Citat:
Ja, huvva.
Citat:
Jag kommer inte åt artikeln, men ser man till hur det sett ut i stater med mer "komplicerade" system, dvs inte bara in och rösta på en kandidat, så har ju Trump tyvärr varit långt efter de andra i kampanjorganisation på plats - Wyoming, Colorodo m.fl har det alla kommit rapporter om hur framförallt Cruz läger varit väldigt aktiv och vunnit stort på det.
Japp, här finns faktiskt ett starkt mönster (vilket inkluderar och förklarar caucuses, t.ex. Kansas). Trump har en movement, men inte en effektivt inarbetad politisk organisation (och dessutom många helt nya väljare som kommer att göra fel), och det är alltid Cruz som dyker upp som gubben ur lådan när förutsättningarna är komplicerade(*).
Så det är nog bäst att förbereda sig på att Trump förlorar både OH och IL idag. Eller han kommer ju inte förlora IL helt... Så här kan det nog bli: Trump tar 15 statewide WTA (som är rättframt och man röstar på kandidaten), men tappar distriktsvis (som är "komplicerat" och man röstar på delegater) och får bara en tredjedel (istället för väntade 2/3). Totalt tar han då 33 av 39 (48%). (**)
I övrigt är det troligt att det går så här:
FL, Trump WTA -> 99
MO, Trump "WTA" -> 52 (***)
MP, Trump WTA -> 9 (redan klart)
NC, Trump 40% -> 28
OH, Kasich WTA -> 0
Vilket skulle ge honom totalt 221 delegater av 367, dvs 60% (grattis till Bernad om du satsade pengar på detta
).(*) Det är dock i stort sett inga "komplicerade" stater kvar, bortsett från PA och UT.
(**) Sm910dif, kolla gärna vad jag skrivit i den andra tråden. Jag tolkar det nu (återigen) som att det inte är WTA som gäller distriktsvis.
(***) Jag är ganska sugen på att få se någon ny poll ifrån MO nu...