2016-03-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det blir ju inte personligt bruk av resurserna när de används inom ramen för vad
FM skall kunna ställa upp med som stöd för civilsamhället. Polisen var med så då var det väl inte gärna privat. Att den drabbade familjen hade militär anknytning gjorde bara att militär personal och resurser desto tidigare kunde engageras. Högst troligt genom personliga kontakter.
Nopomils omedelbara reflex att man kunde misstänka döljande av brott och förvanskning av bevis eftersom militär var inblandad och att just detta skulle vara en del av deras kärnverksamhet och välbekanta kompetens var det jag vände mig mot utifrån diverse perspektiv.
Ett perspektiv var att efterlysa yrkeskategorier som var att lita på. Det är intressant för då får man en liten inblick i just den debattörens verklighetsuppfattning. Det gick tydligen inte att förstå att man kan bli lite undrande på den punkten.
Ett annat perspektiv var hur går sådan bevisförvanskning till. Har varje operatör längst ut i organisationen den kompetensen? Att bevisen till stor del består av avsatt DNA betyder i alla fall i min värld att det är just DNA som skall förvanskas. Har jag hästarna hemma i åtminstone det avseendet? "Bevisförvanskningskitet" introducerades av a1hornyland men är intressant ändå. Detta dömer du ut förstår jag. Att den enskilde soldaten hanterar pipetter är tydligen löjligt att tänka sig. Jag håller med men frågan är inte löjlig.
Finns det då speciella enheter inom FM som skulle ägna sig åt bevisförvanskning var en annan ingång. Hur var dessa organiserade, utrustade och utbildade? Och varför? Jag uppfattar det som att du tycker att det är en löjlig tanke. Har jag rätt? Det tycker jag nämligen själv.
Detta kokar ner till att då FM skall förvanska bevis så måste de anlita extern expertis. Detta är enligt dig inte förberett. Det skulle i så fall vara det av mig skisserade nätverket som du dömer ut.
Nej någon militär känner någon polis är förklaringen. Hur väl då? Har man redan dryftat hur långt man är villig att gå när det gäller professionell ohederliget? Det blir i så fall en ad hoc-lösning på plats. Och en jävla tur om det klaffar.
Enligt nopomil så är ju detta med bevisförvanskning något som bör misstänkas när FM är inblandad. Är det på grund av att det händer så ofta? I så fall har de en väldig tur när de så pricksäkert väljer ut de lokala mutkolvarna varje gång. Och i främmande land till på köpet. Eller förresten inte. Nån gång måste förslaget hamnat hos en hederlig polis. Hur kan man annars blivit varse att företeelsen förekommer?

Nu får du lugna ner dig.
Jag har skrivit om och problematiserat militärens roll under veckan (sön-fre) liksom vittnesmålet i TR.
Att militären dvs "Gruppen Vän till familjen" hittar lite väl många föremål på lite väl underliga sätt borde utredas. Det har inte gjorts. Faktum är att domstolarna nogsamt undviker att kommentera tex mobilfynden passar in i åklagarens fantasier. Just dessa fantasier som två domstolar har köpt rakt av utan självständig analysering.
Jag har också skrivit om och problematiserat kammarspelet på Martorp där militären har huvudrollen.

Du har lite flummigt skrivit om att militärens självsvåldiga agerande i fallet med stor sannolikhet fått ett ok i efterhand. Du har också skrivit att militär måste kunna agera självständigt i sådana här lägen. Båda dessa uppgifter är häpnadsväckande. De talar för sig själv.
Senast redigerad av nopomil 2016-03-28 kl. 16:56.
2016-03-28, 16:23
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag kommer inte med några sagor, utan har mycket på fötterna innan jag uttalar mig.
Jag stöder mig på förundersökningen nästan helt, men ibland tillämpar jag uteslutningsmetoden.

Säger din uteslutningsmetod något om vem som har dödat Lisa om gulleplutten Nerijus är oskyldig ?
2016-03-28, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Söket utgick naturligtvis från där Lisa senast observerats, hennes arbetsplats, och man sökte systematiskt vitt och brett. Efter fyndens påträffades så blev det i riktning söderut.

