2016-03-31, 17:04
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AB:

IB:

Ingen annan anställd i denna lada blir nedstämd, nervös, får sömnstörningar, kedjeröker, dricker öl och slutar äta mat under sökveckan och ältar DNA/spår som kan finnas i ladan.

Den totala avsaknaden av logiskt tänkande och det relativistiska förhållandet till fakta är fraperande.

Varför tror du jag ställde frågan?

I ena stunden är IBs och ABs vittnesmål och utsagor inte värda vatten eller trovärdiga på något sätt och i andra stunden så är deras ord samma sak som den absoluta sanningen. Märkligt beteende.

Vad säger dig faktumet att den enda person som hävdar att NB är nervös och annorlunda efter Lisas försvinnande är den person som andra vittnen pekat ut som den som är annorlunda efter Lisas försnvinnande? Samma vittnen som hävdar att NB är precis som vanligt.
2016-03-31, 17:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja, absolut. I frågan om ÅK penis. Jag är dock fundersam då hon var så ettrig dess innan, enbart en reflektion. Jag tror heller inte nån varit inne i lgh - detta kommer i slutförhör ihop med högen av 8-9 alternativa gärningsmän.
Visst är det så och alla påhitt är verkligen långsökta om de så kommer från Rönnbäck eller IB. Hade de tonat ner sig till 1/3 hade kanske nåt fallit i god jord och de hade kunnat plocka lite poäng. Nu blir det snarare som rena Twin Peak från dem själva istället. Bumerangeffekt.
Precis, försvaret skulle ha följt en mer stringent linje. När man plockar lite här och där på det där viset blir resultatet bara en meningslös hoptrasslad boll. IR kunde ha skalat bort hälften, minst, då skulle man åtminstone ha haft en möjlighet att skönja ett mönster. Hennes försvar blir kanske ett framtida skolexempel på hur man inte ska bära sig åt i en rättssal.
2016-03-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fråga dig istället varför hon anger två olika slags klädsel med fyra dagars mellanrum. Ljuger hon? IB ljuger uppenbarligen när hon säger två olika saker i förhör.

Det som gäller A*riana, gäller inte IB. Det develis sätt att diskutera fakta. Develi accepterar bara den del av fakta som passar henne. Det har vi märkt för länge sedan.
2016-03-31, 17:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jaså det anser du. Det är inte första gången du låter bli att tro utan i stället anser. Skall vi förmoda att du haft ett underlag att ta ställning till?
Vet du vad jag anser? Jag anser att när Nerius kört förbi den joggande Adriana kom han ihåg att han sett henne första gången dagen innan. Hon var nog lagom desorienterad på stället tänkte han. Till skillnad från den bofasta befolkningen på orten som bara skulle hojtat "Kör rakt fram förbi Västerplana så kommer du till Medelplana. Det är 4 eller 5 km dit." Adriana skulle behöva veckla in sig i resonemang utifrån en karta. Snöpligt med kart-appen i mobilen. Det anser jag.
Han kunde inte veta om hon hittade eller inte, så om han hade illvilliga avsikter skulle han ha valt en plats som inte gick att beskriva vägen till, utan hon hade blivit tvungen att peka på kartan.
2016-03-31, 17:18
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det finns mer lögner när man går igenom fup.
I mordfallet måste man gå igenom alla möjliga misstänkta, men i detta fallet uteslöt man andra redan i början och koncentrerade sig bara åt litauiska gästarbetare.
Alla andra som hade ljugit och kunde vara misstänkta blev utesluta redan i början.
Fallet är präglat av orättvisa, subjektivitet och främlingsfientlighet.
"Alla andra" hade inte gjort som Nerijus och lämnat massvis med spår efter sig i samband
med ett mord på en flicka på 17 år.
Så därför är alla dessa andra ointressanta.
Och vänligen förklara vad det är för lögner du märkt av hos alla dessa andra du pratar om.

Den ende lögnhalsen utöver dömde mördaren själv som kan utpekas är mördarens lilla fru.
Som verkligen tycks ha lätt för att framföra lögnaktiga utsagor i parti och minut.

