2016-03-16, 09:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så förstår jag också det, NB vidhåller att han aldrig ens sett Lisa. Den stora pedagogiska uppgiften som Hurtig har framför sig är nog att övertyga NB om att ändra den uppgiften. Jag tror inte att NB gör det.
Ända sen Hurtig nämnde ordet pedagogik samt att det tar tid ihop med tung bevisning - så har jag fått för mig att det handlar om att bearbeta NB. Hurtig får givetvis inte leda sin klient men jag tror att han jobbar på nåt sådant.
Sen kom GW med nåt liknande: att gå via frågeformulering och inte påståenden - att inte lägga ord i hans mun. Det sammanfaller dock med att Hurtig säger "min hypotes".
Han har fått nåt sjusärdeles att bita i efter 10 månaders nekande. Han lär behöva anståndstiden..
Mitt i detta ska förklaringsbördan vara rimlig också efter all denna tid ihop tidigare dementier från NB jag nyss skrev om.
Han kanske har hyrt in nån psykiatriker till NB?
Nu tittar han på silvertejp och försöker väl hitta nya spår antar jag.
Sen är det nåt med att RPU inte genomfördes - hur nu det ska in i sammanhanget. Allmänt galen och behov av RPV snarare än livstid om han fortsätter knipa käft?
Hur som haver ska det duga för PT mitt i alltihop. Sicket projekt.
Senast redigerad av develi 2016-03-16 kl. 09:48.
2016-03-16, 10:27
Medlem
brianmolkos avatar
Var det inte att han erkände att han rört och flyttat kroppen, men inte mördat dvs någon annan ska ha tvingat han flytta den ?
2016-03-16, 10:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Var det inte att han erkände att han rört och flyttat kroppen, men inte mördat dvs någon annan ska ha tvingat han flytta den ?
Nej, vi vet inte vad han har sagt till advokat Hurtig.
2016-03-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När militären är inblandad vid sökning av personer är det Hemvärnet eller värnpliktiga som är inblandad, vid söket efter Lisa var det inget Hemvärn inblandad, utan en helt annan militär, som även hade helikopter.

Vilken slutsats tycker du att man skall dra av detta?
2016-03-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Läste på om Polisens DNA register och fick en svindlande tanke. Kan man helt utesluta att att det som inte ska kunna hända har hänt ändå? Ett fatalt misstag i hanteringen vid märkningen av topsen som hamnar i utredningsregistret.

Vore jag anklagad och oskyldig skulle jag kräva en extra kontroll av att DNA profilen i utredningsregistret verkligen är mitt. Det görs en noggrann kontroll av att personuppgifterna stämmer, det är ok. Sen delas provet upp i två delar som måste stämma inbördes, vilket säger bara att provet inte är kontaminerat med främmande DNA, men avslöjar inte att att topsen är felmärkt. Jag gissar att provrören med topsen är märkta med någon slags materialbeteckning som matchas mot en papperslista.

Förklara gärna närmare hur och när i processen du tänker att ett sådant misstag skulle kunna ha gjorts?
2016-03-16, 11:20
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Förklara gärna närmare hur och när i processen du tänker att ett sådant misstag skulle kunna ha gjorts?
Jag hittar ingen beskrivning på processen hur insamling av proverna går till, men kan tänka mig flera tillfällen märkningen av rör och anteckning om vem provet tillhör sker. Det är lätt hänt att man skriver fel. T ex vid själva provtagningen, anteckningar som görs vid själva analysen eller då man matar in uppgifterna i utredningsregistret.
2016-03-16, 11:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag hittar ingen beskrivning på processen hur insamling av proverna går till, men kan tänka mig flera tillfällen märkningen av rör och anteckning om vem provet tillhör sker. Det är lätt hänt att man skriver fel. T ex vid själva provtagningen, anteckningar som görs vid själva analysen eller då man matar in uppgifterna i utredningsregistret.
Skriver fel? det är väl färdiga streckkoder?
Det sker sen dubbelkontroller i flera steg för säkerhet.
2016-03-16, 11:45
Medlem
Citat:

