2016-03-29, 17:09
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När GJ kommer från Årjäng och går in i herrgården är det AJ som i förhör säger att Gustav hade sagt till honom att Litauen vinkade när han körde förbi.
När GJ och dottern åker från herrgården, enligt Nerijus och Irina lyfter GJ handen och hälsar, när han åker förbi till sin bostad i Gum.
Om GJ kommer tillbaka från Gum till herrgården har varken Nerijus eller Irina några uppgifter om.

Vad gjorde Gustav och dottern i Värmland ?
Var de inte på studentfest uppåt Mariestad ?
2016-03-29, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Så vaga att en beige mindre personbil förvandlas till en grå/blå silvrig kombi finns inte. Du kan glömma Gerds litauer. Förresten så sågs de stå på trappan klockan 19.14 den aktuella dagen så då har de allt fått gasa på likt den körgalna NB om de ska hinna upp till vägen...
19-19.15 är tiden för vittnena och den ena uppger 19.05.

Klockslag kan vara oriktiga som du själv så ivrigt påpekar här i tråden. Bilar, mopeder har olika färg och utseende beroende på vem som vittnar. (t.ex vit Caddy med logga förvandlas till grå combi m.m))

Jag frågar mig ändå - Vilken bil hade dom? Vilken väg körde dom? Passerade de litauernas bostad eller Martorp? Har de hörts? Har de ev sett något av betydelse? De bör ju har rört sig i området under det aktuella tidsspannet.

Får bara hoppas att svaren finns i slasken, och att inte polis/åklagare/försvar också har "glömt" dom och kanske missat nåt viktigt vittnesmål.
2016-03-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hur faan vet du att han var i bostaden då ?
Har du sett det med egna ögon ?
Påstår du att alla fyra vittnena ljuger som har sett honom flänga runt i bilen ?
Mördare brukar ljuga , Nerijus är inget undantag .
Man vet att Gustav kom från Årnäs vid 19.00 tiden och då fanns Nerijus i bostaden, därför kan inte Nerijus varit ute och kört med bilen den tiden.
19.35-19.51 Skypade han med sin mor som är kontrollerat, därför finns det ingen tid att han varit ute och kört med bilen, som han också förnekar.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-29 kl. 17:25.
2016-03-29, 17:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Klockslag kan vara oriktiga som du själv så ivrigt påpekar här i tråden. Bilar, mopeder har olika färg och utseende beroende på vem som vittnar. (t.ex vit Caddy med logga förvandlas till grå combi m.m))

Jag frågar mig ändå - Vilken bil hade dom? Vilken väg körde dom? Passerade de litauernas bostad eller Martorp? Har de hörts? Har de ev sett något av betydelse? De bör ju har rört sig i området under det aktuella tidsspannet.

Får bara hoppas att svaren finns i slasken, och att inte polis/åklagare/försvar också har "glömt" dom och kanske missat nåt viktigt vittnesmål.
Jag har citerat in bilen åt dig (beige mindre personbil troligen opel) så att repetera sig gör inte dina frågor mer relevanta. Två personer beskriver bilen samt att de uppges stå på trappan kl 19.14.
Gerds litauer är uppenbart ointressanta som resenärer på denna väg och relaterat till befintliga vittnesiakttagelser.
Senast redigerad av develi 2016-03-29 kl. 17:47.
2016-03-29, 17:44
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Man vet att Gustav kom från Årjäng vid 19.00 tiden och då fanns Nerijus i bostaden, därför kan inte Nerijus varit ute och kört med bilen den tiden.
19.35-19.51 Skypade han med sin mor som är kontrollerat, därför finns det ingen tid att han varit ute och kört med bilen, som han också förnekar.