Fallet är präglat av oerhörd noggrannhet, objektivitet och rättvisa så det bara sjunger om det.
Man kan inte bli annat än djupt imponerad över hur välskött denna mordutredning blev.
2016-03-31, 17:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
I ena stunden är IBs och ABs vittnesmål och utsagor inte värda vatten eller trovärdiga på något sätt och i andra stunden så är deras ord samma sak som den absoluta sanningen. Märkligt beteende.
Nej, då men jag ska försöka ta mig ner på din låga nivå och förklara mer pedagogiskt om skillnaden.
1. Det som sammanfaller i både beskrivning och ord mellan NB och IB är bärande och signifikant.
2. Det som IB säger i tidiga förhör är betydligt närmre sanningen än vad som sker sen och sätt dig nu ner ska jag förklara varför:
Hon är frisläppt och kontaktad när slutförhör sker. Det är täta kontakter med Rönnbäck (enligt Rönnbäck själv) och det är kontakt med den rabiata försvarsadvokaten som är hans morsa.
Efter TR har hon sen pratat om rättegången med NB och det syns att hon justerar sin första upplaga om hur hon ser GJ till vad NB har sagt.
Det är fri access till FUP likaså när slutdelgivning skett.

DÄRFÖR är hennes senare varianter av betydligt mindre värde utöver att hon är anhörig.

Citat:
Vad säger dig faktumet att den enda person som hävdar att NB är nervös och annorlunda efter Lisas försvinnande är den person som andra vittnen pekat ut som den som är annorlunda efter Lisas försnvinnande? Samma vittnen som hävdar att NB är precis som vanligt.
Ja, det var ju ett märkligt påstående - när det likaväl kommer från hans fru.
Men här har du ännu en del som sammanfaller så det är ett lysande exempel på det jag nyss skrev. IB och AB redogör identiskt lika för hans nervösa beteende innan hon är frisläppt. Båda uppger samstämmigt att han är helt annorlunda mot tidigare.

Irina:
Citat:
Han suckade, rökte, och var hela tiden var nedstämd och fundersam, då frågade jag honom, tänker du på din, jag fick inget svar på det, det händer som han ( ohörbart ) när jag frågade honom, varför är du så orolig
Citat:
På söndagen då märkte jag inget ovanligt, men sedan måndag och resten av veckan vägrade han och äta, och var ute på trappan och rökte hela tiden, mmm drack öl, mmm varken lördagen eller söndagen drack han, men under veckan började han dricka öl
Jag skrev ursprungligen:
Citat:
Ingen annan anställd i denna lada blir nedstämd, nervös, får sömnstörningar, kedjeröker, dricker öl och slutar äta mat under sökveckan och ältar DNA/spår som kan finnas i ladan.
Return to sender:
Citat:
Den totala avsaknaden av logiskt tänkande och det relativistiska förhållandet till fakta är fraperande.
Senast redigerad av develi 2016-03-31 kl. 17:45.
2016-03-31, 18:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo

Varför tror du jag ställde frågan?

NB är en dubbelnatur, det torde väl ha framgått med all tydlighet? Brodern for illa av sin brors beteende efter L*sas försvinnande och förstod att något var allvarligt fel. Brodern är den som inte kan hålla masken utåt, han är av annat virke än NB.
Ni låter er luras - allt är inte vad det ser ut att vara.
2016-03-31, 18:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Han kunde inte veta om hon hittade eller inte, så om han hade illvilliga avsikter skulle han ha valt en plats som inte gick att beskriva vägen till, utan hon hade blivit tvungen att peka på kartan.
Säker på det? A*riana hade kunnat svara att hon inte visste; hon bodde ju inte i Blomberg. Det visste också NB. Medelplana ligger lagomt nära i förhållande till Västerplana.
2016-03-31, 18:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Säker på det? A*riana hade kunnat svara att hon inte visste; hon bodde ju inte i Blomberg. Det visste också NB. Medelplana ligger lagomt nära i förhållande till Västerplana.
Om NB visste att kvinnan var AB skulle han inte ha givit sig på henne, särskilt inte som det fanns flickor precis intill arbetsplatsen. Om han inte visste att det var AB visste han inte var hon bor utan hade antagit att hon var en ortsbo som var ute och joggade, och då hade han kunnat fråga efter något mer svårbeskrivet än vägen till Medelplana.
2016-03-31, 18:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är prövningstillstånd i HD som det handlar om och det ska vara inne senast 15 april (Hurtig har begärt dispens) - sen vete tusan om tiden för beslut. Kanske 2-3 veckor?
Det kan möjligen beslutas fortare än så. Och avslaget som det givetvis blir tal om kommer
att vara kortfattat.

