2016-03-25, 00:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Svara på min fråga? Varför syn inte gjordes i Blomberg?
Hur katten ska jag veta det?
2016-03-25, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur katten ska jag veta det?

Varför vill inte längre advokaten göra det? Besöka mord och fyndplats? Som är det som är så viktigt för domen mot NB?
2016-03-25, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
TR och HR ansåg att Nerijus saknade ett tillförlitligt alibi för den tid då Lisa Holm måste ha överfallits och dödats. Irina är en lögnare som sagt, som ändrar sin historia upprepade gånger. Det var nog väldigt nära att hon åkte dit för falskt vittnesmål samt skyddande av brottsling. Klockan 19 kan Nerijus ha varit hemma anser jag. Men det är ett glapp ca 18:00 - 18:45 vad gjorde han då? Han har inget alibi då, däremot så försökte sig Nerijus på ett falskt alibi när han påtalade att han skulle ha varit hemma innan 18:00 för Aivaras.

Du har helt rätt att Polisen gjorde ett bra jobb, dom följde bevisningen som ledde till Nerijus. Vi vet var mordplatsen är och det finns massvis med teknisk bevisning som blod och Dna. Vem kan ha planterat det. Gissar att ditt svar är så oseriöst så att det hamnar i andra tråden. Ingen alternativ gärningsman har framkommit. Du har bestämt dig i förväg för att han är oskyldig - därför vill du gärna ljuga och klippa och klistra efter eget behag, så det passar ihop med din teori.
Genom förhören som förhörsledarna gör av Irina, Aivaras och Nerijus framgår det att Nerijus fanns i bostaden från 18.45 till 20.00 när de åkte och köpte pizza Nerijus och Irina i Källby.
Att försöka påstå att Irina, Nerijus och Aivaras skulle ha kunnat lura och missleda förhörsledarna är helt grundlösa, något sådant existerar inte.
Eftersom Nerijus fanns i bostaden 18.45 till 20.00 är de här vittnesuppgifterna felaktiga att Nerijus skulle ha varit ute och kört med bilen den 7 juni mellan 18.45-20.00.
Däremot skulle uppgifterna stämma som Irina under ed framför från Litauen att Nerijus fanns i bostaden från 18.45 den 7 juni.
Gustav med dottern kommer från Årjäng 18.46 +- 5 minuter enligt polisens uppgift och då fanns Nerijus i bostaden från den tiden.
Lisa försvann ca 18.40 och blev mördad, därför har Nerijus ingenting med Lisas försvinnande att göra.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-25 kl. 00:51.
2016-03-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tänjande på gränser kan lätt leda till större avvikelser än man tänkt sig. Tror inte att dagispersonal eller undersköterskor på äldreboende kan göra "avstickare". Men det går tydligen militär tydligen enligt dig.

Du skriver:
Någon med befogenhet såg till att så skedde. Alternativt någon med civikurage gick utanför sina befogenheter men slapp efterräkningar.

Detta är ju jätteintressant! Militären var där hela veckan. Militärhelikopter var där första kvällen enligt boende. Är det också att betrakta som en avstickare?

Jag saknar dock svar på frågan om det bara är muntliga godkännanden eller om det dokumenteras. Jag menar om 50 år när sekretessen släpper (?) är det ju viktigt att få veta om det finns dokument.

Dagispersonal och undersköterskor är säkert välkomna i MP på sin lediga tid. Det fina med militärer är att förutom på sin lediga tid kan de också delta i sök på arbetstid eftersom det ingår i verksamheten att stödja civilsamhället.

En annan fin sak är att de är vana att snabbt anpassa sig efter situationens krav utan att behöva invänta instruktioner. Det kallas att ta initiativ.

Men jag har förtått att du ser militärens medverkan som något av ondo. Jag föreslår att du vänder dig till Skövde garnison och begär ut allt som handlar om söket vid Blomberg.

Det vore intressant att veta till nästa tejp och runkmord vilka yrken offrets föräldrar kan tillåtas ha för att inte nopomils MR-reflexer skall utlösas.
Vi har alla förstått att militär är uteslutet. Är det ok om pappan är kantor? Mamman kostekonom? Pappan agronom. Mamman jägmästare? Vilka yrken är garantier för att mgm inte blir utsatt för en komplott?