Citat:
Vad innehåller en provtagningssats för salivprov (dna)?
Ett rosafärgat FTA-kort där salivprovet applicerat och som sitter fästat på en blankett för personuppgifter, en provtagningspinne, ett par engångshandskar, en plastpåse som kan användas som underlag vid topsningen och sedan stoppa skräpet i, ett informationsblad till provgivaren samt ett till NFC föradresserat portofritt returemballage med torkpåse. Alla delar är förpackade i en påse med provtagningsinstruktion på utsidan.
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/fragor-och-svar-om-dna/

Satsen öppnas, blanketten märks med ID, munhålan topsas, topsen gnids mot FTA-kortet och försluts med skyddsflik.

Salivprov och ID-uppgifter sitter på samma dokument.
https://www.google.se/search?q=provtagningssats+f%C3%B6r+salivprov&clien t=ms-android-samsung&source=lnms&prmd=inmv&tbm=isch&sa=X&ved=0a hUKEwi16p2o9MTLAhVsJJoKHb50DQMQ_AUIBygB&biw=360&bi h=615#imgrc=sV5c1bU0gNjZZM%3A

Alltså inga separata rör och ID-kort.

Med vem skulle förväxling kunna ha skett?
Senast redigerad av Prudent 2016-03-16 kl. 12:04.
2016-03-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Vilken slutsats tycker du att man skall dra av detta?
Sökinsatsen som sattes in för söket av Lisa var massivt och förekommer inte om en 17 årig skoltjej försvinner i Sverige, sådana resurser finns inte helt enkelt, i det här fallet ställdes resurser till förfogande.
Vid söket av Lisa deltog enligt polisens uppgifter:
80 poliser med ridande polis 20 tal spårhundar ca 1200 personer Missing People och okänt antal specialmilitär med helikopter, sannolikt med värmesökningskamera på helikoptern.
2016-03-16, 12:49
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
http://nfc.polisen.se/kriminalteknik/biologi/fragor-och-svar-om-dna/

Satsen öppnas, blanketten märks med ID, munhålan topsas, topsen gnids mot FTA-kortet och försluts med skyddsflik.

Salivprov och ID-uppgifter sitter på samma dokument.
https://www.google.se/search?q=provtagningssats+f%C3%B6r+salivprov&clien t=ms-android-samsung&source=lnms&prmd=inmv&tbm=isch&sa=X&ved=0a hUKEwi16p2o9MTLAhVsJJoKHb50DQMQ_AUIBygB&biw=360&bi h=615#imgrc=sV5c1bU0gNjZZM%3A

Alltså inga separata rör och ID-kort.

Med vem skulle förväxling kunna ha skett?
Tack för info om FTA-kort. Glöm bort min felaktiga tanke om förväxling.
2016-03-16, 13:05
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Sökinsatsen som sattes in för söket av Lisa var massivt och förekommer inte om en 17 årig skoltjej försvinner i Sverige, sådana resurser finns inte helt enkelt, i det här fallet ställdes resurser till förfogande.
80 poliser med ridande polis 20 tal spårhundar ca 1200 personer Missing People och okänt antal specialmilitär med helikopter, sannolikt med värmesökningskamera på helikoptern.

Ja det var en av Sveriges största sökinsatser, väldigt många hade anmält sig till skallgångsregistret. Men vad har det med mordet att göra? Även efter lisa holm fallet så har MP upplevt ett ökande engagemang. Så jag förstår inte hur du kan få det till något negativt.
2016-03-16, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Gud så mystiskt detta måste ha varit slog det mig.
Citat:
Skövdesoldater i stor sökinsats
SÖKANDE Sökandet efter den försvunne mannen i Boråstrakten hade vid 21.00 tiden på torsdagen inte gett något resultat. Ett 50 soldater från Trängregementet och Skaraborgs regemente deltar i sökinsatsen.
http://www.skovdenyheter.se/article/skovdesoldater-i-stor-sokinsats/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in