Lite info:
Citat:
Högsta domstolens strävan är att dessa beslut ska fattas så snart som möjligt. I allmänhet meddelas besluten inom sex månader från det att överklagandet kom in till Högsta domstolen. Vissa mål, t.ex. där personer är häktade, avgörs betydligt snabbare än så.
http://www.hogstadomstolen.se/Fragor-i-pagaende-mal/
Citat:
Varje år inkommer det till HD omkring 5 000 ordinära och extraordinära mål och ärenden. I de ordinära målen har HD brukat bevilja omkring 150 prövningstillstånd, vilket motsvarar 3 % av det totala antalet mål och ärenden. Som utvecklas i det följande har antalet dispenser emellertid gått ner under de två senaste åren.
Citat:
Varje justitieråd deltar i omkring 350 avgöranden om året! Att denna stora målavverkning är möjlig får tillskrivas också det förhållandet att beslut i frågor om prövningstillstånd inte motiveras av domstolen. Någon egentlig förklaring till att en prövningsansökan bifallits eller avslagits lämnas alltså inte i det beslut som expedieras till klaganden och följdriktigt kan någon förklaring inte heller lämnas om klaganden ringer domstolen och vill diskutera saken. Denna ordning motiveras inte enbart eller främst av en önskan att bespara domstolen arbete utan betingas framför allt av en omsorg om dess prejudikatskapande verksamhet. Om domstolen mera fylligt skulle redogöra för sina bevekelsegrunder när den avslår en dispensansökan, skulle dessa avslagsbeslut sannolikt tilläggas betydelse som någon form av prejudikat, trots att målet inte prövats av HD.
http://svjt.se/svjt/2002/657#page-662

Citat:
Vad som händer när domen eller beslutet är klart

När Högsta domstolens avgörande är klart att meddelas brukar parterna underrättas om vilken dag avgörandet kommer att meddelas. Den dagen skickas kopior av avgörandet till parterna och till de myndigheter som också ska ha ett exemplar. Många avgöranden publiceras också samma dag som de meddelas på Högsta domstolens hemsida i anonymiserad form.
http://www.hogstadomstolen.se/Overklagande-och-provningstillstand/Handlaggningen-av-ett-mal-nar-provningstillstand-meddelats/

Citat:
Högsta domstolen fattar i normalfallet beslut i frågan om prövningstillstånd ska ges senast sex månader från det att överklagandet kom in till domstolen. Beslutet fattas av ett eller flera justitieråd. Andelen ansökningar om prövningstillstånd som avgörs av ett justitieråd brukar vara ca 95 %.

Om Högsta domstolen beslutar att inte meddela prövningstillstånd kan det beslutet inte överklagas, hovrättens avgörande är då det som gäller.
http://www.hogstadomstolen.se/Overklagande-och-provningstillstand/Overklaga-och-ansokan-om-provningstillstand/
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-31 kl. 19:37.
2016-03-31, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det kan möjligen beslutas fortare än så. Och avslaget som det givetvis blir tal om kommer att vara kortfattat.
Nyss blev det avslag på PT i trippelmordet och det tog 3 veckor - men han leker ju Rasmus på luffen i fjärran land (rymt) så om det är jämförbart med ett påskyndade av häktad är ju svårt att avgöra.
2016-03-31, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Om NB visste att kvinnan var AB skulle han inte ha givit sig på henne, särskilt inte som det fanns flickor precis intill arbetsplatsen. Om han inte visste att det var AB visste han inte var hon bor utan hade antagit att hon var en ortsbo som var ute och joggade, och då hade han kunnat fråga efter något mer svårbeskrivet än vägen till Medelplana.
Det var bland det dummaste jag hört. Det är nämligen när både plats och möjligt offer samspelar som det gyllene tillfället uppstår och förövaren slår till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in