Jag har ännu inte fått klart för mig hur försvarets DNA-fejkningsförband är organiserat och utrustat. Du visste på ett tidigt stadium att eftersom försvaret var inblandat så kunde man förvänta sig att det DNA man funnit så klart var planterat. Bara en sån sak som labassistenterna: Har de vita rockar eller rockar i kamouflagemönster? Har de labbet i ett släp eller i ett tält? Hur stort är förbandet? Grupp, tropp eller pluton? Det kanske inte finns ett sånt förband. Alla i försvarets specialförband svingar pipetter med samma finess som stridskniven. Hur tänker du om detta?
2016-03-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
TR och HR ansåg att Nerijus saknade ett tillförlitligt alibi för den tid då Lisa Holm måste ha överfallits och dödats. Irina är en lögnare som sagt, som ändrar sin historia upprepade gånger. Det var nog väldigt nära att hon åkte dit för falskt vittnesmål samt skyddande av brottsling. Klockan 19 kan Nerijus ha varit hemma anser jag. Men det är ett glapp ca 18:00 - 18:45 vad gjorde han då? Han har inget alibi då, däremot så försökte sig Nerijus på ett falskt alibi när han påtalade att han skulle ha varit hemma innan 18:00 för Aivaras.
Det som är av intresse i det här fallet är var fanns Nerijus den tiden när Lisa försvann ca 18.40, tiden 18.00 -18.45 är egentligen betydelselös, men genom förhör av förhörsledarna som gjordes, fanns han i bostaden den tiden. Arnes fru såg ut genom fönstret vid 18.00 tiden därför hon väntade gäster och då såg hon Irina sitta på trappen och två män stå bredvid henne, och de två männen kunde inte vara några andra än Nerijus och Aivaras.
Det fanns uppgifter att Nerijus skulle ha sagt till Irina och Aivaras att de skulle säga om de blev frågade att han fanns hemma 18.00 tiden inte senare.
Därför blev det nödvändigt för förhörsledarna att verkligen veta att han fanns hemma 18.00, att han inte dolde någonting. Genom förhören som gjordes framgick att Nerijus fanns i bostaden 18.00.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-25 kl. 01:10.
2016-03-25, 01:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Försök förstå logiken, herrn. Det var ingen "skrämmande" upplevelse om man joggar ensam dagen efter. Hon beskrev inte heller det så för Arne.
Frågan kvarstår: vem anser hon sig behöva skydda? Eftersom polisen kör med fulknep här och var kan de göra det var som helst i utredningen.
develi försökte förklara för dig varför det blev en skrämmande upplevelse som
lär dröja sig kvar i medvetandet mycket länge men du förstod inte nånting av det
och det är väl inte att vänta heller av person utan inlevelseförmåga, empati och hjärta.

Det blev en skrämmande upplevelse efter att det framkom vad som hänt en
tonårstjej på söndagen den 7 juni bara en bit därifrån hon själv varit med om händelsen
med mannen som bad henne komma till sin bil.
Då förstod hon vad hon själv kunnat drabbas av. Vid den insikten står man inte oberörd
direkt. Då skakas man om rejält.
Hon anade oråd vid sitt möte på lördagskvällen. Tillräckligt för att skyndsamt
avlägsna sig.

Citat:
Frågan kvarstår: vem anser hon sig behöva skydda? Eftersom polisen kör med fulknep här och var kan de göra det var som helst i utredningen.
Det här kan bara komma från en sån som dig. Utslag av paranoia som vanligt.

Den frågan kvarstår inte som du ställer, den har inte ens uppstått så den finns inte.

Vederbörande har skyddat sig själv, det är allt. Hon anade som sagt oråd och drog sin väg.
Du läser in annat och det är bara sjukt och illvilligt.
Senast redigerad av Grandioso 2016-03-25 kl. 01:08.
2016-03-25, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hur skulle det se ut om folk mådde jättebra i häktet. Då ville var enda jäkel vara inlåst.

Det var inget fel på de förhören. Enda konstiga är varför inte NB pressades hårdare.

GW delar inte din åsikt.

4min in.

http://www.svtplay.se/video/6401727/veckans-brott/veckans-brott-sasong-12-avsnitt-5?start=auto
2016-03-25, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
GW delar inte din åsikt.

