2016-03-30, 10:03
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
- - -

JODÅ! Den hette ju Kanton förr, och till Schweiz är det väldigt problematiskt att segla.

Cred, hade den framvärkt... A Day in the Life; "woke up - fell out of bed, dragged a Kanton out of my head.." Dessutom gott om kantoner i Schweiz.

Tar inte jag din U-Fig lovar jag samtliga trådaktiva att utsätta mig för en självspäkelse som får Mel B:s Kristus att verka som en spa-behandling!

EDIT: Cred också för bra fråga, snacka om att vi alla seglade runt utan kompass när den låg där in plain view!
Citera
2016-03-30, 10:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Vem är Mel B???? Gibson... intresseklubben antecknar! Fråga inväntas!
Citera
2016-03-30, 13:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Hade vi inte Jakarta alldeles nyss??
Alltså fel!
Det finns väl ingen regel som säger att en stad måste vila ett visst antal omgångar innan den får vara med i leken igen.
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543

Då var vi i hamn!

Ostindiska kompaniernas viktigaste provieringshamn innan resan runt Afrika var just Cadiz!
Kallas även för City of Flowers!
Länge den enda stad som européerna fick besöka då den låg tillräckligt långt från huvudstaden. Dock fick dom inte bo i staden utan på ö i deltar.
Över till dig!
Bra ledtrådar!

Nu till nästa stad.

Norrut är det mörkt, söderut är det dag. Grundaren av gammalt rike ger stadens namn, sägs det.
Senast redigerad av U-Fig 2016-03-30 kl. 13:36.
Citera
2016-03-30, 14:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det finns väl ingen regel som säger att en stad måste vila ett visst antal omgångar innan den får vara med i leken igen.

Bra ledtrådar!

Nu till nästa stad.

Norrut är det mörkt, söderut är det dag. Grundaren av gammalt rike ger stadens namn, sägs det.

Memfis, inte Tennessee, men Memphis, Egypt...?
Citera
2016-03-30, 14:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Melbourne (och ev Atlantis) har väl frikort att vara med hur många gånger von Helst?
Citera
2016-03-30, 16:39
Avslutad
Inte Memphis. Staden finns fortfarande och är inte alls särskilt gammal.
Citera
2016-03-30, 19:20
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Ger mig inte ang den eventuella egyptiska kopplingen... Finns ju fem st Alexandria i USA (lovande också om inte så gammal stad och etymologin) men vad sägs om den i Virginia? Arlington med krigskyrkogården norrut (torde vara en ganska mörk plats) - på längre avstånd men rakt söderut (nästan) finns Daytona Beach..?
Citera
2016-03-30, 20:01
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Känns som om den ligger nära eller på ekvatorn... Quito i Ecuador, men det är för lätt..
Citera
2016-03-30, 20:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ger mig inte ang den eventuella egyptiska kopplingen... Finns ju fem st Alexandria i USA (lovande också om inte så gammal stad och etymologin) men vad sägs om den i Virginia? Arlington med krigskyrkogården norrut (torde vara en ganska mörk plats) - på längre avstånd men rakt söderut (nästan) finns Daytona Beach..?
Ingen egyptisk koppling mig veterligen. Du tänker inte helt fel men engelska är väl onödigt att blanda in.
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Känns som om den ligger nära eller på ekvatorn... Quito i Ecuador, men det är för lätt..
Inte alls särskilt nära ekvatorn faktiskt. Inte Quito.

Alltså:
- Norrut är det mörkt, eller svart. Söderut är det Dag.
- Vissa menar att grundaren av gammalt rike har gett stadens namn.
- Staden är inte gammal, och den finns fortfarande.

Det är inte Memphis, någon annan egyptisk stad eller Quito. Den ligger inte vid ekvatorn.

Ni kan få en till ledtråd: om man leder får man guld.
Citera
2016-03-30, 20:28
Medlem
tcfmogs avatar
Augusta?
Citera
2016-03-30, 20:33
Avslutad
Inte Augusta. Staden ligger inte i USA.

Om man leder "får" man guld, ska det vara. Det är nog en bättre ledtråd än den förra. Det är alltså citationstecken som tillkommit - det är inte något får eller någon bagge ni ska leta efter. Men den är svår, så ni får en till:

I mitten av förra århundradet dog en stor del av befolkningen, förmodligen mer än hälften.
Senast redigerad av U-Fig 2016-03-30 kl. 20:41.
Citera
2016-03-30, 21:20
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Inte Augusta. Staden ligger inte i USA.

Om man leder "får" man guld, ska det vara. Det är nog en bättre ledtråd än den förra. Det är alltså citationstecken som tillkommit - det är inte något får eller någon bagge ni ska leta efter. Men den är svår, så ni får en till:

I mitten av förra århundradet dog en stor del av befolkningen, förmodligen mer än hälften.

Den enda staden jag kan komma på där hälften av befolkningen dog är St Petersburg/Leningrad. Stämmer på Peter den Store men övriga ledtrådar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in