2016-03-07, 22:30
Medlem
Inge Morelius (numera kallar han sig Mårelius) lämnar en bild i de första förhören som avviker mot den bild han lämnade i senare förhör, i tingsrätten samt i Kangers bok "Mordet på Olof Palme". Läser man de första förhören några veckor efter mordet så får man intrycket att han har sett följande:

- En man står och väntar ungefär vid ingången till Dekorima (inte hörnet). Han kom inte från någonstans, utan fanns bara där.
- Inge noterar mannen för första gången 10-15 sekunder innan paret Palme kommer gående
- Inge ser ett berusat gäng passera platsen norrut. 5-7 personer rör det sig om. De möter eventuellt Lisbet och Olof ungefär vid reklampelaren, och han lägger märke till dessa och mördaren samtidigt.
- När paret Palme passerar, 10-15 sekunder efter det norrgående gänget, går mannen upp bakom paret och skjuter

Detta är alltså från förhör två och tre, från mars och april 1986. I sitt fjärde förhör, november 1987 (drygt 1,5 år efter mordet) säger han följande:

- En man kommer gående från Sveavägen, rundar reklampelaren, och ställer sig och väntar bredvid Dekorimas ingång.
- Inge ser strax efter (10-15 sekunder) ett berusat gäng passera platsen norrut. De möter två män som går söderut.
- Han fortsätter studera mannen i 3-4 minuter
- Sen sker mordet.

Vidare kan man läsa i Kangers bok att han ser mannen direkt när han parkerar bilen. Där finns även gänget som går norrut med, och strax efter kommer två personer gående söderut, men det är nu flickor. Exakt vad han säger i tingsrätten minns jag inte just nu, men jag vill minnas att det är ungefär samma berättelse. Där kan jag dock inte påminna mig att de två personer, män eller kvinnor, som passerar mordplatsen söderut finns med.

Som alltid med vittnen är det svårt att sålla ut sanningen. Skulle vara intressant att höra vad ni anser? Vilken version tror ni på, och varför? Inge är ju onekligen ett viktigt vittne, och hur man förhåller sig till hans berättelse avgör till viss del vilka scenarios som är tänkbara.
Citera
2016-03-07, 22:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Chrille som var mycket van vid området kan ha tagit sig från Grand till Dekorima på flera olika sätt, det fanns gott om tid för den ensamma.

Jag har läst ganska mycket om detta på senare tid och kan inte se motbeviset runt Chrilles logistik som du påstår finns; att vissa vittnen inte har sett honom räcker inte. Har du någon referenslänk eller annat med beviset?

232130 Sker mordet i dekorimahörnan

231900
korsar paret Palme svevägen vid Adolf Fredriks Gata. Gångvägen beräknas till två minuter men räknar med en halvminuts stopp vid Klädbutiken SARI
https://www.google.se/maps/dir/Sveav%C3%A4gen+38,+111+34+Stockholm/59.3375867,18.0615927/@59.3370152,18.0600814,17z/data=!3m1!4b1!4m9!4m8!1m5!1m1!1s0x465f9d678362d2a1 :0xc27a4ac44543b70d!2m2!1d18.0629475!2d59.3365089! 1m0!3e2

231830:
Är GM på plats vid dekorimahörnan.Innan eller i bästa fall i samma ögonblick som LoP går på sveavägens östra trottoar. Stöds av Inge Mårelius berättelse och bankomatuttagen från Helena Lähde och Glenn Malmström. IM anger att GM står och väntar när IM stannat bilen mitt emot mordplatsen. Finns alltså inte tid ens för en sprintande Christer Pettersson att ta sig till Dekorimahörnan.

Dessutom är CP så långt ifrån diskretionens apostel man kan komma. Om han hade företagit en språngmarsch så borde någon av dom dussintals människor som fanns på Sveavägen lagt märke till detta. Men med tanke på att han eller någon annan löpare inte hinner till mordplatsen blir den frågan mera akademisk.

Min tro är att GM antingen körts till mordplatsen och släppts av på vänstra sidan av sveavägen och därefter korsat denna norr om Tunnelgatan. Alt befunnit sig vid Dekorimahörnan och via Walkie-Talkie fått info om när LoP börjat röra sig. Mötesscenariot kräver att LP ljuger om vem GM är så det håller jag för ytterst osannolikt.

Tycker ovanstående visar med all önskvärd tydlighet att det är en grupp som ligger bakom MOP och inte en mans verk. Finns ju en uppsjö iaktagelser om övervakning av vilka den starkaste är Utrikesminister Sten Anderssons utpekande av tre illegalt verkande SÄPO-män som han känner till namnet på. Som ni vet tycker jag att der är där PU ska börja sökandet. Vilket kanske redan skett i övervaknings-PM?
Citera
2016-03-07, 22:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Intressant att också du haft kontakt med Lasse Krantz. Jag har startlistorna i någon sopsäck någonstans i källaren. Han var hjälpsam med sakuppgifter och tips på var man kunde vända sig. Men det var värre med slutsatserna han drog. När jag ifrågasatte dem blev han ofta mycket upprörd och kunde till och med få häftiga utbrott.

