2016-04-02, 09:50
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Man kan då hellre tänka sig en uppkonvertering till de mikrovågslänkar vi började använda vid denna tid och som lämpade sig alldeles utmärkt vid fri sikt upp till flera km avstånd. Mikrovågshuvudena som sedan kunde bli var mans egendom för mottagning av TeleX gick att trimma om för att ta emot signaler från Kaknäs direkt fick jag se. Från vinden i vårt hus hade jag sedan som hobby att med vanliga satellitmottagare pejla in signaler från alla möjliga håll i stan från Kista till Nacka. Några år senare stals hela min utrustning. Då jag gjorde anmälan till polisen blev jag korsförhörd om alla mina förehavanden och kontakter i huset. Min vän och guru på telekommunikation som jag haft de djupaste samtal med dog plötsligt. Det väcktes mycket stor uppståndelse på jobbet och frågorna som följde blev sedan ännu konstigare.
Men behövs länkar om en avskärmad sektor används som strålar ut några mil över Mälaren på en ovanlig frekvens? Såväl Kaknästornet som Stockholm Radio och Ericsson ligger i skugga vid utsändning 10 meter söderut från Johannesgatan 16. Medan Mälarhöjden-Mälaren-FRA ligger i sektorn.
Citera
2016-04-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Palmhusgruppen. Finns en del i tråden om den. Ska ha fått lägga ner verksamheten efter avslöjandet . Visar på att Holger Romander var välinformerad om hemliga övervakningsgrupper. Tyvärr har aldrig namn kommit fram , kan finnas intressant folk i gruppen .
Tack så mycket! Jag tycker att P3-dokumentär bör gå vidare med en dokumentär om dem.

/Daniel
Citera
2016-04-02, 10:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Fint med källhänvisning! Och kul med lite inlägg närmare mordplatsen (och i tid)
Men/och apropå den sk. Grandmannen? Är det inte fler vittnen som talar om stålbågade glasögon än som inte gör det..
...det verkar dock vara flera "Grandmän"... för BW's bild har ju inga glasögon..

....och inga(?) vittnen från mordplatsen beskriver nån GM med glasögon..

Gamle kommissarien på tekniska roteln, Elving Gruvedahl, påpekar i sin lite undanskuffade bok om MOP skillnaden i klädsel mellan gärningsmannen i dekorimahörnan och den Grandman som ses av flygledaren Lars-Erik Eriksson, Anneli Korhonen och Margareta Storhök.

Kläder är något som är bökigt att byta ute på stan om man inte heter Clark Kent och har tillgång till en telefonkiosk. Glasögon däremot är bland det enklaste sättet att snabbt förändra sitt utseende, går ju i en handvändning att stoppa ner i fickan.

Även oaktat ovanstående håller jag med dig om att det verkar finnas en handfull grandmän. Den i skandiahuset arbetande Hubert Falk ser vid busshållplatsen en "asketisk hurtbulle" som rör sig lite nervöst rör sig mellan Grand och busskuren. Iaktagelsen gör han under tio minuter vid 21-tiden.

Ungefär vid samma tidpunkt gör Birgitta Wennerling sin tvåsekunders iakttagelse av den intensivt stirrande mannen som på tå försöker kolla in på biografbesökarna.

LEE, AK och MS gör sin iaktagelse två timmar senare , ca 2250-2310, och bör ha sett samma person även om tjejernas vittnesmål skiljer sig en del från flygledarens. För mig är den man som Bröderna Mozart-besökaren Pia Engström ser en av dom intressantaste.

Precis när paret Palme passerat Pia kommer en lyxigare bil som hon sett stå utanför Grand åkande söderut på sveavägen. I bilen sitter en välklädd, kortklippt och lite tunnhårig man i 35-40årsåldern.
Polis och en del privatspanare har tagit denne för den 25-årige flygledaren Lars-Erik Eriksson.
Den senare är dock kvar på Grand och väntar på sina föräldrar till halvtolv.

Pias Signalement på mannen: ca 40år, 185cm, mellanblond, tunnhårig mitt på huvudet. Kraftigt byggd, iklädd knälång mockarock m skinnkrage och svart handledsväska.

