2016-03-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Alla skillnader i inkomst som finns naturligtvis.
Så vad säger du till dem som påstår att Merapis påstående om att det finns inkomstklyftor mellan kvinnor och män har krossats?
Citera
2016-03-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Så vad säger du till dem som påstår att Merapis påstående om att det finns inkomstklyftor mellan kvinnor och män har krossats?

Jag säger ingenting till dem, men till dig verkar det nödvändigt att säga att insikten att löneklyftor existerar innebär inte att orsaken till att de existerar nödvändigtvis är en av de korrelerande faktorerna.
Citera
2016-03-21, 11:35
Medlem
Citat:
Jag säger ingenting till dem, men till dig verkar det nödvändigt att säga att insikten att löneklyftor existerar innebär inte att orsaken till att de existerar nödvändigtvis är en av de korrelerande faktorerna.
Men du har ingen tanke alltså om varför så många påstår att det inte finns några såna inkomstklyftor som Merapi hävdar finns. Själv tror jag att de har svårt med siffror.
Citera
2016-03-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Men du har ingen tanke alltså om varför så många påstår att det inte finns några såna inkomstklyftor som Merapi hävdar finns. Själv tror jag att de har svårt med siffror.

Därför att de inte instämmer i analysen. Löneklyftor finns, de korrelerar med vilka yrken man väljer och hur många timmar man arbetar.

Siffror är inte det signifikanta i det här sammanhanget, det är snarare en fråga om satslogik.
Citera
2016-03-21, 12:07
Medlem
Jag tycker löneklyftor på välbetalda jobb är helt jävla oväsentligt. So fucking what om en kvinna tjänar 5000kr mindre än en man när hon tjänar 60'000kr? Detta håller på att sakta men säkert jämna ut sig ändå.

Snarare tycker jag löneskillnader mellan yrkesgrupper, som just då är historiskt sett mans eller kvinnodominerade sådana. Jämför tex undersköterskor och folk som jobbar på bandet på Volvo. Nu har det förmodligen delvis att göra med att den ena historiskt sett även vart statlig/kommunal, men extrema skillnader syns ändå.

Undersköterskor tjänar piss jämfört med en person som arbetar på bandet. Då har förmodligen undersköterskan mer utbildning och gör mer samhällsnytta. Likaså är det extrem brist på undersköterskor och mängden arbetsskador och förslitning är hög. Medan det tvärt om är väldigt många som vill arbeta på bandet, men stor brist på antal jobb. På den här nivån är det viktigare att påverka och verka för jämställdhet tycker jag.
Citera
2016-03-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noslumas
Jag tycker löneklyftor på välbetalda jobb är helt jävla oväsentligt. So fucking what om en kvinna tjänar 5000kr mindre än en man när hon tjänar 60'000kr? Detta håller på att sakta men säkert jämna ut sig ändå.

Snarare tycker jag löneskillnader mellan yrkesgrupper, som just då är historiskt sett mans eller kvinnodominerade sådana. Jämför tex undersköterskor och folk som jobbar på bandet på Volvo. Nu har det förmodligen delvis att göra med att den ena historiskt sett även vart statlig/kommunal, men extrema skillnader syns ändå.

Undersköterskor tjänar piss jämfört med en person som arbetar på bandet. Då har förmodligen undersköterskan mer utbildning och gör mer samhällsnytta. Likaså är det extrem brist på undersköterskor och mängden arbetsskador och förslitning är hög. Medan det tvärt om är väldigt många som vill arbeta på bandet, men stor brist på antal jobb. På den här nivån är det viktigare att påverka och verka för jämställdhet tycker jag.
Ni femminiter verkar tro att bara man går ut skolan så kan alla kvittera ut 100000 i månaden oavsett yrke livet är inte rättvist
Citera
2016-03-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
Ni femminiter verkar tro att bara man går ut skolan så kan alla kvittera ut 100000 i månaden oavsett yrke livet är inte rättvist

Haha, nu tycker jag iofs verkligen inte
Jag handlar själv på börsen och tycker stora löneskillnader är bra, varför tror du själv jag studerar mot ett yrke som är högavlönat? Dock tycker jag att det är stört att en på bandet utan utbildning lätt tjänar över 30-35'000kr, medan en undersköterska ligger på 20-24k. Likaså sjuksköterskor, att de har piss lön, trotts att båda det är stor brist på sköterskor i Sverige idag. Och detta har historiskt sett garanterat med kön och diskriminering att göra.

