2016-03-13, 17:32
Medlem
Prioriterade Serie B i fredags, missade matcherna igår eftersom jag inte var hemma, och inte särskilt upphetsande matcher idag. Hittills... Får se Serie A ikväll.

Hade jag valt någon match så hade det nog varit Carpi mot Frosinone. Panik och viktighet! Allt på spel. TV-pengarna gör att klyftan mellan Serie A-lag och de som spelar i Serie B ständigt vidgas. Kommer att bli allt svårare att komma upp och etablera sig. Inte minst för de mindre lagen som inte har publik och tradition. Tyvärr har jag dock inte fastnat för något av dem, utan för min del kan de båda sjunka ned till de lägre divisionerna...

I efterhand kan jag kanske konstatera att Cercis och Genoas vändning av Immobiles chockstart kanske hade kunnat vara kul. Inte minst när jag läser den gode myskankans inlägg i matchtråden. Men vafan! Jag tittade till Fiorentina mot Hellas. Naturligtvis för Luca Toni, men allra mest för att det är 40-års jubileum för deras Gemellaggio. Man kan tycka vad man vill om sånt, men jag tycker att det är lite kul. Startade 1976 då Violas Capo ensam anföll Brigate Gialloblù genom att köra in i kurvan på moped... Det imponerade tydligen och var starten på en lång vänskap.

https://pbs.twimg.com/media/Cdb2U4_XIAEHwbw.jpg:large

Matchen i sig verkade dock vara dock genomtrist och jag tillbringade dagen med att laga mat. Köttfärssås i den stora jävla grytan, kommer att bli mer än 10 kg färdig sås. Började direkt efter frukost, puttrar såklart fortfarande...

Oavgjort var nog inte orättvist, men hjälper inte någon av dem... Fiorentina kommer nog att spela i EL sästa år, och Hellas kommer att spela i Serie B.

PS
Ser att Di Natale och Totti förvisades till bänken... Vafan är det för mening att Udinese spelar mot Roma om tiorna sitter på bänken? Vem fan vill se det? Dessutom sitter De Rossi där han sitter...
Citera
2016-03-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och av denna anledning skulle jag nog vilja säga att gli Azzurris försvar nog är världens bästa. Man kör på Juventus försvarslinje och målvakt, kanske kanske kryddad med någon annan spelare som visar fantastisk skicklighet eller form. Det finns några som kan aspirera på en plats...

En fin grund att bygga på.

Kanske bör motivera? Men den enkla anledningen är att försvaret bygger oerhört mycket på samarbete och förståelse. Om målvakt och försvar spelar tillsammans ständigt, så är detta en fantastisk fördel. Det kan finnas individuella försvarare i andra länder och klubbar som kanske är bättre, men det blir därför svårt att matcha gli Azzurri...

I anfallet däremot så är den individuella briljansen betydligt mer avgörande. Och det är där som gli Azzurri inte riktigt övertygar.

Eftersom jag är en konservativ grinig jävla gubbe så blickar jag alltför ofta bakåt... Men från VM 2006 tog jag för givet att De Rossi och Gilardino skulle vara tongivande 2016...
Senast redigerad av Brille68 2016-03-13 kl. 18:00.
Citera
2016-03-13, 19:12
Medlem
Från tråden ”Rekord i hållna nollor i sträck?”
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Detta är de nuvarande rekorden i de fyra högsta ligorna.

Bundesliga: 9 matcher (869 minuter), Timo Hildebrand, VfB Stuttgart, 2002/03-2003/04
La Liga: 14 matcher (1275 minuter), Abel Resino, Atlético Madrid, 1990/91
Serie A: 10 matcher (929 minuter), Sebastiano Rossi, AC Milan, 1993/94
Premier League: 14 matcher (1311 minuter), Edwin van der Sar, Manchester United, 2008/09

Just nu har Buffon inte släppt in ett enda mål i ligan på mer än 10 matcher, närmare bestämt 926 minuter. Rekordet från över tjugo år tillbaka lär alltså försvinna nästa omgång, om inte Torino gör mål inom några minuter.

Kanske finns något ännu värre rekord i någon annan liga men dessa ligor är väl av störst intresse i jämförelsevärde.

Buffon är en gigant! Och har varit det hela tiden. Från talang till nu. Världens genom tidernas bästa målvakt!

Från tråden ”Världens bästa målvakt?” :

Citat:
IFFHS ansåg att Buffon var den bästa målvakten under 2001-2010.
http://www.iffhs.de/?388d85ff8b00388f05e91a55285fdcdc3bfcdc0aec70aeedb 88602
...

I den tråden så hävdade många att Casillas gått förbi Buffon. Och det kanske han hade just då. Men om man ser över en karriär så är Buffon tämligen ohotad i världen genom tiderna...

