2016-03-27, 15:10
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Intressant. Inköpsplatsen och tillverkningslandet säger ju antagligen en del om var Ebbe Carlssons och Holmér stod i den här soppan. Jag kan tänka mig att den detaljen var både hemlig och föremål för desinformation. Det fanns inga intervjuer med de faktiska tulltjänstemännen som tog in livvakten?

Alfredsson har jag för mig han hette. Sedan finna ju hela Ola Nilssons utredning om smugglingsåtalet.
Citera
2016-03-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Intressant. Inköpsplatsen och tillverkningslandet säger ju antagligen en del om var Ebbe Carlssons och Holmér stod i den här soppan. Jag kan tänka mig att den detaljen var både hemlig och föremål för desinformation. Det fanns inga intervjuer med de faktiska tulltjänstemännen som tog in livvakten?

Tror nog det handlar om vilka affärskontakter man har. De var ju tvingades att ange vem som stod som köpare , om man har så goda hemliga kontakter så borde man väl lösa det ändå. Och det har sagts att det var Ingvar Paues som skulle köpt in utrustningen först men företaget ska ha haft för dålig likviditet eller nåt liknande , kursade sen.

Hittade det här :

Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, en inbiten stockholmare som Ulf Adelsson var nog hemma.Apropå gamla moderatledare såg jag en intressant uppgift från Expressen 880609. Gösta Bohman trodde sig vara avlyssnad av SAPO som han kallade en "vänskaps-kamarilla".

Ytterligare en uppgift om illegala buggningar vid nämnda tidpunkt. Påståendet att gamle IB-räven Ingvar Paues försökte köpa illegal avlyssningsutrustning av företaget Safe Co AB kommer i liten annan dager även om källan är Proletären(23/88). Affären ska ha misslyckats då företaget gick i konken.
Senast redigerad av sulfint 2016-03-27 kl. 15:47.
Citera
2016-03-27, 16:45
Medlem
ieshos avatar
Jag tvivlar på att det finns någon vetenskaplig avhandling som hävdar att Sovjet var ett reellt militärt hot mot Sverige från 1970 och fram till Sovjets upplösning. En sovjetisk invasion av Sverige skulle ha bemötts med kraftiga motåtgärder från Nato, och Sovjet skulle ha fått den långa gränsen till Norge att försvara. Till vilken nytta? Inte ens Finland var utsatt för ett invasionshot.

Att Olof Palme skulle ha kunnat förråda Sverige är en myt. På vilket sätt skulle han ha kunnat förändra något kring Sveriges nationella oberoende?

Vad som däremot skedde var att Timbro startade en kampanj för att rasera det svenska folkhemmet. En del av den kampanjen gick ut på att sprida rädsla för ett Sovjetangrepp. De gav ut ett stort antal böcker som hetsade upp en krigsstämning. En hysterisk masspsykos! Inga utomstående upplevde något intensifierat hot från Sovjet, särskilt inte efter att Gorbatjov tog över rodret.

I ljuset av Stay Behind är det lätt att förstå varför Timbro drev kampanjen och det är ingen tillfällighet att Palme mördades strax innan han skulle göra ett legitimt statsbesök i Moska.
Senast redigerad av iesho 2016-03-27 kl. 16:51.
Citera
2016-03-27, 18:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inköpt på P3 butiken i London. Gunnar Wall går igenom detaljerna grundligt i Mörkläggning.

Klev in i den butiken en gång i London, blev raskt visad på dörren, vanliga dödliga expedieras endast efter överenskommelse...

Hann se att priserna var astronomiska...
Senast redigerad av heheho 2016-03-27 kl. 18:03.
Citera
2016-03-27, 18:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Att Olof Palme skulle ha kunnat förråda Sverige är en myt. På vilket sätt skulle han ha kunnat förändra något kring Sveriges nationella oberoende?

Han skulle kunnat:
- Redogöra för svensk underrättelsetjänst, såväl offentlig som hemlig (SSI)
- Redogöra i detalj för Sveriges sammarbete med NATO (som Sovjet förståss kände till, men knappast allt)
- Redogöra mer i detalj om svenska försvaret
- Redogöra för svenskt spoinage, delvis för NATOs räkning, från svensk mark, flyg och fartyg.

Ganska mycket, alltså. Sojvet hade naturligtvis en massa information. Men knappast allt. Tror nog OP hade en del godbitar att kunna servera om andan föll på. Och enligt uppgifter så gjorde den ju det. Om uppgifterna var korrekta är en helt annan sak. Men varför ta risken? Bäst att få bort karln. Och man försökte, verkligen. Men när det inte gick och moskvaresan närmade sig var man mer eller tvingen att lägga finliret åt sidan och klappa till.
Citera
2016-03-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Du menar att SAP inte härbärgerade nog insatt underrättelsefolk. 😊

Tillåt mig le lite.