Pia såg honom kliva in i bilen direkt efter han kommit ut från bion. Hon tidsbestämmer detta till 2316. PE medger att hon inte är någon bilkännare men säger att mannen kör en smäcker bil av äldre årsmodell. Hon nämner Jaguar eller Rolls Royce, den senare modellen borde iofs setts av flera. Både när det klädsel och utseendemässigt påminner Pias förare mer om GM än någon annan grandman.
Citera
2016-04-02, 10:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Tack så mycket! Jag tycker att P3-dokumentär bör gå vidare med en dokumentär om dem.

/Daniel

Verkligen! Borde finnas en del intressanta namn på de frivillga övervakarna. Funderat en del om Palmhusgruppen. Kan finnas en eventuell koppling via ledaren , ombudsmannen i TCO, till ingen mindre än Åke J Ek somfram till -70 var Informationschef på TBV.
TBV var TCO´s studieförbund och utbildade TCO´s ombudsmän.

Visserligen en mycket svag koppling i dagsläget ,men likväl reell och får man namn på Palmhusgruppens medlemmar så kanske det går att knyta hårdare till Ek eller andra "nyanser" av MOP. I TCO fanns ju både Försvarsförbundet(civilanställda) och Polisförbundet. Vore t ex intressant att få reda på exakt vilket förbund TCO-ombudsmannen som ledde palmhusgruppen tillhörde.
Citera
2016-04-02, 10:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru
.......Jobbade som servicetekniker med mobilradio i samma fastighet som Sthlm Radio, fast på en annan våning. Minns bara att vi tyckte det var lite märkligt med bytena av säkerhetschefer under så kort tid. Träffade aldrig nån av dom personligen.
Du kan då också ha varit i kontakt med Televerket Radios guru Sven-Erik Lundin som sedan kom över till oss på tv4. Han i sin tur måste ha varit känd av Östling och Grundborg och de kan ha varnat för att fler än Lingärde kunde ha räknat ut hur den olagliga avlyssning som militären satt i system i skuggan av Säpo sedan IB fortsatt i kombination med trådlös spionutrustning och senaste helt laglösa teknik som både GRU och CIA och alla utom polisen skulle kunna få insyn i. Låtsasspelet mellan Näss och Holmer kan jag på detta vis förstå hade blivit inriktat mot psykförsvarets övergripande verksamhet då det sattes stopp för dem båda för vidare utredning.
Citera
2016-04-02, 10:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men behövs länkar om en avskärmad sektor används som strålar ut några mil över Mälaren på en ovanlig frekvens? Såväl Kaknästornet som Stockholm Radio och Ericsson ligger i skugga vid utsändning 10 meter söderut från Johannesgatan 16. Medan Mälarhöjden-Mälaren-FRA ligger i sektorn.
Det ena utesluter inte det andra ville jag bara påpeka.
Citera
2016-04-02, 11:06
Medlem
ieshos avatar
På 80-talet utvecklades mobiltelefoni och med 450-900 Mhz radio så böjer sig (diffraktion) vågorna över skarpa kanter som gatuhörn och takåsar.
Diffraction phenomena by small obstacles are also important at high frequencies. Signals for urban cellular telephony tend to be dominated by ground-plane effects as they travel over the rooftops of the urban environment. They then diffract over roof edges into the street, where multipath propagation, absorption and diffraction phenomena dominate.
Barbro/StayBehind kan ha använt de allra senaste teknikerna som då var på experimentstadiet.
Citera
2016-04-02, 11:15
Medlem
Citat:
Som bekant har konstärinnan Birgitta Wennerlings vittnesmål mellan varven ansetts centralt för att identifiera en grandman. Hennes max ett par sekunders iaktagelse av en man stirrande vid niotiden intensivt stirrande in på biografen Grand har tagits som intäkt för detta.
Olika utredare både från PU och privata har kopplat såväl VIktor Gunnarsson , Christer Pettersson och nu senast sydafrikanske torteraren Eugene De Kock till iaktagelsen.