Så ska man förbättra jämlikhet inom lönerna så bör det göras på yrken som är på lägre nivå, och inte på toppjobb.

läs om läs rätt.
Citera
2016-03-21, 16:57
Medlem
Citat:
Därför att de inte instämmer i analysen. Löneklyftor finns, de korrelerar med vilka yrken man väljer och hur många timmar man arbetar.

Siffror är inte det signifikanta i det här sammanhanget, det är snarare en fråga om satslogik.
Vilken analys? Det framgår med all tydlighet att de förnekar fakta.
Citera
2016-03-21, 19:55
Medlem
Mooons avatar
Det håller jag med om. Vi måste släppa den gamla historien som delade upp yrken i mans- och kvinnoarbetet och som per automatik gav männen högre lön eftersom de var familjeförsörjare. Det var iosf även kvinnor men sådana detaljer brydde sig ingen om då - eller nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Noslumas
...Så ska man förbättra jämlikhet inom lönerna så bör det göras på yrken som är på lägre nivå, och inte på toppjobb. .
Citera
2016-03-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rontgennurz
Varför säger Merapi att det är inkomstklyftor mellan kvinnor och män i väst när Oanstandig (tror han heter så) fullständigt krossade henne i tråden (med en massa studier och statistik) där dom debatterade ämnet?

Alltså en sak jag märkt med feminister är att det spelar ingen roll hur många ggr man än rättar dom, det spelar ingen roll hur mycket fakta man än visar, de ändrar sig ALDRIG, det handlar inte om fakta för dom och "sanningen", men istället om att propagera deras cp ideologi och fortsätta skrika samma mantra och lögner som man alltid gjort.

Sjukt måste jag säga, mycket mycket sjukt.

Du kan ju inbilla dig att Oantastlig har krossat någon med sina citat hit och dit.
Han kör skitstudier, konstant missförstånd av det han citerar och tradig, tradig upprepning in i absurdum att sitta och tycka att wow! det ser ju "seriöst" ut för att det är fina ord och har "" runt sig och en källa då har man inte mycket av analysförmåga bakom pannbenet.

Att det råder inkomstklyftor mellan män och kvinnor i Sverige idag är en FETT bevisad fakta.
Googla villen institution som helst som behandlar lönestatistik, inkomster etc.
Att där existerar lönediskriminering är också bevisat i x antal undersöknignar i saken från alla större institutioner vi har i Sverige. Så liksom TRAMS sitta och försöka påstå något annat.

Är feministerna oftast på detta forum som sitter med faktan och statistiken bakom sig, att antifeministerna på forumet inte pallar detta, får ju vara ert problem.
Citera
2016-03-21, 20:19
Medlem
senapslamms avatar
Det är synd om flickor som är tonåringar i dag i städerna. De kan inte åka in till stan som vi kunde. Nu måste de ha manligt sällskap för att inte bli antastade. Och blir de antastade blir de ifrågasatta som lögnare av polisen när de anmäler saken. Fy f-n för svenska feminister.
Citera
2016-03-21, 22:57
Medlem
Allvarligt talat: Visst finns det skit i form av t.ex sextrakasserier och så men på det stora hela tycker jag att svenska kvinnor har det rätt bra. Men jag sympatiserar djupt med de som t.ex blir våldtagna b.la därför att jag själv blivit utsatt för ett våldtäktsförsök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in