Han är ett fenomen! Juventus betalade rekordmycket då de köpte honom, men har onekligen visat sig vara en god investering...

En superman!
Citera
2016-03-13, 20:56
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Kanske bör motivera? Men den enkla anledningen är att försvaret bygger oerhört mycket på samarbete och förståelse. Om målvakt och försvar spelar tillsammans ständigt, så är detta en fantastisk fördel. Det kan finnas individuella försvarare i andra länder och klubbar som kanske är bättre, men det blir därför svårt att matcha gli Azzurri...

I anfallet däremot så är den individuella briljansen betydligt mer avgörande. Och det är där som gli Azzurri inte riktigt övertygar.

Eftersom jag är en konservativ grinig jävla gubbe så blickar jag alltför ofta bakåt... Men från VM 2006 tog jag för givet att De Rossi och Gilardino skulle vara tongivande 2016...

Rossi och Balotelli borde vara med egentligen också, men dom har inte fått ut det som dom skulle i deras karriärer.
Den svaga punkten är anfallet. Nu snackas det dessutom om att Insigne inte ska med till EM. Att Bernardeschi åker med är väl inget konstigt, fast Insigne är alldeles för bra för att inte vara med.

Conte fick många mål från sina mittfältare i Juventus, kanske kan han få det i landslaget också.

Fyra minuter kvar för Superman.
http://images.hoy.com.py/uploads/82984/150317163448-parma-buffon-super-169__destacado.jpg
Citera
2016-03-13, 21:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Hade jag valt någon match så hade det nog varit Carpi mot Frosinone. Panik och viktighet! Allt på spel. TV-pengarna gör att klyftan mellan Serie A-lag och de som spelar i Serie B ständigt vidgas. Kommer att bli allt svårare att komma upp och etablera sig. Inte minst för de mindre lagen som inte har publik och tradition. Tyvärr har jag dock inte fastnat för något av dem, utan för min del kan de båda sjunka ned till de lägre divisionerna...

Din teori hade ju varit riktig ifall alla klubbar i Serie A varit välskötta & så proffsiga att de aldrig skulle fallera mot mindre klubbar nerifrån. Men så ser det ju inte ut, vissa är totalt uppfuckade & kommer klanta till det själva vilket ger mindre lag möjlighet att etablera sig. Chievo är ändå i särklass mest imponerande, för de kom enda nerifrån & etablerade sig redan innan massa större klubbar började gå åt skogen.
Citera
2016-03-13, 21:27
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Rossi och Balotelli borde vara med egentligen också, men dom har inte fått ut det som dom skulle i deras karriärer.
Den svaga punkten är anfallet. Nu snackas det dessutom om att Insigne inte ska med till EM. Att Bernardeschi åker med är väl inget konstigt, fast Insigne är alldeles för bra för att inte vara med.

Conte fick många mål från sina mittfältare i Juventus, kanske kan han få det i landslaget också.

Fyra minuter kvar för Superman.
http://images.hoy.com.py/uploads/82984/150317163448-parma-buffon-super-169__destacado.jpg

Om Insigne är frisk och inte plockas med så är det ju ett grovt tjänstefel från Contes sida. Det är en större titel på spel och då borde han kunna lämna incidenten bakom sig.
Citera
2016-03-13, 21:39
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
Om Insigne är frisk och inte plockas med så är det ju ett grovt tjänstefel från Contes sida. Det är en större titel på spel och då borde han kunna lämna incidenten bakom sig.

Ja, jag håller med. Förhoppningsvis är det bara ett galet rykte från en journalist.
Citera
2016-03-14, 02:11
Avslutad
Vad är det för tjafs mellan Insigne & Conte som det snackas om?

Citat:
I den tråden så hävdade många att Casillas gått förbi Buffon. Och det kanske han hade just då. Men om man ser över en karriär så är Buffon tämligen ohotad i världen genom tiderna...

Han är ett fenomen! Juventus betalade rekordmycket då de köpte honom, men har onekligen visat sig vara en god investering...

En superman!
Aldrig i livet att Casillas skulle vara bättre än Buffon totalt sett. Nu har jag inte koll på hur bra Jasjin, Banks, Maier, Dino Zoff, m.fl., var men om inte de var bättre så är Gigi utan tvekan bäst genom tiderna. Och jag hoppas verkligen på att nya Gigi tar över i landslaget. 1998 (efter VM)-2018 för Buffon, 2018 (efter VM)-203x för Donnarumma. Det hade varit vackert.

Men Buffon alltså. Fortfarande världens överlägset dyraste målvakt någonsin & Italiens meste landslagsman. Vilken gigant. En av mina första fotbollströjor; under VM 2002 så var det Buffon som en mycket yngre version av mig ville ha på ryggen om jag inte minns fel. Även om Cantona så klart var först, flera år innan det. Med krage och allt.