Kl 19.00 är ett klockslag producerat i efterhand av lögnerskan Irina .
Vad gjorde han mellan 19.00 och 19.35 då ?
Har du sett att han har suttit på trappan hela tiden med egna ögon ?
Fyra vittnen har sett honom på två olika ställen .
Både på väg till och ifrån Martorp vid tidpunkter som stämmer exakt med när
transporten av kroppen från gamla mjölkrummet till Martorp ska ha skett .
Varav två av vittnena har sett och hälsat på honom många gånger förut .
Alltså är de helt säkra på att det är han som har kört bilen .
De stod endast ca fem meter ifrån vägen där han passerade på väg från Martorp .
Hur kan man undgå att se vem som kör bilen på fem meters håll ?
Han hade till och med sidorutan öppen när han hälsade .
Som sagt både mördaren Nerijus och Irina ljuger .
2016-03-29, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Man vet att Gustav kom från Årnäs vid 19.00 tiden och då fanns Nerijus i bostaden, därför kan inte Nerijus varit ute och kört med bilen den tiden.
Klockan 19 är helt fimpat som klockslag att han skulle ha befunnit sig hemma.
2016-03-29, 17:54
Medlem
Citat:
Klockan 19 är helt fimpat som klockslag att han skulle ha befunnit sig hemma.
Med hänvisning till förhören som förhörsledarna gör fanns Nerijus i bostaden 19.00.
2016-03-29, 17:56
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Med hänvisning till förhören som förhörsledarna gör fanns Nerijus i bostaden 19.00.

Vad spelar det för roll när de som förhörs ljuger ?
2016-03-29, 17:56
Medlem
Citat:
... men oavsett så har NB inte varken sett eller hejat på GJ kl 19 om han inte uppges komma till AJ förrän kl 19.10-19.15.
Nu har jag ju börjat glömma detaljerna i vittnesmålen men kan väl våga mig på en reflexion. Jag minns i alla fall att jag drog slutsatsen att vattentätt alibi saknades även om man skulle tro helt och fullt på IB i HR – jag överlåter i förtroende argumentationen till dig, develi !

Min reflexion gäller tillkomsten av vittnesmålet i HR. IB och NB hade ju haft alla möjligheter att prata ihop sig oavlyssnade. Om NB är skyldig, så är det ändå besvärligt att sy ihop ett alibi med trovärdighet ens med ett oärligt uppsåt. Till detta kommer (min reflexion) att man inte kan ta för givet att IB och NB drar åt samma håll riktigt, även om hon är besjälad av en önskan om att hjälpa honom. Det är ju långt ifrån säkert att han erkänt för henne. Om jag skulle tro något, så är det att han inte erkänt. Snarare är hans troliga hållning den att försvara sig inför henne OCH inför domstolen, samtidigt som han behöver hennes hjälp. Detta kan bli ganska komplicerat. Hon torde vid det laget allvarligt misstänka honom, men hon har kanske en lojalitet kvar, framförallt kan hon knappast så väl föreställa sig hur en sådan handling kan ha gått till att hon kan säkra honom, än mindre efterspelet med städning och åkande hit och dit osv. Uppepå allt måste ju hennes minnesbild svikta. Den enda som vet precis i detalj är NB, men han kan enligt mitt antagande inte bara trycka på henne en skräddarsydd berättelse, som skulle hota att spä på hennes misstankar.

Som sagt, inget som jag vet eller kan bevisa. Dock är jag övertygad om att hållbart alibi saknas och sedan lång tid tillbaka om att NB är skyldig till mord.
2016-03-29, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
FUP Sid 967
"Sträckan mellan Allén och Erikssons bostad har provkörts. Avståndet var 6,7 km. Sträckan kördes vid provkörningstillfället på 7 minuter och 15 sekunder.
Provkörningen och mätningen utförd av Insp Niklas Linström"

FUP Sid 209
"Henrik kom till Andreas ca kl.18.59-19.00. Andreas uppger
vidare att det tar ca 6-8 minuter att köra från Blombergs säteri till Andreas bostad".

