2016-03-10, 16:37
Medlem
Det stör mig oerhört att du om du är under 15 i Sverige kan mörda en människa på ett sanslöst brutalt sätt och inte dömas för det. Jag är ganska säker på att en som är låt oss säga 14 år och 10 månader och har 2 månader kvar tills han är 15 och som mördar någon (Han kan ju inte dömas) kommer vara en gigantisk risk när han släpps lös från den ungdomsvårds inrättning han blir satt på, eller liknande. Han har inte suttit på 12 kvadrat i 20 år som någonstans får anses normalt för en mördare, och våndats för att förhoppnings skull komma ut som en mindre benägen återfalls mördare.

Vad skiljer ett mord utfört av en pojke/flicka under 15 från ett mord utfört av motsvarande som precis fyllt 15 ?

I mina ögon ingenting, ska denna gräns finnas så ska den vara väsentligt lägre och en mördare är en mördare, varför ska han anse vara mindre mördare bara för han eller hon är yngre, en 14 åring kan mycket väl skilja på liv och död ?
Citera
2016-03-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whinger
Det stör mig oerhört att du om du är under 15 i Sverige kan mörda en människa på ett sanslöst brutalt sätt och inte dömas för det. Jag är ganska säker på att en som är låt oss säga 14 år och 10 månader och har 2 månader kvar tills han är 15 och som mördar någon (Han kan ju inte dömas) kommer vara en gigantisk risk när han släpps lös från den ungdomsvårds inrättning han blir satt på, eller liknande. Han har inte suttit på 12 kvadrat i 20 år som någonstans får anses normalt för en mördare, och våndats för att förhoppnings skull komma ut som en mindre benägen återfalls mördare.

Vad skiljer ett mord utfört av en pojke/flicka under 15 från ett mord utfört av motsvarande som precis fyllt 15 ?

I mina ögon ingenting, ska denna gräns finnas så ska den vara väsentligt lägre och en mördare är en mördare, varför ska han anse vara mindre mördare bara för han eller hon är yngre, en 14 åring kan mycket väl skilja på liv och död ?

Håller helt med dig. Åldern ska inte spela någon roll i händelser som denna. Där ska istället brottets karaktär vara i fokus. Vi snackar inte om cykelstölder här liksom. Man lär sig jävligt tidigt vad som är rätt och fel. 14-åringar som mördar skulle jag säga är en extrem fara för samhället i framtiden. Jag hoppas jag har fel men jag vore inte förvånad om vi får höra något om grabbarna igen i framtiden. Kanske hinner de med något innan de fyller 21 också.
Citera
2016-03-10, 17:47
Medlem
bastard666s avatar
Nu dyker det upp nya ignoranta idioter i tråden igen som inte orkar läsa tråden eller ens den bifogade ansökan om bevistalan.
Så för sista gången: Den ena killen är *evin *orstensson, *=K,T. Den andra är *aid *l-*ni,*=Z,A,A.
Så,det var inga nyinkomna baboons denna gången.
Jag släppte namnen på dessa (förnamnen) i juni förra året,då jag var osäker på hur allt hade gått till så gav jag inga efternamn då.
Efter att fått ta del av gärningsbeskrivningen hoppas jag bara att dessa kommer att brinna i helvetet och dö en lååååångsam död.
Skitungarna har delat ut knivhugg i hals,huvud,rygg,benet.Dessutom så blev Börjesson misshandlad och slagen med tillhyggen samt fick en stor sten kastad på sig. I obduktionen fann man utöver knivsåren även krossskada i skallen,ansiktsfrakturer mm.
Mysiga killar,inte.
Citera
2016-03-10, 17:55
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Ok. Det är också ett muslimskt namn.
Da namnet existerade innan Islam sa ar det ett arabiskt namn. Finns inga "muslimska" namn!
Citera
2016-03-10, 17:58
Medlem
Rättegången börjar den 23 mars.

Citat:
Mannens dotter kom hem till sin 65-åriga pappa på gården utanför Varberg och fann huset sönderslaget och pappan brutalt mördad.
Misstankarna riktades snart mot två tonårspojkar som var på rymmen från ett familjehem.
Nu ställs de två 14-åringarna inför rätta för mordet.
– Vi skulle tjuvstarta en bil, ta den och åka någonstans, säger en av pojkarna i förhör.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22417861.ab
Citera
2016-03-10, 18:12
Medlem
JumpingJacks avatar
Kevin och hans vårdnadshavare har skyddad adress. Undrar varför. Zaid och hans familj har det inte.
Citera
2016-03-10, 19:27
Medlem
Zikniks avatar
Inlåsning under soc ansvar tills de blir 15, stan sluten ungdomsvård och till sist livstids fängelse.
Tack.
Drömma kan man ju få göra.
Citera
2016-03-10, 20:55
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Inlåsning under soc ansvar tills de blir 15, stan sluten ungdomsvård och till sist livstids fängelse.
Tack.
Drömma kan man ju få göra.

Jag tror att bägge grabbarna kommer vara på något sätt döda innan de fyllt 21, eftersom jag inte tror de kommer att fungera i samhället med varken skola eller jobb eller med vettigt folk. Dom har sabbat sina egna liv helt enkelt.
Citera
2016-03-10, 21:20
Medlem
Vilken av de två mördarna har fått instruktoner om att ljuga av sina föräldrar, stod något om det i tidningen?
Citera
2016-03-10, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Da namnet existerade innan Islam sa ar det ett arabiskt namn. Finns inga "muslimska" namn!

Är du seriös?
Det finns givetvis muslimska namn, precis som det finns kristna namn.
Namnen har så klart arabiska, grekiska, hebreiska(osv) rötter eftersom religioner skapas av människor, men alla abrahamitiska religioner har namn som förknippas med dem.
Zaid är en sådan. Varför tror du annars att namnet förekommer bland icke-arabiska muslimer som pakistanier och indonesier?
Citera
2016-03-10, 23:55
Medlem
CommonKnowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Är du seriös?
Det finns givetvis muslimska namn, precis som det finns kristna namn.
Namnen har så klart arabiska, grekiska, hebreiska(osv) rötter eftersom religioner skapas av människor, men alla abrahamitiska religioner har namn som förknippas med dem.
Zaid är en sådan. Varför tror du annars att namnet förekommer bland icke-arabiska muslimer som pakistanier och indonesier?
Av samma dumma anledning som 90% av bosnierna istallet for att ha sina egna namn, har arabiska namn. Dom bladdrar i Koranen och letar namn till sina barn. Detta har jag personliga erfarenheter av!

Dessa "muslimska" namn bar aven kristna i Mellanostern. Finns kristna som heter Zaid. Vad ar det som ar sa svart att forsta? Har mott pa otaliga bosnier som har e

Finns aven gott om afro-amerikaner med arabiska namn aven fast dom gar till kyrkan varje sondag och sjunger sin gospel!

Aven dom "kristna" namnen fanns innan en tjej i ett skjul plotsligt blev mystiskt gravid!

Du verkar bara pa sa lite kunskap att du sakert aven tror att "Allah" bara anvands av muslimer i Mellanostern?
Senast redigerad av CommonKnowledge 2016-03-11 kl. 00:01.
Citera
2016-03-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av west86
ena killen är hel svensk och där bör åldern stämma den andra killen är ingen ensamkommande va vi fått fram i tråden

Av vad jag har fått fram är den ena killen arab och den andra halvsvensk/halvarab. Ingen av dem är helsvensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in