Jodå , jag fick själv en hel skopor ovett och Lars Krantz blev inte gladare när jag skrattade åt han otidigheter och stolliga resonemang. Men som du skriver hade han förvånansvärd personkunskap óm sosseten och andra höjdare. Någonstans ifrån fick han sina uppgifter. Han var t ex en av mycket få som nämnde Ebbe Carlsson även före dennes affär. Och när det gällde baseballigans farlighet hade han bevisligen rätt om man ser till beteendet hos Per Jörlin och Stefan Svensson.

Han alster kan läsas då han stilistiskt skriver ok men måste ha saltkaret med och använda Washington Post modellen för hans fakta, minst två oberoende källor som bekräftar. Hans slutsatser kan lämnas därhän, till slut antog dom närmast sjukliga former.
Citera
2016-03-07, 23:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

231900
korsar paret Palme svevägen vid Adolf Fredriks Gata. Gångvägen beräknas till två minuter men räknar med en halvminuts stopp vid Klädbutiken SARI
https://www.google.se/maps/dir/Sveav%C3%A4gen+38,+111+34+Stockholm/59.3375867,18.0615927/@59.3370152,18.0600814,17z/data=!3m1!4b1!4m9!4m8!1m5!1m1!1s0x465f9d678362d2a1 :0xc27a4ac44543b70d!2m2!1d18.0629475!2d59.3365089! 1m0!3e2

231830:
Är GM på plats vid dekorimahörnan.Innan eller i bästa fall i samma ögonblick som LoP går på sveavägens östra trottoar. Stöds av Inge Mårelius berättelse och bankomatuttagen från Helena Lähde och Glenn Malmström. IM anger att GM står och väntar när IM stannat bilen mitt emot mordplatsen. Finns alltså inte tid ens för en sprintande Christer Pettersson att ta sig till Dekorimahörnan.

Dessutom är CP så långt ifrån diskretionens apostel man kan komma. Om han hade företagit en språngmarsch så borde någon av dom dussintals människor som fanns på Sveavägen lagt märke till detta. Men med tanke på att han eller någon annan löpare inte hinner till mordplatsen blir den frågan mera akademisk.

Min tro är att GM antingen körts till mordplatsen och släppts av på vänstra sidan av sveavägen och därefter korsat denna norr om Tunnelgatan. Alt befunnit sig vid Dekorimahörnan och via Walkie-Talkie fått info om när LoP börjat röra sig. Mötesscenariot kräver att LP ljuger om vem GM är så det håller jag för ytterst osannolikt.

Tycker ovanstående visar med all önskvärd tydlighet att det är en grupp som ligger bakom MOP och inte en mans verk. Finns ju en uppsjö iaktagelser om övervakning av vilka den starkaste är Utrikesminister Sten Anderssons utpekande av tre illegalt verkande SÄPO-män som han känner till namnet på. Som ni vet tycker jag att der är där PU ska börja sökandet. Vilket kanske redan skett i övervaknings-PM?
Detta skulle möjligen kunna tala mot CP som ensam mördare, men också CP kunde skjutsas i bil. Så ditt resonemang håller inte alls.
Citera
2016-03-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitepeppar
Känner till och vet vem hen syftar på , alltså " KB ".
Vet du?
Ut med det då!
Citera
2016-03-07, 23:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Detta skulle möjligen kunna tala mot CP som ensam mördare, men också CP kunde skjutsas i bil. Så ditt resonemang håller inte alls.

Jag underbygger med tillgängliga fakta, var har du något som tyder på att Christer Pettersson fraktades i bil. PU byggde upp hela sitt åtal på att CP följt efter paret Palme från Grand, som du ser håller det inte.
Citera
2016-03-08, 00:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag underbygger med tillgängliga fakta, var har du något som tyder på att Christer Pettersson fraktades i bil. PU byggde upp hela sitt åtal på att CP följt efter paret Palme från Grand, som du ser håller det inte.
Okay, du har kanske bevisat att det inte gick till så som åklagaren menade. Men det är inte så du uttrycker dig, du skriver att det går att bevisa att det inte var Christer Pettersson som sköt eller som Lisbet såg. Och det är en stor skillnad, förstås.

Om man kritiserar Lisbet för hennes utpekande av Christer Pettersson på de grunderna så är det inte bara en logisk kullerbytta utan en dubbel saltomortal.
Citera
2016-03-08, 00:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Okay, du har kanske bevisat att det inte gick till så som åklagaren menade. Men det är inte så du uttrycker dig, du skriver att det går att bevisa att det inte var Christer Pettersson som sköt eller som Lisbet såg. Och det är en stor skillnad, förstås.

