2016-03-05, 13:03
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
På ettan tänker jag på London då de har The city of London i sin mitt, ett finansiellt centra. https://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London

Notera att The city of London ej syftar på dess centrum eller liknande utan det är en egen halvautonom del utav London känd för sin finansiella aktivitet.

Citat:
The local authority for the City, namely the City of London Corporation, is unique in the UK and has some unusual responsibilities for a local council, such as being the police authority. It is also unusual in having responsibilities and ownerships beyond its boundaries. The Corporation is headed by the Lord Mayor of the City of London, an office separate from (and much older than) the Mayor of London. The current Lord Mayor is The Lord Mountevans.

På trean tänker jag på Magic Johnson. Jag vet ej var han bor men jag tror det är Los Angeles.

Summa summarum: Jag gissar på Los Angeles.
Citera
2016-03-05, 13:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
På ettan tänker jag på London då de har The city of London i sin mitt, ett finansiellt centra. https://en.wikipedia.org/wiki/City_of_London

Notera att The city of London ej syftar på dess centrum eller liknande utan det är en egen halvautonom del utav London känd för sin finansiella aktivitet.

På trean tänker jag på Magic Johnson. Jag vet ej var han bor men jag tror det är Los Angeles.

Summa summarum: Jag gissar på Los Angeles.

Nej - men finns en koppling till Magic Johnson ändå i treans ledtråd...
Citera
2016-03-05, 16:10
Medlem
stepe543s avatar
Washington!

Centralt i staden ligger The National Mall. Vilket är att beteckna som DC's motsvarighet till Central Park.

Basketlaget heter Wisards! Där är kopplingen till Magic.

Kopplingen till Palestinier är kanske att man inte tillhör någon stat...fast Palestina numera är en stat....
Senast redigerad av stepe543 2016-03-05 kl. 16:15.
Citera
2016-03-05, 16:50
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Washington!

Centralt i staden ligger The National Mall. Vilket är att beteckna som DC's motsvarighet till Central Park.

Basketlaget heter Wisards! Där är kopplingen till Magic.

Kopplingen till Palestinier är kanske att man inte tillhör någon stat...fast Palestina numera är en stat....

Snyggt, har ingenting att tillägga till dina ledtrådskommentarer (ok, kanske var min trea 1/10 slamkrypare... ).

Stafettpinnen över till dig!
Citera
2016-03-05, 23:44
Medlem
stepe543s avatar
Tackar!

Ok då åker vi.

1. Vi söker en stad som grundades på 800-talet men inte fick stadsbebyggelse före 1900.
2. I staden bor ca 60 % av landets befolkning.
3. Staden var i början av 70-talet ett strategiskt parti av det kalla kriget.
Citera
2016-03-06, 18:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Tackar!

Ok då åker vi.

1. Vi söker en stad som grundades på 800-talet men inte fick stadsbebyggelse före 1900.
2. I staden bor ca 60 % av landets befolkning.
3. Staden var i början av 70-talet ett strategiskt parti av det kalla kriget.

Grunnade mkt på denna, just 60% av befolkningen i staden ganska extremt... men Reykjavik måste det vara!? (proportionen stämmer, grundad av vikingar, samt hjärnornas kamp Spasski-Fischer, USSR vs USA).

Edit: cred för snygg ledtråd med "parti" i trean
Citera
2016-03-06, 21:54
Medlem
stepe543s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Grunnade mkt på denna, just 60% av befolkningen i staden ganska extremt... men Reykjavik måste det vara!? (proportionen stämmer, grundad av vikingar, samt hjärnornas kamp Spasski-Fischer, USSR vs USA).

Edit: cred för snygg ledtråd med "parti" i trean
Vad säger man?
Det är bara att buga sig för ett klockrent svar!

Jag funderade länge på formuleringen av schackreferensen!
Citera
2016-03-06, 22:08
Medlem
schizophrenias avatar
Mycket bra ledtrådar! Snyggt av Gogge att klura ut det hela.
Citera
2016-03-06, 23:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Thanx!

Vi åker vidare;

1) En ännu i livet tidigare regeringschef i landet ifråga född här.

2) Staden har genomgått en industriell transformation kan man säga - outsourcat tillverkningen men näringsgrenen fortfarande av stor betydelse s a s högre upp i näringskedjan. Ja t o m på akademisk nivå.

3) Talet sju har... ...betydelse här. Fast vår stad är en av de numera... ...åtta!
Citera
2016-03-07, 00:09
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Härnösand kanske? Fälldin kommer väl därifrån.
Citera
2016-03-07, 00:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Härnösand kanske? Fälldin kommer väl därifrån.

Nej, då hade kört en ledtråd med en snuvig fågel...

4) Bordell ska finnas här enligt visan - men det verkar ju helt galet!
Citera
2016-03-07, 00:31
Medlem
atts avatar
Borås tror jag. Visan, det borde vara den av Kjell Brel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in