Jodå visst fanns det. Sådana som nog undgått allmänhetens radar också. Men var det de som satt vid rodret alltid? Även sådana som hade andra solidariteter också. Jag tänker dock på det sk arbetsplatsnätverket deras stasiliknande angiverinätverk på arbetsplatser etc. Många av dessa gjorde facklig och politisk karriär och kunde komma åt både finener och konkurrenter inom rörelsen. En stor del av problematiken mellan Elmer och OP handlade om det genom åren. Elmer tjatade om detta medan t ex andra ansåg att man måste ha kvalificerat utbildat folk snarare än kjolhängare.

Över tid utvecklade det sig också som du säkert vet.

Ser vi till IB:s verksamhet under 70 talet så vet vi ju att det fanns några riktigt dåliga källor där särskilt kring vänsterkretsar inom och utom partiet.
Citera
2016-03-27, 18:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Han skulle kunnat:
- Redogöra i detalj för Sveriges sammarbete med NATO (som Sovjet förståss kände till, men knappast allt)
- Redogöra för svenskt spoinage, delvis för NATOs räkning, från svensk mark, flyg och fartyg.

Ganska mycket, alltså. Sojvet hade naturligtvis en massa information. Men knappast allt. Tror nog OP hade en del godbitar att kunna servera om andan föll på. Och enligt uppgifter så gjorde den ju det. Om uppgifterna var korrekta är en helt annan sak. Men varför ta risken? Bäst att få bort karln. Och man försökte, verkligen. Men när det inte gick och moskvaresan närmade sig var man mer eller tvingen att lägga finliret åt sidan och klappa till.
Om Olof Palme hade haft hemlig information som rörde Sveriges säkerhet och som han skulle varit hågad att överlämna till främmande makt, så hade han inte behövt göra det under ett statsbesök.

Ingenting tyder på att Palme levererade statshemligheter till främmande makt, det är bara ett av rykten som spreds om honom. Det var USA som hade lojalitetsproblem med Palme, inte Sverige.

Så, bullshit! Normal högerextrem brist på intelligens!
Citera
2016-03-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Klev in i den butiken en gång i London, blev raskt visad på dörren, vanliga dödliga expedieras endast efter överenskommelse...

Hann se att priserna var astronomiska...

Jo men man kan handla där även om vissa saker är exportskyddade! Orsaken till smugglingen var inget annat än att det skulle ske i hemlighet. Hade t ex Säpo beställt hade de säkert skickat det med bud helt lagligt!
Citera
2016-03-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Han skulle kunnat:

Naturligtvis kunde han göra det. Frågan är om han avsåg att göra det eller om det bara handlade om baktaleri ungefär lika lättvindligt som t ex Tore pekas ut.
Citera
2016-03-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Schein var Palmes tennispartner. De spelade mot varandra i en tennismatch på mordsmorgonen.

Men när det gällde politik spelade de dubbel på samma planhalva.

Snyggt formulerat men granskar man fenomenet Schein så får man mera intrycket att han var en ganska arrogant, cyniker som charmade både fagra kvinnor och den politiska makten.

Hur han blev rik och hur han sedan blev dandyn som talade för de kulturella kvalitéerna är i sig spännande. Tydligen var det israelerna som övertygade Bonniers att det fanns en stor framtid i vattenrening. I själva verket var köpet från Schein en riktigt dålig affär som bara Schein själv kom ur på fötterna eller för att uttrycka det klart stormrik.

Det intressanta är mindre kända värv i Exportkreditnämnden och hans nätverk från Ebbes sponsor Fischer via media till Palme och Palmes familj.

Perfekt verktyg om man vill plantera en story som övertygar just de som fortfarande är övertygade om CP:s skuld pga LP:s utpekande. För övertyga kunde han och ingen skulle ana något fuffens i bakgrunden.
Citera
2016-03-27, 19:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Naturligtvis kunde han göra det. Frågan är om han avsåg att göra det eller om det bara handlade om baktaleri ungefär lika lättvindligt som t ex Tore pekas ut.

Jag tänkte mer något i stil med Harold Wilson.

https://en.wikipedia.org/wiki/Harold_Wilson#Possible_plots_and_conspiracy_theori es
Citera
2016-03-27, 20:39
Medlem
Gothuss avatar
Den ljusskygga verksamheten på Sveavägen behövde en bra lokal.
Thulehuset har varit på förslag mer än en gång, en del andra adresser har också nämnts.
Fastigheten som inhyser Hi-Fi klubben, tycker jag är intressant. Vem som var/är ägare då mordet skedde?
Och vilket datum och årtal Hi-Fi klubben-Stockholm-Sveavägen öppnade dörrarna för första gången?
Att det har varit uppe i tråden tidigare tror jag inte.
Senast redigerad av Gothus 2016-03-27 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in