Man sökte även i ödetorp, vattendrag, gödseldammar mm. Personalen på Martorp deltog också i sökaktiviteterna. Sökområdet utökades allt eftersom i riktning mot Martorp. Bl.a. kikade man in i Byssjan. Lisa var ihopknycklad till den milda grad att ingen kunde tro att någon skulle rymmas under högen med kläder.

Det var ladan vid Blomberg som var avspärrad. AB plockade mask under stenar vid deras hus. Det var AB som var fiskeintresserad av de två bröderna.

Och "militären i civila kläder" tittade in i boden några timmar innan kroppen "hittades". Då reagerade han inte men däremot över ett månadsgammalt kadaver. Men, som sagt, det är en del av kammarspelet på Martorp.
2016-03-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Advokat Inger Rönnbäck har sedan FUP presenterades haft full tillgång till den sk slasken.

Inom vetenskapssamhället ifrågasätts ständigt etablerad kunskap men det kräver också att man skall kunna styrka sina nya rön och vederlägga dom så att de tål vetenskaplig prövning för att få acceptans och erkännande.

Att bara ifrågasätta räcker inte, det skall ledas i bevis också.

Fundera du då på varför Skaraborgs tingsrätt, som har en domare som använder en brottsbenämning som inte finns vid första häktningsförhandlingen, hade så bråttom att få in målet och tydligen hade så mycket luckor plötsligt i rättegångsschemat, att tiden för IR att hasta igenom fup och slask blev väldigt kort.
2016-03-28, 16:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Vi kan nog enas om att programmet var klappat och klart, hanen var spänd, en måltavla dök upp.... triggern var redan utlöst.
Ja, redan förprogrammerat. Tänkte även tillägga att utanförskap eller ensamhet ihop med en känsla av vanmakt är väl karaktäristiska som beskrivs från barndomen och just fantasierna kan man lita på: de finns alltid kvar (sviker inte) och är styrbara. Rader m.fl. beskriver just detta dvs att fantasin alltid är bättre än själva mordet, där går det nämligen aldrig fel och där ses indikatorn på makt och kontrollbehov likaväl som det kompenserar tomrummet.
Med tanke på mordets karaktär så ser jag det som instrumentellt våld (planerad medveten handling) men att iscensättandet kom abrupt som sagt. Fantasierna är troligen fullständigt horribla eller som Åsgård uttrycker sig:
Citat:
- Det är de mest bisarra tankar du kan föreställa dig. Det handlar om makt, förnedring och att utöva makt genom att hota att döda eller sexuella övergrepp.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2879962-den-misstanktes-forflutna-ar-ett-svart-hal
2016-03-28, 16:33
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jag ska avsluta med ett lite provokativt långskott den här gången. Jag vill påstå att det i hans reaktiva psykotiska utagerande inte var Lisa utan modern han avrättade i symbolisk bemärkele. Inte för att han tänkte så utan för att han gjorde så.

Sånt kvasipsykologiskt svammel så man inte kan låta bli att småfnissa när man läser det.

Är mordet alltså incestuöst betingat? Han hade undertryckta incestuösa känslor för sin mor som han sexualsadistiskt ville avrätta samtidigt som han spelad på sin skinbanjo? Snabbt och efektivt njöt han av detta i nån minut eller två och åkte sedan till Martorp där han bryskt dumpade mamma/Lisa i ett skåp. Sedan snabbt hem och lugn som en filbunke pratade han med sin moder som han har sina incestuösa och sexualsadistiska fantasier om. Vidare till Handlar'n för en pizza efter det. Bravo. Vilken institution är man inspärrad på när man drömmerihop liknande teorier?
2016-03-28, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Militär kallas in i sök efter försvunnen

Mannen försvann från sitt hem vid 15-tiden igår och har sökts hela natten av poliser, fjällräddare, hundar och helikopter.

Nu trappar polisen upp söket ytterligare och tar hjälp av försvaret. Totalt söker 40 personer efter den försvunne mannen. 2 helikoptrar har satts in i letandet tillsammans med hemvärnsmän, fler hundpatruller och motorcykelordonnanser.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/stort-sok-efter-65-aring

Detta måste utredas naturligtvis, får militären sättas in hur som helst vid eftersök?