Med det i beaktande kan det vara intressant att se vad BW sade till UD-mannen och journalisten Anders Hellner nere i ROM innan hon talade med polisen. I det spaningsuppslag som upprättats om ang Hellner kontakt berättas att BW sett en man som uppträtt märkligt i foajen och att hon även sett denne man på t-banan vid slussen på söndagen, två dar efter MOP. Med tanke på det kan det knappast vara EDK som flyger från Arlanda på lördagsmorgonen.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/06/grand-vittne-anders-hellner.html

http://gjusse.com/inte-samma-ears.png
Det är bara att titta på bilden. Fel näsa , haka och framförallt öra. Där ser man tydligt att det är en annan form då EDK´s är mer oval upptill. Det borde väl PU kunna se ganska enkelt utan att gå ut med efterlysning i tv.
Citera
2016-04-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Såvitt jag kan se är det fri sikt både till Noshörningen i Mälarhöjden och till FRA på Drottningholm från den plats där den röda bilen stod. Ganska precis den sektorn har fri sikt, medan allt annat är avskärmat av hus och åsar. Siktlinjen mot Noshörningen tuschar ett grönt tak strax till vänster om det röda kapellet (skrev fel förut). Kan det ske någon brytning nedåt när en tämligen kortvågig strålning passerar nära takåsen (jmf ljusbrytning)? Min minimala erfarenhet av wt är att en ½-watts sändare når ganska långt vid fri sikt eller vid studs t.ex mot höga bergväggar, och om det fanns en basstation på ett större antal watt i bilen så borde det finnas lämpliga frekvenser som fungerar på några mils avstånd men inte längre.

När började man kunna sända krypterat tal?

Tillägg från Wikipedia Ericsson Radio Systems:
Gunnar Eliasson har framfört tesen att Ericssons framgångar med GSM var helt beroende av den digitala truppradio som utvecklades av Ericsson Radio Systems från slutet av 1970-talet, som givit upphov till kunnande inom frekvenshoppteknik, felrättande kodning, TDMA-system och kryptering samt anslutande militära projekt som Erieye som givit ett stort kunnande inom antennteknik

Denna tråden är kanske inte bästa platsen för att fördjupa oss i det komplexa radioområdet men all kortvåg är enkel att pejla genom triangulering och på korta avstånd även rymdvåg. Tom. enbart stationer som används som mottagare alstrar tillräckligt mycket utstrålning för att inte få användas på toppen av ett bergrum av högsta sekretess. Denna regel infördes redan på 60-talet inom totalförsvarets högsta ledningsdelar även vissa antenner placerades där redan i fred utan att vara inkopplade förränn i nödfall. FRA eller Försvarets telekrigspluton mm. hade inga pejlsvårigheter inom Sthlmsområdet.

Iesho -Såg nu att du faktiskt funnit en lucka mellan byggnaderna så du har en fri siktlinje från röda bilen. Det var med räckvidden för en UKW radio till Mälarhöjden eftersom det bara är 8 km. En betydligt längre antenn än en vanlig bilantenn hade dock krävts. Armens dåvarande radio 146 med uteffekt på 1,5 watt och med normalantennen på 3-4 m längd, använde vi normalt på avstånd upp till en mil vid fri sikt även om 7 km var den inskrivna räckvidden i manualen.

Den modell som hette Ra 146 var försedd för möjlighet till krypterad anslutning vilket jag aldrig känt till att vi utnyttjat inom arméns fältförband på lägre nivåer. För en motståndrörelse var nog behovet av detta större. Jag bedömer det ändå som väldigt liten sannolikhet att röda bilen hade med radiokommunikation att göra men teoretiskt finns möjligheten.

Normalt fanns Ra 146 hos en kompanichef som hade samband med sina plutonschefer vilka bar den svagare Ra 135 med 0,7 watts uteffekt och någon halvmeter lång vikbar bladantenn. Spiralsladd till handmicrotelefonen man pratade i och kunde förses med hörsnäcka. Normalräckvidd 3 km med fri sikt. Uteffekten hade valts låg för att minska inpejlingsrisken. Civila Walkie Talkies hade förmodligen längre räckvidd då de ej behövde denna uteffektsbegränsning. Ra 135 hade räckvidd runt 500 m i stadsmiljö.

Stationerna återfinns här: http://gronradio.sm7dlf.se/ra1.htm#ra146

Min slutsats är att man gott kunde klara sig utan skrymmande klumpigt radiolänksamband till tex Mälarhöjden. En kraftigare huvudstation på ukw i någon högt fritt placerad bil eller vind räckte som huvudstation tjänande ett antal mindre Walkie-Talkies hos spanarna.