Om man kritiserar Lisbet för hennes utpekande av Christer Pettersson på de grunderna så är det inte bara en logisk kullerbytta utan en dubbel saltomortal.

Spara gympan och peka på de vittnesmål som en antyder att Christer Pettersson forslades med bil till mordplatsen.
Citera
2016-03-08, 00:35
Medlem
Citat:

231900

231830:

Intressant och värt att analysera.

Men jag anser inte att Inge Morelius tidsuppgifter går att sätta in i så exakt logistik. IMs tid och rum fluktuerar mycket kraftigt. Visst finns även bankuttagen, men sambanden mellan dessa och vad IM såg på tidslinjen håller inte denna exakthet; se Mopips inlägg ovan.

Det intressanta med IMs vittnesmål är ungefär vad han såg. Kronologiskt visar han total osäkerhet.

Även tiden för Palmes sidbyte är tveksam; de kan ha varierat hastigheten oregelbundet.

Om det är någon som skulle kunna hinna pga tidsbrist så är det Chrille i sin egen miljö, men det har jag inget bevis för.

Därmed inte sagt att det var Chrille.
Citera
2016-03-08, 00:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
(...)
- En man står och väntar ungefär vid ingången till Dekorima (inte hörnet). Han kom inte från någonstans, utan fanns bara där.
- Inge noterar mannen för första gången 10-15 sekunder innan paret Palme kommer gående
- Inge ser ett berusat gäng passera platsen norrut. 5-7 personer rör det sig om. De möter eventuellt Lisbet och Olof ungefär vid reklampelaren, och han lägger märke till dessa och mördaren samtidigt.
- När paret Palme passerar, 10-15 sekunder efter det norrgående gänget, går mannen upp bakom paret och skjuter.
(...)
Nej han menar sig sett mannen stå på Sveavägen till höger om entrén innan gänget går förbi denne, 10-15 sekunder (möjligen något lite längre tid) innan mordet. Men det tycks röra sig om mindre än en minut, kanske bara drygt 30 sekunder. Mannen står och tittar på gänget när de går förbi och ser ut att vänta på någon. När paret Palme går förbi går han efter dem, tycks lägga vänster hand på Palme samtidigt som han lyfter högra handen ur högra byxfickan och tycks skjuta två skott mot Palme, med riktning nedåt mot trottoaren kanske tio meter in på Tunnelgatan.

Han reagerar över att mannen bara finns där utan att han sett honom komma. Men han behöver med dessa tidsangivelser inte ha stått där när Fauzzi gick förbi Dekorima.

Vad jag reagerar över är hur AB hunnit, först bort med sitt gäng och sedan hunnit tillbaka till Dekorima, dit han kom precis när det small enligt hans egna uppgifter.

Att IM inte såg mannen i beige kan ha berott på att han fokuserade på mördaren för att inte förlora honom ur sikte.

IMs beskrivning av jackan/rocken stämmer ganska bra med Lisbets beskrivning: halvlång, ovanför knäna, mörk färg, kanske blå.
Senast redigerad av iesho 2016-03-08 kl. 00:46.
Citera
2016-03-08, 00:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Spara gympan och peka på de vittnesmål som en antyder att Christer Pettersson forslades med bil till mordplatsen.
Det finns inga sådana vittnesmål och det har jag aldrig påstått. Men ditt "bevis" haltar när du inte tar den möjligheten med i beräkningen.
Citera
2016-03-08, 00:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Intressant och värt att analysera.

Men jag anser inte att Inge Morelius tidsuppgifter går att sätta in i så exakt logistik. IMs tid och rum fluktuerar mycket kraftigt. Visst finns även bankuttagen, men sambanden mellan dessa och vad IM såg på tidslinjen håller inte denna exakthet; se Mopips inlägg ovan.

Det intressanta med IMs vittnesmål är ungefär vad han såg. Kronologiskt visar han total osäkerhet.

Även tiden för Palmes sidbyte är tveksam; de kan ha varierat hastigheten oregelbundet.

Om det är någon som skulle kunna hinna pga tidsbrist så är det Chrille i sin egen miljö, men det har jag inget bevis för.

Därmed inte sagt att det var Chrille.

Du har mobiluttagen där Helena Lähde säger att hon avslutar sitt uttag när hon hör skotten. Med hennes , Susanne Larsson och Glenn Malmströms uttagstider går det att få fram en ganska säker tid på när Inge Mårelius anländer till Tunnelgatan. HL; SL väntade på att Malmström skulle avsluta sitt uttag.

Bankomat tiderna är tillsammans med LAC-bandet den enda form av kronologisk bevisning vi har att luta oss mot i analyserna av händerlserna på mordplatsen. Inte heltäckande men bra mycket bättre än när vittnen ska höfta tider ur minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in