2016-03-31, 15:38
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Citat:
En ännu inte identifierad kropp hittades i en utbränd bil i Ödeshög den 24 mars. Allt tyder på att den döde är en ung politiker verksam i Uppsala. Det finns just nu inget som tyder på att brott ligger bakom bilbranden.
Mannen har under senhösten 2015 och vintern 2016 anmält att han utsatts för ett antal hot över internet som han mottagit på bland annat sin mobiltelefon. Han har även bland annat anmält en misshandel som enligt anmälan skulle ha ägt rum ca kl. 00.30 den 9 mars 2016 i hans hem i Uppsala.

I samband med utredningsåtgärder framkom sådana uppgifter att polisen i Uppsala beslutade att inleda förundersökning kring tre fall av falskt larm. Ledningen av förundersökningen har därefter tagits över av kammaråklagare Pontus Melander vid Åklagarkammaren i Uppsala.

Mannen hördes och delgavs misstanke för tre fall av falskt larm den 23 mars 2016 i närvaro av offentlig försvarare. Han förnekade brott.

Utredningarna var i ett inledande skede där målet var att på ett fullödigt sätt utreda vad som hänt.
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vid dödsfall så är den mest troliga dödsorsaken inte mord.
Så är det säkert. Vi dödsfall på sjukhus, i hemmet, av ålderdom. Vilket av dessa alternativ är förenligt med detta. Självmord? Har han efterlämnat något brev, eller varför skulle han åka 30 mil för att bränna inne sig i en bil.

Polisen utsagor get jag inte ett vitten för. Inte trovärdiga.
Citera
Medlem
Han var bög va?
Citera
2016-03-31, 15:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
I samband med utredningsåtgärder framkom sådana uppgifter att polisen i Uppsala beslutade att inleda förundersökning kring tre fall av falskt larm.

Jag kommer ihåg när Alexander Bengtsson var med i Trolljägarna:

https://twitter.com/alexander_b1/status/634858483561680896

Frågan är hur mycket av det han sa där verkligen stämde, nu när mer information har kommit fram så här i efterhand?
Citera
2016-03-31, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorran-Gringo
Det vet du inte. Det mest troliga är mord. Killen hade blivit attackerad tidigare i sitt hem i Uppsala pga sina insatser mot rasismen Han hade åxå polisanmält 50 hot från provocerade knäppisar. Tyvärr så känner vi ju till polisens vilja och brist på kunnande att hitta gärningsmän när det gäller brott mot personer med utländsk utseende. Mitt tips är att leta bland extremrasisterna
Vilka "insatser mot rasismen"? Sådana där typer är ju vandrande reklampelare FÖR "rasism". Det skriker mytoman om personen och om han tog livet av sig för att polisen var på väg att avslöja detta har han fallit helt på eget grepp och får skylla sig själv.
Citera
2016-03-31, 15:50
Medlem
Uppenbarligen har han använt sig av sin hudfärg och sin sexuella läggning för att slå sig fram som politiker, med påhittade påhopp på honom som nyhetsvärde. När polisen lägger fram materialet som de har om falska anmälningar från hans sida inser han att all sympati han fått kommer vändas emot honom, och han tar den enkla vägen ut.
Aftonbladet struntar förstås i sanningen och fortsätter med snyftningen enligt sin normala agenda:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22540475.ab
Citera
2016-03-31, 15:53
Bannlyst
Citat:
Det vet du inte. Det mest troliga är mord. Killen hade blivit attackerad tidigare i sitt hem i Uppsala pga sina insatser mot rasismen Han hade åxå polisanmält 50 hot från provocerade knäppisar. Tyvärr så känner vi ju till polisens vilja och brist på kunnande att hitta gärningsmän när det gäller brott mot personer med utländsk utseende. Mitt tips är att leta bland extremrasisterna

