häftigare prylar för dessa sändaramatörer. Först på 90-talet kom Försvarsmaktens sambandsmaterial ut på HV-förbanden men det satt hårt åt.

Kan ha skiljt sig åt från olika hemvärnsområden men troligtvis inte så värst mycket.
Citera
2016-04-03, 06:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Från Nätet:

Att mörda en statsminister är komplicerat, speciellt om mäktiga intressen är inblandade. Vem vet vad som finns runt statsministern i form av bevakare - egen eller andras? Vad händer om något går fel? Det är inte ett mord som kan uppdras åt vem som helst och sedan lämnas därhän, typ "Går det, så går det!"

En uppdragsmördare behöver bara ett vapen, tillräcklig information plus möjligen hjälp att komma undan. Medan en militär operation eller liknande, behöver en ledningscentral där all information samlas och där alla avgörande beslut fattas. Det är säkrare att blåsa av en operation innan den blivit synlig om det ser ut att kunna gå fel. Och då måste alla beslut fattas av någon eller några som de mäktiga intressena har förtroende för.

Enligt det scenariot är förbindelserna mellan operatörerna och ledningen viktiga och måste vara säkrade: flera olika förbindelser bevakade och skyddade så diskret som möjligt.
Citera
2016-04-03, 08:37
Medlem
Citat:
Att mörda en statsminister är komplicerat, speciellt om mäktiga intressen är inblandade.

Javisst, det blir ju oerhört komplicerat om man har en grundinställning att en konspiration springer ur något som styrs av ockulta tecken i skyn och som signalerar när och var ett mord på en statsman skall ske med hemliga budskap i form av företagsnamn etc som gör planeringen orimligt komplex och långsiktig samt i praktiken ogenomförbar.

Inte heller är något som en större eller mindre miltär operation synes möjlig som förklaring till WT obeservationer. Sambandsövningar med t ex sambandskontroll i stadsmiljö hade sett mycket annorlunda ut än att följa OP:s ryckiga förflyttningar från Gamla stan till Grand för att stanna upp där och följa OP för att sedan upphöra.

Den förklaringen från Donald är naturligtvis ett dåligt påhitt för att undvika att berätta vad man faktiskt höll på med.

Till detta kommer Säpos PM om tidigare övervakning som sammankopplas med övervakning från Gamla Stan till Grand och vidare till mordplatsen.

Det spekuleras just nu om avancerad användning av krypteringsutrustning etc men vid t ex Lillehammermordet användes vanlig civil utrustning. Operatörerna håller sig inom sambandsavstånd som i dessa fall är ganska korta.

Det är det som är förklaringen till alla observationer kring mordplatsen och trots detta knappt någon observation av budskapen som är mycket korta och bara har en större mening för de insatta. Vid denna tid var det alltså ganska riskfritt. Man var helt enkelt tvungen att exponera sig så för att kunna kommunicera och ha kontakt via radion.

Enda slutsatsen vi kan dra av kommunikationerna som observeras i fragment är att det handlar om Svenska som språk (utom om man tror på de finska flickorna då finska skall ha förekommit) vilket indikerar mycket lokal anknytning.

Den andra slutsatsen är att det som Donald beskriver som en övande Barbrogrupp och som D beskriver som en oauktoriserad men känd "narkotikaspaning" i själva verket handlar om en aktion med målet OP. Hela händelseförloppet indikerar just detta och inte något annat.
Citera
2016-04-03, 09:27
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Att mörda en statsminister är komplicerat, speciellt om mäktiga intressen är inblandade. Vem vet vad som finns runt statsministern i form av bevakare - egen eller andras? Vad händer om något går fel? Det är inte ett mord som kan uppdras åt vem som helst och sedan lämnas därhän, typ "Går det, så går det!"

En uppdragsmördare behöver bara ett vapen, tillräcklig information plus möjligen hjälp att komma undan. Medan en militär operation eller liknande, behöver en ledningscentral där all information samlas och där alla avgörande beslut fattas. Det är säkrare att blåsa av en operation innan den blivit synlig om det ser ut att kunna gå fel. Och då måste alla beslut fattas av någon eller några som de mäktiga intressena har förtroende för.

Enligt det scenariot är förbindelserna mellan operatörerna och ledningen viktiga och måste vara säkrade: flera olika förbindelser bevakade och skyddade så diskret som möjligt.

Personsökare som visar nummer att ringa kan lätt användas för att visa valfri sifferkod som avsändaren sänder, räcker för kommunikation i ett fall som detta och är säkrare eftersom den som inte har kodnyckeln inte vet vad ett nummer betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in