2016-03-14, 08:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En litet enklare förklaringsmodell torde vara de två stora partiernas ändrade syn på invandringens förträfflighet.

Men är det så enkelt?,man kan säkert stoppa flödet från partiet med den förändringen ,men går folk tillbaks?
faktum är ju att man visar upp för väljarna att man tidigare ljög eller också(ännu värre) är för inkompetenta att kunna läsa världsutvecklingen?
2016-03-14, 08:32
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Men för att återkoppla om det jag skrev. Man måste nog göra en opinionsundersökning som avser "väljaridentitet" för att se om det finns fler idag som benämner sig som konservativa och nationalister. Demoskop gjorde en sån här väljarkoll och kom fram till att ca 19% av väljarna va nationalister eller konservativa i Maj 2013. Då va SD:s väljarstöd 9.9% i Demoskop samma månad. Jag misstänker att denna skara människor har ökat något enormt de senaste 3 åren.

Tror du är något på spåren faktiskt,och det stämmer ihop med vad chefen för SCB sade för något år sedan i en intervju..Finns rätt så stora grupper som vägrar svara,och sannolikheten är stor att där finns mycket SDanhängare.
2016-03-14, 08:38
Medlem
Citat:
Jag har tänkt en hel del på opinionsundersökningar och deras tradition att alltid underskatta SD till varje nytt val. Jag har ett resonemang här under så häng med.

Om vi utgår ifrån att SD:s väljarbas från valet 2014 motsvarar 100 personer, för att göra det så enkelt som möjligt. Av dessa 100 personer så vågade 66% att uppge helt öppet att dom är Sverigedemokrater i opinionsundersökningar.

Ponera att det blir nyval imorgon. Den gamla SD-väljarbasen på 100 personer är bestående och alla dessa röstar på SD igen i nyvalet imorgon. Det visar sig även att 80% av dessa numera vågar att uppge att dom röstar på SD i opinionsundersökningar. "Skrämselfaktorn" har minskat hos denna väljarbas.

Nu kommer dock det intressanta i kråksången. Mellan valet 2014 och till nyvalet imorgon 2016 så har en ny väljarbas på 200 personer bestämt sig för att rösta på SD imorgon. I den nya väljarbasen så uppger bara 50% i opinionsundersökningar att dom ska rösta på SD. Hos den nya väljarbasen så är "skrämselfaktorn" påtaglig och avsevärt större än vad den är hos den gamla väljarbasen både vid 2014 och vid nyvalet 2016.

Nu då till pudelns kärna. Scenario't som jag målar upp ovan är ingen effekt som opinionsundersökningarna lägger någon vikt i va? Med andra ord så skulle även Sentio och YouGov kunna underskatta SD numera.

Hur ser du på mitt resonemang Franzlist? Jag vet att du jobbar med statistik men känns det inte ganska trovärdigt att "skrämselfaktorn" bör ha ökat när man nått helt nya väljargrupper som är rädda för att bli stigmatiserade i samhället? Det är ju precis detta som har hänt i val efter val när man utgått ifrån det senaste valet och viktat sina resultat därefter i respektive opinionsundersökningar.

Jag tror faktiskt att SD redan har sprängt 30% med råge, men den nya väljarbasen är extremt hemlighetsfulla vilket gör att opinionsundersökningarna åter igen underskattar SD och missar denna ökande effekt av skrämselfaktor.

Jag är tämligen säker på att du har rätt i ditt resonemang gällande totalsiffrorna. Jag tror också att SD är fortsatt underskattade just av de skäl du nämner.
Däremot förklarar inte det den senaste tidens nedgång. Den beror med största säkerhet på M och S ändrade invandringspolitik.
2016-03-14, 08:42
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Men är det så enkelt?,man kan säkert stoppa flödet från partiet med den förändringen ,men går folk tillbaks?
faktum är ju att man visar upp för väljarna att man tidigare ljög eller också(ännu värre) är för inkompetenta att kunna läsa världsutvecklingen?

Det här är väl på gränsen till att handla om SD:s opinion, men gruppen "Misstror alla gamla partier, bara SD duger" är naturligtvis starkt bunden till just SD, men varför gruppen "Äntligen gör mitt favvo-parti något åt invandringsproblematiken" envist skall hålla fast vid SD (om man nu inte tycker att SD är lösningen på allt) är ju litet mer svårbegripligt.
2016-03-14, 09:59
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Om någon undrar varför vissa andra partier ändrar sin politik:

http://www.di.se/artiklar/2016/3/14/invandringen-ar-viktigast-for-valjarna/

Invandring/integration 65% (+1)

Detta kommer naturligtvis att påverka SDs resultat, men frågan är om de partier som nu svänger lyckas få någon trovärdighet i frågan.