Som sagt da stämmer ryktet i traden att han hittat pa de sakallade hoten med bomber och knivar. Enligt uppgiftslämnare sist sa sade han att han blev attackerad i hemmet med kniv och att hunden var halvt död. När polisen kontrollerade jycken viftade den pa svansen och var glad da skall han sagt att hunden inte var sa nyss. Det som sa manga misstänkt att killen ljög om hoten fick aklagare att be polis undersöka det hela. Om polisen haft bevis pa ev lögner rasade ju hela killens politiska karriär ihop. I mitt tycke har svensk media ett starkt ansvar i detta med, att en ung kille kommer och bladdrar om hot osv da kan man ju inte bara publicera, media uppmuntrar ju da killen att fortsätta. Som sagt högst tragiskt att en sa ung kille gatt bort

http://www.unt.se/uppland/uppsala/hot-mot-uppsalapolitikern-utreds-som-falskt-larm-4176730.aspx
Citera
2016-03-31, 15:55
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Han var bög va?
Citat:
Alexander Bengtsson ‏@Alexander_B1 26 feb.
Haters: ni får acceptera att jag är svart, ultraliberal, älskar invandring och är 100% homosexuell. #svpol #migpol
Det finns dom som säger att han gillade att provocera, så det är svårt att veta om det är troll eller inte.

Status 13:25 - 26 feb. 2016
Citera
2016-03-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horfest
Han var bög va?
Ja, om han inte ljög om det också: https://alexanderbengtsson.wordpress.com/2015/12/28/jag-ar-bog/
Citera
2016-03-31, 16:00
Medlem
Citat:
Så är det säkert. Vi dödsfall på sjukhus, i hemmet, av ålderdom. Vilket av dessa alternativ är förenligt med detta. Självmord? Har han efterlämnat något brev, eller varför skulle han åka 30 mil för att bränna inne sig i en bil.

Polisen utsagor get jag inte ett vitten för. Inte trovärdiga.
Hans lögner var på väg att avslöjas, skammen i det drev honom till detta. Det tror jag är den mest rimliga förklaringen.

Varför är inte polisen trovärdiga?

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?id=28&newsId=AF3ED924E204EABF
Citera
2016-03-31, 16:04
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Känns ju tyvärr rätt sannolikt att polisen radat upp bevis för att han hittat på historierna i det senaste förhöret.
Då lär ju hela hans framtid rasat samman framför honom tyvärr.
Skulle onekligen blivit ett rätt jobbigt läge om det kommit ut att han ljugit ihop historier som gett honom helsidor i tidningarna och beskyllt grupper som varit oskyldiga.
Han skulle nog behövt ett par decennier till av erfarenhet som politiker för att se ljuset i slutet av tunneln i en sån situation.

Jo det hade kanske lite erfarenhet hjälpt till. Känns ju rätt svårt för polisen och åklagare nu att få till en fällande dom i sådana fall där man nu inte pekat ut en viss enskild som skyldig som visar sig ha 100% alibi typ. Även om fällande med kanske dagsböter till följd hade han ju kunnat fortsatt hävda sig ha rätt men då blivit sviken av rättssamhället. Tidpunkten med 23:e förhör och misstänkt och sedan dagen efter detta känns ju onekligen som sambandet. Minns att han några dagar innan det var med i SVT Morgon också och pratade om hoten. Sedan går det ju inte utesluta att killen antingen faktiskt hade rätt eller kanske led av någon psykisk sjukdom med paranoia där han faktiskt till fullo själv trodde sig vara jagad och hotad.
Citera
2016-03-31, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Hans lögner var på väg att avslöjas, skammen i det drev honom till detta. Det tror jag är den mest rimliga förklaringen.

Varför är inte polisen trovärdiga?

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?id=28&newsId=AF3ED924E204EABF

Ja troligen och dagen innan fick han sitta i SVT och säga att straffen maste skärpas för hot mot lokalpolitiker och om han fejkat hot sa blir det ju en paradox

som sagt jag tycker att media har ett stort ansvar i detta, killen var ung och man borde fattat misstankar efter dessa otroliga anmälningar om hot. Ingen vet ju vad polisen haft med antar att det är tex ip adresser av hotmail och liknande
Senast redigerad av Multikulti2 2016-03-31 kl. 16:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in