Key word: polisen tar hjälp av försvaret.

Försvaret hittar inte en massa föremål, ägnar sig inte åt social smutskastning, får inga vibbar om litauers maskletande och vittnar inte heller åt åklagaren mm i ovanstående letande.
2016-03-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Fundera du då på varför Skaraborgs tingsrätt, som har en domare som använder en brottsbenämning som inte finns vid första häktningsförhandlingen, hade så bråttom att få in målet och tydligen hade så mycket luckor plötsligt i rättegångsschemat, att tiden för IR att hasta igenom fup och slask blev väldigt kort.

Varför begärde inte IR mer tid då? Det hade garanterat beviljats.
2016-03-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nej, det var de fåtal militärerna som hittade de första av Lisas prylar söder om kaféet, vilket var viktigt när polisen fortfarande trodde att Lisa kunde blivit bortförd långt iväg.

Du menar den där mystiska röda streckade som finns i fupen? Konstigt att inte någon domstol har brytt sig om den? Inte. Då hade inte NB kunnat fällas. Bland annat av det skälet.
2016-03-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu ljuger du ju .
Christoffer säger att han inte minns om det fanns kläder som hängde ut ur något av skåpen .
Han kommer däremot ihåg att ett av klädskåpen stod öppet eller på glänt .
Han säger även att det kan ha stått en bensindunk framför klädskåpen .
Alltså stämmer det med hur det såg ut när kroppen hittades på fredagen .
Han säger heller inget om att han har gått runt rishögen och tittat .
Det enda han säger är att han passerade rishögen utan att lägga märke till något speciellt .
Har du en egen FUP eller var tar du dina påståenden ifrån egentligen ?

Det fetade - hur tror du den ledande frågan ställdes från polisens sida? Ett utav fulknepen.
2016-03-28, 16:43
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, redan förprogrammerat. Tänkte även tillägga att utanförskap eller ensamhet ihop med en känsla av vanmakt är väl karaktäristiska som beskrivs från barndomen och just fantasierna kan man lita på: de finns alltid kvar (sviker inte) och är styrbara. Rader m.fl. beskriver just detta dvs att fantasin alltid är bättre än själva mordet, där går det nämligen aldrig fel och där ses indikatorn på makt och kontrollbehov likaväl som det kompenserar tomrummet.
Med tanke på mordets karaktär så ser jag det som instrumentellt våld (planerad medveten handling) men att iscensättandet kom abrupt som sagt. Fantasierna är troligen fullständigt horribla eller som Åsgård uttrycker sig:
Bara att samtycka.
2016-03-28, 16:44
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu får du lugna ner dig.
Jag har skrivit om och problematiseras militärens roll under veckan sön-fre liksom vittnesmålet i TR.
Att militären dvs "Gruppen Vän till familjen" hittar lite väl många föremål på lite väl underliga sätt borde utredas. Det har inte gjorts. Faktum är att domstolarna nogsamt undviker att kommentera tex mobilfynden passar in i åklagarens fantasier, dessa som två domstolar har köpt rakt av utan självständig analysering.
Jag har också skrivit om och problematiserats kammarspelet på Martorp där militären har huvudrollen.

Du har lite flummigt skrivit om att militärens självsvåldiga agerande i fallet med stor sannolikhet fått ett ok i efterhand. Du har också skrivit att militär måste kunna agera självständigt i sådana här lägen. Båda dessa uppgifter är häpnadsväckande. De talar för sig själv.

Att "militär" personal hittade så många av Lisas saker beror ju på att de är
noggranna och väldigt väl organiserade i det dom gör .
Sen beror det väl också på att de var på plats tidigt i söket .
Du menar alltså att det ska utredas varför dessa saker hittades av just militärer .
På vilka grunder då ? Om polisen hade hittat sakerna skulle de ha utretts också då ?
Kammarspelet du hänvisar till gjorde ju så att mördaren åkte fast trots sitt kammarspel med maskarna .
Militären gjorde ett utmärkt jobb hela tiden , utom i dina fantasier förstås .
Det bästa var att BS kom på din själsfrände med att ljuga och därmed så hamnade mördaren Nerijus där han hör hemma .

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in