2015-04-16, 21:28
Medlem
Jag är akut behov av hjälp!!

Beställt fiber av comhem, fick routern idag. Satte in allt som det stod på manualen och internet skickas till min dator, men datorhelvetet mottager 0. Dvs har inget internet fast det finns i routern? När jag kollar egenskaper på internetinställningar så skickas internet hela tiden, men fortf 0 mottaget. Kan chatta lite på Skype men det är det enda som fungerar. Hjälp uppskattas otroligt mycket

Känns som något blockar sönder. Provat på andra datorer men det är samma sak där tyvärr. Även wifi fungerar ej( som det skall göra )
Citera
2015-04-17, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apankurt15
Kan chatta lite på Skype men det är det enda som fungerar.
...
Provat på andra datorer men det är samma sak där tyvärr. Även wifi fungerar ej( som det skall göra )

"Det lilla" betyder ändå att väldigt mycket av din uppkoppling fungerar.

Kanske är det dns-problem kvar (se inlägg #1, Guide 1), eller har du kanske en proxy-inställning kvar från tidigare ansutning?

I alla fall är dina problem av den arten att t.o.m comhems kundtjänst kan/borde/vill lösa dem.
Citera
2016-02-16, 16:26
Medlem
Raudsepps avatar
Hjälp!

Mitt internet har slutat fungera, står att nätverkskabeln ej är ansluten trots att den är det. Det är inget fel på kabeln eller uppkopplingen. Står även att nätverkskortet ska fungera korrekt.
Har Realtek PCIe GBE Family Controller. Vad kan felet vara? Har testat avaktivera/aktivera och installerat om.
Citera
2016-03-01, 01:01
Medlem
Raudsepps avatar
Ingen som vet något? Trådlöst är inget problem. Har lyckats få det att mirakulöst fungera via kabel på olika uppkopplingar men hemma är det no go trots att andra datorer funkar......
Citera
2016-03-01, 01:19
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Ingen som vet något?

Säger nätverkskortet att sladden inte är ansluten (trots att den är det, med kollad kabel och andra änden) - så är den inte ansluten, förmodligen torskad pga av latent ESD- eller åskskada.
Citera
2016-03-01, 01:45
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Säger nätverkskortet att sladden inte är ansluten (trots att den är det, med kollad kabel och andra änden) - så är den inte ansluten, förmodligen torskad pga av latent ESD- eller åskskada.

Fungerade tidigare idag när jag testade den i ett annat hushåll med en ny kabel, tog även in den till butiken där den är inköpt och där gick det bra med trådburen anslutning..
Citera
2016-03-01, 01:47
Medlem
christerys avatar
Lyser det några lysdioder på nätverkskortet/routern (link) Rx Tx blinkar dom eller inte kan vara intressant. Sitter det extra kablage mellan dator/router så kånka iväg datorn till routern.

Men du har ju tre saker att kolla, routern, kabeln, och datorn. Prova med en annan dator - fungerar det så är felet troligen din dator men kolla gärna din dator med en annan kabel - fungerar det åxå så skulle jag byta kabel (du har ju två kablar) och testa igen och prova byt lanport åxå. Kan vara kombinationen av lite dålig kabel (oxid, dålig fjong i kontakten osv) och lite dålig kontakt.
Citera
2016-03-01, 01:56
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Lyser det några lysdioder på nätverkskortet/routern (link) Rx Tx blinkar dom eller inte kan vara intressant. Sitter det extra kablage mellan dator/router så kånka iväg datorn till routern.

Men du har ju tre saker att kolla, routern, kabeln, och datorn. Prova med en annan dator - fungerar det så är felet troligen din dator men kolla gärna din dator med en annan kabel - fungerar det åxå så skulle jag byta kabel (du har ju två kablar) och testa igen och prova byt lanport åxå. Kan vara kombinationen av lite dålig kabel (oxid, dålig fjong i kontakten osv) och lite dålig kontakt.

Lyser ingenting, kör med nätverkskabeln direkt från vägguttaget som finns i bostaden. Andra datorer fungerar med samma kabel utan problem. Felet är på datorn men vet inte riktigt vad det är, trodde det var hårdvarufel men när jag lyckades få det att fungera tidigare idag i ett annat hushåll genom att bara använda en ny kabel är jag inte lika säker, fick hopp om att denna nya kabel var räddningen men när jag kom hem och testade råkar jag på samma problem, "nätverkskabel ej ansluten"
Senast redigerad av Raudsepp 2016-03-01 kl. 02:03.
Citera
2016-03-01, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raudsepp
Lyser ingenting, kör med nätverkskabeln direkt från vägguttaget som finns i bostaden. Andra datorer fungerar med samma kabel utan problem. Felet är på datorn men vet inte riktigt vad det är, trodde det var hårdvarufel men när jag lyckades få det att fungera tidigare idag i ett annat hushåll genom att bara använda en ny kabel är jag inte lika säker, fick hopp om att denna nya kabel var räddningen men när jag kom hem och testade råkar jag på samma problem, "nätverkskabel ej ansluten"

Kan vara fel i fastighetsnätet. Ifall din dator bara kan länka i 1000gbit och ledningen är så pass trasig att det bara går att länka i 100 eller 10 så får man det där symptomet, andra enheter fungerar ifall de kan länka i 100. Kan funka med nya drivrutiner eller ett samtal till din isp. Så kanske de kan bekräfta och felanmäla till din fastighetsägare om det är så. Olika operatörer gör olika gällande sånt.
Citera
2016-03-01, 12:17
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohya
Kan vara fel i fastighetsnätet. Ifall din dator bara kan länka i 1000gbit och ledningen är så pass trasig att det bara går att länka i 100 eller 10 så får man det där symptomet, andra enheter fungerar ifall de kan länka i 100. Kan funka med nya drivrutiner eller ett samtal till din isp. Så kanske de kan bekräfta och felanmäla till din fastighetsägare om det är så. Olika operatörer gör olika gällande sånt.

Fast jag har även testat datorn på andra platser och då har den inte heller fungerat
Citera
2016-03-01, 13:11
Medlem
christerys avatar
Testa med ett annat nätverkskort eller testa köpa ett nytt, dom kostar väl inte så frukstansvärt mycket idag. 100-150kr borde du hitta ett vettigt kort för kan jag tycka. Om du nu inte har en bärbar förstås... Tja en dongle borde inte vara så dyr den heller men jag gillar inte dom lösningarna.
Citera
2016-03-05, 00:57
Medlem
Olyckan92s avatar
Hej! Jag har under dagen fått problem med mitt internet. Problemet är följande: Jag har 2st laptops anslutna till samma trådlösa nätverk, den nyare datorn tappar ibland anslutningen helt i 5-6 sekunder för att sedan återansluta("Signalsymbolen" nere i högra hörnet på skärmen släcks alltså helt). Tittar jag på dator nr2, 5år äldre än den nyare så är anslutningen 100% stabil under samma period som det släcks ner på den nyare datorn. Någon som har en aning?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in