Och kvar i ämnet fotbollströjor minns jag den roliga men märkliga detaljen att den tröja jag såg flest av i mellersta Centralamerika inte var CR7, Messi, Neymar, James eller någon annan samtida. Det var Vieri. Nerazzurris #32...
Citera
2016-03-14, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Din teori hade ju varit riktig ifall alla klubbar i Serie A varit välskötta & så proffsiga att de aldrig skulle fallera mot mindre klubbar nerifrån. Men så ser det ju inte ut, vissa är totalt uppfuckade & kommer klanta till det själva vilket ger mindre lag möjlighet att etablera sig. Chievo är ändå i särklass mest imponerande, för de kom enda nerifrån & etablerade sig redan innan massa större klubbar började gå åt skogen.
Du har såklart en poäng. Chievo är ett fint exempel på långsiktigt sunt och hårt arbete med små medel, som belönats med framgång.

Men man kan inte bortse ifrån att det finns en korrelation mellan ekonomisk satsning och sportslig framgång. Om än inte alltid linjär.

Och eftersom det ekonomiska avståndet mellan Serie A och Serie B ständigt ökar så kommer steget att bli allt svårare. Det kan bli att man måste ta stora ekonomiska risker för att klara av steget. Annars kan dessa jojo-lag cementeras.
Citera
2016-03-14, 21:43
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad är det för tjafs mellan Insigne & Conte som det snackas om?

I samband med Italiens matcher i höstas mot Norge och Azerbajdzjan så drog Insigne på sig någon lite skada i knäet. Insigne avvek då från landslagssamlingen och lät Napolis läkare ta hand om skadan istället för att stanna kvar och låta landslagsläkarna se över skadan. Detta blev Conte lite sur över och ska straffa Insigne genom att inte ta ut honom till EM.

Så har jag förstått situationen och vad som skrevs. Dock vet jag ju inte om det är en reporter som gjort en höna av en fjäder eller om det ligger sanning i det hela.
Citera
2016-03-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-Dawk
I samband med Italiens matcher i höstas mot Norge och Azerbajdzjan så drog Insigne på sig någon lite skada i knäet. Insigne avvek då från landslagssamlingen och lät Napolis läkare ta hand om skadan istället för att stanna kvar och låta landslagsläkarna se över skadan. Detta blev Conte lite sur över och ska straffa Insigne genom att inte ta ut honom till EM.

Så har jag förstått situationen och vad som skrevs. Dock vet jag ju inte om det är en reporter som gjort en höna av en fjäder eller om det ligger sanning i det hela.
Samtidigt så spelade Giovinco mot Pirlo igår:
https://www.youtube.com/watch?v=OEk91h_-mrk

Även jag anser att det är självklart att Insigne ska med, men det ska kanske också Giovinco?
Citera
2016-03-14, 22:29
Medlem
CAGLIARI (4-3-3): Storari; Balzano, Salamon, Krajnc, Barreca; Cinelli, Fossati, Joao Pedro; Farias, Cerri, Sau.

PERUGIA (4-4-1-1): Rosati; Mancini, Belmonte, Volta, Rossi; Milos, Rizzo, Prcic, Guberti; Alexis Zapata; Aguirre.

https://pbs.twimg.com/media/Cdh8QwHW8AAe8SL.jpg:large

Perugias tränare Bisoli möttes av applåder. Fint...Kul att se Guberti i dubbel bemärkelse. Naturligtvis tillbaka efter avstängningen (nästan fyra år utan spel!) och även tillbaka till den vackra ön även om han aldrig spelat för Cagliari.

Inte fullsatt (lite mer än 12.000), men skön stämning i kurvan och fina förutsättningar för en bra match. Och Cagliari satte full fart från början. Något de varit sämre på tidigare.

Cerri fastnade i målnätet, och in kommer Super Mario med en liten stege för att fixa... Allt till publikens jubel och anpassade sånger...

https://pbs.twimg.com/media/CdiGyiCWoAEYs4H.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/CdiG-PhWEAAne9f.jpg:large

Cagliari dominerade men det var Perugia som tog ledningen... Inte orättvist eftersom man hade flera vassa chanser, även om Cagliari kanske hade fler. Sau har inte alls levt upp till förväntningarna, han är Serie Bs dyraste spelare, men har inte varit bra denna säsong.

Cagliari tryckte på såklart, men på övertid så dödades matchen definitivt. 0-2. Skandal. Fansen var inte glada...

Spelarna var mediokra och Rastelli är begränsad. Samtidigt storspelade Perugias Rosati.

Cagliari förlorade. Igen! Man har på de fyra senaste matcherna förlorat tre och spelat en oavgjord. Fritt jävla fall, och spelet fungerar inte alls som det borde...

PS
Bäst i Cagliaritröja var Super Mario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in