Så tysta som SD är i frågan så förlorar de såklart trovärdighet, eller "image", hos potentiella väljare.

Men om 2/3 tycker att Invandringen är den viktigaste frågan kan man ana att det där finns folk som tycker att positionerna borde flyttas fram en hel del.

Ingen annan gör ju anspråk på platsen, frågan är varför SD lämnar den tom? Rädsla för kopiering borde inte skrämma.
2016-03-14, 10:18
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL

Men om 2/3 tycker att Invandringen är den viktigaste frågan kan man ana att det där finns folk som tycker att positionerna borde flyttas fram en hel del.

Ingen annan gör ju anspråk på platsen, frågan är varför SD lämnar den tom? Rädsla för kopiering borde inte skrämma.

Potentialen för ökat väljarstöd för SD är därmed betydande - och bör därför bärgas med ökade adekvata insatser...
2016-03-14, 10:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Om någon undrar varför vissa andra partier ändrar sin politik:

http://www.di.se/artiklar/2016/3/14/invandringen-ar-viktigast-for-valjarna/

Invandring/integration 65% (+1)

Detta kommer naturligtvis att påverka SDs resultat, men frågan är om de partier som nu svänger lyckas få någon trovärdighet i frågan.

Så tysta som SD är i frågan så förlorar de såklart trovärdighet, eller "image", hos potentiella väljare.

Genom att ta den platsen lämnas den platsen som SD nu har och vi ser att inte minst moderaterna gnager på den platsen. Det är klokt att stå där SD nu står.
2016-03-14, 10:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Genom att ta den platsen lämnas den platsen som SD nu har och vi ser att inte minst moderaterna gnager på den platsen. Det är klokt att stå där SD nu står.

Man kan utveckla det en smula ytterligare: Går SD i riktning mot mer radikal främlingsfientlighet kan man i ett slag förlora all de som sett SD som ett anständigt parti, ett reellt alternativ när inget annat finns.

Att det uppstår en politisk konsensus (en svensk mästargren) avseende nivåer och omfattning av flyktingpolitiken skall vi inte vara ledsna för. Men alla bör ju fundera på hur bevekelsegrunderna för politiken ser ut. Att välja uttalad främlingsfientlighet som bärande politisk princip är något annat än att begränsa invandring och flyktingmottagning av pragmatiska skäl.
2016-03-14, 11:07
Medlem
8711s avatar
Flera här nämner att skillnader i mätningarna kan bero på att andra partier lagt om sin politik. Men har dom verkligen det? Svaret är ju nej. Både Löfven och Batra säger att deras inställning och grundläggande syn är att massinvandringen vi haft i tiotals år ska fortsätta och är bra och framgångsrik. Det ska fortsätta välla in hundratusentals araber och afrikaner varje år. Det säger dom helt öppet. Att enda anledningen till att man tvingas ta till åtgärder är för att det inte fungerar nu. Ens egna politik har alltså totalt misslyckats, till den grad att man får dra tillbaka den. Men man tänker ändå gå tillbaka till den snarast möjligt.

Hur kan man vara så dum så man tycker ovanstående är bra och ett skäl att rösta på Löfven eller Batra? Då är man tappad bakom en vagn. Tyvärr. Det borde inte vara många som är så kortsiktigt tänkande, villiga till att fortsätta med politiken som förstört Sverige i 40 års tid nu. Det här är inget som hände i höstas, det var bara ketchupeffekten, det här har pågått i 40 år!!!! Vi är många som lidit av massinvandringens konsekvenser långt innan förra året.

Det ska inte kunna påverka Sverigedemokraternas siffror i opinionsmätningar eller valresultat i någon nämnvärt hög grad att två riksfånar har gjort så fel och misslyckats så mycket att man tvingas gå under med sin politik några månader för att den är så för jävligt dålig. Det är vad som hänt, inte att någon lagt om sin politik. Sluta använd det uttrycket eftersom det inte är sant ens en gång. Ni går riksfånarnas ärende.
2016-03-14, 11:29
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Jag har tänkt en hel del på opinionsundersökningar och deras tradition att alltid underskatta SD till varje nytt val. Jag har ett resonemang här under så häng med.