4min in.

http://www.svtplay.se/video/6401727/veckans-brott/veckans-brott-sasong-12-avsnitt-5?start=auto
Vet detta, han är lite mjukis ibland. Vi har diskuterat detta några gånger.
Jag vidhåller att förhören med NB var i slappaste laget.
2016-03-25, 01:21
Medlem
Citat:
Hur kan högsta chefens ansvar vara hypotetiskt?

Självklart kan han inte som högste chef undandra sig ansvar. Det var inte det jag skrev. Befattningshavare på lägre nivå tog initiativ i linje med att stödja civilsamhället. Det räckte med att högste chefen orienterades vid lämpligt tillfälle.
Med ansvar avser du då motsvarande "responsible" eller "accountable"?
Accountable betyder att någon gjort något minst klandervärt? Vadå?
2016-03-25, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Dagispersonal och undersköterskor är säkert välkomna i MP på sin lediga tid. Det fina med militärer är att förutom på sin lediga tid kan de också delta i sök på arbetstid eftersom det ingår i verksamheten att stödja civilsamhället.
En annan fin sak är att de är vana att snabbt anpassa sig efter situationens krav utan att behöva invänta instruktioner. Det kallas att ta initiativ.
Men jag har förtått att du ser militärens medverkan som något av ondo. Jag föreslår att du vänder dig till Skövde garnison och begär ut allt som handlar om söket vid Blomberg.
Det vore intressant att veta till nästa tejp och runkmord vilka yrken offrets föräldrar kan tillåtas ha för att inte nopomils MR-reflexer skall utlösas.
Vi har alla förstått att militär är uteslutet. Är det ok om pappan är kantor? Mamman kostekonom? Pappan agronom. Mamman jägmästare? Vilka yrken är garantier för att mgm inte blir utsatt för en komplott?
Jag har ännu inte fått klart för mig hur försvarets DNA-fejkningsförband är organiserat och utrustat. Du visste på ett tidigt stadium att eftersom försvaret var inblandat så kunde man förvänta sig att det DNA man funnit så klart var planterat. Bara en sån sak som labassistenterna: Har de vita rockar eller rockar i kamouflagemönster? Har de labbet i ett släp eller i ett tält? Hur stort är förbandet? Grupp, tropp eller pluton? Det kanske inte finns ett sånt förband. Alla i försvarets specialförband svingar pipetter med samma finess som stridskniven. Hur tänker du om detta?
Att det fanns militär personal vid söket av Lisa från den 7 juni till 12 juni är klarlagt, eftersom militär kom till platsen fanns det ett motiv också. De måste ha fått order från överordnad att bege sig dit.
I det militära måste det finnas order från de som har den befogenheten att ge order.
Det borde vara självklart de kan inte bege sig till Blomberg med militärfordon helikopter m.m. utan att det finns en order på det.
Allt som den här militären gjorde i Blomberg är sannolikt sekretessbelagd, därför finns det ingen möjlighet att veta vad deras uppgift var där, utan det blir gissningar.
2016-03-25, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Självklart kan han inte som högste chef undandra sig ansvar. Det var inte det jag skrev. Befattningshavare på lägre nivå tog initiativ i linje med att stödja civilsamhället. Det räckte med att högste chefen orienterades vid lämpligt tillfälle.
Med ansvar avser du då motsvarande "responsible" eller "accountable"?
Accountable betyder att någon gjort något minst klandervärt? Vadå?
Det är ju vanligt att det förekommer militära inslag i eftersök och räddningsaktioner, både fotfolk och helikoptrar.
Har någon svag aning om att det finns något avtal om att dessa får disponeras när "särskilt läge" gäller.
Du kanske har bättre kunskap om detta?
2016-03-25, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Att det fanns militär personal vid söket av Lisa från den 7 juni till 12 juni är klarlagt, eftersom militär kom till platsen fanns det ett motiv också. De måste ha fått order från överordnad att bege sig dit.
I det militära måste det finnas order från de som har den befogenheten att ge order.
Det borde vara självklart de kan inte bege sig till Blomberg med militärfordon helikopter m.m. utan att det finns en order på det.
Allt som den här militären gjorde i Blomberg är sannolikt sekretessbelagd, därför finns det ingen möjlighet att veta vad deras uppgift var där, utan det blir gissningar.
Du kan inte tänka den enkla tanken att de var där för att bistå letandet efter Lisa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in