Gustav och Henriks möte i allén avslutades alltså kl 18.52 och de åkte åt var sitt håll.
Vad menar du att Gustav sysslat med mellan 18.52 och 19.15 och när tror du han passerade ladan?
Vad yrar du om? Runt 19 har jag skrivit om GJ gällande ladan.
Han möter sen sin bror i allén och samspråkar med denne.
AJ uppger tiden c:a 19.10-19.15 då han anländer. Vem är mest relevant - HJs egna uppgifter eller Andreas? AJs? Tiden för samtalet som polisen uppskattat ang GJ dvs 18:46 (plus/minus 5 minuter) utifrån samtal?
För övrigt är allt cirkatider och det går inte att uppge på minuten som du tycks inbilla dig via din kartläggning. Det finns inget "de möts alltså i allén" där mötet " avslutades alltså kl 18.52 ".
2016-03-29, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har skrivit långa inlägg som dementerar ditt dravel, lagt till att IB uppenbart ljuger om att han skypat kl 19 (hon saknar all trovärdighet för övrigt) och utöver det skrev du själv att AJ ansåg att GJ kom vid 19.10-19.15 - varav jag kompletterade med att de vinkande när GJ åkte därifrån och inte när han anlände.

Du har inte kommit med minsta belägg således att han var hemma kl 19.
2016-03-29, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu har jag ju börjat glömma detaljerna i vittnesmålen men kan väl våga mig på en reflexion. Jag minns i alla fall att jag drog slutsatsen att vattentätt alibi saknades även om man skulle tro helt och fullt på IB i HR – jag överlåter i förtroende argumentationen till dig, develi !

Min reflexion gäller tillkomsten av vittnesmålet i HR. IB och NB hade ju haft alla möjligheter att prata ihop sig oavlyssnade. Om NB är skyldig, så är det ändå besvärligt att sy ihop ett alibi med trovärdighet ens med ett oärligt uppsåt. Till detta kommer (min reflexion) att man inte kan ta för givet att IB och NB drar åt samma håll riktigt, även om hon är besjälad av en önskan om att hjälpa honom. Det är ju långt ifrån säkert att han erkänt för henne. Om jag skulle tro något, så är det att han inte erkänt. Snarare är hans troliga hållning den att försvara sig inför henne OCH inför domstolen, samtidigt som han behöver hennes hjälp. Detta kan bli ganska komplicerat. Hon torde vid det laget allvarligt misstänka honom, men hon har kanske en lojalitet kvar, framförallt kan hon knappast så väl föreställa sig hur en sådan handling kan ha gått till att hon kan säkra honom, än mindre efterspelet med städning och åkande hit och dit osv. Uppepå allt måste ju hennes minnesbild svikta. Den enda som vet precis i detalj är NB, men han kan enligt mitt antagande inte bara trycka på henne en skräddarsydd berättelse, som skulle hota att spä på hennes misstankar.

Som sagt, inget som jag vet eller kan bevisa. Dock är jag övertygad om att hållbart alibi saknas och sedan lång tid tillbaka om att NB är skyldig till mord.
Jag tror inte IB vet ett dugg om hans förehavanden men att hon kämpar sig blå att försöka korrigera det hon tidigare sagt och hennes trovärdighet är lika med noll. Hon gör en klassiker: Att som närstående försöka hjälpa sin make och vilket är en anledning till att närstående inte alls har samma dignitet som övriga vittnen. Det handlar om lojalitet och försöka skydda.
Däremot har de samspråkat och hon gör ett tappert försök med att gräva fram alternativa mystiska gärningsmän och få det till att han var hemma kl 19 - vilket absolut ingenting talar för. Hon tar i så hon nästa spricker och ljuger till och med om det som kan kontrolleras: Skypesamtalet.

NB själv han yrar i breda perspektiv på en timme, han har inte en susning om när han såg GJ och utöver detta har han bett dem om alibi samt att de inte ska uppge att hon tvättat.

Han har med andra ord ett starkt behov av stöd från dem - för han var helt enkelt inte hemma vilket vittnesiakttagelserna också säger.
Senast redigerad av develi 2016-03-29 kl. 18:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in