2016-03-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
TACK. Mobilens död sammanföll med brottsplatsen. Båda dog i mjölkrummet.

Mest troligt viftade NB om hjälp och Lisa gick självmant över vägen.

Som många redan anat.
Det kan tolkas på det viset.
Jag vill eller får inte kommentera det närmare för det juridiska är tydligen inte helt avslutat än. Det som jag tidigare skrivit om detta står jag dock fast vid.
2016-03-06, 23:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Helt rätt det är trafikinformationen från basernas servrar som plockas ner. Där finns det mesta lagrat utom mobilens abonnentnummer som finns hos resp. teleopperatör.
Att mobilmasterna är indelade i sektorer eller celler har inget med sökningen att göra. Detta är enbart för att kunna packa antalet apparater tätare. Fler apparater kan dela på samma bärvåg.
TACK för att du delar med dig av dina kunskaper, det är skönt med folk som vet vad de pratar om.
Jag har förstått att Lisas mobil dog i mjölkrummet, precis som hon själv.
Det troliga är att Nerijus vinkade om hjälp, som med joggerskan, sen gick Lisa över vägen mot sitt öde.
2016-03-06, 23:54
Medlem
KeithRichardss avatar
Felix52, kommer ni att släppa mer info om ert arbete? I framtiden i alla fall?
Har ni uppgifter om NB:s mobils rörelser från hela den aktuella veckan?
2016-03-06, 23:54
Medlem
Citat:
Det kan tolkas på det viset.
Jag vill eller får inte kommentera det närmare för det juridiska är tydligen inte helt avslutat än. Det som jag tidigare skrivit om detta står jag dock fast vid.

Ja, slutsatsen är min egen. Den står jag fast vid.
2016-03-06, 23:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du behöver inte upprepa vad jag skriver. Jag undrade vad du syftade på.
Jag syftade på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, om det finns information i utredningen som inte finns i FUP, så stöder det inte åtalet. Alltså, om det finns tekniska loggar utöver lagkrav i utredningen så motsäger det troligen åtalet. Intressant. Men jag har svårt att tro att operatören skulle låtsas om att det finns sådana loggar, eftersom det i de flesta fall är olagligt.
Det är inte möjligt att i efterhand avgöra var i en cell en mobil befann sig om operatören utplånar all information som han inte är skyldig att spara när det elektroniska meddelandet är överfört.
2016-03-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Väldigt intressant fråga.
2016-03-06, 23:57
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
jaha, du menar alltså att pga åklagarens invändningar mot div alternativteorier som han inte fick gehör för så sitter vi nu med ett överklagande till HD? Rönnbäckskramare? skärp dig

Nej jag är ingen kramare av Rönnbäck, skärp dig, varför vill du
förstöra med att sätta mig i ett fack...?

Om mer saker tas upp i Hr så blir det mindre att överklaga....
Tycker det är självklart.
Och försök inte förminska mig, vi diskuterar bara, och håller inte med varandra.
jag är heller inget alternativteoretiker, var får du det från?.
Kalla mig inte
saker, diskutera saken istället så blir det mer intressant.

Edit: sorry Bommulspinne, såg att du inte kalla mig för alternativare,,,, sorry.
Senast redigerad av Harrfena 2016-03-07 kl. 00:05.
2016-03-07, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
En del verkar tro att det räcker för NB att säga att det inte var han som dödade Lisa utan någon annan som skyddar. Vore det så enkelt att få prövningstillstånd...ha ha.

Det finns inget som kommer hjälpa NB detta, vilken story han än hittar på.
Jag undrar om Hurtig ens vet hur det ser ut i lilla Blomberg? Tänker han fabricera ihop en historia åt Nerijus där han enbart har träffat på Lisa efter att hon redan är död, där han gömmer kroppen för att skydda någon annan. Vilken annan? Om man tänker sig lilla Blomberg, kan man då i sin vildaste fantasi tänka sig att först så dyker dåre 1 upp, en sexsadist-mördare som snabbt dödar Lisa, kort därefter dyker dåre 2 upp, Nerijus, som tänker - "oj en mördad tjej, jag ska INTE ringa på hjälp utan jag ser till att gömma henne, fort som fan."
Skrämmande idioti.
2016-03-07, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Jag undrar om Hurtig ens vet hur det ser ut i lilla Blomberg? Tänker han fabricera ihop en historia åt Nerijus där han enbart har träffat på Lisa efter att hon redan är död, där han gömmer kroppen för att skydda någon annan. Vilken annan? Om man tänker sig lilla Blomberg, kan man då i sin vildaste fantasi tänka sig att först så dyker dåre 1 upp, en sexsadist-mördare som snabbt dödar Lisa, kort därefter dyker dåre 2 upp, Nerijus, som tänker - "oj en mördad tjej, jag ska INTE ringa på hjälp utan jag ser till att gömma henne, fort som fan."
Skrämmande idioti.

Med tillägget att tidspegeln är så knapp att inte ens en dåre skulle hinna detta, om det inte är planerat.
Senast redigerad av Remark 2016-03-07 kl. 00:17.
2016-03-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Nej jag är ingen kramare av Rönnbäck, skärp dig, varför vill du
förstöra med att sätta mig i ett fack...?

Om mer saker tas upp i Hr så blir det mindre att överklaga....
Tycker det är självklart.
Och försök inte förminska mig, vi diskuterar bara, och håller inte med varandra.
jag är heller inget alternativteoretiker, var får du det från?.
Kalla mig inte
saker, diskutera saken istället så blir det mer intressant.

Edit: sorry Bommulspinne, såg att du inte kalla mig för alternativare,,,, sorry.
Om saker ska tas upp i rätten så ska det ha nån slags bäring för målet. Annars ska det avvisas. Åkl fick inte sin vilja igenom, så vad är det vi diskuterar?
2016-03-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Som jag skrev tidigare var det kanske ett 100 tal apparater som fångades. Sen kokades detta ner när platsangivelsen ströps åt. Nu ska också tilläggas att när sådan sökning görs att någon ägare eller vanligt telenummer framkommer inte utan det är det som kallas för mobilens chassinummer som syns. Detta nummer är unikt för varje mobil i världen. Sen får detta paras ihop med lämplig operatör för att få fram numret.
Ska försöka återkomma när fallet är slutfört.
2016-03-07, 00:16
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Om saker ska tas upp i rätten så ska det ha nån slags bäring för målet. Annars ska det avvisas. Åkl fick inte sin vilja igenom, så vad är det vi diskuterar?

Jo, vi kan släppa det. Men av någon anledning har vi ett överklagande.
Men som sagt, vi släpper det. Tack för pratet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in