Kryptering kan ha använts med ett kodordssystem och stark radiodisciplin mot vanligt snack, var nog fullt tillräckligt.

Frekvenshopp och snabbsändning var hypermodernt hos stormakterna och ännu på utvecklingsstadiet i Sverige 1986. Sambandet runt en spaningsoperation var så enkelt att specialutrustning snarast skulle dra uppmärksamheten till sig bland dem som lyssnade i etern.
Jag gissar på det allra vanligaste -vanliga jaktradioapparater och radiotystnad för allt utom korta kodord och positionsangivelser utifrån ett kodat "UPK-system". Sådant här var vardagsmat inom Hemvärnets sambansdtjänst. UPK=UtgångsPunkt för Målangivning, vilket innebär att vid denna operation skulle tex UPK1 ugöras av någon gatukorsning alla kännde till och spaningsmålet (Palme?) skulle då anges i geografiskt förhållande till närmaste UPK. Dessutom skulle spaningsmålets färdriktning anges.

Det kunde då låta så här om bara 3-4 radiosändare användes och angivelse från och till vem sändningen ej behövde anges:
-"UPK 7, norr tre gathörn, mot UPK 10"
På samma sätt kunde spanarna styras genom meddelanden ifrån huvudcentralen så man hela tiden hade spaningsmålet i "buren" (=omringad) men där kanske högst en spanare hade målet i fritt sikte hela tiden. Givetsvis skulle man behöva bättre kodord än "UPK1" för att smälta in i etern. Kanske användes taxibilarnas anropssignaler/system?

Jag tycker det låter fullt möjligt att mordet utfördes av några utomstående till en Barbrogrupp som var ute och övade på ovanstående.
Citera
2016-04-02, 12:19
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Verkligen! Borde finnas en del intressanta namn på de frivillga övervakarna. Funderat en del om Palmhusgruppen. Kan finnas en eventuell koppling via ledaren , ombudsmannen i TCO, till ingen mindre än Åke J Ek somfram till -70 var Informationschef på TBV.
TBV var TCO´s studieförbund och utbildade TCO´s ombudsmän.

Visserligen en mycket svag koppling i dagsläget ,men likväl reell och får man namn på Palmhusgruppens medlemmar så kanske det går att knyta hårdare till Ek eller andra "nyanser" av MOP. I TCO fanns ju både Försvarsförbundet(civilanställda) och Polisförbundet. Vore t ex intressant att få reda på exakt vilket förbund TCO-ombudsmannen som ledde palmhusgruppen tillhörde.
Jag läste någonstans att förundersökningen i målet mot utpressaren Cobra skall finnas på Stockholms Stadsarkiv. I fup:en finns tydligen Cobras anteckningar och hotbreven. Kanske även förhören med Palmhusgruppens medlemmar, även om det avsnittet torde hamnat i slasken eftersom det inte ledde fram till rätt gärningsman. Kanske finns den sk slasken även den på Stadsarkivet?
Citera
2016-04-02, 12:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag läste någonstans att förundersökningen i målet mot utpressaren Cobra skall finnas på Stockholms Stadsarkiv. I fup:en finns tydligen Cobras anteckningar och hotbreven. Kanske även förhören med Palmhusgruppens medlemmar, även om det avsnittet torde hamnat i slasken eftersom det inte ledde fram till rätt gärningsman. Kanske finns den sk slasken även den på Stadsarkivet?

Ja , det låter möjligt m stadsarkivet. Om det nu inte gallrats på uppgifter som inte direkt har med Cobra-Eriksson att göra.
Citera
2016-04-02, 13:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ja , det låter möjligt m stadsarkivet. Om det nu inte gallrats på uppgifter som inte direkt har med Cobra-Eriksson att göra.
Hittade det här i tråden om Cobra. Kanske finns allt material ändå på Stadsarkivet. Borde vara värt ett besök när man har vägarna förbi.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Det finns ju åtskilligt med material inom ramen för aktmaterial vid Stockholms stadsarkiv (där allting som finns i ärendet för övrigt finns).
Problemet är att det är en hel del papper som sagt. Att leta manuellt efter "Palmhusgruppen"-papper kan med andra ord vara lite tidskrävande, då jag misstänker att det inte står sorterat genom ett sådant begrepp inne i materialet.
https://www.flashback.org/sp36755423
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in