Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-03-15, 13:09
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Vänta bara tills det kommer till Pennsylvania - där ska det också väljas delegater direkt/individuellt, men utan att det står uppgivet vilken kandidat de ev. stödjer...

Ja, huvva.

Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag kommer inte åt artikeln, men ser man till hur det sett ut i stater med mer "komplicerade" system, dvs inte bara in och rösta på en kandidat, så har ju Trump tyvärr varit långt efter de andra i kampanjorganisation på plats - Wyoming, Colorodo m.fl har det alla kommit rapporter om hur framförallt Cruz läger varit väldigt aktiv och vunnit stort på det.

Japp, här finns faktiskt ett starkt mönster (vilket inkluderar och förklarar caucuses, t.ex. Kansas). Trump har en movement, men inte en effektivt inarbetad politisk organisation (och dessutom många helt nya väljare som kommer att göra fel), och det är alltid Cruz som dyker upp som gubben ur lådan när förutsättningarna är komplicerade(*).

Så det är nog bäst att förbereda sig på att Trump förlorar både OH och IL idag. Eller han kommer ju inte förlora IL helt... Så här kan det nog bli: Trump tar 15 statewide WTA (som är rättframt och man röstar på kandidaten), men tappar distriktsvis (som är "komplicerat" och man röstar på delegater) och får bara en tredjedel (istället för väntade 2/3). Totalt tar han då 33 av 39 (48%). (**)

I övrigt är det troligt att det går så här:
FL, Trump WTA -> 99
MO, Trump "WTA" -> 52 (***)
MP, Trump WTA -> 9 (redan klart)
NC, Trump 40% -> 28
OH, Kasich WTA -> 0

Vilket skulle ge honom totalt 221 delegater av 367, dvs 60% (grattis till Bernad om du satsade pengar på detta ).

(*) Det är dock i stort sett inga "komplicerade" stater kvar, bortsett från PA och UT.
(**) Sm910dif, kolla gärna vad jag skrivit i den andra tråden. Jag tolkar det nu (återigen) som att det inte är WTA som gäller distriktsvis.
(***) Jag är ganska sugen på att få se någon ny poll ifrån MO nu...
2016-03-15, 13:13
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Jag börjar f.ö. känna mig som Peter Dalle på Patentverket i Lorry:

- Men det måste ju bli en väldigt massa delegater det?
- Ja-aa, måånga delegater bliir det!
- Hur många delegater blir det?
- Jag har räknat på det!
2016-03-15, 13:16
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsoulstar11
15 röster har räknats i Florida.

http://www.decisiondeskhq.com/results/2016/primary/gop/president/florida/
Vad innebär det att Baker County redan har rapporterat/räknat 77,8 % av rösterna!? (står så om man zoomar in på kartan till höger). Måste väl menas 77,8 % av FÖRTIDSRÖSTERNA!? Nån som kan?
2016-03-15, 13:21
Medlem
Fan är det som händer i Florida Others 28 röster jävlar vad många som rösta på Bush kan bli jobbigt för Trump det här.
2016-03-15, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Vad innebär det att Baker County redan har rapporterat/räknat 77,8 % av rösterna!? (står så om man zoomar in på kartan till höger). Måste väl menas 77,8 % av FÖRTIDSRÖSTERNA!? Nån som kan?
Jag tror att det här bara är fel/bugg.
2016-03-15, 13:27
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Fan är det som händer i Florida Others 28 röster jävlar vad många som rösta på Bush kan bli jobbigt för Trump det här.
Är den sidan verkligen for real? Det skiljer exakt lika mycket mellan ettan/tvåan, tvåan/trean, trean/ fyran etc..
2016-03-15, 13:30
Medlem
hahaah Bush leder Florida.
2016-03-15, 13:32
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Trump behöver en VP som kompletterar genom att locka nya väljare utan att skrämma bort befintliga men samtidigt skulle vara duglig som president.

Att "locka nya väljare" i meningen anpassa sig efter väljarna lär vi inte få se från Trump (alltså t.ex. ingen latino-röstfiskar-trams-VP). Trumps stil är mer som den gamle käre Edmund Burke, att presentera för väljarna något de inte tidigare visste att de ville ha. Alltså inte att anpassa sig till deras åsikter som de redan är, utan att ge dem nya åsikter! Vi kan utgå från att VP-valet kommer att ske i samma anda. Någon som är "duglig som president" kommer att vara det mest centrala för Trump (varför inte någon från affärsvärlden?)

Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Buchanan, Duke och andra förslag jag har läst här i tråden passar verkligen inte in där då de inte skulle bidra med något alls utan snarare bara orsaka skada.

Du visar på okunnighet när du skriver så. Visst är det så att folk i de politiska polerna buntar ihop Buchanan och Duke, och detta oavsett vilken sidas skyttegrav man grävt ner sig i. Och tyvärr har de allra flesta grävt ner sig i polariserade skyttegravar på detta vis. Tråkigt nog är det mycket ovanligt med folk som liksom jag intar moderata och resonerade politiska hållningar; det är mest polariserande identitetspolitik över hela linjen.

Iallafall, om du frågar mig så är Buchanan en av de skarpaste och vettigaste tänkarna i USA, medan Duke är någon sorts galning. Ja menar, alla bra och fina idéer går att driva till sådana absurda extremer att det blir av ondo. Jämlikhetsidéer kan drivas till bolsjevism eller svensk statsfeminism. Nationalism kan drivas till nazism, eller andra patologier.

Buchanan vore som sagt en dröm som VP. Om jag finge drömma helt fritt skulle jag säga Diana West.
2016-03-15, 13:32
Medlem
All others innebär inte J.Bush.
Det kan lika gärna vara Jim Gillmore
2016-03-15, 13:36
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Pizza-face jag har redan sagt att han kommer ta en vp som drar mera nya väljare som Ben Carson men vi diskuterar bara vilken man helst skulle se om Trump blir president. Om man får drömma lite.

Just precis.

Sen kan vi f.ö. utesluta att han skulle välja Ben Carson. Carson har någon sorts hjärnskada som gör att han fryser, låser sig, hamnar i upprepningsloopar och ibland är allmänt förvirrad. Han är inte lämplig, och det vet Trump mycket väl.

Chris Christie trodde jag på först. Han var stark emot Rubio i den där debatten. Men vad jag sett av honom sedan har inte alls varit starkt, så jag tror inte på honom längre.
2016-03-15, 13:40
Medlem
freeriderXIIs avatar
Carson skulle ju någon gång i framtiden kunna bli USA.s första svarta president, Obama är ju mulatt.

2016-03-15, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrsoulstar11
All others innebär inte J.Bush.
Det kan lika gärna vara Jim Gillmore
Förtidsröstningen i Florida ägde rum melllan 5-12 mars.
Det är nog Carson som skulle ta Florida

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in