Om vi utgår ifrån att SD:s väljarbas från valet 2014 motsvarar 100 personer, för att göra det så enkelt som möjligt. Av dessa 100 personer så vågade 66% att uppge helt öppet att dom är Sverigedemokrater i opinionsundersökningar.

Ponera att det blir nyval imorgon. Den gamla SD-väljarbasen på 100 personer är bestående och alla dessa röstar på SD igen i nyvalet imorgon. Det visar sig även att 80% av dessa numera vågar att uppge att dom röstar på SD i opinionsundersökningar. "Skrämselfaktorn" har minskat hos denna väljarbas.

Nu kommer dock det intressanta i kråksången. Mellan valet 2014 och till nyvalet imorgon 2016 så har en ny väljarbas på 200 personer bestämt sig för att rösta på SD imorgon. I den nya väljarbasen så uppger bara 50% i opinionsundersökningar att dom ska rösta på SD. Hos den nya väljarbasen så är "skrämselfaktorn" påtaglig och avsevärt större än vad den är hos den gamla väljarbasen både vid 2014 och vid nyvalet 2016.

Nu då till pudelns kärna. Scenario't som jag målar upp ovan är ingen effekt som opinionsundersökningarna lägger någon vikt i va? Med andra ord så skulle även Sentio och YouGov kunna underskatta SD numera.

Hur ser du på mitt resonemang Franzlist? Jag vet att du jobbar med statistik men känns det inte ganska trovärdigt att "skrämselfaktorn" bör ha ökat när man nått helt nya väljargrupper som är rädda för att bli stigmatiserade i samhället? Det är ju precis detta som har hänt i val efter val när man utgått ifrån det senaste valet och viktat sina resultat därefter i respektive opinionsundersökningar.

Jag tror faktiskt att SD redan har sprängt 30% med råge, men den nya väljarbasen är extremt hemlighetsfulla vilket gör att opinionsundersökningarna åter igen underskattar SD och missar denna ökande effekt av skrämselfaktor.

I princip håller jag med: det är "skrämselfaktorn" på marginalen, dvs den sedan senaste valet nya väljarbasen, som spelar en avgörande roll i hur stort felet i OU blir. Alla OI lär dock inte ha samma grad av "skrämselfaktor" så vissa drabbas hårdare än andra (bättre att fråga via webben än över telefon). Sen kan man ju delvis komma åt problemet genom anta att underrepresentationen hos nya väljare är lika stor som hos gamla (tror att flertalet OI inte gör sådana antaganden). Det löser förstås inte problemet helt ut om "skrämselfaktorn" är större bland nya väljare.

Personligen tror jag däremot inte på siffran 200 i den nya väljarbasen i ditt exempel, snarare strax under 100.
2016-03-14, 15:18
Medlem
8711s avatar
Fick ett blad med posten idag från Sverigedemokraterna. Med texten "Välkommen till SD!" på framsidan tillsammans med en bild på en skrattande Jimmie Åkesson och "Bli en av oss - Du också!" på baksidan och en text om hur man vill ha Sverige med vår politik. Och en inbjudan att bli medlem. Vet inte om det är lokalt utskickat eller till alla hushåll i landet. Men skulle gissa att det är ett större utskick så fler bör ha fått det idag Bra, för det är viktigt att synas!

Når man alla hushåll får man dels nya medlemmar, men också att fler tänker på partiet, diskuterar det i hemmet och därigenom får man många nya sympatisörer och väljare. Syns man mycket så påverkar det starkt hur aktuella man är och hur starka man är för stunden i opinionsmätningar. Bra av Sverigedemokraterna!

Har ni andra också fått det med posten idag?
Senast redigerad av 8711 2016-03-14 kl. 15:21.
2016-03-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Fick ett blad med posten idag från Sverigedemokraterna. Med texten "Välkommen till SD!" på framsidan tillsammans med en bild på en skrattande Jimmie Åkesson och "Bli en av oss - Du också!" på baksidan och en text om hur man vill ha Sverige med vår politik. Och en inbjudan att bli medlem. Vet inte om det är lokalt utskickat eller till alla hushåll i landet. Men skulle gissa att det är ett större utskick så fler bör ha fått det idag Bra, för det är viktigt att synas!

Når man alla hushåll får man dels nya medlemmar, men också att fler tänker på partiet, diskuterar det i hemmet och därigenom får man många nya sympatisörer och väljare. Syns man mycket så påverkar det starkt hur aktuella man är och hur starka man är för stunden i opinionsmätningar. Bra av Sverigedemokraterna!

Har ni andra också fått det med posten idag?
Mäns ordet "repatriering", eller motsvarande?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in